Au, hij heeft me gebeten.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirstie
Berichten: 103
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: noord brabant

Au, hij heeft me gebeten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 16:05

Gister voor het eerst met Speedy (hij is deze maand 1 jaar geworden)in de binnenbak geweest.
Speedy had ik aan de longeersingel gedaan, en rennen dat hij deed, hij vond het prachtig, op een moment kwam hij naar me toe om te knuffelen, dat vind hij leuk (en ik ook !!!!) Bijt hij me opeens in mijn onderarm, nou heb ik me toch een blauwe plek......... maar ik kon niet boos op hem zijn, hij keek me zo lief aan.
Morgen ga ik weer lekker met hem bezig. Tof hoor.Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kirstie op 21-06-04 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Berichten: 13243
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:08

Nou, lief of niet, ik ben vorige week ook gebeten door onze jonge Fries en dat heeft hij geweten Boos! Ik heb nooit geweten dat ik zo lenig was }>
Ondanks zijn hoogte heeft hij een flinke schop onder zijn hol gehad.

Moraal van dit bericht, je moet hem wel afstraffen (hoeft niet perse met een schop onder zijn hol te zijn) anders leert hij nooit dat zoiets niet mag Clown

cinvaro

Berichten: 422
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: groningen/ drenthe/ Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:13

je kan ze beter gelijk goed straffen als een pony je gebeten heeft.
want dan snappen ze dat het niet mag
nu kan hij/zij het zo nog een keer doen omdat je hem niet gestraft hebt

Kirstie
Berichten: 103
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 16:14

Oeps, ja daar hebben jullie wel gelijk in

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:15

Waarom aan de longeerlijn? Hij is nog maar 1
En inderdaad een flinke lel als hij bijt, anders gaat het van kwaad tot erger

Kirstie
Berichten: 103
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 16:16

Nou, omdat het zo'n racekees is, en we niet wisten of hij er anders niet tussenuit zou piepen, want daar acht ik hem toe in staat.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:17

In een binnenbak? Yeah right.
Longeren is een veel te grote belasting voor zijn gewrichten, als je hem voortijdig wilt overbelasten, is dit de beste methode.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:18

Als 'ie in een bak staat, kan hij toch nooit er ver vandoor piepen?

Geen enkel paard hoeft je te bijten, dus gewoon een optater verkopen dan.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:18

mm volgens mij is het niet erg als je hem aan een lange longeerlijn doet, je had hem toch gewoon vast aan zijn halster?? lijkt me verder geen probleem hoor.
maar idd wat de rest ook zegt, volgende keer meteen een lel geven.

Kirstie
Berichten: 103
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 16:21

We hadden de deur van de binnenbak openstaan, en hij kan dan aan 1 kant onder de omheining, die moet nog van hout worden gemaakt.
En Billy, ik ben hem echt niet als een gek aan het longeren geweest hoor,
ik heb hem gewoon even lekker rond laten stappen, maar omdat hij het zo leuk vond ging hij spontaan aan het rennen, dit is echt niet langer dan een minuut of vijf geweest, in de wei rent hij wel langer rondjes

Kirstie
Berichten: 103
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 16:22

En Kristie heeft gelijk, ik had hem gewoon aan het halster geklikt

Ann

Berichten: 13243
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:33

Het is NIET goed om een enter te longeren (de gewrichten worden teveel belast)...
Al heb je de longeerlijn aan zijn staart geknoopt, dan nog is het NIET goed...

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:42

Ik vraag me steeds af wat sommige mensen met jaarlingen en jonge dieren moeten! Zulke dieren moeten niet in een binnenbak aan de longe maar op de wei met leeftijdsgenoten!

8Eveline

Berichten: 3210
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:46

Tja wat iedereen eigelijk al zegt, je kunt hem beter afstrafen. Tenzei je natuurlijk elke keer een blauwe arm hebt Haha!
Tja ik vind persoonlijk dat ej meschien beter kunt beginnen met hem leren stil staan en voetje geven enz. (als die dat allemaal niet al kan) Dan nu al te beginnen met longeren. Doe je het vaker dan in een week?
Trouwens mooi pony echt een schatje met die manen en die mooi vacht kleur

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:01

Ik had hem toch een trap gegeven als ik zijn slachtoffer was geweest!!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:06

Wat n gesnauw hiero!
MIsschien was het een knuffelhap, oké, want verders is het een vrolijk paardje, volgends mij. Maar je kunt idd beter even kort straffen. Ik weet niet veel van dat overbelasten met logeren bij jaarlingen. Maar je kunt je paardje vast ook op een andere manier beweging geven! Veel succes nog!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:11

Hij kan je ook heel vrolijk een gat in je arm bijten hoor. Het zal misschien best spelen zijn, maar bij paarden onderling heeft dat spelen een functie - het vaststellen van de rangorde. En als jij je laat bijten dan zet jij dus een stap omlaag op de ladder en hij eentje omhoog.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:12

ik wou in de eerste plaats zeggen dat het voor een beest van 1 jaar veeel te vroeg is om te beginnen met een longeersingel en longeren. je mag pas met 2.5 jaar beginnen. als ie twee jaar is kan ik er nog inkomen, hij kan er wel lol in hebben maar ik denk dat je hem zo grootendeels verpest,
van dat bijten zou ik wel mee oppassen, ze zitten nu precies in de uittestleeftijd en je moet laten zien dat jij de baas blijft. Zet hem flink op ze nummer want dit mag hij niet doen.
succes verder

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:25

Waarom zo vroeg longeren ? nergens voor nodig, beestje hoort tussen zijn vriendjes in de opfok te staan !

En over het bijten, al kijkt hij je nog zo lief aan, gewoon afstraffen, anders flikt hij je straks alles, omdat jij niet consequent bent !

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:31

Ten eerste vraag ik me af waarom je zo'n jong dier hebt als je niet eens weet wat je er mee aan moet! Ookal longeer je hem 10 seconden, het is SLECHT, een enter longeer je NIET als je hem gezond wilt houden. Je kunt het overdreven vinden, prima, maar het is wel zo, je belast hem nu al. En maar huilen als je hem naar de slager kunt brengen als ie 5 is..

Over het bijten is denk ik al genoeg gezegd, ga ik niet meer op in

Kirstie
Berichten: 103
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 18:50

Nou zeg, ga ik me daar voor de eerste keer met dat beestje de binnebak in, waar hij nog nooit geweest is, en nu doen jullie net of ik dat beestje constant aan het longeren ben.
Ik heb hem gewoon een keertje binnen laten kijken, en laten lopen, normaal gesproken loopt hij altijd op de wei, en dan borstel ik hem en knuffel met hem meer niet.
Geloof me maar mensen, ik ga echt niet te vroeg met dit paardje aan de gang hoor, daar wordt echt wel goed opgelet.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:52

Kirstie schreef:
maar ik kon niet boos op hem zijn, hij keek me zo lief aan.
.[image]


zo krijg je echt een goed opgevoed paard........... Cool

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:15

Mensen, ze is 10 jaar!
Kan het commentaar dan niet ietsje anders?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:33

Kirstie, toen je hem liet rennen, liet je hem toen in cirkels rennen? Dat moet je nooit doen bij een jaarling, zijn gewrichten en pezen zijn nog niet volgroeid en dat kan later voor problemen zorgen. Verder kun je hem beter helemaal niet aan een longeersingel(of longeerlijn) zetten. Als de binnenbak niet fatsoenlijk dicht is kan je hem er beter ook niet in loslaten, rennen kan hij in de wei ook. Als je perse wil dat hij eens in de binnenbak is geweest, kan je beter een volwassene vragen als hij je pony even aan een halstertouw vasthoud en er even mee rondstapt.
Verder moet je het ook niet te vaak doen. Af en toe een minuutje of 10 is voldoende (het zelfs niet eens nodig) en laat hem de rest van de tijd buiten in de wei dollen met zijn vriendjes.

En als hij bijt, ookal is het om te spelen, geen medelijden, onmiddelijk terugreageren. Nu is het voor hem misschien nog wat spelen, maar hij speelt om de baas te zijn. Nu zit hij in de fase dat hij opvoedkundig heel gevoelig is. Als je hem nu toelaat om te bijten, gaat hij denken dat hij de baas is en dat gaat later in plaats van speelgedrag wel eens kunnen uitmonden in aggressief en gevaarlijk gedrag. Dus de volgende keer dat hij je bijt, niet wachten maar onmiddelijk daarop reageren en hem een tik geven, desnoods gewoon heel hard met je arm zwaaien en boos schreeuwen. Zo weet hij dat jij het gedrag niet op prijs stelt.