boomloos zadel artikel in "BIT"

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:53

ArwenLune : dat is idd ook 1 van de dingen die ik belachelijk vind , BIT kan toch al van die lompe beweringen en redenaties neerplanten en in dit stuk is dat van dat dressuurzadel ook een behoorlijke lompe... Rolleyes

Als je zo wat Endurance-ruiters hoort zijn er nog zat die behoorlijk serieus met een dressuurzadel meedoen....

Voor mij persoonlijk zou het niks zijn met dat lange been op lange afstanden , maar voor veel mensen is het blijkbaar juist WEL fijn.

Ik heb het hele stuk jammer genoeg nog niet gezien...hier ligt 'ie ook nog niet in de winkel...

De stukjes die Draumpje in het boomloze topic neerzette waren al erg dubieus , dat viel wel op... onterecht negatief Lachen



pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:59

Hmm.

In dit geheel mis ik nog de conclusie : een zadel met boom dat niet optimaal past verdeelt het ruitergewicht ook niet goed , met waarschijnlijk VEEL MEER ongemak voor het paard en daarbij dat het wel verdraaid moeilijk is (bijna onwaarschijnlijk imo) om een zadel met boom overal perfect aan te laten sluiten op een paardenrug.

Gezien dat de rug tijdens de bewegingen allerlei verschillende vormen aanneemt , verschillende buigingen , in de loop der tijd van model verandert.... en de boom blijft altijd een hard en constant zelfde vormpje.

Een perfect passend zadel met boom zal (in stilstand zeker Tong uitsteken ) beter de druk verdelen . Maar ik geloof serieus waar dat er nog geen 10% van de paarden een perfect passend zadel heeft tijdens alle bewegingen...dat KAN gewoon niet Lachen

Dat het zadel weinig balans geeft enzo is klinkklare onzin.
Vrijwel iedereen ervaart juist meer balans , een beter evenwicht en een beter ontwikkeling van de onafhankelijke zit. Ook bij rare watervlugge bewegingen en bokkesprongen blijf je veel makkelijker zitten omdat je als het ware "in" je paard zit.

Citaat:
bij een boomloos zadel drukken de zitbeenknobbels direct in de rug van het paard en ook meer op 1 plaats , daardoor is de puntbelasting veel groter , je moet het zien alsof iemand met naaldhakken op je tenen gaat staan


Dit is helemaal behoorlijk schandalig om te beweren allemaal , dat hele antwoord op vraag 5. Daar kan ik me best kwaad om maken , welke plurk schrijft dit ?

Is allemaal behoorlijk overtrokken en uit z'n verband gerukt.....
met een goede pad (Standaard Grandeur) eronder heb je dit echt niet.

Niet op een oud paard gebruiken... lekker dan , worden mensen die speciaal een boomloos zadel voor hun oude paard kopen omdat dat het dier nu eenmaal het meeste comfort geeft , een beetje afgeschildert als dommeriken die het fout doen....

Nee ik vind het een paar erg kortzichtige conclusies

Maar wie heeft dit nu geschreven , en wat volgt er nou precies volgende week ? Lachen

Bedankt voor het typ-werk Draumpje , superlief ! OK dan!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:14

Mmh. Dus de Horseman Outfitter en Buitenzinnig hebben meegewerkt ?

IK heb helemaal niks van Bit gehoord *LOL*

Gelukkig zijn mensen die het zadel gebruiken er erg enthousiast over , omdat hun paarden er zo enthousiast onder lopen Lachen

Ook hoor ik juist van paarden Physiotherapeuten en Osteopaten dat ze heel veel voordelen zien in het zadel en regelmatig besteld iemand een zadel bij me nadat dat is aangeraden door hun behandelend paardenarts.

Of nadat ze advies hebben gevraagd aan een fysio ofzo Lachen

Ook mensen zelf die door hun fysiotherapeut geadviseerd zijn om naar een niet-dwingend en zacht . soepel zadel te zoeken dat verlichting geeft voor hun rug- of andere klachten .

Ik doe er verder nooit echt uitspraken over als iemand me om advies vraagt over een boomloos zadel bij bepaalde klachten van paard of ruiter : ik kan een paar voorbeelden geven van anderen met vergelijbare klachten , maar voor de rest zal hun behandelend therapeut wel het beste kunnen beoordelen wat verstandig is

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:25

Ach , het gunstige is wel : door die naaldhakken zetten ze zichzelf voor schut , mensen die een beetje gezond verstand hebben zien dan meteen dat DAT wel erg ongeloofwaardig is... en daarmee komt de rest van het stuk direct uit minder betrouwbaar over. ZEKER als de gebruikers juist vertellen dat hun paard veel lekkerder loopt onder zo'n zadel en dat ze zelf veel zekerder zijn gaan zitten , meer gevoel en stabiliteit....

Staan er trouwens ook nog verwijzingen in naar de betreffende websites ?

En staat de Aktion van de Horseman Outfitter er ook bij ? Lachen

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:34

3 pagina's ? Da's idd nog best veel ja Lachen

Ik heb het zelf dus nog niet gezien , maar de stukjes die Draumpje neergezet heeft uit het artikel , daar zitten toch wel erg flauwe dingen tussen , met als toppunt die naaldhakken Rolleyes

Dat is gewoon jammer.

Ik hoop dat hij snel in de winkel ligt , kan ik het geheel zien

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:08

Daar zit ik idd ook al een tijd over te denken HC : zoiets zou eens moeten gebeuren door 1 of ander paardenblad : die drukpuntmetingen !

Maar dan wel een grote omvangrijke test. Dus in beweging , verschillende types paarden ruiters en zadels. En een boomloos zadel dan natuurlijk WEL met de pad die bij dat merk geadviseerd wordt want DAT is hoe ze in de praktijk ook verkocht worden. Voor de Barefoot is de standaard pad gewoonweg de helft van het zadel , punt.
Dat zadel MAG je eigenlijk niet zonder die pad beoordelen , die hoort er gewoon bij. Net zoals dat je een westernzadel met een dikke westernpad moet beoordelen en een BM met een Skito-pad.

Dan zou je eens met zo'n meetding op een Endurance moeten gaan staan ofzo , de verschillende combinaties testen tijdens beweging , als dat kan.

Alleen als Bit zoiets zou doen zou het waarschijnlijk weer niet echt eerlijk uitpakken....zoiets moet groots opgezet zijn , meerdere combinaties liefst waarvan het paard 2 of meer verschillende zadels heeft waarmee het bereden wordt , dan blijven paard en ruiter gelijk en kun je goed het zadel beoordelen op zijn drukverdelende werking tov het andere type zadel.

Maarja ,dan heb je ook weer dat het niet eerlijk is om bvb. alle Westernzadels af te rekenen op diegene uit de test die toevallig allemaal net slecht aangemeten zijn ofzo... het is behoorlijk omslachtig om hier echt een goede en eerlijke test van te maken Lachen

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:14

smurf schreef:
ik heb het artikel gescand (BIT geleend van een stalgenote) en ben al een uur bezig het naar pmarena te mailen, het is wat omvangrijk en zoveel uploadruimte heb ik niet


O , ik heb niks , maar PC is ook in het wilde weg van razernij op het moment.... rotding altijd

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:44

Outlook flipte daarnet al , bleef maar kraken als ik mail binnenhaalde Scheve mond

Heb toevallig wel het 1 en ander opgeruimd daarnet , dat scheelt , mag ik hopen Haha!

Zal even de rest van de aanvragen en bestellingen snel opschrijven voordat die grrr-pc gaat crashen dalijk , want hij heeft het nu al ERRUG moeilijk Tong uitsteken

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 07:03

Ik heb op mijn site bij Reacties al heel veel reacties staan , bij lange na niet alle positieve , maar bij sommige ook een minpuntje erin.

Ik ben een beetje voorzichtig met het neerzetten van wat negatievere reacties : ten eerste omdat mensen een paar weken later na een gewenningsperiode ineens WEL heel erg enthousiast zijn , en ten tweede vanwege Buitenzinnig Scheve mond

Ik had een jaar geleden bvb. de reactie van Marieke (Irsa) op de site gezet , zij had 1 van die stuk of 5 zadels waar een raar frotje in de zitting zat. Dat vertelde ze ook in haar reactie , en ik zet de reacties er zonder bewerking op (haal alleen soms niet ter zake doende stukken of namen weg , beetje privacy Knipoog ) .

Op een gegeven moment kreeg ik in mailtjes van mensen met interesse te horen dat ze op zich wel interesse hadden in de Barefoot , maar eerst al bij Buitenzinnig langs waren geweest om de Torsions te bekijken. En dat ze daar de Barefoot heel erg afgeraden was vanwege slechte kwaliteit , er zaten zelfs bonken in de seatsaver , de importeur gaf het zelf toe !!

Dus tsja , zo krijg je nogal een vertekend beeld.... bij elk product gaat er wel eens wat fout natuurlijk , ook heb je wel eens iets dat te snel zwak wordt of wat dan ook. Dat wordt dan gewoon vervangen , geen probleem.

Maar ik zet het dus niet meer op de site als er wat mankeert 1 enkel keertje

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:23

Ik zag (dankzij Smurf OK dan! ) daarnet wel iemand met een Fries met Trekker erin staan... volgens mij is de Trekker en de Randoll's dezelfde , of is dat dan toch niet zo Verward

Heeft de Trekker geen groene onderkant dan ?

Die foto van Cowgirl is zeker donker zeg , zonde hoor Scheve mond

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:41

Leuk zadeltje !

Leuk prijsje ook ... weer zo'n duur ding Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gillian, Lanoca, xSuuzerd en 47 bezoekers