Ik ben gezellig naar buiten geweest...GRMBL.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Ik ben gezellig naar buiten geweest...GRMBL.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-02 21:35

Ja, eerst vanochtend een vriendin aangemoedigd die een wedstrijd moest rijden op haar bijrijd/verzorg haflinger (wat je maar wilt), bij de haflinger vereniging en ik wilde dus met veel plezier mee om haflingers te kijken en haar aan t moedigen (ik heb zlefs de vorige eigenaars van Amulet nog gezien Party!! ).
En toen gingen we vanmiddag naar buiten, ging erg leuk en ze waren alle drie erg braaf (jaah er waren nog twee vriendinnnen bij, ook dezelfde die vanochtend die wedstrijd had), toen kwamen we bij een groot zandpad aan wat normaal al een beetje slecht is (er ligt niet zoveel zand mee en je moet dus een beetje oppassen voor planken, die dus onder dat zand vandaan komen) maar vandaag was het feest, er lagen van die metalen platen op (voor graaf machines), en er was aan de ene kant nog ong een meter zandpad vrij om op te rijden, maar we zijn toch maar op het fietspad gegaan, maar ja toen kwamen er auto's aan....bingo, klapper de klapper over die platen en daar werden ze een beetje zenuwachtig van, dus ik ben er maar even naast gaan lopen, dat was achteraf gezien best wel verstandig (anders was ik nu waarschijnlijk gespiest op een paaltje).
Maar goed na drie auto's die netjes langzamer begonnen te rijden kwam er zo'n idiote scheur auto langs en maar racen en maar racen ook toen hij zag dat ze er niet rustiger op werden.
Toen kwam er een auto uit een zij rit en daar schrok de voorste pony van, die sprong op die metalen platen (voor die race auto), die schrok daar zo van dat ze begon te rennen, en die auto er maar achteraan dus bleef die pony maar rennen.....
Gelukkig ging het allemaal goed en kon ze de pony in een zijpad sturen, maar die auto ging niets langzamer en bleef maar racen, dan heb ik echt zoiets van "hallo wij zijn er ook nog hoor, ben je blind ofzo er rent een paard voor je auto..."
Maar verder zijn we weer gezellig verder gereden en ben ik nog getrakteerd op wat lekkers.. Haha!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 00:38

Ik kan maar niet begrijpen dat er zulke malloten achter het stuur kunnen zitten. Wij moeten altijd het viaduct over de snelweg over en dan heb je ook van die idioten die per se tegelijk met jou over de brug willen met hun auto. Als ze van tegemoet komen kan ik nog waarschuwen, maar van achteren zie ik ze natuurlijk niet, totdat we eronder liggen of totdat die auto of fietser een enorme deuk heeft opgelopen Haha! . Paity is namelijk doodsbang voor met name vrachtauto's die onder haar door scheuren, dus ze wil nog wel eens om haar as draaien. Natuurlijk loop ik altijd naast haar, want stel je toch eens voor dat ik op het viaduct van haar af zou vallen op het betonnen wegdek, of nog erger, over de rand van het viaduct.
Het zou eigenlijk meer aandacht moeten krijgen bij de rij-opleiding. Zou dat zin hebben?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 01:13

Ik heb ooit eens een stukje geplaats in het wijkblad. Misschien een tip.

Zal het stukje eens hier plaatsen
-------------------------------------------------------------------------------------
Paard in verkeer.


Ik ga regelmatig met mijn paard richting bos. Wat ik dan allemaal meemaak probeer ik hier te beschrijven. Niet om een oppassend vingertje uit te steken maar om iets meer begrip te krijgen.

Als ik richting bos ga moet ik een heel stuk over de openbare weg. Ik rijd daar dus niet omdat ik zo graag door over de weg rij. Mijn paard is een zeer verkeersmak paard dat niet vlug schrikt. Maar als een auto met 80 km per uur langs scheurt dan kijkt hij zelfs op. Of wat denk je van mensen die je nog vlug inhalen en dan de oprit opschieten. Een paard is een levend wezen met een eigen wil. Hij heeft bovendien geen rempedaal. Nog iets hinderlijks is het als vrachtwagenchauffeurs hun remmen ontluchten bij het passeren. Paarden zijn van nature vluchtdieren. Hun eerste reactie op onraad is wegvluchten. Zij denken dus niet eerst na, net zoals de mens. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren en ongelukken veroorzaken die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.

Verder krijg ik vaak gemopper omdat ik aan de kant moet. Een paard mag officieel niet op het voetpad. Ook het fietspad is verboden terrein. Een ruiter hoort op de weg of in de berm. Maar op de weg tussen al dat knetterend en toeterend verkeer zie ik niet zitten.

Zelfs al rij ik op een ruiterpad krijg ik vaak nog gemopper. Laatst nog reed ik over de weg richting het bos. Plotseling komt er een fietser aanrijden die zijn fiets bijna in mijn paard parkeert. Hij moppert dat ik in zijn tuin rij en waarom ik niet ergens anders ga rijden? (Ik reed over een officieel ruiterpad, die zijn zelfs verplicht als ruiter) Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met andere mensen. Ik ga netjes in stap als ik iemand passeer en probeer altijd met ruime afstand te passeren. Ik vraag alleen of andere mensen ook rekening willen houden met mij.

Er gebeuren zoveel ongelukken te paard. Vele zouden voorkomen kunnen worden. Daarom…. matig de snelheid, passeer met ruime afstand. Houd er rekening mee dat het paard een dier is dat plotseling kan uitwijken of stoppen. Ga ook niet toeteren of bellen. Ook voetgangers moeten rekening houden met paarden. Een paraplu is bijvoorbeeld iets waarvan een paard erg kan schrikken. Ook onverwachte bewegingen of geluiden kunnen voor panieksituaties zorgen. Bijvoorbeeld een kano.; deze maakt weinig geluid en is er ineens en schiet dan weg.

Neem eens een kijkje bij een manege in de buurt. Ga eens praten met een ruiter. Dit kan erg verhelderend zijn.


Heike van de Kimmenade

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 11:34

Precies, daar ben ik het mee eens, Amulet is ook goed verkeersmak is niets mis mee, maar als auto's met 50 km achter een paard aan gaan rijden over metalen platen,dan ken ik geen enkel paard wat dan rustig stil blijft staan..