Klinische keuring eigenaardigheid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Klinische keuring eigenaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 14:09

Ik heb Jildau een krappe twee jaar geleden bij aankoop laten keuren. Ze is toen zonder aanmerkingen goedgekeurd.

Nu is ze onlangs weer gekeurd omdat ik haar wilde verkopen, en ineens kwam er naar voren dat haar bekken scheef is (rechts ietsjes hoger) en dat ze op de volte in draf en galop niet genoeg inbuigt. Conclusie rapport: 'Jong, enthousiast paard met veel looplust. Rechtuit geen probleem. Op de cirkel zowel linksom als rechtsom problemen met inbuigen. Op dit moment niet volledig acceptabel'

Niet volledig acceptabel...wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen? En ik weet dat ze moeite heeft met inbuigen linksom, dat is haar moeilijke kant, maar rechtsom niet, dat weet ik uit eigen ervaring. Heeft ieder paard niet moeite mer buiging naar hun moeilijke kant? Volgens de potentiƫle koper zouden deze 'problemen' zeker tot kreupelheid leiden als er niets aan gedaan zou worden. Nou, dit vastzitten heeft ze al vanaf het moment dat ik haar kreeg en ze is nog geen seconde kreupel geweest, dus nu zou ze ineens kreupel gaan worden? Kom nou, ik geloof daar gewoon niets van. Het maakt ook verder niet uit, want ik hou haar nu zelf, maar om dit nou als reden op te geven om de verkoop te annuleren (met als gebruiksdoel recreatie waarbij eigenlijk voornamelijk rechtuit gereden wordt) nee dat vind ik onjuist en ik denk ook wel dat ik het zou winnen als ik er een rechtszaak van zou maken.

Maar goed, ik ben blij dat ze weer terug is, want het voelde achteraf bezien toch helemaal niet goed om haar te verkopen en nu kan ik weer lekker zelf met haar verder. Misschien ga ik wel wat masseren op bepaalde plaatsen om zo bepaalde spieren wat soepeler te maken, maar ik weiger gewoon te geloven dat ze kreupel wordt als er niets gebeurd. Onzin....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:14

sja die tweede arts is waarschijnlijk iets nauwkeuriger geweest !
een ongelijk bekken is in veel gevallen wel te verbeteren en of genezen, maar het hoort niet !
en het kan , ook met recreatie, kreupelheid geven, omdat je ongelijkmatige slijtage van de gewrichten krijgt
als die dierenarts de arts is van die kopers, dan kan ik me voorstellen dat ie dan niet geheel klinische goedkeuring geeft...

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:15

Ieder paard heeft idd een moeilijke kant, maar dat heeft bij de meeste paarden niks te maken met een scheef bekken.
Mijn vorige bijrijdpaard had dat ook, en die was voorgoed kreupel(niet om je bang te maken, het zal in verschillende gradaties voorkomen).
Ik denk helaas niet dat je het zal winnen als je er een rechtszaak van zou maken.
Er is een afwijking in haar lichaam geconstateerd, daar kun je niet omheen.
En dan maakt het niks uit of ze er wel of geen last van heeft, dat rapport is er nou eenmaal, helaas.
Ik hoop voor jou dat ze er ook nooit last van krijgt, en dat ze een gezond en levenlustig paard blijft.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:17

Cinzano heb ik ook laten keuren voor aankoop en ook bij hem kwam eruit dat de bekken iets scheef zijn.
Wel is hij volledig goedgekeurd . De VA vroeg mij wel voor welk doel ik het paard wilde gebruiken.
Hij legde me uit dat hij best een Z proef zou kunnen lopen, maar dat hij altijd wat meer moeite zal hebben met inbuigen en om bepaalde oefeningen op beide handen even goed uit te voeren.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 14:19

Ja, maar de vraag is of dit een reden is om een koop te annuleren. Niet dat ik haar kwijt wil, ben blij dat ze er weer is, maar juridisch gezien lijkt dit 'gebrek' me niet ernstig genoeg om op grond daarvan van koop af te zien. Dus het is een interessante juridische casus die ik eens in de les op school voor zal leggen om te kijken wat de leraar ervan vind Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:24

Ja dat is een goede reden om de aankoop te annuleren. Het paard krijgt een negatief aankoopadvies. De verzekering zal het paard niet nemen met dit advies. En al maak je er een rechtzaak van, die ga je dik verliezen denk ik. De veearts kan aantonen dat het paard niet voldoet aan de eisen van de kopers.\

Het paard heeft een verhoogd risico op kreupelheden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-04 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:25

Ligt eraan, als ik een paard koop en dus eerst wil laten keuren maakt ik een contract waarin staat dat ik het paard koop indien hij zonder problemen / mankementen door de keuring komt. Indien er toch opmerkingen zijn kan de koper aan de hand daarvan bepalen of de koop alsnog doorgaat ja of nee.
Qua betaling doe ik het zo: de VA geeft een positief of negatief advies, goed of afkeuren... ongeacht de eventuele opmerkingen.
Indien het paard goed wordt gekeurd betaalt de koper de keuring, bij afkeuring de verkoper.
Maar normaal gesproken geldt de uitspraak vd VA, dus afgekeurd = koop gaat niet door, goedgekeurd= verplicht tot koop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:27

Cinzano schreef:
Ligt eraan, als ik een paard koop en dus eerst wil laten keuren maakt ik een contract waarin staat dat ik het paard koop indien hij zonder problemen / mankementen door de keuring komt. Indien er toch opmerkingen zijn kan de koper aan de hand daarvan bepalen of de koop alsnog doorgaat ja of nee.
Qua betaling doe ik het zo: de VA geeft een positief of negatief advies, goed of afkeuren... ongeacht de eventuele opmerkingen.
Indien het paard goed wordt gekeurd betaalt de koper de keuring, bij afkeuring de verkoper.
Maar normaal gesproken geldt de uitspraak vd VA, dus afgekeurd = koop gaat niet door, goedgekeurd= verplicht tot koop


Negatief of positief verkoopadvies bedoel je. Afkeuren doen ze tegenwoordig niet meer.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:28

Cinzano"]
Qua betaling doe ik het zo: de VA geeft een positief of negatief advies, goed of afkeuren... ongeacht de eventuele opmerkingen.
[/quote]


[quote="Pipo schreef:
Negatief of positief verkoopadvies bedoel je. Afkeuren doen ze tegenwoordig niet meer.


Dat zeg ik...... maargoed komt op hetzelfde neer Knipoog

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 14:39

Nou ja, dat is een wijze les voor als ik nog eens een paard moet verkopen: duidelijkheid in het contract hierover. Er is namelijk bijna altijd wel iets op een paard aan te merken, er zijn er weinig die helemaal 100% in orde zijn. Dus dan zou de koper altijd maar kunnen besluiten om te koop te annuleren en dan brengt teveel onzekerheid voor de verkoper met zich mee.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:46

Er worden nog steeds veel paarden wel goedgekeurd en dus verkocht. Ik zou zelf ook dit paard niet gekocht hebben, hij is bij jou nooit kreupel geweest, maar hij heeft wel een verhoogde kans hierop.
Juridisch sta jij nergens, als je instemt met een keuring, dan moet je daar ook de gevolgen van dragen. Als ze terug komen omdat ze de kleur toch niet mooi vinden ofzo, dan is het anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:49

peeky schreef:
Nou ja, dat is een wijze les voor als ik nog eens een paard moet verkopen: duidelijkheid in het contract hierover. Er is namelijk bijna altijd wel iets op een paard aan te merken, er zijn er weinig die helemaal 100% in orde zijn. Dus dan zou de koper altijd maar kunnen besluiten om te koop te annuleren en dan brengt teveel onzekerheid voor de verkoper met zich mee.


Ik weet niet wat voor contract je wil maken. Maar een koper heeft altijd recht op een keuring. En als het paard bij de keuring een negatief aankoopsadvies krijgt, dan sta je met je contract mooi te kijken, want daar heb je dan niets aan.

Paarden worden regelmatig goedgekeurd met een chipje, en als ze klinisch niet goed zijn dan word er nog weleens overlegd om het dier 2 weken later opnieuw te keuren, als de veearts het idee heeft dat het geen ernstig iets is.

Voor een positief aankoopadvies hoeft een paard niet 100% in orde te zijn, maar een verhoogd risico mag zeker niet.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:49

En idd, verzekeringstechnisch wordt het ook een moeilijk verhaal.
Er zal geen verzekeringsmaatschappij zijn die een paard met een negatief rapport opneemt.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:01

Voor een toekomstig sportpaard is dit volgens mij een afkeuring ('niet volledig acceptabel'), en veel kopers van een potentieel sportpaard zullen dit dier laten staan. er zijn zo veel paarden, dan kun je ook een gezond dier kopen.
Of je prijs moet erg laag zijn...
Verzekeren kan, maar dan zijn bekkenproblemen e.d. waarschijnlijk uitgesloten en worden niet vergoed als het tot kreupelheid gaat lijden.

Voor een toekomstig (top) sportpaard mogen geen aanmerkingen zijn. Voor een recreatiepaard volgt er waarschijnlijk wel een positief aankoopadvies.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 15:08

Miran schreef:
Juridisch sta jij nergens, als je instemt met een keuring, dan moet je daar ook de gevolgen van dragen. Als ze terug komen omdat ze de kleur toch niet mooi vinden ofzo, dan is het anders.


Dat is maar de vraag, maar het paard is verkocht met als gebruiksdoel recreatie, niet als topsportpaard en niet eens als 'gewoon' dressuurpaard, want daar daar zijn de eisen nou eenmaal hoger voor dan voor een simpel recreatiepaard. Het staat van tevoren niet vast dat het paard last krijgt van deze aandoening, maar ze KAN er wel last van krijgen. Nu heeft ze er echter geen last van, en daarom zou het geen belemmering moeten vormen in de verkoop van het paard als recreatiepaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:09

carola schreef:
Voor een toekomstig sportpaard is dit volgens mij een afkeuring ('niet volledig acceptabel'), en veel kopers van een potentieel sportpaard zullen dit dier laten staan. er zijn zo veel paarden, dan kun je ook een gezond dier kopen.
Of je prijs moet erg laag zijn...
Verzekeren kan, maar dan zijn bekkenproblemen e.d. waarschijnlijk uitgesloten en worden niet vergoed als het tot kreupelheid gaat lijden.

Voor een toekomstig (top) sportpaard mogen geen aanmerkingen zijn. Voor een recreatiepaard volgt er waarschijnlijk wel een positief aankoopadvies.
Afkeuren word door een verzekering gedaan. Dus een positief of negatief advies.

Bij sportpaarden word er vaak zat een positief verkoopadvies gegeven ondanks dat het paard een bemerking heeft ( een chipje op een goede plek bijv.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:11

peeky schreef:
Dat is maar de vraag, maar het paard is verkocht met als gebruiksdoel recreatie, niet als topsportpaard en niet eens als 'gewoon' dressuurpaard, want daar daar zijn de eisen nou eenmaal hoger voor dan voor een simpel recreatiepaard. Het staat van tevoren niet vast dat het paard last krijgt van deze aandoening, maar ze KAN er wel last van krijgen. Nu heeft ze er echter geen last van, en daarom zou het geen belemmering moeten vormen in de verkoop van het paard als recreatiepaard.


Het paard is toch gekeurd als recreatiepaard Verward En daarop krijg je een negatief verkoopadvies. De veearts denkt dat het een verhoogd risico is ondanks dat het puur recreatief rijden is.

Ik denk.........weet bijna wel zeker dat je geen poot hebt om op te staan.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 15:19

Nou, dan ik in ieder geval zeker wel een poot om op te staan om de dierenkliniek die haar twee jaar geleden goedgekeurd heeft voor de rechter te slepen, want je kunt mij niet vertellen dat ze in twee jaar ineens een scheef bekken heeft, dat is een aangeboren gebrek. Dus ik heb toen een paard gekocht waarvan ik, na klinische keuring, dacht dat hij helemaal in orde was, terwijl ze nu toch een gebrek blijkt te hebben. Ik zal er eens een advocaat over bellen en serieus overwegen om er een zaak van te maken, want als ik dit wist had ik haar toentertijd nooit gekocht. De vordering zou dan strekken tot de betaling van die kliniek van de kosten voor behandeling van dit probleem als ze er ooit last van krijgt.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:23

Daar heb je gelijk in, een scheef bekken is idd een aangeboren afwijking, dus daar zou je eventueel wat mee kunnen.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:25

Tja ik weet eigenlijk niet zo goed wat nu je probleem is.... je zegt haar te willen houden en nog nooit last hebt gehad dat ze kreupel was... waarom dat alsnog een rechtzaak???
Indien je haar alsnog wilt verkopen snap ik het, maar als je haar wilt houden, waarom dan zo moeilijk doen???

Maare even iets anders, zoals ik al schreef mijn paard is ook iets scheef in de bekken, dat is mij keurig verteld maar denk echt niet dat elke VA dat ziet, de ene is nu eenmaal nauwkeuriger dan de ander, ik heb al meerdere paarden laten keuren en het is soms een verschil van dag en nacht als je ze te werk ziet gaan

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 16:33

Ik wil haar zeker houden, dus dat is het probleem niet. Het probleem is dat ik een paard met een risico heb, die mij ten tijde van de koop niet bekend was en die ik wel had behoren te weten door de keuring die ze toentertijd gehad heeft.

Ach, eigenlijk vind ik het gewoon een juridisch interessante casus doordat ik momenteel net het vak privaatrecht volg Haha! Maar ik denk toch niet dat ik er verder werk van ga maken, kost teveel tijd, geld, moeite....laat maar Lachen

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:34

peeky schreef:
Ik wil haar zeker houden, dus dat is het probleem niet.

Maar ik denk toch niet dat ik er verder werk van ga maken, kost teveel tijd, geld, moeite....laat maar Lachen



Ik bedoel maar Haha!
Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:49

ja ik zou het heel erg vreemd vinden als je er een zaak van maakt
ik denk dat je dan ook hard word uitgelachen !

je paard werd gekeurd als recreatiepaard, dan keuren ze zowiezo minder streng, dus die dierenarts vind echt dat jouw paard iets heeft !
wil je het nog een keer horen ? bel dan een andere veearts, maar ik neem aan dat die het ook zal zien
een scheef bekken kan in de loop der tijd en met verkeerde training, verergeren , ook met dracht heb ik me laten vertellen
dus jij hebt 2 jaar lekker gereden met dat dier, geen bewijzen dat je met allerlei kreupelheidsonderzoeken naar de veearts bent geweest, dus geen poot om op te staan !

een klinische keuring zegt overigens juridisch vrij weinig
foto's heb je veel meer vastigheid aan!
ik ken zo ontzettend veel paarden die eigenlijk niet goed waren, maar die toch 100 % klinisch goedgekeurd werden !!
ik zorgde dan wel dat ik die paarden een aantal keer op het harde deed longeren , zodat ze daarmee iig wat minder snel door de mand vielen !
en smorgens 1.5 uur laten stappen in de molen, of een half uurtje rustig aan de longe laten draven , doen ook wonderen voor een klinische keuring hoor
omdat ze dan veel soepeler zijn en de spieren al warm zijn ..
ik vertrouw een klinische keuring ammenooit niet !
het zegt iets over dat moment, en natuurlijk moet het paard klinisch 200 % zijn ! anders hoef ik m ook niet
maar daarna foto's laten schieten is IMO ook een must !
omdat daar de meeste paarden door de mand vallen Knipoog

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:09

crossmonster schreef:
een scheef bekken kan in de loop der tijd en met verkeerde training, verergeren



Dat geloof ik niet

Een paard is scheef of recht gebouwd en je kan hooguit de spieren enzo versterken met training, maar hij wordt echt niet schever in de bekken, dit is gewoon een aangeboren afwijking, net als een paard wat wel recht is kan door verkeerde traning echt niet ineens een scheef bekken hebben, hij kan wel scheef worden qua bespiering maar dat is iets heel anders.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:14

Heb je al een Second opinion overwogen Verward