inrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 12:42

wie kan mij een beetje info geven over het inrijden en hoelang je er ong. over doet

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:48

dat verschilt bij ieder paard.
Het ligt er aan wat hij al gewend is aan omgang met mensen, hoe leergierig hij is, en wat het karakter is.
Het is dus moeilijk te zeggen.
Ga gewoon lekker aan de slag.
Succes!

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 12:53

zeer leergierig longeren kan die al maar waar begin je ongeveer mee want dan weet ik hoe ik moet beginnen

libertysnowy
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:02

Hangen, rustig erop zitten, knoop in de teugels zodat je niet in zn mond kunt zitten, en een dik touw om zn nek (balansteugel) waar je je aan vasthoudt. En aan de longe erop dat iemand hem vasthoud aan de lijn en jij alleen maar hoeft te proberen er zo rustig mogelijk erop te zitten en dan langzaam laten wennen aan jou en je stem en je hulpen.

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 13:06

mutsie wil ik net een heel verhaal type ben jij het
maar togh bedankt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:39

hoe oud is de pony, en hoe sterk is hij. ziet hij er nog uit als een baby paardje of is ie al sterk en wat meer volgroeid, dat zijn allemaal dingen die meespelen bij hoeveel je de pony kan en mag belasten.

gaat het longeren goed, dan ga je er een keertje aan hangen, doet hij dat braaf, dan laat je iemand hem vasthoude en ga je er op zitten, gewoon even rustig zitten en weer afstappen en dan belonen
dat herhaal je een paar keer en dan als dat goed gaat laat je iemand aan de hand stappen, terwijl je er op zit
gaat dat goed, dan kan je aan de longeerlijn op de volte wat stappen en een drafje proberen, als de pony het commando draf kent, en is gewend aan de longeerzweep achter hem om hem voorwaarts te houden, is dat heel handig!

eventueel als de pony het aankan, na een paar keer draven een galopje proberen, en maak hem dan maar gerust los van de longe, heel rustig wat wendingen maken, maar hierbij kan je het beste goede begeleiding hebben!!!
als jij onbewust scheef zit, dus je je pony met je gewicht de verkeerde kant op, dan snapt hij nix van de hulpen die je geeft en welke kant hij op moet, zelfde geld voor de beenhulpen en je zit etc
ook al denk je t gaat best goed, zet er toch iemand bij in de bak met ervaring die goed les kan geven, want een pony is heel snel verpest, en iets fouts afleren is moeilijker dan het in 1x goed aanleren!

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 14:05

tis een fjord kent het longeren goed.. is nu 3 jaar en een maand.. is stevig gebouwt maar is wel handig wat je me allemaal vertelt..

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 14:25

ik ga al deze adviezen goed na volgen en hoop binnekort lekker te kunnen rijden bedankt als je nog meer weet kan je nog steeds je adviezen kwijt hier thnx allemaal

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:58

Vooral goed les nemen, vanaf het begin al!! Van iemand die verstand heeft van jonge paarden en het inrijden/verder doorrijden daarvan

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 16:14

oke daar zal ik op letten enz enz.. ik neem lessen van kim uit den haag..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:05

ik hoop dat je er begeleiding bij krijgt, want zo te horen heb je er weinig kaas van gegeten............en dan kun je dingen nogal snel verpesten.......

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:37

goede begeleiding is echt heel belangrijk en moet je niet te licht over denken..ik ben blij dat ik vanaf t begin goede begleiding en les heb gehad want heb tot nu toe nog geen enkel probleem met het rijden gehad!Terwijl ik er zelf op de handelsstal waar k reed zat jonge ponys zonder begleiding heb ingereden maar liep daar toch wel tegne problemen aan..

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 13:39

ingridM tis mn eerste keer dat ik een paard inrijd hoe was jouw eerste keer was je net als mij dus deze opmerking vind ik nergens opslaan

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:33

IngridM schreef:
ik hoop dat je er begeleiding bij krijgt, want zo te horen heb je er weinig kaas van gegeten............en dan kun je dingen nogal snel verpesten.......


Ik denk dat Ingrid het niet bedoeld als een aanval op jou.
Ze is gewoon bezorgt om jouw paard.
En terecht, want ze heeft gelijk, een paard kan enorm verpest worden als het verkeerd aangepakt wordt.
En dat wil niemand hier, jij niet, en wij ook niet.
Dus wat zij waarschijnlijk probeert te zeggen, is dat het een goed idee is om goede begeleiding te zoeken, zodat het helemaal goedkomt.

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 15:32

maar dat is allemaal al geregeld enof ik dat allemaal niet wist dus die opmerking slaat nog steeds nergens op

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:35

Doe eens niet zo vijandig!
Het is goed bedoeld!:)
Ik ben blij dat je alles goed geregeld hebt, maar dat kunnen wij toch niet ruiken?
Je vraagt advies, dan krijg je te horen hoe je het het beste kan doen.
Is dat nou zo vreselijk?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:38

Als je op een internetsite moet gaan vragen hoe het inrijden moet, dan denk ik dat je er nog (lang) niet aan toe bent om het te gaan doen. Laat het aub over aan iemand met meer ervaring, of laat je heel goed begeleiden, anders verpest je zo'n paardje voor de rest van z'n leven, en daar zit niemand op te wachten!

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 15:55

ik vraag advies om het goed te doen wist echt wel hoe het ong ging.. maar hulp heb ik zat na 12 jaar paardrijden weet je echt wel wat je wel en niet kan doen

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:08

Heerlijk dat discussiƫren! LOL:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:09

SpetterMacho schreef:
ik vraag advies om het goed te doen wist echt wel hoe het ong ging.. maar hulp heb ik zat na 12 jaar paardrijden weet je echt wel wat je wel en niet kan doen


Maar "gewoon" paardrijden is heel wat anders dan een paard inrijden. Zolang je er maar goede begeleiding bij hebt, dat is heel erg belangrijk.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:23

nou als je dus blijkbaar weet na wel 12 jaar paardrijden hoe of wat, waarom heb je dan nog vragen ?

Mijn eerste keer is er nooit geweest, omdat dat geen grapjes zijn, even een paardje inrijden...............waag ik me niet aan, ben ik niet goed genoeg voor !

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:30


Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:59

huh?
je had toch een jaarling Verward

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:37

SpetterMacho schreef:
ik vraag advies om het goed te doen wist echt wel hoe het ong ging.. maar hulp heb ik zat na 12 jaar paardrijden weet je echt wel wat je wel en niet kan doen

Ik kan mij anders nog wel een topic herrinneren dat je advies gaf aan een ander om haar pony zijn kop vast te binden met een strotouwtje aan de singel, omdat hij niet aan de teugel wilde Schijnheilig Lips are sealed

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:01

Jeetje denk om je bloeddruk.
Ik denk er echter net zo over als de rest.
Als jij je info van intenet af moet halen over het inrijden dat je er dan misschien beter niet aan kan beginnen.
Je kan het dan misschien beter aan een ervaren iemand over laten zodat je straks meteen lekker kan rijden.