kunnen 2 haflinger hengsten bij elkaar in de wei

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

kunnen 2 haflinger hengsten bij elkaar in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 09:11

Een kennis van mijn vriend heeft ook een haflinger, en wat blijkt ook een hengstje!
Hartstikke leuk natuurlijk, daar ik ook een manneke op stal heb staan.

Nou leek het me leuk om ze gezellig bij elkaar in de wei te zetten, wat denken jullie zal dat kunnen Verward

Wesly heeft jaren terug ook al eens bij een welsch in de wei gelopen, en dat ging prima. Hij probeerde hem uiteraard wel zwanger te maken, maar dan beet de kleine hem gewoon in zijn ballen en dan was het weer even afgelopen.

Inmiddels is hij wel voor een deel gecastreerd..
Waarom voor een deel zul je denken Verward
Nou toen zijn 1e bal eraf was, heeft meneer zijn andere bal ingetrokken.
Waardoor het voor de dierenarts onmogelijk was om verder te gaan.. Verward

Maanden later kwam zijn andere bal te voorschijn, koekoek Haha!
En hij voelt zich nu weer helemaal de man Cool .

Maar goed om een lang verhaal kort te maken Haha! , zou dat kunnen Verward
Het andere haflingerhengstje is 1,5 jaar en Wes is 8...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:18

Dennis(7 en volledig hengst) staat ook soms gewoon bij andere hengsten. Maar ik zet hem net zo makkelijk bij ruinen, drachtige merries of merries die gedekt moeten worden. Hij gedraagt zich overal tussen.

Je zal het gewoon moeten proberen en de eerste dagen de boel goed in de gaten houden.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:28

Wie niet waagt wie niet wint! Bij ons hebben de hengsten ook samen gestaan zonder problemen. Maar laat geen merrie's in de buurt komen want je hebt dan wel eens kans dat het knokken word.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:37

Ik verzorgde 2 hengstshetlanders, ze stonden gezellig bij elkaar, dus gewoon proberen en als het niet lukt, jammer dan.. * het wil ook wel soms als echte hengsten gaan gedragen maar later staan ze weer gezellig naast elkaar te grazen *

tjlover

Berichten: 43
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 21:24

heyz
het kan makkelijk!
het zijn toch kudde dieren hea!en misschien in het begin een beetje uitvinden wie de baas is , maar na een tijdje zal het uiteraard goed gaan!
misschien beetje happen na elkaar en zo de 1e paar keren maar daarna gata t vast goed!!

kootjuh
Berichten: 32
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:05

ik heb er zelf ervaring mee, de eerste paar jaar gaan goed maar als ze allebei op een leeftijd komen dat ze zich allebei hengst voelen gaan ze elkaar uitdagen om te kijken wie het sterkst is. mijn verzorgshetjes 3 hengstjes stonden tot 1 jaar geleden bij elkaar totdat de jongste ook wist dat hij hengst was en gingen ze met elkaar vechten. toen heeft de eigenaar ze laten castreren (de eerste op later leeftijd) en het gaat nu weer perfect!! Maarja zoals fsoudan al zei WIE NIET WAAGT WIE NIET WINT! zou de eerste paar uur/dagen wel goed opletten want je weet het nooit

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:45

ik heb ook 2 hengsten 1 van 4 en 1 van 5
het zijn 1 groninger en 1 shetlander de shet laat af en toe duidelijk merken dat hij de baas is
maar verder gaat het prima bij elkaar
ik zou het er gewoon op wagen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:50

Kan gewoon hoor! Ze maken even de rang duidelijk en dan is het meestal wel vrede!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:22

moet kunnen idd wat luvdatossa ook zegt, ze zullen eerst wel even uitvechten wie de baas is...

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:06

het is per situatie verschillen. ik heb een keer gezien dat het helemaal mis ging tussen 2 hengsten maar ook dat het super goed gaat. zoals al eerder gezegd gewoon proberen! succes ermee

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:23

Meestal is het zo dat als een van de hengsten, of beiden, al een keer gedekt hebben, het sneller op ruzie uitloopt.
Ze zijn dan helemaal 'the man' en moeten zich verdedigen.

Als beiden niet gedekt hebben kan het meestal wel, al zal het wel even 'wie is de baas' knokkerijtje worden

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:44

over het algemeen gaat het na even goed kennismaken goed
in dit geval gaat het om een jonkie bij een volwassen hengst
als die kleine nu ook nog eens niet dominant is dan heb je grote kans dat het goed gaat

mijn jaarling staat nu ook samen met een driejarige en een andere jaarling en die van mij was ook nog eens flink dominant maar word nu hardstikke braaf dankzij de opvoeding van die driejarige

zolang je er geen merrie bijzet hoeft het helemaal geen probleem te zijn

justahorse

Berichten: 3017
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 02:12

als ze in de wei staan en alles gaat goed dan kan het maar
ik ken iemand die heeft een hengst en die staat bij een andere hengst
nou die blijft hij bijten maar daarom word ie van de week ook geruind en dan maar hopen dat het over gaat

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:49

Staan er ook merries in de buurt (zelfde stal?). Als dat niet zo is denk ik niet dat het een probleem gaat worden. Maar als er merries in de buurt staan kunnen ze elkaar toch gaan proberen af te troeven. Nu is het denk ik zeker nog geen probleem en je hebt ook kans dat jouw hengst door de opvoederspositie die hij krijgt gewoon de baas blijft, dat de jonge hengst het niet eens gaat aanvechten (of geldt dat alleen voor merries Scheve mond )

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:12

mijn hengstje is nu twee, tot hij een halfjaar was in een groepje dames gestaan (logisch), daarna in de winter bij een shetruin op stal, toen in de zomer bij een arab. merrie in de wei (ze kon niet drachtig worden), toen in de winter weer bij de shetruin en deze zomer staat hij bij jaarling hengst. hij heeft nooit problemen gegeven, alleen vorige zomer toen hij bij die merrie stond bleef hij liever thuis dan dat hij mee ging om te wandelen ofzo. Nu bij die andere hengstjaarling staan ze náást een aantal merries (klein slootje) en ja, ze zijn wel onrustiger als die hengstig zijn, maar ze gaan niet onder elkaar daarom vechten.

ik denk dat je het dus gewoon kan proberen, maar dat het ook wel van je paard afhangt.