ik weet waarom we met oogkleppen op lies rijden :D

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

ik weet waarom we met oogkleppen op lies rijden :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 16:35

nav een vraag van dookie in het topic: pharaon lies @workl

en ik het toen niet goed wist vroeg ik me toch echt een keer af waarom ze die nou eigenlijk droeg alhoewel ze al jaren niet meer voor de kar had gelopen! dus vandaag met een 23jarig meisje(K) dat toch al heel wat ervaring heeft met paarden eens gekeken wat ze deed zonder oogkappen
eerst het gewone bit in haar hoofdstel met oogkappen gedaan (ze rijd al een hele lange tijd met stang) dat ging goed.
daarna het bit in het gewone hoofdstel gedaan
en ik zou er op rijden omdat ik lies al wat langer ken
dus ik ga er op geen probleem ze keek meer rond maar dat was het
toen K er op (tenminste ze wou er op)
ze maakt haar beugels gelijk
lies: WIIIIIIEEE!!! bok bok bok
K en ik springen echt aan de kant voor die snerthoeven van der te ontwijken
lies stond daar dus los met teugels! wij allebei echt een beetje bang als ze op die teugels zou trappen!!

dus K naar het dier toe, lies laat weer haar o zo bekende schreeuw horen en bokt echt gericht naar ons, dus wij allebei zo snel als we konden de stal in en toen snoepjes genomen haar zo gepakt
terug de stal in snel het hoofdstel mét oogkappen aan en verder gereden *LOL*

ik weet nu dus waarom ze oogkappen heeft dookie *LOL*
*heb er zelfs een bijna dood ervaring op na gehouden Bloos want als lies schopt en ook nog eens naar je hoofd denk ik niet dat je nog veel kans hebt met die boerenklompen van der*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:21

tja als een paard dat niet gewend is.. en dan ineens zonder..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 18:22

ze heeft tans een tijd zonder gelopen hoor ik hier net...
vreemd dat ze zo raar reageert...gericht bokken doet ze (normaal) niet! en nou konden we echt gaan lopen Verward

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:22

Tja wel vreemd waarom zou ze dat doen? Alleen omdat ze het niet gewend was?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 18:27

nou dan vind ik het toch maar een gevaarlijke reactie Scheve mond
naja wij hebben ons lesje geleert Tong uitsteken lies zonder oogkleppen is niet te doen (als je er een keer op zit misschien maar dan moet je er wel eerst op geraken Haha!)
ik wacht wel tot ik iemand vind waarvan ik denk dat hij het kan zonder gewond te raken (weet wel zo iemand) maar dat moet ik eerst even bespreken met mijn ouders Knipoog
naja, lies is een friesx welsh cob! dus eigenlijk waren wij ook wel onverantwoordelijk als ze katrien geraakt had stond ik daar mooi!en lies blijft schoppen tot je uit de '5-m kring' bent! dus dat zou dan wel eens pijnlijk kunnen zijn Verward
roowz: als jij een andere manier hebt om je paard aan een hoofdstel zonder kleppen te laten wennen dan het proberen met een hoofdstel zonder kleppen mag je het mij gerust vertellen

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:28

Meschien heeft het een rede dat ze zo doet

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 18:30

dat zijn we ons dus aan het afvragen...alleen raar dat ze het dan met kleppen niet doet, dan is ze heel mak om op te stappen dat lies bokt als je achter haar komt of op haar billen aait dat wist ik daar zijn we dus ook niet gekomen! maar opstappen heeft ze altijd toegelaten (gelukkig) en nou bokte ze zelfs als we voor( aan haar hoofd) stonden Verward

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:36

Tja meschien schrikt ze nu van al die dingen om haar heen. (daar voor diene toch oogkleppen?)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 18:37

ja daar dienen ze voor...
maar dan schopt een paard toch niet gericht of wel?

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:39

Ik geloof van niet nee, (ik zit hier achter mijn computer diep aan het nadenken) is ze van jouw of van iemand anders? Meschien heeft ze nare ervaringen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 18:47

ze is van mijn stiefvader, en die heeft haar moeder ook gehad...haar moeder was nóg erger!die schopte je door de hele weide uit als je bij haar in de buurt kwam! alleen mijn stiefvader mocht bij haar!
en lies heeft het ook al van veulenaf aan gedaan

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:43

karakter is wel erfelijk mischien is het daarom?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:55

Ik weet nog wel dat Regina de eerste keer zonder oogkleppen ook even in paniek raakte. Ik had haar zadelmak gemaakt met het menhoofdstel, en daarmee ook de eerste drie keer erop gezeten (de eigenaar had haar voor de kar lopen, en had geen ander hoofdstel) toen heb ik een 'gewoon' hoofdstel meegenomen en dat was ook even paniek.
Helemaal toen ik er op wilde stappen, gelukkig had ik dit al verwacht en had iemand haar vast aan de longe, na een paar rare sprongen (toen ik er eenmaal opzat) was het ook over.
Maar elk paard reageert natuurlijk anders als hij/zij in paniek raakt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 22:57

als ze alleen maar weg sprong was er ook helemaal geen probleem, maar ze schopt echt ge meen en mikt ook echt om je toch maar te raken...
volgens mijn vroegere lesgever moet ik dit afstraffen, dat dit een vorm van aantstellen is, maar doe dat eens als je een paar friezenhoeven aan het ontwijken bent Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:59

Het zal een combinatie van angst en ettergedrag zijn. Maar idd, moet je het gericht trappen nooit tollereren
Trapt ze alleen met haar achterbenen? Zorg dan dat je uit de buurt blijft van die achterbenen en geef een keer een flinke lel. Gericht trappen mag NOOIT.....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 23:02

ja alleen met de achterbenen, ze zou alleen een goed springpaard zijn
als ze haar benen niet vergat op te tillen Bloos Schijnheilig
ze draaid verdomt snel
ze sjot niet echt met dat voorbeen, maar ze kapt er mee (hoe moet je dat zeggen) gelijk als je spaanse pas doet maar dan met een been
*rare uitleg Haha!* maar kan het niet anders beschrijven
en ze is ontzettend sterk (zie profiel voor fotos lies is de naam van de knol)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:06

Ik snap wat je bedoeld Haha!

Is er niet een wat groter (en sterker) persoon in de buurt die niet bang is, en haar een keer goed duidelijk kan maken wat wel en niet mag? Hoe is ze verder in de omgang?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 23:20

ik weet wel iemand, mijn vroegere lesgever, als ik mijn moeder zo ver krijg dat ie me priveles geeft met haar, (heb trouwens wel een prive lesgever nodig want mijn rijden is hopeloos Verward)
dan kunnen we samen met haar aan het werk! hij heeft heel wat ervaring en is ondertussen al 24 ofzo...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 09:46

Lijkt me idd een goed idee om les met haar te nemen. En dan niet alleen rijtechnisch maar ook in de omgang moet ze heel wat meer respect voor je krijgen als ik dit zo lees.....
Succes!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 12:38

inderdaad! lies heeft niet bepaald veel respect voor me, eigenlijk voor geen enkel mens!
ik mag blij zijn dat ik in de stal kan zonder dat ze me schopt Lachen
mijn moeder durft niet meer omdat lies haar ooit alle hoeken van de stal heeft laten zien