Ik twijfel...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Ik twijfel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 16:15

...wat ik moet gaan doen met mijn paard.
Ga maar eens met mijn DA om de tafel zitten,maar ik wil toch ook weleens horen wat jullie ervan vinden.
Ze is nu 20 en ik heb haar nu 11 jaar.Sinds anderhalf jaar is ze ziek.
Chronische spierziekte,lijkt een beetje op maandagziekte.Ze komt er dus nooit meer vanaf en dat is goed te merken.Stijf als een plank,zeker in de winter.Afgelopen winter ging het al bergafwaarts.
Het ging nu in het voorjaar weer wat beter.Het werd wat warmer,wat natuurlijk positief uitwerkt voor haar spieren.
Nu dus weer achter kreupel.Ze loopt nog wel,maar stapt alleen.
Al moet ze helemaal achter uit het weiland komen voor d'r dagelijkse brokjes en medicijnen,het gaat suf.
Zo was het in de winter ook.Het gaat wel,maar je ziet dat ze niet zoveel meer kan.
Is dit nou nog een leven voor een paard?Beetje in je weilandje heen-en weer stappen,wat grazen en af en toe wat oefeningetjes aan de longe?
Vind zelf dat een paard lekker moet kunnen rennen en dollen,gek doen enz.,dat doet ze heeel af en toe nog 'ns.
Ze is verder wel goed gezond en fit gelukkig,ze kijkt niet ziek uit d'r ogen.
Wannneer neem je nou een beslissing om in te laten slapen of niet?

Bedankt alvast voor jullie reacties Knipoog

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:29

Hmm zoiets is altijd lastig
Weet je of ze veel pijn heeft? Ik vind dat je in zulke situaties in elk geval aan het paard moet denken en niet aan jezelf, hoe moeilijk dat vaak ook is...

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:34

Wat je zelf zegt ben ik het mee eens. Dat een paard lekker gek met kunnen doen met z'n maatjes enzo. Maar heeft je pony pijn? Zolang er echt veel pijn is, dan zou ik, hoe moeilijk het ook is, ervoor kiezen om je pony uit zijn lijden te verlossen. Zolang er geen pijn is, lijkt het mij heerlijk voor de pony om samen met maatjes in het weiland te lopen.

Als twee lieve bruine ogen vragen
Help me, ik voel me niet fijn
Mag je dan omdat je voelt dit is het einde
Egoistisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort
Dit komt nooit meer goed
En hij krijgt steeds meer pijn
Mag je dan omdat je hem niet kan missen
Egoistisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed
En je zonder hem naar huis toe moet
Met een halster in je hand
En je hart vol pijn
Dan probeer je jezelf te overtuigen
Ik mocht niet egoistisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes
Elke dag samen was een feest
En in al die jaren
Is hij zelf niet één keer
Egoistisch geweest...

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 17:58

Dat is het probleem ook een beetje.Weet ik dus niet,of ze pijn heeft.
Ze is dus nu wel weer kreupel rechtsachter.Ik zie dat ze zichzelf ontlast.
Dus alleen stappen nu.Draven doet ze niet.Heel enkel,als ze ergens van schrikt ofzo,maar dan ook maar een klein stukje.
Ik zet haar iedere dag even aan de longe (5 min.)om te kijken hoe het gaat.Pasjes draf heeft ze een hekel aan.
Ze doet wat ze kan,niet veel dus op dit moment.
Maar ja,wanneer heeft een paard echt pijn?Als ze ook gaat kreupelen in stap?Ze ziet er niet ongelukkig uit en kijkt helder uit de ogen.Ze eet ook nog goed.In stap kreupelt ze niet trouwens,dat gaat heel goed.
Egoistisch wil ik niet zijn.Heel moeilijk.Mijn eerste pony heb ik ook moeten laten inslapen,toen probeerde ik ook zoveel mogelijk aan haar te denken.Niet dat ik toen een keus had,maar okee.
Als het niet meer gaat,gaat het niet meer,probeer het zoveel mogelijk te relativeren.Maar ja,wanneer maak je die keus?
Ik weet dat het moeilijk is om van buitenaf te beoordelen,maar zou het wel fijn vinden om ook andere ervaringen te horen.
Georgette,bedankt voor je mooie gedicht,al was het wel even slikken...

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:28

Als je niet precies weet of je pony pijn hebt, zou ik er een dierenarts bij laten komen en aan de hand van de diagnose een keuze maken...
Sterkte ermee! Ach gut

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:39

Wat Georgette zegt ben ik het mee eens, misschien weet hij wel een middeltje wat je er op kan smeren om het allemala wat minder stijf etc. te maken.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 18:40

Ga ik ook zeker doen!Ik ben alleen benieuwd naar ervaringen/meningen van jullie hier op bokt,vandaar dit oproepje.
Maar bedankt,alle suggesties e.d. zijn welkom!

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:00

Ik ben het zker eens met de anderen.. je moet echt aan je paardje denken.. is ze gelukkig nu.. dan is het oke.. lekker laten genieten.. maar doet het voor haar pijn om te blijven lopen.. dan vind ik.. dat je haar van haar pijn moet verlossen.. maar dat is ontzettend moeilijk om te beslissen.. overweeg alle mogelijkheden.. denk er heel goed over na.. en denk aan je lieve paardje Lachen heel veel sterkte he Ach gut