Ja ja mijn stoere bink wordt steeds "dapperder"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Ja ja mijn stoere bink wordt steeds "dapperder"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 20:25

Ik was vandaag helemaal alleen op stal. Heerlijk kun je lekker aan doen, zonder dat er iemand is die iets zegt of zo. (Niet dat het bij ons niet leuk is op stal, integendeel het sfeertje is prima. Iedereen laat elkaar in de waarde en geen gemuts tegen elkaar.)
Maar och is het ook wel eens lekker om helemaal alleen op stal te zijn.

Laiser liep lekker tijdens het rijden, goed zijn best doen en dergelijke.
Maar zoals overal in Nederland waaide het buiten flink. En je raadt het al in de binnenbak hoor je dan allerlei geluiden die je normaal niet hoort... Knipoog
Opeens begon de deur heel hard te rammelen, alsof die eruit gerukt werd door de wind en het duurde eigenlijk best wel weer een tijdje voordat het weer stil was. Laiser werd er wel zenuwachtig van, maar probeerde zo goed mogelijk door te lopen. Ik voelde gewoon dat hij er op vertrouwde dat het wel goed zou komen.
Later gebeurde dit nog een paar keer en uiteindelijk leek het hem weinig meer te doen.
Je snapt wel dat ik hem beloond heb voor zijn dappere gedrag, zomaar door lopen zonder één pas verkeerd te zetten. Ja ja hij leert het wel.

Na het rijden mag hij van mij altijd nog rollen in de binnenbak als er niemand anders in de bak is. Dus ook vandaag. De wind was nog wel wat eng, maar ik nam hem gewoon mee. Ik zal je vertellen hoe dat dat gaat.
Laiser heeft dan niets om, geen halster/hoofdstel touw, niets. Samen gaan we dan een stukje lopen door de bak. hij loopt dan naast me of schuinachter en loopt met me mee. Als ik stop, stopt hij, draai ik een volte dan loopt hij die mee zonder dat ik hem aan hoef te raken.
Vandaag liep ik juist naar de plekken in de bak waar je de wind goed hoorde. Omdat ik er naar toe liep en liet zien dat ik er niet bang van was, durfde Laiser ook voorzichtig te komen. Zo hadden we verschillende plekken gehad en telkens was hij gewoon bij mij gebleven, maar opeens hoorden we een hoop kabaal.
Er kwam iemand op een schofel aan gereden een meter langs de bak (aan de buitenkant natuurlijk). Laiser werd nerveus en liet het wit van zijn ogen zien. Hij stond vlak naast mij en wilde eigenlijk vluchten, maar iets weerhield hem ervan. (Hij wordt altijd rustig als ik mijn hand op zijn schouder leg.) Maar ik raakte hem niet aan, ik liet hem alleen zien dat ik niet bang was en eigenlijk wel eens wilde weten wat dat geluid nu was... ... heel voorzichtig duwde hij zijn neus tegen mijn hand en keek me angstig aan, maar wel met een blik van het is toch goed hè? Hij durfde zelfs met me mee te lopen naar het geluid toe en met het geluid mee toen het geluid zich verplaatste.
Toen heeft hij van mij wat lekkers gekregen, want dit vind ik heel goed van hem. Hij durft nu ook steeds meer te doen. Dit geeft zo'n goed gevoel. Toen Laiser al weer op stal stond te knabbelen aan zijn hooi, stond ik naar hem te kijken en te genieten van mijn paard. Hij is zo lief Lovers
Laatst bijgewerkt door Mickey op 23-01-02 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:29

hee VET wat leuk dat ie je zo goed vertrouwd... echt lief van hem jonge

ik zou ook heel trots op hem zijn geweest Knipoog *LOL*

groetjes noortje

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 21:16

Gaaf zeg, echt hoor!
Zeg maar tegen hem dat ik het heel goed van hem vond.
Want je weet maar nooit....
Heb je wel eens die serie Buffy gezien? Met al die demonen en vampieren... Nou ik had het vast niet gedurfd als ik hem was! Knipoog
Of van die enge gedrochtjes die je in je enkels bijten, die zitten altijd achter een steen of een polletje gras die iets te hard waait.
Moet je echt voor oppassen hoor!
Maar inderdaad Laiser, groot gelijk.
Met het vrouwtje erbij komt alles goed.
Omdat ze normaal doet. Pling

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 21:22

Toppie dat het zo goed gaat.

Nu Barley nog he?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 21:47

Heike schreef:
Toppie dat het zo goed gaat.

Nu Barley nog he?

Dat komt ook nog wel hoor! Daar ben ik van overtuigd. Ik heb gezien hoe jij met jouw meisje omgaat. Dat komt vanzelf goed!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:11

Wat heb je het mooi beschreven ook!
Laiser vertrouwt je vast heel goed, dat is toch een heerlijk gevoel zeker?
Zo'n dapper paard, Isolda had dat vast en zeker niet gedurft!
Die had aan de andere kant van de bak gestaan denk ik!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 00:10

Wow, na al die gave verhalen van je word ik toch wel heel erg benieuwd naar je Laiser!!!! Haha!

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 00:14

Leuk meid dat het steeds beter gaat met jullie tweetjes!!
Ik kan heel goed begrijpen dat je trots op hem bent!!

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:53

te gek dat ie dat zo doet!!!
die van mij heeft ook zo weinig zelfvertrouwen, ik probeer om dat op te bouwen, want lekker buitenrijden is er dan niet meer echt bij omdat ie zo bang voor alles is....
hoe bouw jij dat op?? dat zelfvertrouwen?
het is wel zo dat als ie iets eng vind dat ie dan wel achter mij aan loopt (aan een touwtje, maar dat hangt slap, dat wel) als een mak schaap. maar als ik erop zit is dat over...
tips anyone???

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:59

gaaf joh.... ben nu wel benieuwd aan t worden naar je paard!!!
wat heb je t onwijs goed beschreven allemaal ik zie t echt al zo gebeuren

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 20:01

Toeties schreef:
te gek dat ie dat zo doet!!!
die van mij heeft ook zo weinig zelfvertrouwen, ik probeer om dat op te bouwen, want lekker buitenrijden is er dan niet meer echt bij omdat ie zo bang voor alles is....
hoe bouw jij dat op?? dat zelfvertrouwen?
het is wel zo dat als ie iets eng vind dat ie dan wel achter mij aan loopt (aan een touwtje, maar dat hangt slap, dat wel) als een mak schaap. maar als ik erop zit is dat over...
tips anyone???

Ik moet zeggen dat hij nu een 14 maanden van mij is. In die veertien maanden is hij me steeds meer gaan vertrouwen.
Ik besteed ook aandacht aan hem, niet in de zin van alleen poetsen en rijden, nee ik wandel ook rustig met hem in de wei (zonder dat hij iets om heeft) of in de bak. Hij moet aangeven wat hij durft, niet dwingen, niet boos worden. Heel veel geduld moet je hebben.
Maar als hij iets doet wat hij voorheen niet gedurfd zou hebben prijs ik hem helemaal de hemel in. Ik praat tegen hem, moedig hem aan, en geef hem een lekkere knuffel en iets lekkers als hij een grens heeft verlegd.
Het is net als bij mensen, zodra je succeservaringen op doet leef je helemaal op en durf je steeds een stapje verder te proberen.
Maar buiten rijden is nog steeds eng voor hem. Ik kan nog niet alleen de straat op. Maar zodra hij in paniek is en ik krijg hem er niet langs als ik erop zit, stap ik af, kalmeer hem en laat hem zien dat ik niet bang en er langs durf te lopen. Met mijn hand op zijn lichaam, om te zorgen dat hij me voelt. Meestal loopt hij dan met me mee. Maar ook hier geldt weer geduld is een schone zaak. En belonen als ze er langs gaan.
Zo heb ik ooit eens een rit gemaakt en kwam ik een heleboel aangespannen paarden en ponies tegen. Laiser flipte helemaal door, was volkomen in paniek. Toen zei zo'n man op de bok dat ik mijn paard er eens flink met de zweep van langs moest geven. Toen werd ik pissig en vroeg hem of hij dacht dat het verstandig was om een paard dat in paniek is af te rammelen.
Als een paard kliert krijgt het van mij best een corrigerende tik, maar niet als het bang is en in paniek. Dan breek je alles af wat je juist probeert op te bouwen met zo'n dier.
Dus kortom heb (engelen) geduld en beloon het gewenste gedrag en probeer ander gedrag iets of wat te negeren.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 20:02

Maaike schreef:
gaaf joh.... ben nu wel benieuwd aan t worden naar je paard!!!

Kom een keertje langs zou ik zeggen. Kun je hem in het echte leven ontmoeten.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 20:04

Jurga schreef:
Wow, na al die gave verhalen van je word ik toch wel heel erg benieuwd naar je Laiser!!!! Haha!


Kom een keertje langs dat vinden we hartstikke leuk. Laiser geniet van aandacht (vooral als je ook nog iets lekker zoals een wortel bij je hebt! Schijnheilig )

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 23:47

Jaaah, ik ga Mickey en Laiser meeten!!!! Haha! Heb er nu al zin in!!!