Een half jaar jamaica, bokkers, bedankt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Een half jaar jamaica, bokkers, bedankt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 18:30

Ik kon in augustus 2001 eindelijk een eigen paardje kopen
Ik heb eerst heel veel advertenties gekeken, toen zijn ada en ik samen bij Mir gaan kijken (die valk).
Zowel ik als ada waren helemaal weg van het beestje, het was een mooie en brave pony, leuk maatje voor mij, merrie, alles wat ik wilde.
Ik ben ada (ondanks dat ik haar nooit meer spreek) en een x aantal bokkers nog steeds heel dankbaar.
Zonder ada's en jullie advies was ik voor gaas gegaan, en had ik nu met een pony met verrotte hoeven gezeten. Face it, ik viel voor het plaatje.
Ik heb toen zelf de beslissing genomen het niet te doen, maar zonder ada/jullie was het geeneens in me opgekomen er over na te denken.
Maarja, ze was dan zowiezo niet door de keuring heen gekomen.

Met jamaica is het ook een vaag verhaal. Ik ben nu heel erg blij met haar, en ik zou haar ook voor geen goud meer willen missen, mara ik snap heel veel mensen als ze zeggen, dat je die toen uberhaubt gekocht hebt.
Toen we gingen kijken was ik (alweer) op slag verliefd. Ik haalde haar zelf uit de wei, zadelde haar op, en reed haar proef. Ze was nog erg groen, kende weinig, maar dat had de eigenaar mij al verteld. Ze liep een beetje op eieren, niet kreupel, maar ook niet zuiver (later bleek ze te kort bekapt te zijn).
Ze was niet inge-ent.
Ik mocht haar niet op proef.
De vraagprijs was te hoog.
De eigenaar deed moeilijk over de keuring (als ze afgekeurd zou worden wilde hij niet betalen)

Dit was allemaal op de woensdag dat wij zijn wezen kijken. Ada kon niet, dus gingen pepper en ik samen.
Donderdag belde ik hem terug.
Hij vroeg fl 2500 voor een 3 jarige zadelmakke merrie zonder papieren.
Dit vonden we te veel.
Ik bood fl 1750.
Hier ging hij niet mee accoord, en kwam zelf met fl 2250.
Ik probeerde fl 2000 (de max prijs die wij hadden gesteld voor een pony zonder tuigage e.d.)
Hier ging hij wederom niet mee accoord. En zei weer fl 2250.
Ik melde hem dat hij haar dan mocht houden, en ik wenste hem succes bij het vinden van een nieuwe eigenaar voor "Lotte" Misselijk
Ineens krabbelde hij terug, en vroeg me of we elkaar voor fl 2100 konden vinden.
Ik keek pepper aan (telefoon stond over de boxen) en pepper knikte van, doe maar meis (hij wist dat ik helemaal gek was op die pony). Ok, ze stond dus voor mij gereserveerd.
Maar we waren het nog niet eens over de keuring.
Na enig wikken en wegen kreeg ik hem toch zover dat ik haar liet keuren, en als ze afgekeurd werd, dat ik de keuringskosten betaalde, en haar terug kon brengen. Hier ging ik mee accoord, en stelde een contractje op wat wij beide zouden ondertekenden.
Zaterdag zouden we haar halen.
Ik was helemaal weg van die pony, maar toch zat het me niet lekker.
Totaal de weg kwijt van wat ik nou moest belde ik donderdagavond Sonja op (van bokt dus).
Wat ik wilde horen (leuke pony, doen!!) Kreeg ik niet te horen.
Ook sonja stond erg sceptisch tegenover het hele verhaal, ze vertrouwde het zaakje niet (geef haar eens ongelijk, hoe negatief kan een aankoop zijn?)
Sonja bood aan om bij "Lotte" te gaan kijken, zaterdag ochtend dacht ik ofzo, en zich als geintreseerde voor te doen.
Ik stond voor het blok, dit had ik niet verwacht.
Een aanbod uit duizenden, iemand die onafhankelijk was, die er niet beter of slechter van werd als de koop wel dan niet doorging, het kon toch niet beter?
Maar ik wees het aanbod af. Ik was bang. Ik was bang dat ze iets zou vinden wat niet goed was (Sonja had waarschijnlijk bijv gelijk gezien dat ze geen 3 was)
En ik, ik had maar 1 ding in mijn hoofd. Ik wilde DAT paardje hebben. Ik was donderseigenwijs.
Zaterdag zouden we haar gaan halen..
Vrijdagavond belde de eigenaar. Hij had toch wat moeite met het keuringscontractje dat ik had opgesteld.
Hij zei: Dan verkoop ik mijn pony, rij jij hem naar de filestijnen, en breng je hem terug omdat ie niet goedgekeurd is.
Deze waanzin kon ik hem snel uit zijn hoofd nemen, omdat ze de dinsdag of woensdag na de aankoop gelijk gekeurd zou worden.
Hij ging toch accoord.
Zaterdag koppelden we thuis de trailer aan, en gingen pepper, Pa, en ik, op weg naar leidschendam.
Ik kon haar zelf uit de wei gaan halen, kreeg een halster en touw mee, tekende het contract, betaalde, en daar kon ik het mee doen.
En die vent maar blijven beweren dat ie geen handelaar was Frusty
We laadde haar in, en reden naar huis.
Ik had een eigen pony, maar waarom voelde ik me niet blij? Waarom voelde ik me zo onzeker?
We laadde haar uit, en doopte haar tot Jamaica
Zondag kwam merilyn, die longeerde haar even, en daarna reed ik even iets van 20 minuten. Beetje stappen, beetje draven.
Merilyn vond het ook een leuke pony.
Ok, ik kreeg al meer hoop. Als zij zei dat het een leuke pony was, zou het wel goed zitten.
Mijn stalhouder kwam naar me toe. "Ik geloof nooit dat dat beestje 3 is" zei hij.
Ik schrok ervan. geen 3? Hoe kwam ie daar nou bij?

Enkele dagen later werd ze gekeurd.
De DA was erg over haar te spreken. Het was een leuke gezonde pony zei ze. Maar.......
En die maar!!! Oh oh, wat kneep ik hem!
Was ze niet goed? Moest ze terug?
Nee, ze was kerngezond, maar ze was 2.
Ik zakte door de grond.
Ik had een 2 jarige gekocht, hoe kon ik zo stom zijn? Ik wilde absoluut geen 2 jarige!, Ik wilde een pony waar ik gelijk mee baar buiten kon (bij wijze van spreke)
Enkele zeiden me dat ik haar maar terug moest brengen, maar jeetje zeg, het is toch geen bankstel dat je niet mooi vind, en zomaar even terug brengt?
Nee, ik zou haar houden. Ze werd vanzelf 3.
Ik zou western met haar gaan rijden, en kon dus gelijk met haar beginnen. Eerst mocht ze nog lekker een maandje op de wei, om te wennen, en dan zouden we eens rustig beginnen.
Zo gezegd zo gedaan.
Sommige waren het met me eens, sommige verklaarden me voor gek.
Het koste me bijna een "vriendschap" Maar ik was eigenwijs, en luisterde naar wat mij uitkwam (diegene die zeiden dat ik met haar aan de slag kon dus)
Het westernrijden bleek niet voor ons weggelegd, dus na een kleine maand iet wat gereden te hebben, besloot ik het voorlopig toch bij engels te houden.
Ik verkocht mijn westerntuig. Liet Jamaica voor wat ze was. Gooide haar los, longeerde af en toe wat, speelde met haar, wandelde af en toe eens, liet haar wennen aan dingen die mogelijk eng zouden kunnen zijn.
2 weken geleden kocht ik een dressuurzadel, en na 2 mnd rust (qua rijden) kwam de DA om te enten.
Ik vroeg haar om advies.
Lichamelijk hoefde ik me nergens zorgen om te maken, ik mocht rustig met haar aan de gang, longeren, af en toe er eens op etc..
Maar ik moest haar geestelijk goed in de gaten houdenm dus dat is wat ik nu doe.
Ik zou liegen als ik hier zou verkondigen dat ik totaal niet rij, maar ik doe zeker minder. Ik vertrouw op mijn DA.
We zijn af en toe eens met VD bezig. Ik leer haar mij te vertrouwen, ik leer haar dat ik leider ben. Ik leer haar de longeerlijn snappen. Ik leer haar.... van alles dus. Maar alles met zeer veel mate.
Ik hou mijn paardje in de gaten, en ik doe wat voor mijn gevoel goed is.
Dat betekend dus dat ik niet van haar verwacht dat ze over 1 of 2 mnd keurig galopeert.
Ik verwacht eigenlijk niets van haar.
Ze bepaald haar eigen tempo, tenzij ze zelf te hard gaat, dan doen we een stap (of meerdere stappen) terug.

Waarom schrijf ik dit?
Naar aanleiding van dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=39271

Het bovenstaande is een negatief verhaal, met ontelbare fouten.
Als ik het over kon doen, had ik veel anders gedaan, maar probeer het eens van de andere kant te bekijken.
Ik heb in een half jaar tijd ontzettend veel geleerd.
Ik heb diverse keren op het punt gestaan dat ik zei, en nu is het afgelopen, nu heb ik er geen zin meer in, nu verkoop ik je, en ik koop een paardje van een jaar of 5.
Maar, ik heb volgehouden. Ik heb nu een schat van een pony, en ik hoop (mits jamey aangeeft dat ze het kan) begin september mijn 1e onderlinge wedstrijdje te rijden.
Ik heb ontzettend veel verkeerd gedaan, maar van je fouten leer je.
Ik ben een half jaar ouder, maar een mensenleven wijzer geworden.
Zonder een deel van jullie had ik dit niet gekund, en ik WIL niet weten waar ik nu dan was.

Bedankt.
Liefs stef

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23419
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:45

Hoi Stef,

Geweldig dapper dat je dit schrijft, ik weet niet of dapper het goede woord is maar ik heb bewondering voor je.
Ik heb je niet veel advies kunnen geven omdat ik er zelf weinig verstand van heb.

Ik wil je heel veel geluk wensen met jamey en Hon, en ik hoop nog veel van je verhalen te kunnen lezen.

Liefs
Renee

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:47

toch moedig van je om het zo op te schrijven petje af.
en hopen dat je wat minder eigenwijs bent geworden he Knipoog

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:52

Een half jaar alweer? Wow, wat gaat die tijd toch snel...

Ik ben heel vaak behoorlijk bot tegen je geweest, omdat ik het vaak niet eens was met de manier waarop jij met Jaimy omging. Te vroeg... Western... dan weer engels.... tja, ik had nogal eens commentaar op je. Haha!

Heel goed van je dat je zelf ook je fouten toegeeft, en ja, fouten maken is menselijk. En als je er van leert, dan is het ook niet zo erg. Veel succes nog met haar!

Ekstul
Berichten: 1180
Geregistreerd: 21-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:55

Zo ik heb het hele verhaal gelezen en het was een hele moeilijke stap! Ik vind het knap van je dat je ff hebt doorgebeten!

~~Lutske~~ Knipoog

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 19:09

mooi verhaal.. of 'mooi'.. een bijzonder verhaal dan.

weet je waar ik bij het lezen hiervan aan moest denken? hoe het zou zijn gegaan als jij nicky (= mijn vorige haflinger)had gekocht. dan had je wel een echte gezonde pony van 6 gehad, en had ik nog vaak dingen over haar gehoord..

maar ja, ik weet ook niet of ik het nou leuk had gevonden om hier allemaal dingen te lezen over mijn expaardje.. en misschien had het wel niet eens geklikt tussen jullie....

maar aan 'misschien' heb je niks, wat gebeurt is is gebeurt en ik wens je nog veel plezier met jamaica, die vast ook een superpony is!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 19:12

Stef,

om eerlijk te zijn heb ik me heel vaak afgevraagd waar je in godsnaam mee bezig was en of je dat zelf wel wist, maar mijn complimenten voor dit verhaal. Ongelijk bekennen en zo publiekelijk valt niet mee, daar mogen mensen een voorbeeld aan nemen. Ik wens je heel veel plezier met Jamaica, geef haar lekker de kans om jou te leren kennen en vertrouwen en zo volwassen te worden.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 19:23

echt waar ik heb heel veel bewondering voor je, je bent een sterk iemand volgens mij, ik ken je niet echt (alleen van de verhalen van hier op bokt) en dat is moeilijk om dan over iemand te oordelen, en ik geef toe af en toe heb ik wel eens gehad van waar is die nou weer mee bezig, maar ik ben het helemaal met je eens.
het is uiteindelijk goed geweest en denk je eens in wat er met jamey was gebeurd als jij haar NIET had gekocht, waar was ze dan heen gegaan, nu heeft ze een baasje die van haar houdt, die geduld heeft en die geen haast heeft, en dat is gewoon heel erg belangrijk!!

nog heel veel plezier met jamey.... groetjes noortje

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 19:39

Jullie zijn een mooi voorbeeld van hoe het fout kan beginnen maar toch goed afloopt Lovers
Ging het maar altijd zo... ik vind het dapper van je dat de tijd hebt willen nemen om Jamey te beleren ookal deed je dat liever vandaag dan morgen.

Nu kan je terugkijken en denken 'ja ik had het anders kunnen doen, maar ondanks de tegenslagen hebben we het toch gehaald'

Gelukkig. Geniet er maar van.
Enne stef... Duimomhoogsmiley!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:25

hoi... heb net je hele verhaal door gelezen en ik heb echt bewondering voor je dat je het allemaal opschrijft..

ik hoop dat je in de toekomst nog veel plezier van jamaica zal hebben,
en nl. ook voor hon.

succes met allebei!!! groetjes sandra!! Party!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 21:16

Ik heb ook je verhaal gelezen en kan ook alleen maar bewondering hebben voor je.

Komt alles toch nog goed he?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:17

Lieve Stef,
Ontzettend dapper dat je dit zo allemaal opgeschreven hebt.
Het heeft je gewoon tegen gezeten, en als je je hart verliest aan iemand (in dit geval een pony) dan is het moeilijk om daar weer afscheid van te nemen.
Jij nam haar 'tekortkomingen' op de koop toe, probeerde op jouw manier er wat van te maken.
Oke, je hebt wat fouten gemaakt, maar vergeet niet dat je ook veel dingen fantastisch goed hebt gedaan.
Ze houdt nu van je en vertrouwt je, dus je hebt echt een band met haar opgebouwd toch?
Je hebt hart voor je pony's, dat is het belangrijkste.
Wat er ook gebeurt, jij bent er voor Jamaica.
Daarom zijn jullie samen goed door de wat moeilijke onzekere tijd heen gekomen.
Heel veel geluk samen, jullie verdienen het! Party!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:18

Lieve Stef,
Ontzettend dapper dat je dit zo allemaal opgeschreven hebt.
Het heeft je gewoon tegen gezeten, en als je je hart verliest aan iemand (in dit geval een pony) dan is het moeilijk om daar weer afscheid van te nemen.
Jij nam haar 'tekortkomingen' op de koop toe, probeerde op jouw manier er wat van te maken.
Oke, je hebt wat fouten gemaakt, maar vergeet niet dat je ook veel dingen fantastisch goed hebt gedaan.
Ze houdt nu van je en vertrouwt je, dus je hebt echt een band met haar opgebouwd toch?
Je hebt hart voor je pony's, dat is het belangrijkste.
Wat er ook gebeurt, jij bent er voor Jamaica.
Daarom zijn jullie samen goed door de wat moeilijke onzekere tijd heen gekomen.
Heel veel geluk samen, jullie verdienen het! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 09:06

Ik kan me de aankoop van Jamaica nog als de dag van gisteren herinneren. Stef belde, helemaal in de gloria, met een verhaal waar ik direct kippenvel van kreeg. Er klopte gewoon iets niet..... Het verhaal rammelde ergens, zonder dat ik aan kon wijzen waar er iets mis zat...
Ik wilde haar nog helpen door mee te gaan kijken, maar idd, wat Stef nu schrijft, wat was ze bang dat ik iets zou vinden waardoor ik zou zeggen 'Meid, doe dat nou toch niet....'

Het is zo makkelijk om achteraf te zeggen "zie je wel.....", want idd, ik denk niet dat ik daar ingetrapt was, een tweejarige als driejarige verkopen. Godzijdank lijkt het toch allemaal nog op z'n pootjes terecht te komen.
Maar de relatie tussen Stef en mij? Die is voorbij.
Ondanks dat ik het dapper vind om dit verhaal zo op te schrijven, is Stef in mijn achting heel ver gezakt.
Niet vanwege die aankoop, want als je verliefd wordt op zo'n dier, dan neem je dat jaar op de koop toe. Maar vanwege al die gesprekken die wij voerden, via Bokt, mail en telefoon. Over hoe achterlijk mensen waren die te vroeg op een paard gingen zitten etc. etc. Altijd kwam er wel weer een horrorverhaal over iemand die iets helemaaaaal fout had gedaan. En daar konden we dan heerlijk samen een half uur op afgeven.

Maar toen bleek dat Jamey twee was. En wederom had ik Stef aan de lijn. En, eerlijk is eerlijk, ze vertelde mij eerlijk dat ze op haar pony reed, en zelfs ging lessen. Ondanks dat ze weet dat ik daar een heel felle tegenstander van ben. En zo begon bij mij de irritatie....

Dit verhaal heeft dus twee kanten. De positieve kant is dat het allemaal goed komt tussen Stef en Jamaica, die twee komen er wel. Kan nog even duren, maar met de juiste begeleiding komt het goed. OF als Stef zo ver komt dat ze kan stoppen met twijfelen, zich niet meer laat beinvloeden door mensen die een heel ander doel nastreven met hun paarden, en op haar eigen verstand en paardenhart leert te vertrouwen. Dan komt het goed.
Het jammere is dat onze 'relatie' over is.
Misschien komen we elkaar over een jaar of wat wel eens tegen op een Boktmeeting. Zie ik een leuke Haf en ga ik ernaast rijden met m'n Fjordie, en blijkt het Stef te zijn op een mooi uitgegroeide, geestelijk rijpe Jamaica....

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 11:55

Stef knap van je dat je dit hebt opgeschreven. Moet je toch wel moedig voor zijn. Ook ik ben t niet eens geweest met je manier van omgaan met jamaica > En ja ik heb ook banketstaaf reacties geplaatst maar ja dit soort dingen ben ik toch wel erg fel op.

En sonja heel erg goed geschreven !!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 12:11

Ik vind het knap van je.

En zie je het is niet erg om af en toe eens eigenwijs te zijn.

Mag ik vragen bij wie dat was in Leidschedam.

Mijn vorige paard Goof kwam ook uit leidsedam.

Als het nou bij dezelfde man vandaan komt,wil ik graag wat meer info over je beestje.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:30

Ik vind het knap van je dat je dit zo neer durft te zetten, is goed om te lezen voor anderen.
Jammer dat je Sonja niet meegenomen hebt, ze is met mij meegeweest naar Sheril en heeft wat puntjes opgemerkt die ik zelf, als leek, niet gezien had. Dat waren geen puntjes waarop ik haar zou laten staan, maar wel fijn om te weten.
Succes verder met Jamaica.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 15:09

knap vanje dat je dit vertelt en je fouten toegeeft.
ik ben zelf niet zo'n best vergevingsgezind type ,mede omdat ik het nu al in mijn korte leventje te vaak fout heb zien gaan omtrent dit soort situaties.ik ben trots dat je voor jamey zorgt en voor haar het beste baasje op de wereld wilt zijn.dat mag dan toch wel even gezegd worden.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 15:17

Sonja schreef:
Misschien komen we elkaar over een jaar of wat wel eens tegen op een Boktmeeting. Zie ik een leuke Haf en ga ik ernaast rijden met m'n Fjordie, en blijkt het Stef te zijn op een mooi uitgegroeide, geestelijk rijpe Jamaica....

Wat ontzettend lief Lovers

Stef, wel moedig dat je dit neer hebt gezet, hoop dat je in de toekomst anders op situaties zult reageren. En ach ja, al doende leert men, toch?