Ligt het aan de eerste keer?? :?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Ligt het aan de eerste keer?? :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 20:41

Wat ik me afvraag, of merries de eerste keer dat ze gedekt worden minder snel bevrucht worden??
Want vorig jaar werd Iris voor het eerst gedekt, die werd weer hengstig, nog es gedekt, bij de scan was alles goed, maar ze kreeg geen veulen?
En dit jaar is Loltsje voor het eerst gedekt, maar ik zag vandaag dat ze weer hengstig was???

Ligt dat eraan of het de eerste keer is, of is het gewoon toeval??

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:37

Mijn merrie is vorig jaar ook voor het eerst gedekt.
De eerste keer was ze niet drachtig, daarna is ze nog een keer gedekt en toen was ze wel drachtig, en inmiddels loop er een prachtig veulen naast Haha!

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:42

Mijn merrie is bij haar fokker een keer ontsnapt naar de hengst toe die erop is gesprongen en ze was toen in 1 keer drachtig.
Ongelukje dus

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:47

Mijn merrie is afgelopen april 3 jaar geworden, is begin april gedekt en dat was meteen van de allereerste keer raak. (ze is slechts 1 keer gedekt Haha! )
15 juni wordt ze voor de laatste keer gescand. Nagelbijten / Gniffelen

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:56

bij iris was dit bij haar eerste veulen ook zo gelijk raak!, maar we hebben nu telkens dat ze vaker gedekt moeten worden om drachtig te raken... dat bedoelt miran ook, voor t geval t niet helemaal duidelijk is. best wel irritant want de hengst staat twee uur rijden bij ons vandaan..

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 16:08

Ow ja, Iris heeft Robin nog gehad.. Bloos Oeps Tong uitsteken Strafpunten!! Haha!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:44

Dolly was bij de eerste keer insemineren meteen drachtig, ook eerste veulen Lachen
Het schijnt zo te zijn (heb ik gehoord he, weet niet of het waar is) dat de kans op drachtigheid bij insemineren groter is dan bij natuurlijk dekken over het geheel gezien, maar bij de eerste dekking natuurlijk vaker goedgaat dan insemineren, maar dat klopte in ons geval ook niet dus Knipoog

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:58

Eerste jaar lukte het niet, tweede jaar ook niet. Derde jaar was het raak alleen helaas doodgeboren. Nu laten ze haar niet meer dekken Lachen
Gewoon lekker als recreatiepaardje

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:21

Hey afke en miran wat vervelend dat jullie zo'n pech hebben met de paardjes!

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:03

Is niet echt van pech te spreken als ik de veearts mag geloven is dit meestal het geval!! In 25% van de gevallen gaat het embryo er na de eerste keer scannen nog uit... Nu scan ik ze dus pas later in de dracht als ze willig worden dan zien we dat toch zowieso wel! OK dan! T is alleen irritant dat die hengst zo ver weg staat want dan moeten we telkens weer vervoer regelen etc. maar ja dat hoort erbij! Heb ook al een hengst uitgezocht voor mn nieuwe Kwpn merrie! (ben dr vroeg bij ze is pas 1! Haha! )

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 13:03

heb je dr een paardje bij? Vertel!!!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:54

MIjn merrie is vorig jaar voor het eerst gedekt en die was meteen drachtig

Ik laat trouwens met 3 maanden nog een keer scannen, daarna gaat het meestal wel goed Tussen de scan op een dag of 18 en de drie maanden gaat het procentueel het meeste mis.
Ik was vroeg begonnen omdat ik niet wist of die merrie makkelijk drachtig zou worden, dat had als voordeel dat ik eventueel na die drie maanden-scan nog een keer met de merrie naar de hengst had gekund

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:24

jah dat hebben wij ook gedaan! maar na een maand scannen was t goed en dan na nog een maand waren ze idd weer willig. maar ik wil niet drie maand wachten omdat je dan ook gelijk drie maand verder bent idd, en stel dat het dan weer niet lukt! Maar nu scannen we ze ook pas later en kijken we na 18 dagen of ze ook willig zijn. dat is toch wel goed te zien, en dan scheelt het maar een maand, of twee maand als ze een maand later willig zijn. Nouja, t blijft altijd maar afwachten!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:31

wij hebben op 18 en 35 dagen gescand, die eerste om te kijken of er wat zat of dat ze opnieuw geinsemineerd moest worden, en die tweede om te kijken of het een tweeling was...