raar advies hoefsmid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:44

wat een onzin zeg, zowel stelling 1 als 2....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:28

ikke schreef:
Op zich heeft je smid niet helemaal ongelijk. Als je dat een keer per maand EEN rondje door de bak zou stappen, dan heeft dat wel een positief effect, weet ik uit ervaring. Het probleem is echter dat de meeste mensen dan weer geen maat kunnen houden.
We hebben dit in het verleden ook gedaan met een Fjord, vlieggewicht kind erop, rondje door de bak, klaar. Fjord vond zichzelf helemaal geweldig, hij mocht met alle paarden mee de bak in!! Normaal werd hij wel mee gepoetst en zo, maar als dan de les begon, bleef hij eenzaam achter. Op dezelfde manier is er ook een bit ingegaan, hij hoorde erbij!!
Een twee-jarige mag best e basis kennen/leren. Als je nu rustigaan begint, dan kun je zodra ze 3,5 zijn gewoon opstappen en wegrijden. Ik snap niet waarom dat veulen-zijn nou zo heilig is; van elke dag een half uurjte "werk" krijgen ze niks hoor, hebben ze nog 23.30 uur om veulen te zijn.


je spreek jezelf wel lekker tegen. 1x per maand een rondje door de bak en even verderop elke dag een half uurtje, das nogal een verschil!

Geloof me, ook met 3,5 kun je er gewoon opstappen en mee wegrijden hoor, en dan heeft het paardje genoeg tijd gehad om zijn lijf en spieren te ontwikkelen en issie niet op zn 10e al rijp voor de schappen van de AH.
2 jaar en erop gaan zitten, lichtgewicht of niet, ongelofelijk, goh en wat raar dattie dan met 5 al artrose heeft of botwoekeringen.... hoe zou DAT nou toch komen?

Waarom toch altijd zo'n haast met "laten wennen/ inrijden oid". Koop dan een ouder paard, kun je lekker meteen mee aan de slag.
Als je geen geduld hebt moet je geen jong paard kopen van onder de 3-4 jaar.
Het gaat nl niet om het "veulen" zijn maar om de ontwikkeling van botten, spieren en pezen en die ontwikkelen zich nu eenmaal in de eerste 3 jaar van zijn leven, take it or leave it. Welkom in de wereld van het levende wezen.

sorry maar als ik dit soort dingen lees, ongeacht van wie dan ook, dan staat het kippevel huizenhoog op mn rug en kan ik maar 1 ding denken: arm paard...
Vaak hou ik mn mond dicht maar helaas, vandaag trek ik hem even open Haha! Haha!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:34

Ikke, onder werk versta ik arbeid onder de man, niet het werk aan de hand, wat jij nu opnoemt versta ik gewoon onder opvoeding, idd als hij dat kent is de rest een fluitje van een cent, helemaal met je eens.

Ik begreep je (door de tussenliggende lap tekst) verkeerd denk ik.

Wennen aan vreemde dingen doe je al vanaf dag 1, maar EROP dat gaat pas vanaf zn 3e jaar een rol spelen in het leven van een jong paard. Helaas zie en hoor je nog te vaak anders.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers