Jaike heeft een ongelukje gehad (*met foto)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Jaike heeft een ongelukje gehad (*met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 12:23

Mijn veulen Jaike (nu 10 mnd. oud) staat nog steeds op de stal waar ze geboren is, samen met 2 leeftijdsgenootjes Lachen .
Haar mama en mijn ruin, staan in de stal die ik met mijn vriendin deel, zo´n 3 km verderop.
Omdat het gisteren lekker weer was en ik nog naar Jaike wilde, besloot ik om met mijn ruin naar haar toe te rijden, een beetje met d´r te tuttelen en daarna weer terug te rijden.
Nadat ik Sam op een paddock had gezet, met water en hooi Knipoog , liep ik naar de 3 meiden toe, die op de wei stonden.
Toen Jaike naar me toe kwam, schrok ik me een ongeluk: ze had een grote, gapende wond op d´r rechterschouder Ziek !
We hebben d´r meteen meegenomen naar de poetsplaats, zodat we de wond goed konden bekijken. Ondertussen had er al iemand de DA gebeld OK dan! !
Omdat de DA die dienst had, nogal een eindje weg woont, duurde het even voordat ze er was. Intussen hadden we Jaike in een box gezet en raakte ze aardig over de rooie: ten eerste was ze nog geen box gewend (ze is van geboorte af aan, een openstal gewend!), ten tweede waren d´r vriendinnetjes opeen foetsj en ten derde had ze natuurlijk pijn Verdrietig .
De dochter van de staleigenaresse heeft er toen d´r ruintje nast gezet en die was heel lief voor d´r, zodat ze toch wel kalmeerde Ach gut !
Gelukkig kwam de DA toch nog redelijk snel en kon ze gehecht worden. Ze heeft 20 hechtingen gekregen, dus het was een fikse jaap Scheve mond ...
Ik ben vanacht om 3.30 uur nog een keer bij d´r gaan kijken en vanochtend om 6.30 uur weer Gaaaap !
Het gaat wel redelijk met d´r, maar je merkt dat ze wel pijn heeft; ze belast d´r been zo min mogelijk!
Ze moet iig tot morgen in de box blijven, dan komt de DA nog een keer en bepaald ze wat er verder gebeuren moet!

Afbeelding
(Let niet op de datum Verward , het is gisteren gebeurd!)

Het rode dingetje eronder, is de drain, waar het wondvocht uitloopt!
Als ik straks naar d´r toe ga, zal ik het even schoonmaken met een sponsje en lauw-warm water Knipoog !

Omdat hun box aan de achterkant op de paddock uitkomt en aan de voorkant op de wei, hoef je alleen maar de deur open te zetten en dan kunnen ze er zo uitlopen.
Ik denk dat de dames er alle drie zo op gebrand waren om de wei op te gaan, dat ze met z´n tweeen teglijk de deur uit zijn gestormd Clown !
Aan de buitenkant zit de schuif de de deur dichthoud en zij is blijven hangen aan dat dingetje, waar je de pen van het slot in schuift.
Dat was iig helemaal verbogen en er zaten ook wat zwarte haartjes aan ...

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:27

Jeemig! Dat ziet er naar uit! Heel veel sterkte met je paardje!! En hou ons op de hoogte!

MIJN 1000E BERICHTJE!! Haha! Haha!

Leliev

Berichten: 4954
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Mooie stad, achter de duinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:29

misschien moet je anders proberen om dat slot anders te doen zodat dit niet vaker gebeurt.
en punky, gefeliciteerd

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:40

Jeetje.......geef haar straks maar een dikke knuffel en heel veel liefs van mij!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:43

Dat ziet er een akelige wonde uit, arm paardje, ze zal wel pijn hebben gehad. Veel beterschap toegewenst

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:51

Arme Jaike Ach gut
Hopelijk hersteld ze snel zodat zxe weer bij haar vriendinnetjes op de wei kan...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:56

Oei,
dat is inderdaad een flinke jaap!
Het ziet er iig wel heel mooi gehecht uit, nu maar hopen dat ze het goed met rust laat zodat het snel geneest en ze snel weer naar buiten kan.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:14

he gassie, wat vervelend..........succes ermee en hopen dat het goed en mooi heelt !

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:25

Tsjonge jonge, dat is een fikse wond. Maar het ziet er inderdaad netjes gehecht uit, hopen dat het mooi en goed geneest.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:27

Ziet er lekker uit zeg, was een flink wondje.
En nu maar duimen dat het netjes heelt !

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:30

He bah. Dat lijkt me niet fijn .

Heb je enig idee hoe lang ze er al mee rond liep? Voor hetzelfde had je niet besloten bij haar langs te gaan, dan was het misschien helemaal nog niet ontdekt Scheve mond (of wordt ze sowieso elke dag even gecontroleerd?)

Wel netjes gehecht Lachen.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:21

Jakkie, dat is niet zo best. Ik hoop dat het goed geneest!

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:30

jemig, da's een flinke! Ik hoop dat het goed geneest en dat je er later niets/weinig van ziet...
en doe een knuf aan jaike van mij!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:30

jakkes wat een nare wond! Hoop dat ze snel weer beter is!

Preddy

Berichten: 2627
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:43

Hehh jakkes! Goed dat de Da wel meteen kon komen, en wel je stal e.d in orde maken he! Dat het niet nog eens gebeurd, je moet er toch niet aan denken!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:57

Arm beessie, wat een pecht! Hopelijk geneest het mooi en snel.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 16:39

Dank jullie wel voor jullie beterschapswensen !!
Apple schreef:
Heb je enig idee hoe lang ze er al mee rond liep? Voor hetzelfde had je niet besloten bij haar langs te gaan, dan was het misschien helemaal nog niet ontdekt Scheve mond (of wordt ze sowieso elke dag even gecontroleerd?).

Ik denk dat het net voordat ik kwam gebeurd was! (toen ik kwam, stonden ze net een kwartiertje buiten!).
Ze staan nog niet de hele dag op de wei (we zitten nu aan de 2 uur) en omdat zij op het gedeelte van de stal staan, waar ook alle merries met (pasgeboren) veulens staan, loopt er de hele dag wel iemand langs.
De kans dat een wond (of ook een koliek) lange tijd niet opgemerkt wordt, is dus gelukkig heel klein Lachen !

Het lüllige is, dat ze dus aan dat rondje waar de grendel van de deur in gaat, is blijven hangen. Dat is dus niet iets wat je zomaar even weg kan halen (dan kan de deur immers niet meer dicht Knipoog ) ! We hebben nu een stukje tuinslang opengeknipt en dat er omheen gedaan, da´s al een heel stuk beter!
We laten ze er iig niet meer uit stormen als we ze naar buiten doen! Ze moeten netjes een-voor-een op hun beurt wachten. (Nou nog zien dat dat lukt Tong uitsteken !)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:46

Dat maakt de kans op herhaling in ieder geval een stuk kleiner Lachen.

Klinkt als een goed adres trouwens waar ze staat OK dan!.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:09

O jakkes, dat ziet er naar uit... Krijg meteen weer visioenen van de wond van Meagan afgelopen oktober. Dat was na anderhalf uur hechten ook een groot borduurwerk geworden. Nu zie je er weinig meer van, alles is zo mooi geheeld! Ik weet zeker dat dat bij Jaike ook zal gebeuren. Je kunt haar nog wat Arnicadruppels geven, dat helpt goed bij bloeduitstortingen etc. Verder kun je zometeen als de wond dicht is met arnicazalf gaan smeren, dat houd de huid soepel en verkleint de kans op bindweefsel. Meagan haar littekens (die er wl zijn onder dat haar...) smeer ik nu ook nog steeds in en het wordt nog steeds soepeler allemaal!
Sterkte ermee!!!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:14

he gatver dat ziet er niet lekker uit.Hopelijk gaat het niet ontsteken en geneest het een beetje spoedig! Beterschap voor je kleine arme ding.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:28

Dat ziet er idd niet lekker uit Scheve mond
Sterkte ermee, hopelijk geneest het snel.....

Ilsuhhh

Berichten: 327
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:23

Jeetje wat een plek joh! Beterschap hoor!

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:07

oefff.. dat is inderdaad best een flinke jaap
arme Jaike Ach gut

houd je ons op de hoogte hoe het gaat?
veel beterschap!!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:35

_Punky_ schreef:
Jeemig! Dat ziet er naar uit! Heel veel sterkte met je paardje!! En hou ons op de hoogte!

MIJN 1000E BERICHTJE!! Haha! Haha!


Zooozoo mayow Tong uitsteken

Ziet er niet goed uit hoor!Veel sterkte!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:26

Eh bah... zielig vind ik het altijd... ze kunnen niet zeggen waar ze pijn hebben en of ze wel pijn hebben....

Sterkte !