Gebeten door paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Gebeten door paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 00:53

Beste mensen,
Gisteren ben ik gebeten door de merrie van een kennis. Heb nu een wang vol hechtingen en ben nog steeds een beetje in shock.

Het gebeurde helemaal onverwacht, voor mij althans. De baas van de merrie had me uitgenodigd het nieuwe veulen, nu alweer meer dan een maand oud, te komen bekijken. De merrie kende ik oppervlakkig. De baas stelde ons voor aan de merrie, in de weide, en ze was heel normaal tegen ons. Er was nog iemand anders bij en terwijl die aan de praat raakte met de baas, liep ik rustig en voorzichtig op het veulen af. Hield de merrie even in de gaten, maar zag geen nare reactie en maakte op respectabele afstand van het veulen kennis-stond voorover gebogen en zag toen dat de merrie naderde. Eigenlijk was het toen al te laat. Ik draaide mijn hoofd naar haar toe en hap! Ik had zelf geen idee dat het ernstig was, ik deed een stap terug en zei geschokt tegen de anderen: jemig, ze valt me aan! En haalde mijn hand van mijn wang en zag aan de reactie van de anderen dat het helemaal mis was.

Ik weet niet zeker of het haar gelukt is te bijten, het lijkt er eerder op dat ik een soort van kopstoot met haar ondertanden heb gehad. De wond is een opgaande boog, en dat kan dus volgens mij niet van de voortanden zijn. Twee uur later was de boel gehecht en verbonden en keerde ik terug thuis, met een raar gevoel van: dit kan niet gebeurd zijn! Dit knippen we eruit...

Ik heb talloze malen tussen de wilde koniks doorgelopen in de Nederlandse zwerfgebieden. Heb daar zo veel koniks (wilde oer paardjes) ontmoet, zoveel veulens benaderd, er zelfs eentje onder het toeziend oog van de merrie gered toen die onder een ijsplaat van een vennetje gleed, zoveel foto's van mezelf in dezelfde houding, en nooit was er een vuiltje aan de lucht. En uitgerekend met een tamme merrie en de baas erbij gebeurt dit!

Is er iemand die dit ook wel eens heeft meegemaakt? Ik ben er zo geshockt door omdat ik nog nooit agressief ben benaderd door wilde of normale gedomesticeerde paarden. Hoewel ik wel had gewild natuurlijk dat de baas van dit paard wat attenter was geweest, is er toch geen boosheid, ook niet naar het paard. Maar ik begrijp er dus echt niks van. Ik zit hier nog wel een aantal dagen mee aan huis gekluisterd, want ik kan nauwelijks mijn mond opendoen, letterlijk en figuurlijk. Op het Internet vind ik geen goeie info over dit onderwerp.

Dus bied ik het hier aan. Een beetje als waarschuwing naar iedereen die trots het nieuwe veulen wil laten zien: wees bedacht dat dit kan gebeuren! Ik ben zelf in de veertig en ik moet er niet aan denken dat dit met een kind of zelfs tiener gebeurt. Ik heb zelf een lief paard, nog heel jong, en met haar ben ik altijd bedacht op rare bewegingen en zo, maar met dit paard, dat ik als een keurig net beestje kende, was ik er dus niet op voorbereid. Het liefst wil ik de film terugdraaien en met een gaaf gezicht de toekomst tegemoet, maar dat zal dus niet gaan helaas. Ik moet me ernaar schikken.

Heb veel lieve mensen om me heen die me helpen dit te verwerken en hoop dat het genezingsproces snel zal gaan. Ik heb me laten vertellen dat straks als de wond definitief schoon blijft rescue druppels kunnen helpen. En geduld en beheersing om inderdaad mijn mond te houden. Maar dus niet hier, op deze site.

Nogmaals, ben je net als ik een dromer die helemaal romig wordt van binnen bij het zien van een nieuw veulen en verlies je net als ik dan even je oplettendheid: wees dus toch op je hoede. De merrie kan ik het niet kwalijk nemen, wat gebeurd is, is gebeurd. Maar mij zal je dus niet meer met mijn neus richting een paardenhoofd zien gaan zonder dat ik ONTZETTEND goed oplet! Ik denk niet dat ik me nog bloot durf te stellen aan dat heerlijke geblaas van de paardenbries in mijn eigen neusgaten, voor mij een gebruikelijke begroeting, gebaseerd op hoe paarden dat al eeuwenlang doen. Je weet maar nooit wat het paard bezielt op dat moment en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Huilen

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 01:09

Wat erg zeg. Hoop dat het goed geneest want het lijkt me geen pretje. Ik heb een hele tijd terug iets gelezen over een paard en een ruiter die ook iets had maar dan gebeten volgens mij in haar nek en zij had het niet overleeft. Volgens mij was dat een bont paard en werd die later te koop aangeboden in de Bit. Stond ook nog n de krant maar weet niet meer precies wanneeer. Sterkte en beterschap

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 01:21

Welkom op bokt Lachen
en veel beterschap voor je wang. Zelf herken ik het ook wel wat. Mijn paard heeft mij een half jaar geleden een trap verkocht. De allereerste en de allerlaatste keer in jaren tijd, en waarschijnlijk niet eens naar mij bedoelt maar naar een ander paard achter mij die plots dreigend op haar afkwam. Ik had toen ook veel geluk gehad dat ik juist geplaatst stond en er enkel een flinke blauw plek aan overhield, had ik ergens anders gestaan kon mijn been evengoed verbrijzeld zijn geweest Scheve mond . Ook ik was toen ook heel even in 'shock', omdat ik nooit had verwacht dat een paard dat ik jarenlang ken mij zo kan verrassen, ookal blijf ik denken dat het onbedoeld was. Maar nu ben ik er al lang overheen, ik let enkel iets beter op als ik in de buurt van de benen kom.
Dan heb ik ook eens een pony op proef gehad, die na amper een week al terug op de trailer zat, beest was ook extreem dominant. De eerste dagen ging het nog, maar eens ze de rangorde in de wei had schopte en beet ze naar iedereen die haar niet zinde, inclusief mij dus. Zo heeft ze mij een keer steigerend aangevallen doen ik de wei in wou gaan, en toen was de maat voor mijn vader vol en is ze ook terug meegenomen. Maar dat had toen wel een diepe indruk op me achtergelaten. Het heeft een heel tijdje geduurt voordat ik weer bij een ander paard in de wei durfde gaan.
Ook ben ik wel al eens heel onverwacht gebeten en heb ik al eens iemand heel onverwachts gebeten zien worden (paard stond rustig te staan en vloog plots zonder duidelijke aanleiding naar voren). Hierdoor ben ik ook extra uit mijn doppen gaan kijken, zeker bij vreemde paarden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 02:25

zo is een vriendin van me door haar EIGEN paard de box uitgetild aan haar vinger toen zij een veulen had
nu een jaar later is haar vinger nog steeds aan het revalideren

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 03:06

Welkom op bokt.

Geen fijne gebeurtenis Ik hoop voor je dat je wang snel genezen is en dat er weinig tot niets van te zien is.
Het is altijd uitkijken met paarden zie je wel.

Het nichtje van mijn vriend heeft verzorgpaarden, hengst en merrie.. De merrie heeft een veulen en moeder en kind lopen gezellig bij papa..
Op een dag kwam ze bij de paarden en ze wist niet dat het veulen geboren was.. Werd ze door de hengst weggetrapt.. Recht in haar gezicht Gezicht en tandvlees vol met hechtingen en waarschijnlijk kunnen een paar tanden zwart worden..

Ik zelf benader merrie en veulen ook altijd voorzichti, maar zal nu nog voorzichtiger zijn na het lezen van je verhaal Scheve mond

Groetjes en veel beterschap..!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 05:21

Ten eerste welkom op bokt.

Wat een verhaalt zeg. dat is inderdaad niet niks.

Wij hebben een merrie op stal en die is ook heel beschermend. Als ik naar het veulen ga vroeg ik er altijd iemand bij, die de merrie even vasthield. Moet je voorstellen wat een moeite het kostte om het veulen een wormenspuit te geven. Dat had ik nooit alleen gedaan, omdat ik haar dan niet in de gaten kon houden. Ze heeft nog nooit iets gedaan maar ik benaderde haar altijd met de nodige achting.
benaderde...want het veulen is nu twee maanden en nu loop ik er zo naar toe.

De andere veulens op stal benader ik ook zonder echt op te letten. Maar ik ken de merries wel, dus dat scheelt (en zij kennen mij)

Maar het blijkt maar weer. Ik denk dat opletten altijd wel nodig is. Het zijn toch moeders waarbij de bescherming van het veulen erg hoog op hun lijstje staan.

Ik wens je veel sterkte. Je mond houden zal wel erg moeilijk zijn.

Bij de apotheek verkopen ze ook zalf die je op littekens kun smeren waardoor de littekens minder erg worden. Of ze daardoor helemaal weg gaan weet ik niet. Ik weet ook niet of het op recept is, maar dat zou je eens kunnen navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 06:51

Welkom op bokt, niet meteen het meest positieve verhaal om mee te beginnen.
Ik hoop voor je dat het een beetje mooi wil genezen en niet gaat onsteken.

Als ik met "vreemde" het land in gaan om de veulens te bekijken wacht ik eerst of de paarden naar ons toe komen, ik zal er nooit zomaar op af lopen.
Dit geeft eigenlijk nooit problemen aangezien ze dol op aandacht zijn en erg nieuwsgierig zijn aangelegd.
De enkele keer dat ze niet uit zichzelf komen ga ik er niet naar toe.
Ook wil ik niet dat mensen zelf naar het veulen toe gaan, het kan uit zichzelf naar iemand toe en anders maar niet.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 07:45

Wat een binnenkomer hier op Bokt.nl zeg!

Blijkt maar weer dat een paard nooit, maar dan nooit te vertrouwen is. Ik zeg ook altijd; Mijn paaard zal mij nooit wat doen. Nou vergeet het maar, het kan altijd!

Sterkte!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 09:20

He gadver, dat is een nare ervaring zeg! Zo wordje er wel even heel hard met je neus op gedrukt dat je altijd op je hoede moet zijn... ik denk dat bijna iedereen wel momenten heeft waar ze te goed van vertrouwen zijn bij dieren, hopelijk helpt jouw nare evraering ons een zelfde situatie voorkomen. Ik houd het iig in mijn gedachte en wens jou een hele voorspoedige genezing van je wang! Ik ken ook iemand die in zijn wang is gebeten door een paard en hij heeft er wel een litteken aan over gehouden, maar het valt reuze mee.

En even een kleine toevoeging voor MaiNat, dat verhaal ken ik ook, maar dat is niet waar...het stond destijds in de telegraaf als 'horror hengst bijt meisje dood' oid... er staat ook en onderwerp over op bokt geloof ik, ik zal de link opzoeken. Wat daar gebeurd was is dat het paard ergens van geschrokken is, de amazone is gevallen maar mee gesleept doordat ze met een voet door de beugel was geschoten en is met haar nek op de bakrand terecht gekomen oid wat helaas dodelijke verwondingen heeft veroorzaakt. Een heel triest ongeluk, maar niet iets waar het paard iets aan kon doen... het paard heeft staan snuffelen aan zijn baasje en daar een bebloede mond door gekregen, dat heeft het hele verhaal de wereld in geholpen heb ik begrepen.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 09:59

dit valt zeker onder de titel: dat doet ze anders nooit!!
hopelijk geneest je wang goed, heb je wel een teatanus prik gekregen??
zo zie je maar weer hoe lief een paard ook is, hebben ze een veulen dan verandert het karakter zonder dat je het zelf weet, misschien had ze anders gerageert als het veulen wat ouder was.sterkte ermee

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 10:03

Het doet me goed al deze reacties te lezen.
Ik zal heus niet de enige zijn, dacht ik al, maar ik had nog niks erover kunnen vinden.

Ja, natuurlijk moet je altijd vreselijk voorzichtig zijn met een merrie met veulen. Onbeheerd zou ik NOOIT die weide opgestapt zijn. Maar als de baas je gewoon voorstelt aan het paard, en je kunt het aaien en het veulen staat al praktisch onder je hand, dan denk je: OK, het paard weet dat het OK is en de baas is erbij. Niet dus.

Op de weide waar mijn Tinker staat, zijn ook twee veulens. Ik draai mee in het voerschema en ik was daar altijd al heel voorzichtig. Meer afstandelijk zelfs, omdat je nooit weet hoe de merrie je bewegingen interpreteert. Daar is gelukkig nog nooit iets misgelopen.

Voorzichtigheid kan geen kwaad. Mijn beste vriendin schreef me iets moois over dit voorval, waar ik me aan vasthoud. Ze zei: bij de Indianen betekent een litteken door een beet dat je 'getekend bent door je totem'. Het is misschien maar een manier om ernaar te kijken, maar ik vind het toch wel een 'leuk' idee dat mijn totem dus een paard is, dus die hou ik erin. Haar eigen totem is een wolf.... die heeft haar Goddank nog nooit gebeten, maar ze is wel door een hond gebeten.

Wel grappig dat ik een paard als totem heb nu, want paarden communiceren zonder woorden en ik kan niet zeggen dat ik dat ook altijd doe, haha! *LOL*

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:06

Hallo zeg, dit is met recht de binnekomer van het jaar. Tricky allereerst heel veel sterkte, ik kan me voorstellen dat je zwaar in shock bent, maar.............. ( mind dit is geen kritiek, op wie dan ook, wel een grote waarschuwing) het verbaast me absoluut niet. Hier is een hele grote inschattings fout gemaakt, in eerste instantie door de eigenaar van de merrie, maar helaas ......ook door jouzelf. Bekijk de zaken even vanuit het standpunt van de merrie.
Je vertelde dat je de merrie wel (vaag) kende, als een vriendlijk probleemloos paardje. Dat zal ze normaal ook wel zijn. Maar..... nu komt haar baas haar territorium binnen met 2 voor haar niet al te bekende personen.
Zover is er nog niets aan de hand. Maar dan gaat het fout, terwijl de baas nog staat te praten met die andere persoon, ga jij voorzichtig richting veulen. fOUT ! Blijf bij elkaar, en wacht tot het veulen naar jullie toekomt, want dan kunnen er twee dingen gebeuren, De merrie vertrouwt het en staat het toe...., of de merrie vertrouwt het niet, plaatst zichzelf tussen jullie en het veulen en voert dit weg, einde oefening. Nu moet de merrie
haar aandacht splitsen over 3 dingen. Eerst haar veulen, dan haar baas, dan de andere vreemde ( die zich los maakt van de groep en richting haar veulen loopt) Hie wordt de merrie al bar onzeker. Je zegt dat je nog op respectabele afstand van het veulen stond, dat vond de merrie dus niet. En toen maakte jij een kardinale fout, je boog je met je hoofd richting veulen. Wat denkt de merrie?????? HELP !!!!!!! ZE WIL MIJN VEULEN BIJTEN........ en valt aan. Je gebruikte de verkeerde lichaamstaal op de verkeerde plaats en vooral op het verkeerde moment.
Vooral diegene die aan N.H. doen, zullen dit herkennen.
Deze merrie is niet vals of gevaarlijk, ze voelde zich zwaar bedreigt doordat die groep mensen zich verspreidde en 1 ervan een, voor haar, zeer bedreigend gebaar maakte naar haar pas een week oude veulentje.
Even de dingen op een rijtje. Dit geldt zeker zoveel voor eigenaren, als voor de kijkers onder ons.
1. Veulentjes bekijken, prachtig, maar als dat kan, blijf uit haar weiland.
Neem een wortel of een handje biks mee en lok ze naar de omheining toe.
2. Lukt dit niet en wil je er perce in, blijf dan als groep bij elkaar.
Juist de eigenaar mag nooit en te nimmer zijn aandacht laten verslappen als hij " vreemde" in het weiland laat.
3. Ga nooit naar het veulen toe, wacht tot ze naar jou toe komt. De meeste veulens zijn bloed nieuwsgierig, dus met een beetje geduld komt het vanzelf kijken, of de merrie het toestaat, is vers 2. Komt het veulen niet, of staat de merrie het niet toe, jammer, maar dan is het gewoon nog te vroeg. GA WEG EN LAAT ZE MET RUST!!!!! Er komen nog zat andere dagen als het veulen wat ouder is en de merrie daardoor minder bezorgt.
4. Buig je NOOIT MET JE HOOFD NAAR HET VEULEN, het lijkt op een klassieke aanvals houding en jij hebt nu eenmaal geen oren om naar voren te steken, om te laten zien dat het allemaal goed bedoelt is. Ook een ver uitgestoken hand, kan er bedreigend uitzien.

Oke nu krijg ik dus waarschijnlijk half Bokt over me heen, van mensen bij wie dit "altijd allemaal" wel goed gaat, en dat gaat het vaak ook wel, MAAR DAAR KUN JE NOOIT OP REKENEN.
Speciaal voor merries met een 1e veulentje, is al die, goed bedoelde, interesse vaak heel beangstigend.
Sorry jongens, een lang verhaal. Maar blijf altijd op je hoede en zorg dat je niet de volgende wordt.

Tricky, heel veel sterkte en beterschap, jammer dat jou dit moest overkomen, na zoveel goede ervaringen. TIP, verdiep je eens wat in het N.H. het hoeft niet je bijbel te worden, maar er zitten zeker hele bruikbare en werkbare elementen in.
Laat je door hetgeen wat nu gebeurd is niet uit het veld slaan, want inderdaad, wat ter wereld is er mooier dan een heel jong veulentje.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:16

Wat een verhaal, zo de eerste keer op bokt! Sterkte ermee.
Toch wil ik er nog wel wat over kwijt; namelijk paarden die elkaar waarschuwen uit de buurt te gaan geven elkaar aan knauw of waarschuwende trap. Niks aan de hand tussen de paarden en de boodschap is dan meestal duidelijk. Maar ja, wij zijn geen paarden en wij kunnen zo'n knauw of trap heel ewat minder goed verdragen. Wat ik duidelijk wil maken is dat zo'n merrie helemaal niet kwaadwillend hoeft te zijn, 9 van de 10 keer bedoelt zo'n dier het als waarschuwing. Dit effe als aanvulling op het verhaal hierboven.

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:28

Welkom hier! Ik heb ook een paard gehad dat mij gebeten heeft in mijn duim en zo hard dat je er helemaal doorheen kon kijken en mijn pees was ook over. Ik heb hem toen verkocht want ik had er bang van gekregen en hij wist dat en was nog onvriendelijker tegen mij. Sindsdien heb ik niet meer zoveel vertrouwen in vreemde paarden. Ik ben altijd op mijn hoede het is vlug gebeurd en het blijven dieren!!

Rozijn
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:29

als ik dit allemaal lees heb ik precies wel geluk gehad!
Texasje heeft mijn t-shirt kapot gebeten

Stumpertje

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Bussum (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:36

Vervelend zeg!! Maar die merrie had natuurlijk haar instinct dat ze vreemde mensen op afstand moest houden van haar veulen, en de ene merrie heeft dat meer dan de ander. Ik hoop dat je wang weer snel geneest, beterschap!! Ach gut

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:40

Welkom op Bokt allereerst Lachen

Wat een akelig verhaal zeg Scheve mond. Kan me zo voorstellen dat je inderdaad nog niet goed kan beseffen dat het uberhaubt gebeurd is.
Ik hoop voor je dat het goed geneest.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:49

Tricky, welkom hier.

Ook al ben je nog zo bedreven in het paardenbedrijf, je kan op bokt altijd weer een hoop bijleren, zie b.v. het verhaal van Kitten wat mij nu ook weer een paar eyeopeners geeft.

edit: foutje verbeterd

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:52

welkom op Bokt!
Beterschap met je wond, klinkt akelig zeg Scheve mond Zal wel pijn gedaan hebben Ach gut

Ik heb op een paardenmelkerij gewerkt waar dus veel veulens geboren werden, er stond daar 1 merrie die absoluut onbenader was als ze een veulen aan de voet had. De eerste keer dat ze een veulen kreeg daar, liep ik nietsvermoedend naar de box toe en toen vloog de merrie dwars door de deur heen Scheve mond , dachten ze nog dat het aan mij lag, dus een ander moest het proberen: precies hetzelfde!
Sommige merries zijn gewoon zo beschermend dat ze niet meer benaderbaar zijn, echt wel creepy!

Ik ben een keer door een dekhengst in mijn arm gebeten, zit een blijvende bult, als ik daar vanaf wil, moet ie eruit geopereerd worden. Hij beet net in mijn bovenarm, maar ik heb 6 weken een donkerblauwe (zwart,paars,rood,groen,gele) arm gehad tot mijn vingers aan toe Clown
Ik heb verder alle werkzaamheden in de buurt van die hengst geweigerd.......jarenlang...... Schijnheilig

Jaydee

Berichten: 1576
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:11

Welkom op bokt ten eerste Haha!
Heel veel beterschap met je wond op je wang!! Ach gut
Ik denk dat je vreselijk bent geschrokken! en ik hoop dat je wond snel geneest! Nou echt heel veel beterschap!!!doei

chip

Berichten: 2355
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:18

Welkom op bokt Tricky,

Wat een naar voorval, kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent.
Hoop voor je dat het mooi geneest, want een litteken, daar zit je toch niet op te wachten. Sterkte Ach gut

Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:50

Hai,

Ik ben als kind weleens gebeten door een paard, ook een merrie met veulen. Het gebeurde op de kinderboerderij, alwaar het paard met veulen in de "knuffelwei" was gezet, oftewel de wei waar de kinderen inmogen om de beesten te knuffelen Scheve mond
Ik en nog een paar paardegekke kinderen natuurlijk recht naar die beestjes toe, maar voor ik het wist had ik een flinke beet recht in m'n borstkas te pakken Huilen
Ze had gelukkig niet doorgebeten, maar de gebitsafdrukken zijn nog lang te zien geweest, heel m'n borst was blauw Verdrietig
Natuurlijk een hele preek gekregen van de beheerder (altijd uitkijken met die beesten enz enz) maar als ik er achteraf aan terug denk is die vent zelf ook behoorlijk lomp geweest om dat beest in de knuffelwei te zetten, maar goed, als kind denk je er natuurlijk niet aan om dat te zeggen Scheve mond
Ik heb er in ieder geval niks aan overgehouden, en ik wens jou veel beterschap Knipoog

Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:02

4. Buig je NOOIT MET JE HOOFD NAAR HET VEULEN, het lijkt op een klassieke aanvals houding en jij hebt nu eenmaal geen oren om naar voren te steken, om te laten zien dat het allemaal goed bedoelt is. Ook een ver uitgestoken hand, kan er bedreigend uitzien.

En dit is dus exact wat ik toen deed, ik weet het nog goed Scheve mond
Zeer verhelderende posting Kitten!

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 09:49

Hallo 'Kitten',
Jouw bijdrage klopt, zoals dat heet, als een zwerende vinger. Ik zou 'em zelf kunnen hebben geschreven. Mijn fout was denk ik nog een verdieping dieper dan wat je zegt: ik heb mijn eigen instinct en kennis van paarden aan de kant gezet, omdat ik de eigenaar volledig vertrouwde. Hoewel ik niet over schuld spreek, want ik had de eigenaar dus NOOIT moeten vertrouwen!, vind ik wel dat er een stukje slordigheid aan die kant ligt. En dan te bedenken dat ik sinds het ongeluk geen bericht van de eigenaar heb gehad. Zo leer je mensen kennen...

Even ter toelichting: ik heb research gedaan voor een boek over Koniks, dat vorig jaar van de hand van mijn zus uit kwam. Dat zijn oerpaardjes die in de nodige gebieden in Nederland zijn uitgezet voor natuurlijke begrazing. Ze tonen de aard van het paard zoals die is zonder de invloed van mensen: sociaal, toegankelijk en heel duidelijk in hun signalen.

Ik heb zo verschrikkelijk veel foto's van mezelf met mijn neus bij veulentjes, onder het toeziend oog van de moeder, dat ik denk: ik heb heel lang heel veel geluk gehad!

Ben het niet helemaal feitelijk eens met je opmerking dat mijn uitgestoken hoofd (mijn handen waren op mijn rug) een signaal 'gevaarlijk' gaven naar de merrie. Paarden begroeten elkaar door aan elkaars neus te snuffelen. Het veulen had die groet allang beantwoord op die noodlottige dat en trok zich daarna terug, waarna ik, na een laatste blik op de moeder, hetzelfde wilde doen.

Maar, eerlijk is eerlijk, je steekt een paard dan wel je meest kwetsbare stuk vlees toe. Ik zal echter NOOIT meer deze houding aannemen, zelfs niet met mijn eigen paard, dat kan ik je verzekeren!

Als het gaat om NH ben ik redelijk ingevoerd. Ik heb level 2 van de Monty Roberts training, heb veel freestyling gedaan en mijn boekenkast staat helemaal vol met boeken over de aard van het paard. Daarom was het ook zo'n schok, want ik dacht dus echt dat ik wist wat ik deed.

Wat ik me niet had gerealiseerd was dat verhaal over je losmaken uit de groep. ZO had ik het niet bekeken en ik denk dat dat eigenlijk nog het meest bedreigende is geweest in het hele verhaal. Ik hoorde later, terwijl we naar het ziekenhuis reden, dat dit veulen de dag ervoor ziek was geweest en ik denk dat de merrie daarom ook overbeschermend was.

Hoe het ook zij, er is niks meer aan te doen. Mijn totem is een paard. Laat het een les zijn voor velen, en vooral ook voor mij! Gisteren ging ik voor het eerst weer naar mijn eigen paardje toe en daar staan ook twee merries met veulens en ik kan je verzekeren dat ik ze van een zeer veilige afstand heb bekeken!

Het is de mens, die dit veroorzaakt heeft, niet het paard.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:03

Als eerste, welkom op bokt en veel leesplezier Lachen .

Dit moet inderdaad een schok voor je zijn geweest, lijkt me niet niks. Ik ben nog nooit in die situatie gebeten door een paard.

Wel ben ik door een echte goedzak bij ons op stal een keer in m'n pink gebeten. Ze dachten dat het gebroken was Scheve mond . Uiteindelijk viel het allemaal mee hoor, maar op dat moment had ik het ook niet verwacht en totaal niet zien aankomen.