Kelvin een springer? Neuh...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Kelvin een springer? Neuh...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 19:34

N.a.v. [RT] "bang" voor auto's... en de antwoorden die ik in dat topic kreeg, en van 2 lesgeefmensen van de club die Kelvin nog van vroeger kenden, heb ik besloten een 3-tal tactieken uit te proberen. Het omtrekken heb ik bewaard als 3e optie. Gewoon compleet negeren (tip van ShannaY en 1 van de lesgeefmensen) was optie 1. Hetzelfde lesgeefmens bracht me op een idee door de volgende opmerking: "Kelvin is een springer, zodra hij dressuurmatig aan het werk moet werkt hij zich eronderuit." drafbalkjes langs de weg!

Vandaag lekker geborsteld, opgezadeld en naar de beruchte rijbak gegaan. Omdat ik hem niet koud op die balken en lage sprongetjes aan wilde zetten, heb ik hem lekker losjes aan de longe warm laten lopen. Een hele hoge rammelende vrachtwagen die op een meter van hem af met hem mee reed was geen probleem. Zo'n enge asperge-tractor was een ander verhaal... Hij liep in eerste instantie door OK dan! bedacht zich, stond stil, wachtte tot dat ding voorbij was en kwam toen bij mij een knuffeltje halen Lovers

En toen ik erop... Paar keer de drafbalkjes gepakt, maar erg gezellig vond ie het niet. Als er auto's aan kwamen spande hij wel, maar liep redelijk goed door. Toen ik hem op het eerste kruisje aan wilde zetten schoot ie er echt op af... Na een aantal maal proberen heb ik hem er in stap op aan gezet, laatste stukje draf. En zodra hij door had dat ik echt bleef springen, dat het niet bij 3 sprongetjes bleef... Kwijl

Ik heb echt heerlijk gesprongen Hij liet zich lekker terugrijden op de zit voor de sprongen, heb hem netjes op de sprong aan kunnen rijden. In de dubbel kon ik hem netjes bij me houden en evt. corrigeren. Uiteindelijk heb ik hem zelfs in galop op de sprongen aangezet, zo koel bleef Kel Lachen Heb eigenlijk constant sprongetjes genomen van 50 en 60 cm, op het einde heb ik een steiltje van 80 cm opgezet en in galop, zonder problemen, eroverheen. *trots* Het ging gewoon echt steeds beter, ik heb 1 keer heel laag met hem gesprongen, 20 cm of zo... Heb eigenlijk al bijna 3 jaar niet meer gesprongen... Kelvin vind het geweldig, hoe hoger hoe beter. Alleen de controle over zijn tempo... Maar we voelden mekaar goed aan Ik heb hem vrijwel iedere keer goed kunnen corrigeren als we niet uitkwamen, en de keren dat we niet aankwamen sprong hij het toch ipv te weigeren Lachen

Tussen de sprongen gewoon de dressuur erin gehouden. Auto's waren niet meer echt spannend... Hij was gewoon lekker cooperatief, lekker los, lekker aan het been en heel goed terug te rijden op mijn zit... Achterhand er goed bij... Ik heb dus besloten dat we dit gewoon iedere week of om de week gaan doen, we springen allebei liever... De dressuur (zonder springen) rij ik dan in de bak van Sandra zelf, met een beetje mazzel gaat Kelvin de rijbak langs de weg associeren met springen, en dus gewoon meewerken daaro...

Mijn stoute schoenen nog even aangehouden en het bos in gegaan... Zonder dat iemand het wist, er was dus ook niemand bij. Ben 1 keer eerder een klein ritje gaan maken, met Peter erbij op de fiets. Ben lekker het bos ingestapt, was net onderweg toen ik een loslopende koe tegen kwam. Er op af dus... Echte cowboys Haha! Kelvin was het beest strak in de gaten aan het houden, maar liep door zonder te vertragen. Op een meter afstand stilgehouden en gaan bekijken waar het beest vanaf kwam. Toen ik het had ontdekt Kelvin laten draaien en in draf terug. Hij zette zelf aan in de galop, maar vanwege het hoge gras was het een heel traag, springerig galopje. Op het laatste stuk, waar het gras kort was, nogmaals aangezet tot de galop, *zoef*, weg Kelvin. Scheve mond Toen we bijna bij de weg waren nam ik de teugels iets korter (had ze lang) en Kelvin stond meteen stil... Langs een wei met een niet-interessant paard erin naar huis gedraaft om dat van die koe te melden, de eigenaar was inmiddels al onderweg...

Maar ook die bosrit was dus voor herhaling vatbaar... Of ik heb Kelvin nog niet 'echt' meegemaakt in het bos, of Sandra overdrijft, of Kelvin is gewoon ouder en verstandiger geworden... Hij reageerde vandaag overal zo koel op, en hij liep ronduit heerlijk...

Peter stond trouwens aardig met zijn mond vol tanden toen ik dat vertelde van die koe, Kelvin had het niet op koeien. "Nou, ik heb er toch maar een meter vandaan gestaan hoor, zonder problemen." 'En bleef ie staan?!' "Japs... Hij bewoog pas toen ik hem om liet draaien..." Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:28

goh, dat wordt toch wel stilaan een ander verhaal dan het prille begin met kelvin hé Haha! ! toppie hoor, daar heb je terecht ook een goed gevoel over OK dan! !

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:13

Oké dan, get the cow, babe! Koe ~~}>

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 21:22

Haha! Baalde er wel een beetje van dat ik de longeerlijn bij de bak achtergelaten had hoor... Deed dat vroeger altijd, met onze merrie, die stond bij de koeien in de wei. Dan klom ik erop, en dan met een lang touw koeien en kalveren vangen... Bloos

En ingeo, het prille begin ging wel redelijk... Sinds Kel moet werken is het drama Scheve mond Denk dat ik de fout heb gemaakt om op voorhand al te besluiten dat er niet gesprongen werd als de dressuur niet goed zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:54

Klinkt allemaal best positief meid Lachen Denk dat je zo wel op de goede weg zit met hem Lachen Hopelijk blijft het nu ook zo goed gaan Veel plezier en succes ermee verder!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:52

Pervinco schreef:
:D Baalde er wel een beetje van dat ik de longeerlijn bij de bak achtergelaten had hoor... Deed dat vroeger altijd, met onze merrie, die stond bij de koeien in de wei. Dan klom ik erop, en dan met een lang touw koeien en kalveren vangen... Bloos

En ingeo, het prille begin ging wel redelijk... Sinds Kel moet werken is het drama Scheve mond Denk dat ik de fout heb gemaakt om op voorhand al te besluiten dat er niet gesprongen werd als de dressuur niet goed zat.


ik herinnerde me nog dat verhaal van een poos terug waar hij bokkend op hol sloeg Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen . ik weet niet of ik in jouw plaats nog de moed zou gehad hebben er verder mee door te gaan....en dan vind ik het toppie dit te lezen OK dan! !

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 11:02

Eeeh... Dat was een maand of 2 volgens mij terug... Toen was ie al aan het werk Knipoog Die rodeo-actie was overigens in dezelfde bak als waar ik gisteren in gesprongen heb, en waar ook het topic in mijn eerste bericht zich afspeelt... Ben er in half september mee begonnen, toen had ie drie jaar stil gestaan. No problem... Van half november tot halverwege januari heeft ie weer stilgestaan omdat er gewoonweg niet te rijden of te longeren was. En sinds half januari is ie dus echt aan het werk... Lachen

En de moed hebben... Ik baal er enorm van dat ik na dat bokken ed niet meer er op durfde te stappen, in de 16 jaar die ik nu rij ben ik pas 1 keer eerder bang geweest om op een paard te stappen... Hou het maar op koppigheid ipv moed, lopen zal hij in de beruchte bak... Al breek ik eerst 3 keer mijn nek en 4 keer mijn benen, ooit lukt het me Lachen

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:12

Pervinco schreef:
Al breek ik eerst 3 keer mijn nek en 4 keer mijn benen, ooit lukt het me Lachen


wel, je bent aardig op weg toch? (met dat 'lukken', niet met dat 'nek en benen breken' Haha! ).