Hoe vang je ubberhaupt een paard!!??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Hoe vang je ubberhaupt een paard!!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 14:01

Nou ik ging gisteren naar mijn paardje palinde-s. Toen ik in de wei kwam met mijn zadeltje ging ze al achter in de wei staan. Ik het zadel weggelegt en pak haar halster om haar te gaan halen.

Ik helemaal achter naar de wei toe, kom ik daaraan sprinte ze als een speer weg of ze wil zeggen van "ja daaag ik ga niet mee". Ik gaf de moed niet op. Toen heb ik de wei kleiner gemaakt door de middelste draad dicht te doen. Lukte het me nog niet. Verward . Daar heb ik echt een hekel aan maar goed.

Toen heb ik brokjes gepakt, toen kwam ze wel. Dus ik denk ik geef haar een paar en dan doe ik da halster om. Ik gaf haar dus een paar brokjes en ik wil dat halster aandoen en weg was ze. Ze was me dus mooi te slim af. Toen was ik even radeloos. Verward . Ik toch blijven proberen maar het lukte niet. Toen heb ik haar maar opgejagen, dus galoperen ging ze doen. Een kwartier lang toen werd ze moe en kwam ze naar mij toe. Ik denk hehehe. Ik helemaal blij Lachen, dat ze kwam.

Daarna heb ik haar lekker geborsteld en toen ging ik naar de manege om haar te longeren, want ze moet toch blijven bewegen. (het klikt niet dus ik rijd niet meer op haar vandaar.) Ik haar een half uur gelongeert en toen was ze nog niet moe, tjonge jonge. Toch nog maar een kwartiertje extra gelongeert. En toen ging mijn vriendin hanneke erop rijden. *LOL* . Vond ze wel leuk. Zij rijd nog op een c pony (waar ze vanaf is gegroeid). Dus dat was wel even wennen voor haar. Ik had haar mooi vast aan de longeerlijn en het ging super. Ze heeft zelf gegalopeerd met palinde. Maar ze durfde nog niet los. Nou ik vond het al super knap van haar dat ze durfde te rijden op haar. Maar ze was super braaf OK dan! .
Het was dus een geslaagde avond.

Hebben sommige mensen ook problemen met vangen van hun paard en zo ja hoe los je dat op?

pinotjuh

Berichten: 165
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:08

Ik had een huurpony [nu niet meer nu heb ik kylia ] En altijd als ik der uit de wei ging halen ging het goed ik kon er zo op gaan zitten.
Op een dag wou ik der pakken net als altijd eerst snoepje geven halstertouw omdoen je weet wel hoe dat gaat.
Ik geef haar der snoepje die pakt ze wil der vast maken draait ze om en trapt me boven op men knieen kon dus niet meer fatsoenlijk lopen.
De tijden daarna kon ik der nog lokken met brood maar daar was ze ook snel genoeg achter en kon ik der dus niet meer pakken dus toen moest ze weer bij de lespony's in de wei staan want die lopen allemaal tegelijk naar stal gewoon los en dat ging wel goed hahaha
Maar ja dat is voor jou geen oplossing denk ik zo

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:10

Misschien had je dit topic beter bij Vraag maar Raak kunnen plaatsen. Knipoog

Wij hadden een merrie die zich ook echt NIET liet pakken. We waren met z'n tweeen en hebben haar de keuze gegeven; of je laat je gewoon pakken, of je mag heel hard werken.
Als ze stilstond liep er 1 van ons 2 naar haar toe. Als ze dan wegrende joegen wij haar met ons 2en op (zwaaien met een halstertouw). Ze mocht in geen geval stilstaan, dus ze moest blijven rennen. Na 5 min. rennen deden we even niks en ging ze graag stilstaan om ff uit te rusten. Weer liep er dan 1 van ons 2en naar haar toe. Als ze zich weer niet liet pakken mocht ze weer heel hard gaan rennen. Uiteindelijk heeft dit ons een dik uur gekost en ze was dolblij dat ze zich mocht laten pakken (drijfnat).

De volgende dag liet ze zich meteen pakken. Ik zag meteen aan haar uitdrukking dat ze zich het voorval van de vorige dag nog herinnerde. Verder geen problemen meer gehad. En dat, terwijl we het half jaar ervoor elke dag geluk hadden als we haar konden vangen. Je kunt hiervoor het beste met meerdere personen zijn en tijd ervoor uitrekken (even veel geduld hebben dus(.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:48

ik heb een 3 jarige haflinger,
die kreeg opeens ook door dat ie weg kon rennend zodra ik aankwam met het halster..
dit is nu over,
mede doordatik hem nu vaker uit de wei pakken om een rondje te wandelen.en niet alleen om te werken..

als ik nu aankom duwt ie zn neus er zow in Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:02

Ik doe het op dezelfde manier als Scum. Paard denkt 'hah, als ik me niet laat pakken kan ik lekker hier blijven grazen' en dat plezier vergal je door hem geen moment rust meer te gunnen. Op een gegeven moment vind hij het in de wei toch zo leuk niet meer en word jij 'de leukere optie'.
Vaal leren ze hier heel vlot van.

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:30

Een grote emmer met voer en wortels en brood is het beste middel. En dan heel snel een touwtje om de hals doen. Als dat gelukt is kun je met een hand het touw vast houden en met de andere het halster omdoen. Als je het een paar keer zo doet en dan steeds iets minder lekkers meenemen. Let maar op ze blijven komen omdat jij "altijd" iets lekkers bij je hebt. Zorg er dus wel voor dat je altijd iets lekkers hebt al is het een korstje......Succes!!

LorMir

Berichten: 350
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Noord-Holland-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:12

Biks, rammelen en ze komen wel Haha!
Die ander is makkelijk te pakken, rent niet weg, is veel te blij je te zien.

Ben overigens wel wat schurfterig voor paarden in een land.. Ben een keer behoorlijk hard aangevlogen door zo'n kreng, en toen een ander met biks aan kwam zetten begonnen ze spontaan allemaal te slaan naar die kleine etter die we hebben moesten, en tja, daar sta je dan tussen Scheve mond

Paarden die blij naar je toekomen zijn toch wat simpeler Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:45

Ik werk in principe niet met voer. Een paard wat zich echt niet wil laten pakken grijpt vlug een hap en vliegt dan weer weg, en denk maar niet dat je hem dan kan houden met een touwtje om z'n nek. Bovendien zijn andere paarden op het land dan een probleem en loop je het risico midden in een kuddegevecht te komen.
De opjaagmethode heeft bij mij voor meerdere paarden gewerkt. Ze weten dat ze toch niet lekker mogen blijven grazen als ze zich niet laten pakken, en dat werkt heel goed. Als ik ze eenmaal aan het halster heb krijgen ze wel altijd een handje brokjes, maar daar lok ik nooit mee.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:25

Nee, ik lok ook niet met voer. Als je eens de wei inkomt zonder voer, heb je kans dat ze erg vervelend worden, omdat ze niets krijgen. Voor mij werkt opjagen het beste.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:39

Ik roep gewoon een keer en dan staan ze bij het hek. Maar ik ben ze niet altijd nodig als ik ze roep. Soms geef ik ze gewoon alleen een aai over de kop of een klokhuis van de appel die ik net op heb ofzo. Als ik buiten bezig ben waar Stiek me kan zien houdt ie me ook constant in de gaten, als ie het redden kan bemoeit hij zich ook overal mee met zijn wijsneus.
Ik hoef dus gelukkig niet te vangen. Een enkele keer moet ik wel eens de wei in om de merrie op te halen maar doorgaans niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:42

soesie schreef:
Nee, ik lok ook niet met voer. Als je eens de wei inkomt zonder voer, heb je kans dat ze erg vervelend worden, omdat ze niets krijgen. Voor mij werkt opjagen het beste.


OK dan! ben ik het helemaal mee eens!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:46

Ik doe het eigenlijk op dezelfde manier als ArwenLune denk ik. Als Evita eens in haar bui is dat ze zich niet laat vangen(en die doet dat heel gemeen, loopt altijd juist iéts sneller dan je dat je haar jùist niet te pakken krijgt Haha! ) dan denk ik: oh als je van mij wil weglopen dan loop je maar weg Extreme duivel en jaag ik haar zelf weg. Als ik zo een paar rondjes heb rondgecrosd is ze het meestal zelf al beu en komt ze terug naar me toe Haha!

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 13:12

Ja ik denk dat ik ook het opjagen blijf doen als ie niet wil komen. Lachen Want ik word er helemaal gek van. En zoals ik al zei ze komt wel als ik brokken heb maar dan rent ze als een gek weer weg.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 14:19

Gelukkig komt Cheyenne ook direct aanzetten als ik haar roep, soms zelfs in galop. Toen ik haar net verzorgde wilde ze nog wel eens weglopen, en dan joeg ik haar ook op. Binnen 5 minuten stond ze voor me, of ze niet alsnog mee mocht Tong uitsteken
Succes!