van droom naar nachtmerrie==> advies nodig

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

van droom naar nachtmerrie==> advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 18:23

hoi allemaal,

Ik wil nog een keer mijn hele verhaal kwijt, het zit me niet lekker.

Lang heb ik erover gedroomd het was mijn grote droom!!
op 25 juni 2003 heb ik mijn toen 2,2 jaar oude haflinger merrie gekocht uit een kudde met allemaal merries en een ruin in nederwetten.
Ik vond haar meteen helemaal leuk.
Ze is nooit officieel gekeurd door een echte dierenarts. Maar door een kennis die erbij was. Er leek niets mis met haar.

Mijn keuze bleek een goede.
Met haar heb ik een hele goede band opgebouwd. Ze was een super lieve een aanhankelijke haflinger. Ze doet alles gewoon mee wandelen terwijl ze nooit in de hand was geweest. Overal mee naar toe, nergens bang voor. Een geweldig paard voor kinderen en iedereen is gek op haar.
En helemaal gezond.

Alles gaat steeds beter tot na ongeveer een half jaar. Het vermoede komt da ze drachtig is. In januari 2004 wordt dit officieel bevestigd..

Een veulen schrik.. ik wil helemaal geen veulen!! ik wilde een pony maar geen veulen erbij.
Meteen de handelaar opgebelt... eerst zei hij dat dat niet kon maar na een tijdje kon het misschien toch wel omdat er een hengst bij had gelopen die nog niet mocht dekken Verward

pff.. een veulen.. Ik heb er overnagedacht om haar weg te doen want een veulen nee daar zat ik echt niet op te wachten.
Maar omdat ik zoveel al om haar gaf kon ik haar niet zomaar kwijt.
Dus besloten om haar te houden.

De nachtmerrie begint...
Afgelopen zaterdag is het veulen geboren. Dood. De bevalling was zwaar het veulen lag helemaal scheef en is met 4 beentjes tegelijk geboren.
na 3 uur is het veulen er eindelijk afgekomen.
Met 2 dierenartsen en 4 man trekken. ( meer is te lezen in kraamstal: Een bevalling uit je ergste nachtmerries)

We waren allemaal super blij dat het veulen eraf was en dat het wat beter ging met marit.

Maar maandag ging het helemaal niet goed, ze had koorts en de keuze was of antibiotica of naar someren.
Ze is naar someren gegaan en is daar ingeslapen omdat ze buikvlies ontsteking had. ( meer te lezen in kraamstal: nachtmerrie duurt voort.)

Het is heel erg je paard zo te verliezen en heb er heel veel verdriet van. Gelukkig wordt ik heel erg gesteund door iedereen.

Maar nu krijg ik de rekening. En die is hoog!! ik weet niet hoe ik die moet gaan betalen...

de bevalling en de kliniek loopt zeker in de duizenden euro's en die heb ik niet. Dit had ik nooit voorzien!!

Ik ben ook zo boos op de vorige eigenaar hoe kan het nou dat hij bij zon jong paard een hengst jaagt!! hij wist dat hij ging dekken en toch doen zonder het te melden..

Er gaat vanalles door je heen boos, verdriet en ik ben er ziek van... hoe kon dit nou gebeuren en HIJ had het kunnen voorkomen!
Als hij zijn verstand had gebruikt!



Huilen nu is er niets meer aan te doen. Wat zouden jullie doen als je in mijn plaats stond??

Afbeelding

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:28

Jeetje zeg wat een verhaal,ik ben er stil van!
Weet eerlijk gezegt niet goed wat ik hier op moet zeggen!
Wel wil ik je ontzettend veel sterkte wensen met dit dubbele verlies!
Liefs Lundi

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:31

pfoew..wat een verhaal zeg...
ik wens je heel veel sterkte toe..
ik had zelf het paard niet willen verkopen als er een veulen kwam..je kon namelijk het veulen laterna verkopen en had je weer extra geld gehad..
maar dat is ieders keuze..
ik zou echt niet weten wat ik in jou situatie zou doen..
EEN PAARD IS NU EENMAAL NIET KOSTELOOS EN ZOIETS MOET JE ALTIJD VOOR JE HOUDEN DAN ZOIETS KAN GEBEUREN...
heel veel mensen willen een pony of een paard maar zien niet in wat een geld dat dat kost..en als het paard wat heeft en hij moet naar de kliniek of iets dergelijks dan kunnen ze het niet betalen..
dus ik raad je ook aan om vervolg erg op je eigen kosten plaatje te letten
gr esther

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:38

Nou zeg, da's ook een verhaal.......ik ben er ook stil van.
Dit is wel het laatste dat je verwacht.
Volgens mij was er een tijdje geleden iemand op bokt die ook een drachtige merrie had gekocht zonder dat ze dat wist en waarbij de bevalling ook voor veel problemen/kosten had gezorgd. Zij wilde ook stappen ondernemen. Misschien dat je de zoekfunctie even kunt gebruiken.

Want ik zou toch de vorige eigenaar aansprakelijk proberen te stellen. Ik weet dat ze niet gekeurd is maar komt zoiets eigenlijk wel aan het licht bij een keuring?

Verder ben ik wel met Frieske eens dat als je geen verzekering hebt of wilt, je toch echt moet zorgen dat je een flinke spaarpot achter de hand hebt want je weet maar nooit.

Ik vind het heel erg voor je en wens je heel veel sterkte!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 18:39

ja tuurlijk weet je dat een paard veel kost!! ja... maar zoals het nu is gegaan.. Het was niet mijn keus... om haar te laten dekken. En ik wist dat er risico was!!
En het geld krijg ik uiteindelijk wel bij elkaar.....
En jij zal er ook niet vanuit gaan dat als je een paard koopt dat hij drachtig is.. 10 mnd leeft en dan doodgaat wel??
nee dat voorziet niemand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:40

frieske schreef:
EEN PAARD IS NU EENMAAL NIET KOSTELOOS EN ZOIETS MOET JE ALTIJD VOOR JE HOUDEN DAN ZOIETS KAN GEBEUREN...
heel veel mensen willen een pony of een paard maar zien niet in wat een geld dat dat kost..en als het paard wat heeft en hij moet naar de kliniek of iets dergelijks dan kunnen ze het niet betalen..
dus ik raad je ook aan om vervolg erg op je eigen kosten plaatje te letten
gr esther


Ik vind dit nogal een onnodige en rottige reactie Scheve mond
Als ze had geweten dat deze merrie, die pas 2,2 was toen haar kocht, drachtig was had ze haar nooit gekocht.
Ze zal heus goed hebben nagedacht voor ze de pony kocht maar dit kwam totaal onverwacht en is de "schuld" van de betreffende handelaar.
Ik geef haar groot gelijk dat ze probeert haar recht te halen.

Het beste kun je even informeren bij een Wetswinkel.
Zoals je waarschijnlijk al weet moeten handelaren zich nu eenmaal aan bepaalde regels houden wbt gezondheid van de paarden die ze verkopen.
Daar tegenover staat dat je zelf ook onderzoeksplicht hebt, maar bij de wetswinkel kunnen ze het precies vertellen.

Heel veel sterkte.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 18:41

nou dan had ik haar moeten laten scannen... maar met opvoelen kunnen ze dat niet zeggen na nog geen maand!!

Het is pech dat het mij is overkomen volgende keer is het iemand anders...

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:42

Allereerst hel veel sterkte! Wat een verhaal....

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Dan kun je daar eens informeren. Die verzekering heb je niets voor niets.
Succes!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:42

kun je niet via rechtsbijstand met iemand gaan praten
vragen wat eventueel de mogelijkheden zijn

je krijgt je paard er niet mee terug, maar wie weet kun je een deel of alles op die handelaar verhalen

ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen
dit is niet niks zeg ,
wat een narigheid krijg je op je dak Ach gut

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:42

Jee wat een naar verhaal! Ik weet niet wat ik moet zeggen... Ik wens je veel sterkte!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:46

Ik zou een aanklacht indienen tegen de handelaar... Hij heeft willens en wetens een merrie laten dekken die daar nog veel te jong voor was. Gevolg: merrie en veulen komen te overlijden, en de dierenartsrekening is kilometers hoog. Ik zou een schadevergoeding eisen.

Maar dat is een risico- en emotievolle strijd. Ook de advocaten ed zouden dan geld gaan kosten... Als je verliest, moet je nog meer betalen dan waar je mee begon...

Over het algemeen kun je dierenartsrekeningen op afgebetaling betalen. Zo los je elke maand wat af, tot alles betaald is. Je bent nog steeds die hele mak geld kwijt, maar ietswat subtieler...

Sterkte iig! Ach gut

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:51

Wat een ellende zeg!
Ik vind het echt heel erg rot voor je.
Koortje vertelde er al iets over.
Ik denk dat je idd even naar de rechtswinkel moet gaan, laat je eens goed informeren over de mogelijkheden.
Misschien kan je een deel van de kosten verhalen op de fokker, of op de verzekering.
Ik vind het echt heel erg sneu voor je.
Raak je eerst je paardje al kwijt op zo'n nare manier, krijg je er vervolgens ook nog eens zo'n rekenign achteraan.
Heel veel sterkte en succes!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:53

Wat een verschrikkelijke rotsituatie!

Ik wil je wel vast adviseren om eens even contact met de kliniek op te nemen, als je snel genoeg bent is er vast over een betalingsregeling te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:57


Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:03

he, wat een naar verhaal. En het is zo jammer: het kost je vreselijk veel geld maar je paardje krijg je er niet mee terug... Zoals de rest al zegt: informeren naar je mogelijkheden (hoewel ik bang ben dat je dracht niet als verborgen gebrek kunt laten gelden, kun je proberen het over die boeg te gooien, je kocht haar immers als rijpaard en niet als fokmerrie) en misschien met de kliniek overleggen over de betaling, misschien kun je in termijnen betalen (voor het geval je geen geld kunt zien van de handelaar).
Het ergste blijft natuurlijk dat je met lege handen staat, zonder je merrie. In ieder geval heel veel sterkte met alles.

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:14

zo bedoel ik het niet hoor..maar mensen met paarden moeten uitkijken..het is namelijk zonde als je een paard koop waar laterna blijkt dat ze drachtig is..er komen complicaties en dan krijg je dit ik vind het ontzettend rot voor haar..ik gun het echt niemand..maar het zou inderdaad fijn zijn als je een dikke spaarpot altijd achter de hand hebt..
gr esther

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:17

Wat moet dit een grote schok voor jou zijn! Zomaar ineens je paardje kwijt, en dan ook nog eens om een reden waar jij niet bewust voor hebt gekozen! Ook ontzettend zonde van het veulen...
Heel veel sterkte!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:30

Wat een rotiets en wat een domme rotvent.

En jij kan er helemala niets aan doen hoor, natuurlijk moet je een spaarpotje hebben, maar een spaarpot van een paar duizend euro omdat de vorige eigenaar niet nagedacht heeft is de grootst onzin.

Ik zou proberen het terug te krijgen, of iig een gedeelte hiervan.

Sterkte Ach gut

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:39

Oei, je zit in een lastige situatie! Ik vermoed dat er bij de vorige eigenaar niet veel te halen valt; het is niet zijn schuld dat de bevalling zo moeilijk is verlopen. En de rekening: je zou kunnen proberen om een betalingsregeling te treffen met de DA en de kliniek. In ieder geval wens ik je veel sterkte met het verlies van jouw merrie, het veulen en de lange nasllep voor je!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 20:45

nee niet dat de bevalling zo piep was, maar wel dat hij er een hengst bij jaagt en niet vermeld. Toen ik het vroeg ontkende hij eerst en daarna.. kwam hij met het verhaal.

Je bent toch ook niet goed in je hoofd om zo jong een merrie al te laten dekken!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:54

Ik vrees dat er bij de handelaar niks te halen valt. Toen je uiteindelijk ontdekte dat je merrie drachtig was, heb je na wikken en wegen besloten de merrie te houden. Daarmee is, denk ik, de kous af wat betreft de handelaar. Dat hij de merrie niet had moeten laten dekken is een feit, maar om achteraf, nu met alle narigheid, bij hem aan te kloppen ? Ik vrees dat dat niet veel uithaalt. Maar ja, ik heb geen rechten gestudeerd, dus vraag het inderdaad eens na bij een rechtswinkel, wie weet....?

In elk geval wens ik je heel veel sterkte met het verlies..

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:56

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen met dit grote verlies.

Ja, je zit in een moeilijke situatie, ik weet er alles van..Ook mijn paard naar de kliniek en ook een rekening die ik niet verwacht had, 5400 euro, nog een jaar kosten thuis en uiteindelijk afscheid paard..

Je vraagt je dan af, aan wie ligt dit, tuurlijk denk je het ligt aan een ander, maar vaak is het ook gewoon zo een pech hebben..

Ik vrees dat je niet anders kunt dan die rekenig betalen, je hebt tenslote zelf voor die kliniek gekozen, het is hard, maar zo werkt het gewoon..

het was ook mijn eigen keuze, ik had de keuze, afmaken of opereren, ik heb optie B genomen met de gevolgen van dien..dus heb ook die hoge rekenig betaald..

Gr. Clau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:26

jeetje, wat een vreemd verhaal!!
Heel veel sterkte iig!!!
xxx laura

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:51

Probeer eens informatie in te winnen bij het buro van rechtshulp in Eindhoven. Ik geloof dat het eerste bezoek geheel gratis is. Ze kunnen je helpen met een beslissing te nemen, dingen op een rijtje te zetten enzo. Het buro van rechtshulp zit in dezelfde straat als het Dorint hotel en Inbouwservice Snel. Ik weet zo de naam van de straat even niet...
Sterkte!

Vetje
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:14

het eerste consult bij de rechtswinkel is idd altijd gratis. Als er een rechtszaak van zou komen is het inkomensafhankelijk wat je daarvoor zou moeten gaan betalen, dus als je niet veel hebt, valt het altijd mee! Zij kunnen je ook heel goed adviseren of het zin heeft, maar ik zou het zeker proberen!!!!!! Veel sterkte....