Razinda achterover geklapt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Razinda achterover geklapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 16:31

Vandaag vond ik het tijd om voor de eerste keer met gogue te gaan longeren, zodat ze lekker lang en laag kan leren lopen en dat zal het halsstrekken ook ten goede komen, denk ik.
Ik had al wel wat proberen verwacht, want Razin wil niets aan haar hoofd of bit voelen, laat staan druk achter haar oren. In de box begon het al, toen ik hem even vast maakte voor de goede maat. Ze kwam omhoog met haar knieen tegen de voerbak aan. Snel losgemaakt en naar de bak gegaan.

Eerst heb ik haar wat laten stappen met dat ding nog lang. Maar ik vond dat een beetje gevaarlijk, want als ze zou gaan bokken kon ze zo met een been eroverheen gaan. Dus heb ik hem goed gedaan, hij zat absoluut niet strak ofzo. Maar ze pikte dat dus echt niet en kwam recht overeind. Ik was net te laat met haar naar beneden trekken en ze sloeg door, viel op haar rug. Het ging eigenlijk heel snel en voordat ik lang kon nadenken over hoe ze daar op de grond lag met dat ding vast, stond ze alweer op. Helemaal onder de houtsnippers natuurlijk. Ze was erg gepikeerd en ik dacht, moet ik het nou losmaken want dit trekt ze dus echt niet. Maar ja, ze moet het toch leren en toen ben ik eerst even aan de hand gaan stappen. Dat ging goed maar zodra ik haar om me heen wilde laten gaan, begon ze weer te steigeren. Maar nu was ik haar steeds voor en kon ik haar naar beneden trekken. Toen ben ik wat streng geworden, en uiteindelijk had ik haar om me heen op de volte.

Maar steeds als ze die druk voelde, spande ze zich helemaal en kwam er tegenin. Dit wordt echt helemaal niets, dacht ik nog. Ze gaat er in ieder geval niet ontspannen van lopen. Maar op een gegeven moment begreep ze toch wat de bedoeling was en begon ze heel voorzichtig na te geven en hals te strekken. In het begin schrok ze nog want dan voelde ze die gogue tussen haar benen, maar na een poosje ging ze super lopen!!
Toen de andere hand en ze begon er zelfs plezier in te krijgen, helemaal ontspannen en die rug maar veren. Heb zelfs gegaloppeerd en toen ze klaar was nog even de eerste hand gedaan om daar ook nog even te galopperen. Het was dus heel goed geeindigd en ik was helemaal blij!
Weer een ervaring rijker! Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 16:40

Nou gelukkig nog allemaal goed gekomen.

Ze is toch nog best bang op haar hoofd he?? Maar met dit soort dingen komt er een hoop vertrouwen bij kijken Lovers positief dat ze het zo oppakt uiteindelijk.

PS ik doe nooit hulpteugels vast in stal als ze schrikken van iets (buitenaf) heb je echt een probleem Knipoog . Maar ja dat weet je nu.

bab
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-10-01
Woonplaats: Bornem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 16:40

Heb je soms een afbeelding van die gogue?Nog nooit gehoord of gezien.
Thanx Bab

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 16:58

Kijk anders even bij www.divoza.nl daar staat vast wel ergens een afbeelding.

Prisca, in een box kunnen ze juist geen kant op. Ik denk dat het beide even gevaarlijk is, maar dit is gewoon iets waar ze door heen moet. Het is pas de 2de keer dat ik haar 'bijzet' en je moet gewoon heel voorzichtig met haar zijn. Maar dat komt wel goed denk ik. Qua karakter lijkt ze toch wat nuchterder dan Jur te zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 17:00

Top hoor!
Hopelijk heeft ze hier wel van geleerd dat ze nooit meer zo hoog moet stijgeren,
is ze gelijk 2 ervaringen rijker!
Kan ze En met gogue lopen En ze weet dat ze niet meer zo gruwelijk hoog moet stijgeren.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Razinda achterover geklapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 17:12

Jura schreef:
Ik was net te laat met haar naar beneden trekken en ze sloeg door, viel op haar rug. Het ging eigenlijk heel snel en voordat ik lang kon nadenken over hoe ze daar op de grond lag met dat ding vast, stond ze alweer op.


ten eerste gefeliciteerd, weer een overwinning erbij!
ten tweede, en daarom heb ik dit stukje ook ge-quote, lekker net goed dat ze op haar rug terecht kwam. Zal d'r leren zo te steigeren!
In mijn ogen tenminste ( Bloos ), want als jij haar naar beneden trekt zal ze dat wel in verband brengen met jou, nu weet ze niet wat haar zo snel overkwam en was ze waarschijnlijk wel even beduusd. Wel een eng gezicht natuurlij, als je paard ineens voor je op de grond ligt, zeker met die gogue er nog aan, dat kan ik me wel voorstellen, maar ik denk dat dit wel even iets was wat ze nodig had!

Ik vind het echt knap hoor, wat je met die toch zo "kopschuwe" dame bereikt hebt in korte tijd!

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Razinda achterover geklapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 17:23

ten tweede, en daarom heb ik dit stukje ook ge-quote, lekker net goed dat ze op haar rug terecht kwam. Zal d'r leren zo te steigeren![/quote}

Sluit ik me bij aan. Het is helemaal niet zo'n drama als een paard achterover valt. Als ik met paarden werk die erg tegen het bit zijn, en ik ga ze bijgezet longeren, laat ik ze rustig knokken. Ze zoeken het maar uit met zichzelf. Liever zo dan dat ik erop zit. En vaak (en dat merkte jij dus ook al) als ze de bedoeling doorhebben, en als ze leren dat steigeren niet werkt, gaan ze goed voor je werken.

Let wel, ik zet ze nooit in de box bij, altijd pas in de bak, en dan begin ik in het midden. Het liefst ook een zachte bak, als ze dan vallen beschadigen ze niet. Naar beneden trekken zou ik overigens nooit doen, omdat dat het effect weghaalt, maar ieder zn ding.

Wel goed dat je doorgezet hebt! Sommigen halen bij het geringste protest alles eraf, en zijn dan terug bij af....

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:31

Je zal wel ontzettend geschrokken zijn zeg. Maar goed dat je hebt doorgezet en dat ze het uiteindelijk snapte.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:49

Gelukkig dat het weer goed kwam!
Verder ben ik het ook met Tender eens: ze leerde nu meteen dat ze niet meer zo gevaarlijk hoog moet komen hihi.
Ik heb ook de gogue gebruikt voor Cerise, gisteren kreeg ze die voor het eerst om.
Was errug wennen, ze reageerde door eerst naar de touwtjes te gluren en daarna veel rennen en naar binnen proberen te komen met longeren.
Maar dat mocht niet van mij *LOL* ...
Later kalmeerde ze een beetje en begon ze haar rug beter te gebruiken, en op het laatst liep ze redelijk ontspannen.
Morgen ga ik hem wat korter zetten, zodat het ietsje meer effect heeft, de eerste keer liet ik hem redelijk lang, kon ze wennen aan het idee.
Hardstikke goed dat Razinda later zo super liep!
Hopelijk zal Cerise haar voorbeeld (zonder het steigeren dan!) netjes volgen grijnz....

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 23:12

astridh schreef:
Je zal wel ontzettend geschrokken zijn zeg. Maar goed dat je hebt doorgezet en dat ze het uiteindelijk snapte.


Ik ging helemaal tegen haar vloeken van schrik! Haha!

Maar leuk dat jullie zo reageren! Ik ben blij dat ik heb doorgezet, en dat ze zich overgaf. En de bak was lekker zacht, dus ze is niet hard gevallen gelukkig. Ik hoop dat ze morgen een beetje te rijden is! Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:08

Oei, ik zou me rot geschrokken zijn als ik jou was. Maar erg gaaf dat ze het later wel goed oppakte en dat het goed ging. Haha! Complimenten....