Discussie: Straffen en NH

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 00:49

Ik denk dat paarden in principe vertrouwd zijn met het fenomeen straf (en daarmee bedoel ik dat ze door middel van straf kunnen leren) maar ik zou als je straf of druk toepast om iets gedaan te krijgen er altijd erg goed op letten dat je direct daarna beloont. Dat hoeft niet eens door met wortels te belonen (belonen in de vorm van iets positiefs aan de omgeving toevoegen) maar kan ook al door direct het halstertouw los te laten als hij na druk aanstapt (beloning door iets negatiefs (druk op het halster) weg te halen). Door belonen activeer en motiveer je je paard omdat het net als ieder levend wezen overal een slaatje uit probeert te slaan. Als de druk op het halster ophoudt op het moment dat hij aanstapt zal hij de volgende keer na dezelfde druk eerder wegstappen of na minder druk op het zelfde tijdstip wegstappen. Als je daaarintegen 'vergeet' na te geven op het moment dat het paard reageert denkt het paard 'Of ik nou reageer of niet, ze zeult me toch wel voort'. Timing van de beloning speelt dus een grote rol en dat is altijd zo, ook als je op de reguliere manier met paarden omgaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 182 bezoekers