Wormenkuren.. Voorkeur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Wormenkuren.. Voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:40

Nou ja zoals misschien wel iedereen weet moet je af en toe een andere kuut nemen. Ik heb dus een mini shet en geef Timon 200 p. keer. Maar welke kuren hebben jullie? Nemen jullie de goedkoopste of de duurste? Hebben jullie maar 2 verschillende kuren of is dat altijd verschillend?
Dat vroeg ik me af Tong uitsteken

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:44

Marieke_456 schreef:
Nou ja zoals misschien wel iedereen weet moet je af en toe een andere kuut nemen. Ik heb dus een mini shet en geef Timon 200 p. keer. Maar welke kuren hebben jullie? Nemen jullie de goedkoopste of de duurste? Hebben jullie maar 2 verschillende kuren of is dat altijd verschillend?
Dat vroeg ik me af Tong uitsteken


Je moet om de 2 jaar wisselen, dit in tegenstelling wat veel mensen denken.
Wij ontwormen nu met Equest, dit hoef je maar 1x per 12 weken te gebruiken.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:45

Ik heb meestal de duurdere omdat dat mooie dunne spuiten zijn. Die dikke spuiten krijg ik er niet Tong uitsteken .

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:49

Ik wist helemaal niet dat je van soort moest wisselen??? noujah, de eigenaresse van mijn verzorgpony geeft ze altijd, dus dat hoef ik niet bij te houden! en ze zal dat ook wel weten denk ik...

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:51

Pattyrex schreef:
Ik wist helemaal niet dat je van soort moest wisselen??? noujah, de eigenaresse van mijn verzorgpony geeft ze altijd, dus dat hoef ik niet bij te houden! en ze zal dat ook wel weten denk ik...


Dat wisselen is omdat je altijd 'slapende'wormen hebt die in de darmwand zitten. Die kunnen ongevoelig zijn geworden voor een bepaald middel.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:02

gabyfedde"]
[quote="Pattyrex schreef:
Ik wist helemaal niet dat je van soort moest wisselen??? noujah, de eigenaresse van mijn verzorgpony geeft ze altijd, dus dat hoef ik niet bij te houden! en ze zal dat ook wel weten denk ik...


Dat wisselen is omdat je altijd 'slapende'wormen hebt die in de darmwand zitten. Die kunnen ongevoelig zijn geworden voor een bepaald middel.
[/quote]
Verklaar je nader!
Juist vaak wisselen maakt de wormen resistent. Hoe verklaar jij dan dat wormen op grote schaal resistent zijn tegen Pyrantel.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:06

Ik gebruik altijd eqvalan, die vindt ik erg goed.
Gebruik die al jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:07

Ik gebruik de ene keer Equest en de andere keer Equimax. Ben ik met 4x per jaar klaar.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:14

volgens mijn dierenarts moet je een werkzame stof gebruiken waar wormen nog niet resistent voor zijn, voldoende gebruiken waarbij iets teveel beter is dan iets te weinig ( een kwpn er weegt al gauw 600 kg dus van de equest moet je meer dan 1 spuit geven!!, die is nml geproduceerd op het gemiddelde gewicht van de franse volbloed 545 kg) en wisselen is niet nodig.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 13:15

Is het wisselen van kuur nou juist goed of niet? Verward

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:49

Wij geven ze ook van Eqvalan (of hoe je t ook schrijft) Werkt goed.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:08

2x per jaar Equimax en tussendoor Equest.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:12

Sonja schreef:
Ik gebruik de ene keer Equest en de andere keer Equimax. Ben ik met 4x per jaar klaar.


Een vergelijkbaar schema hebben wij op stal ook, opgesteld door de DA. Alle paarden worden tegelijk ontwormd. Niet ontwormen = niet naar buiten.
Wat ik vervelend vind is dat die spuiten veel te weinig inhoud hebben voor een paard van 750 kg, heb dus niet genoeg aan een spuit.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:15

Wij wisselen Eqvalan met de Equimax.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:22

Ik wissel af met eraquell en equimax of horseminth. voor Sultana heb ik ook meer dan 1 spuit nodig want zij is 1.72m en zal zo rond de 700kg wegen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:58

Ik heb altijd eqvalan of eraquell

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:36

Eqvalan, ik geef mijn pony van 400/450 kg de hele spuit (dus voor 600 kg) Beter te veel dan te weinig!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:38

Wij hebben het hele jaar door de goedkoopste, dus verschillend welke goedkoper is. Omdat ze dan toch niet in de wei staan.
Na het buitenseizoen (wedstrijden) gaan ze een paar weken het land op en daarna krijgen ze de beste. Daarvoor vragen we bij de Mr. Ed welke er het beste is, daar kunnen ze je altijd heel goed helpen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:54

Je moet niet kijken naar duur of goedkoop, maar naar de werkzame stof.
Zo zijn er tig ivermectine spuiten die afwisselen heeft dus geen enkele nut.
Lang achter elkaar hetzelfde gebruiken maakt juist resistent.
Heb het al vaker verteld maar ken gevallen waarbij paarden die om de 6 weken ivermectine kregen, vol zaten met wormen, is zelf een veulen aan gestorven.
Na sectie op dat veulen kwamen ze erachter dat het door wormen kwam, met ivermectine kwam er dus niks meer uit, een keer een pyrantel en ze liepen leeg....
Iedereen moet zelf weten wat hij doet maar ik wissel zéér regelmatig af.
En mijn paardjes glimmen als een spiegel en hebben nergens last van.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:47

ikke"]
[quote="gabyfedde"][quote="Pattyrex schreef:
Ik wist helemaal niet dat je van soort moest wisselen??? noujah, de eigenaresse van mijn verzorgpony geeft ze altijd, dus dat hoef ik niet bij te houden! en ze zal dat ook wel weten denk ik...


Dat wisselen is omdat je altijd 'slapende'wormen hebt die in de darmwand zitten. Die kunnen ongevoelig zijn geworden voor een bepaald middel.
[/quote]
Verklaar je nader!
Juist vaak wisselen maakt de wormen resistent. Hoe verklaar jij dan dat wormen op grote schaal resistent zijn tegen Pyrantel.
[/quote]

Tja, zo zei mijn leraar op school het (paardendierenarts).
Je moet ook niet vaak wisselen, maar om de 2 jaar.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:50

Ik gebruik voor Bas Eraquell en Equest, ik geef een beetje een overdodis ( 300 kg ) omdat er nog wel eens weer wat uit wil komen, het eens niet helemaal goed gaat of niet goed opgenomen wordt bv.
Ik geef het elke 2 maanden

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:10

Eerder dacht ik ook dat afwisselen goed was...niet dus! Ja, je moet wel afwisselen, maar niet elke keer. Nu wil ik om het jaar / 2 jaar wisselen. Momenteel ontworm ik met pyrantelpamoaat en in het najaar geef ik Salty een spuit met Ivermectine (vanwege de horzellarven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:18

Sonja schreef:
Ik gebruik de ene keer Equest en de andere keer Equimax. Ben ik met 4x per jaar klaar.


hier heb je nou toch van die voordeelpakken van? 4 van die kuren voor E58,- euro ofzo..vond het eigenlijk nog best duur

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:27

Het maken van wormspuiten met ivermectine is niet alleen meer voorbehouden aan eqvalan en furexel.
Er zijn nu dus meer fabrikanten die dit mogen maken en er zijn sinds een jaar een hele hoop ivermectine spuiten op de markt gekomen die dezelfde werking hebben als ivermectine met als gevolg dat de ene nog goedkoper werd als de andere.
Nou heb ik 3,5 jaar bij Divoza gewerkt en ik dacht, dat is mooi voor de mensen je hoeft niet meer de eqvalan spuiten te kopen die iedereen zo duur vindt en waarvan de prijs kunstmatig hoog wordt gehouden omdat er geen alternatief was.
Maar wat denk je... iedereen blijft eqvalan kopen Scheve mond
Je hebt nu al ivermectine spuiten voor 7.50-8 euro dus ik zou zeggen doe er je voordeel mee.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:30

Ik koop de 'duurdere' spuiten, eraquell en Eqeust ook voor 8 euro Knipoog
Via een klasgenootje, scheelt wel wat euro's.