GVD Wat bezielt dat paard nou weer?? *^!#!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

GVD Wat bezielt dat paard nou weer?? *^!#!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 23:42

Komt Tallie vandaag kijken naar mij en Iwaldo... dus ik had al gezegd dat ie zo braaf en lief is, dat ze hem wel even mocht proberen (heb tenslotte ook op haar pony gereden Knipoog
Rijd ik eerst Lotte, omdat de eigenaresse op vakantie is, dus ik cap op, je weet het niet he..

Maargoed dat ging prima, dus ik pak Iwaldo. Cap af, want ach Iwaldo is toch zo mak als een lammetje. Er waren een paar kleine kinderen op stal, en die hadden de vorige keer op Iwaldo gezeten dus die wilden hem wel naar de bak lopen.. dat mocht wel met mij erbij. Dus Tallie zit te kijken, ik rijd Waldo lekker los, was het dekentje vergeten, maar ach hij was niet gek of fris ofzo en heb hem lekker warm gedraafd, Nou toch een beetje snel wel opgepakt, veel overgangen rijden, galopoefeningen....
Halthouden en wegdraven... gaat ie ineens ongevraagd achterwaarts (toen had er al een belletje moeten gaan rinkelen) dus ik wil hem aansporen om voorwaarts te gaan... Boem, recht op z'n achterbenen... en niet laag ook!
Dus ik als reactie hem om de hals gevlogen. Meneer staat weer, ik schop m naar voren, maar ipv naar voren besloot ie nog hoger de lucht in te gaan. Dus lukt hem om de hals hangen ook niet meer, want dan klappen we achterover. Dus ik glij eraf, met een vervelende draai, staat ie zo te kijken....
Geef hem een SCHOP onder zn kont, ISSIE NOU HELEMAAL GEK GEWORDEN???? Dus rent ie de hoek in, waar ik hem indrijf met mn handen omhoog en boos schreeuw. Nou volgens mij had ie wel door dat ik niet blij was met zn actie, dus ik klim d'r meteen weer op, paar rondjes in galop, even flink aan het werk gezet.
rotknol!
Ik was echt zooooooo boos! Heb ook tegen tallie gezegd dat ze er maar niet meer op mocht (maar dat wilde ze ook niet meer) Boos!
Toen klaar, afgestapt, geen aai gegeven. Geen wortel, geen poetsbeurt. Hij bekijkt t maar. Normaal knuffel ik hem nog wel even maar dat recht had ie echt verspeeld vanavond. Ik hoop dat ie goed aanvoelde dat ik ongeloooooofelijk boos op hem ben. Morgen misschien een wortel, maar vanavond bekijkt ie het maar Boos!
Wat een gemene rotstreek zeg. Kom ik aan met m'n verhaaltje tegen tallie dat ie nooit geen vlieg kwaad doet. Blegh. Hele avond verpest. Wat kunnen paarden soms ook stomme acties hebben!

Bovendien merkte ik pas toen ik afstapte dat ik mn knie heb verdraaid. Hoop dat ik daar wel mee kan rijden morgen want NO way dat ie vrij krijgt. En anders longeer ik hem wel tot ie met zn tong op de knieen loopt Boos!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

GVD Wat bezielt dat paard nou weer?? *^!#!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 08:37

Jeetje ja dat zijn geen leuke grappen, en ik snap je reactie voor een groot deel best. Toen Oza mijn vinger brak heb ik ook gewoon de boxdeur dichtgegooid, maar:


Laura schreef:
Toen klaar, afgestapt, geen aai gegeven. Geen wortel, geen poetsbeurt. Hij bekijkt t maar. Normaal knuffel ik hem nog wel even maar dat recht had ie echt verspeeld vanavond. Ik hoop dat ie goed aanvoelde dat ik
ongeloooooofelijk boos
op hem ben. Morgen misschien een wortel, maar vanavond bekijkt ie het maar Boos!


Ik denk niet dat hij dit begrijpt of nog een verband legt met het gebeuren.........
Laatst bijgewerkt door PUCK op 11-01-02 09:26, in het totaal 2 keer bewerkt

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 09:20

Als je het naleest begrijp je misschien dat je zelf ook dingen anders hebt gedaan als normaal, dus dat daar de mogelijkheid is dat Iwaldo zo deed.
Buiten het feit dat het ook koud is en zelfs slome paarden nog fris kunnen worden.
Verder denk ik idd net als Puck dat hij je verdere actie niet begrijpt, het is een paard en geen mens.
Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 10:25

Ik begrijp je woede, maar wil je toch even lastigvallen met een tipje voor vandaag:
Start nooit met de herinnering aan gisteren.......

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 13:45

ik zal hem ook niet achteraf slaan oid, maar hij wordt wel goed aan het werk gezet. Gister heb ik hem genegeerd en niet meer aangehaald, vandaag mag ie bestw el weer een aai, zolang ie zich gedraagt. Knipoog

Geral, ik heb hem misschien iets harder aan het werk gezet, maar dat doe ik wel vaker. Snap de reactie daarom ook absoluut niet.

Maargoed, vandaag zal ie wel weer een lammetje zijn... Frusty

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 17:46

ja was een hele belevenis gister.
Zag het allemaal voor mijn ogen gebeuren.
Wat laura niet heeft gemerkt maar ik wel zag is dat hij na de eerste keer steigeren nog een bok erachteraan gaf.... om vervolgens weer de lucht in te gaan.

Maar het is wel een schatje hoor... echt een poepie...
Maar wel groot zeg... sjonge jonge..
Is wat anders dan pablotje.

We spreken snel weer wat af hoor... ik vond het in ieder geval erg gezellig.
En ik hoop dat het al wat beter met je knie gaat.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 17:47

pfoei, ik was ook zo boos deze week. Ene dag braaf meneertje de andere dag om te schieten.
idd, je boosheid zal niet overkomen hooguit op het moment zelf met rijden als je m aanpakt.
Boosheid achteraf geen enkele zin, ze snappen het niet die sukkels Haha!
maar ik kan me je boosheid heel goed voorstellen hoor...af en toe haalt mener bloed onder mijn nagels vandaan, maar daar los je dus niks mee op.
morgen weer een dag Haha!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:43

Het gevoel is zeer bekend (ik kan niet anders dan dat zeggen, ik heb m'n beest een week niet aangekeken na de provinciale kampioenschappen), maar boos heid heeft nu niet zoveel nut meer natuurlijk.

't Is net zoiets als de mijne die laatst ineens rechtop naast me stond (had haar aan de hand) - het enige wat je kunt doen (en wat je gedaan hebt natuurlijk) is flink op z'n flikker geven en hopen dat 't niet weer gebeurt.

En, hard gewerkt vandaag met hem??

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-02 00:53

Nee eigenlijk niet. Ik heb nog eens nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat de enige redenen voor het steigeren kunnen zijn
- a dat ik hem te hard aan het werk wilde zetten
- b dat ie het dressuren helemaal zat is omdat we normaal nooit zoveel dressuren
- c dat ie beledigd is omdat ik Lotte eerst gereden had?

Denk dat het een beetje een combinatie is van die 3. Daranaast heeft ie een gruwelijke hekel aan kou en winter (hij doet het ook bijna nooit in de zomer)
Dus ipv hem vandaag met de tong op de knieen te laten lopen heb ik een compromis gesloten: Als ie braaf is doen we rustig aan. Dus ik heb niet zo lang gereden, wat simpele oefeningen gedaan, en morgen gaan we buitenrijden of mag ie in het weiland (als het niet gaat vriezen..)

Maar feit blijft wel dat het natuurlijk een super gemene actie van hem was. Gewoon ineens zo even....

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 00:53

Hai Laura,

Probeer het altijd met een goed gevoel af te sluiten, door hem iets te laten doen wat wel goed gaat.
Als je al boos word, is het een kwestie van deksel open, spuien, en deksel dicht.
Nieuwe ronde nieuwe kansen, gefrusteerd zijn, veroorzaakt vaak problemen.

succes
Ton

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-02 01:02

Ben vandaag ook niet boos geweest hoor... heb wel even gezegd dat ik niet zat te wachten op een herhaling van gisteren en dat we weer even dikke vriendjes waren, nieuwe rondes, nieuwe kansen.
Maar gisteren was ik wel boos ja, ook na het rijden. Vraag me toch af of een paard dat beseft. Who knows.... Wal is slim genoeg om me te verassen met zo'n actie...dus Verward

Achja. Hopelijk kan ie morgen uitrazen in de wei en' daar zn frustraties kwijt!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 01:14

Nee een paard beseft dat niet Lachen Beetje dom Frusty haha

Maar een paard begrijpt zijn straf alleen als je hem direct straft, en niet achteraf nog banketstaaf tegen hem doet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 11:33

Laura schreef:
Nee eigenlijk niet. Ik heb nog eens nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat de enige redenen voor het steigeren kunnen zijn
- a dat ik hem te hard aan het werk wilde zetten
- b dat ie het dressuren helemaal zat is omdat we normaal nooit zoveel dressuren
- c dat ie beledigd is omdat ik Lotte eerst gereden had?

Maar feit blijft wel dat het natuurlijk een super gemene actie van hem was. Gewoon ineens zo even....


Ik denk dat in dit hele verhaal het probleem is dat jij je paard veel te veel intelligentie toedicht! Paarden zijn simpel. Daarom moet de verklaring van hun daden en acties ook simpel zijn. Helaas en gelukkig zijn paarden niet zo slim dat ze de hele dag in hun stalletje zitten te broeden op allerlei vervelende en gemene streken die ze kunnen uithalen onder het rijden. Optie C vind ik typisch een geval van je paard menselijke eigenschappen toekennen.
Paarden kennen het woord gemeen ook niet. Dat is iets wat wij als mensen hebben uitgevonden. Paarden communiceren onderling heel veel duidelijk naar soortgenoten. Juist in de communicatie paard-mens en mens-paard gaat het vaak fout. Wij zijn vaak niet in staat alle signalen op te vangen en dan nog correct te interpreteren.
Jij hebt ervaren dat je paard uit het niets omhoog kwam. Ik weet 100% zeker dat jou paard jou diverse signalen heeft gegeven om je te waarschuwen. Dat jij die signalen niet hebt opgepikt, of verkeerd hebt geinterpreteerd is geen schande. Ik wil alleen maar aangeven dat steigeren wel altijd een reden heeft en dat je de schuld daarvoor niet volledig bij het paard kan leggen. In plaats van boos te worden op je paard kun je je energie beter richten op het achterhalen van de werkelijke reden van het steigeren. Als je dat kunt kun je het probleem van het steigeren een volgende keer voor zijn.

Logischer opties voor het verzet lijken mij:
-Heeft hij last van de kou gehad
-Heeft hij last van zijn rug
-Heb jij te veel been en hand tegelijk gegeven
-Heb je iets van je paard verlang wat hij mentaal niet kon verwerken
-Heb je iets van je paard verlangt wat hij lichamelijk niet kon verwerken
-een combinatie van de laatste 2 opties

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-02 19:25

Ja ik denk ook niet dat het optie c was hoor, maar had wel eens mensen horen zeggen dat paarden echt beledigd kunnen zijn als ze pas als tweede paard gereden worden. Dus ben alles nagegaan wat ik anders had gedaan als normaal en daar zat dit ook bij Lachen

Misschien was het niet gemeen bedoeld, maar het was toch zeker ook niet aardig... Ik heb hem vandaag in de wei gezet, mocht ie even uitrazen. Morgen weer eens verder kijken.


Citaat:
-Heeft hij last van de kou gehad
-Heeft hij last van zijn rug
-Heb jij te veel been en hand tegelijk gegeven
-Heb je iets van je paard verlang wat hij mentaal niet kon verwerken
-Heb je iets van je paard verlangt wat hij lichamelijk niet kon verwerken
-een combinatie van de laatste 2 opties

Kou, heb hem net als altijd met deken losgestapt, deken af en losgedraafd, dus denk niet dat dat het is. Zo rijd ik hem al de hele winter?
Rug; ik masseer hem altijd na het rijden en ros hem voor het rijden, ook z'n rug, en hij gaf niks aan van pijnlijk oid.
Teveel been/hadn tegelijk? Ik hield halt, toen ging hij uit zichzelf achterwaarts, toen heb ik been gegeven omdat ik voorwaarts wou en niet achterwaarts ? Verward
mentaal, Ik denk dat ie baalt van in de binnenbak rijden. Logisch, maar het is dit óf niet rijden, óf in de molen. En dat vind ie ook niet leuk Haha!
Lichamelijk: weet het niet, ik deed niks nieuws ofzo? Wel oefende ik het overgangen maken om zijn achterhand eronder te krijgen, dat gaf mijn instructrice als tip.

Goed, ik ga morgen weer vol goede moed dressuren, en dan zie ik wel. Ik wil alleen niet te afwachtend gaan rijden omdat ie dan onder het werk uit komt. En dat wil ik zeker niet![/b]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 23:31

Laura schreef:
Teveel been/hadn tegelijk? Ik hield halt, toen ging hij uit zichzelf achterwaarts, toen heb ik been gegeven omdat ik voorwaarts wou en niet achterwaarts ? Verward


Het is natuurlijk allemaal maar gissen vanaf hier hoor. Maar waarom gaat een paard achterwaarts bij het halthouden? Meestal om onder de druk op het bit uit te komen. Misschien was je hand te star. Op je been moet je paard voorwaarts gaan, absoluut! Maar daarbij moet jij je hand wel openen. Doe je dat niet voldoende dan kan hij geen kant op en gaat hij de lucht in.
Wanneer je paard goed nageeflijk is geeft hij een heel ander gevoel in je hand dan wanneer hij tegen je hand is. Daarom kan de reactie van je paard ook zo vreselijk verschillen per situatie. Dat is voor ons als ruiters nu eenmaal de uitdaging!!
Ik denk zeker niet dat je paard gemeen reageerde. Ik heb hem gezien en het is de goedheid zelfve. Ik denk eerder aan een foute communicatie tussen jullie beide. Geef hem maar snel een knuffel! Lovers

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-02 23:36

Het is wel een vervelend iets dat Wal steigeren als zijn 'vervelendheid' heeft. Hij doet het ook wanneer je van de groep wegrijdt, en heeft het gedaan bij een oefencross, en met uitstappen met lange teugel Verward Maar dat is al weer een eeuw geleden. Jippie, wat jij gist dacht ik ook. Maar ik vind het dan wel zo vreemd dat ie het altijd al netjes zo gedaan heeft, en ineens in verzet komt?
Achja, paarden zijn soms een mysterie!

Hij heeft al een knuf gehad Lovers en morgen ga ik weer dressuren. Het is toch alleen wel zooo lastig dat rijden af en toe. Vooral nu ik geen instructie meer heb...

*zucht*

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 00:58

Tsja, het is vaak moeilijk voor ons om te beseffen dat een paard niet 'denkt'(niet logisch redeneert).
Toen die van mij ineens recht omhoog stond (aan de hand) was dat de eerste keer omdat ze twee dagen niet in de wei geweest was, toen de hoek omkwam en de wind in haar gezicht voelde en dacht Party!! Party!! ! En mij even vergat.....de tweede keer (de volgende dag!)waren we in de tamelijk donkere binnenbak en lag er buiten sneeuw (eng!) en ze was bovendien wederom onwijs fris.
Even om te kijken of hier iets voor jou uit te halen is......zal wel niet. Kan het niet 'gewoon' verzet zijn? (ik heb hier geen zin in!!)
Misschien moet je niet nadenken waarom, heeft nu toch weinig nut meer denk ik. Direct laten weten dat dit gedrag niet op prijs gesteld wordt is het enige wat je eraan kunt doen.