5 minuten op 't land en terug in stal.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

5 minuten op 't land en terug in stal.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 14:49

Nou dat was heel snel.
Idd.....

Ik ben in mijn pauze om half 1 Ig op het land gaan zetten, stonden er al 7 paarden op dus logisch dat hij even moest gaan kennis maken.
Gaan ze lopen rennen... tja gebeurt meestal, maar niet dat hij dus NIET stopt als hij naar ons toe komt rennen en links af slaat zo door het schrikdraad heen.

Terwijl hij door scheurt met het schikdraad om zijn benen vliegt gelukkig de rest van de groep terug naar achteren.

Gelukkig zag ik het schrikdraad los schieten en Ig scheurde het 2e op landje naar achteren toe.
Er werd gelijk naar stal gebeld en kwam er al hulp aan want stel je voor dat die andere 7 ook nog even naar voren kwamen rennen....

Ik ben naar hem toe gelopen met zijn halster en snoepje om te lokken.
Hij stond gewoon te pompen en al zijn aderen zag je op zijn lijf liggen.

Met veel geduld kreeg ik hem te pakken en heb hem maar gelijk op stal gezet terwijl de rest aan het puzzelen was met het schikdraad.

Hij heeft 1 klein wondje op zijn achterbeen maar ik had er niet aan moeten denken dat het draad dus echt OM zijn benen had gekregen en dat het niet was losgeschoten.

Hoe bedoel je een engeltje op zijn rug.

Zaterdag maar weer een poging doen om hem erbij te zetten en dan maar zien of hij ervan heeft geleerd. Verward

Is dit jullie ook wel eens overkomen???????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:51

Sorry, maar het is ook niet slim je paard in 1 keer bij andere te gooien.

Wij laten ze eerst aan elkaar wennen door ze in een buurlandje te zetten.
Dan kunnen ze vast wat snuffelen over de draad.
heb je dat een paar weken gedaan, gaat erbij zetten meestal wel goed.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:52

Dat is schrikken.
Kan je straks niet eerst een stukje afzetten, zodat ze eerst zonder te kunnen jagen aan elkaar kunnen wennen?

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 15:19

Nee het is niet slim maar als de hele groep in een keer gaat... waarom niet.

We zouden dat moeten vragen... maar alles wordt altijd in een keer op het land gezet bijelkaar. En sommige kennen elkaar dan wel en soms staan er weer nieuwe bij....
Alles is sinds gisteren een uurtje of 2-3 op het land.
Meestal gaat het goed... nu dus niet helaas....
Zaterdag maar weer een poging doen.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:21

jemig dat zou even schrikken zijn geweest goed dat het zo afgelopen is met een klein wondje!

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:38

Pfff gelukkig heeft hij maar een klein wondje...
Hopelijk doet Igor de volgende keer wat voorzichtiger Ach gut

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:47

Het is mij wel eens overkomen, toen ik mijn jonge merrie in het land ging zetten. Er was daar een heel dominante draversmerrie, die mijn jonkie zo het draad injoeg. Draad zien ze niet, we hebben er direct reepjes stof aangeknoopt, om het wat zichtbaarder te maken. Nu gebruiken we al lang geen draad meer voor de afzetting, alleen nog lint, veel veiliger.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 23:55

Ja ik wilde dat hij lint gebruikte, hij was zo te horen niet de enige van het stel, er zijn er nog 3 doorheen gegaan. Tja rangorde bepalen he.... straks keert de rust terug. Morgen mag hij weer een uurtje... en dan hoop ik gewoon op het land en niet in een draadje...

Hij heeft idd alleen een wondje bij zijn hoef en een striem op zijn borst... en ik denk een geknakte ego Haha! Haha!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 01:35

Sja, het is een hele natuurlijke reactie dat hij er vandoor ging. Als de anderen hem 'uit de groep' gooien, dan wil dat beest daar respect voor opbrengen, en ik kan me wel voorstellen dat een schrikdraad op zo'n moment niet veel meer voorstelt. Hopelijk keert de rust gauw terug he!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 06:36

Ik loop altijd eerst een rondje met ze aan de hand langs de draad, als ze onbekend zijn in een bepaalde wei (nieuwkomers). Als een paard er nieuw bij komt loopt hij eerst enkele maanden alleen in een wei, naast de anderen (anders lynchen ze hem!).

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:17

bakkie, dat je zelf nog zo rustig kon blijven... en hem te pakken kreeg. 'k heb dit zelf nooit meegemaakt

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:47

heb het wel meegemaakt, oplossing is een aantal plastic lintjes om de stroomdraden binden zodat die gaan wapperen en ze beter zien waar het draad zit.

lijkt apart, maar de paarden zien ze dan wel en stoppen op tijd.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:52

Ik heb dit al een paar keer meegemaakt met mijn jaarling (een rasechte uitbreker, tijdens het spenen al Haha! Cool )
Ook eerst 2 weken in een wei naast de kudde gezet. Geen probleem, lekker snuffelen over de draad heen. Toen maar erbij gedaan. De jongste merrie in de kudde heeft haar in 5 minuten alle hoeken van de wei (1 ha) laten zien en uiteindelijk in een hoek kunnen drijven. Mijn jaarling koos toen voor het draad.
Paardje maar weer 2 weken in de wei ernaast gehouden en toen nog eens gepobeerd te introduceren. Zodra die jongste merrie weer de kant van mijn jaarling opkwam, spurtte mijn paardje naar de omheining en koos er bewust voor om erdoor te springen. Ze wilde de confrontatie echt niet aan
Tja, ben toen maar op zoek gegaan naar een nieuwe stal/wei. Ze staan nu achter een Heras-hek waar ze dus echt niet door kan en alles gaat tot nu toe perfect OK dan!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:39

bij ons staan de paarden in groepjes tussen van dat witte schriklint. De laatste week stond er een jonge ruin tussen die er normaal niet bij hoort (tussen de senioren) en die heeft dus (hoorde ik gister pas) mijn paard zo opgejaagd en gebeten dat mijn paard heeft moeten rennen voor zijn leven. Nu snap ik dus waarom hij er zo graag uitwou als ik kwam en plakkerig was (opgedroogd zweetschuim) tussen zijn benen. Hij is nu ook kreupel Verdrietig .Gelukkig hebben wij schriklint en geen draad je moet er idd niet aan denken wat er had kunnen gebeuren anders.
Gelukkig voor jou paard ook met een sisser afgelopen.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 13:50

Vandaag een uurtje erbij en.... het ging goed. Het dominante mannetje kwam naar hem toe, ff gieren en brullen en hij draaide zich om en dacht... kus mijn kontje maar.... ik ga grazen....
Hij heeft zelf het probleem opgelost en het ging goed.

Ben helemaal blij al hoewel ik op dat moment wel gierende hartkleppen had hoor.....

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:29

en ik maar denken dat fjorden dom zijn Haha!

gelukkig is het vandaag wel goed gegaan, nu maar hopen op meer zon.

groetjes,
mar

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:10

Waarom heb je hem er dan niet meteen tussen laten staan? Als je hem steeds weghaalt krijgt ie nooit een plaatsje in de groep.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:52

Delphi2 schreef:
Waarom heb je hem er dan niet meteen tussen laten staan? Als je hem steeds weghaalt krijgt ie nooit een plaatsje in de groep.


Daar dacht ik ook aan. Mijn merrie is eergisteren voor het eerst in een onbekende groep gegooit. Dit na eerst uitgebreid kennis te hebben gemaakt tussen een draadje, ze werd met een weidevriendin in de kudde gegooit. Ik heb haar vervolgens twee dagen laten staan, nu is de rust terug. Had ik haar continu uit de kudde gehaald, dan had dit proces veel langer geduurd.
Mijn advies is om haar de volgende keer toch echt voor langere tijd in die kudde te laten staan. Dan is de rangorde bepaald en heb je vervolgens geen rare praktijken meer.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 20:13

Als het aan mij lag stond ie er al de hele dag op.....

Vonden jullie het dan niet nat vandaag buiten??????

We hebben er 9 staan en vandaag stonden ze met z'n 5e dus dat was een goede rede om hem er nu ff bij te gooien.
Alles heeft vandaag met die regen maar een uurtje of 1,5 uur buiten gestaan.

Wij hebben geen weidegang voor dag en nacht en momenteel staan ze op een kein stukje. Ze gaan naar het grotere land maar dat zal pas over een week zijn.
Dan kunnen ze op het land van 8 tot 21.00 uur maar ook met het gras even oppassen.. wij bouwen dit met de groep altijd gewoon op zodat we geen problemen krijgen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:16

de mijne staat ook nog maar 2 uurtjes buiten volgende week gaan ze pas langer (na 2 weken opbouwen). Ik vind het ook altijd eng die omschakeling van stal naar weide met dat voorjaarsgras.
Gelukkig is het vandaag wel goed gegaan tussen de andere paarden.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 20:18

Oh, dus ik ben niet de enige... het is wat anders als ze dag en nacht op het land gaan dan zou ik me er minder druk om maken maarja... dat is nou eenmaal niet zo dus moet je het opbouwen.
Las al een topic over bibberende paarden... nou, die van mij staat nu lekker droog van zijn hooi te knabbelen.... morgen weer een dag.