queen is ingestort in de les+ UPDATE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

queen is ingestort in de les+ UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 00:20

hoi hoi,

vandaag had ik dus eindelijk weer eens les na 2 weken helemaal niet gereden te hebben. dinsdag heb ik pas weer voor het eerst uit de stal gehad en een heel stuk gelopen. woensdag precies hetzelfde. we hadden vandaag springles....

nou begin van de les ik al tegen lesgever gezegt dat die 2 weken op stal had gestaan en niks had gedaan. dat die dus heel stijf was en dat ik maar weinig mee zou springen en gewoon dressuurmatig zou rijden. nou eerst heel goed losgestapt dik 10 minuten beetje los gewerkt. daarna gaan draven en ze was heel stijf. paar balkjes gedraafd en toen werd ze al heel los. nou paar sprongetjes gemaakt en toen had ik een half gereden en ben ik hem uit gaan stappen.
toe begon het.

ik moest uitwijken voor een ander meisje en toen zakte die in elkaar. ik dacht dat die gewoon struikelde dus gewoon door gestapt. daarna deed die het weer alleen viel die bijna. ik gelijk eraf gesprongen en naar de longeerbak gegaan. toen ik de bak uitstapte deed die het weer. op weg naar de longeerbak nog 2 x en in de longeerbak nog 1 keer. ik heb een uur met hem gestapt daar toen liep die weer een beetje normaal.

toen zijn we naar huis gegaan en queen op stal gezet. ik naar de eigenaar toegelopen en gevraagd wat die de afgelopen 2 weken heeft gegeten. gewoon normaal voerschema maar iets meer kuil omdat ze heel dagen op stal staan Frusty
daar zat het hem dus in... queen had teveel eiwitten binnen gekregen en heeft er niks mee kunnen doen. morgen ga ik lekker een stuk met hem wandelen en zaterdag ook en misschien s'avonds even in de les 15/30 minuten beetje draven.

op een gegeven moment toen ik aanhet stappen was vroeg ik even aan een man of hij queen vast wou houden zodat ik even naar de wc kon gaan. en wat denk je toen ik terug kwam? was die aan het draven met queen. hij wou even kijken of die weer in zou storten Frusty
ik was zo booooos..... en iedereen er zich mee bemoeien dat queen altijd stijf loopt enz en bedankt... ik was zo boos....

op een gegeven moment ook nog even de hengsterhouder erbij gehaald en die vermoedde het al dat ze teveel voer had gehad. als ik voer krijgt ze sowieso al heel weinig eten... hun geven queen kuil alsof ze een koe is Koe

nouja ik hoop maar dat alles goed komt. het lijkt wel op maandagziekte.. morgen ook nog even de DA bellen queen maar eens grondig laten onderzoeken want er zit iets niet goed in haar been denk ik...
ja ik begin het te merken dat queen nou oud begint te worden. ze begint op te raken... Verdrietig

sorry voor het lange verhaal maar moest het even kwijt

groetjes ingrid
Laatst bijgewerkt door ingrid op 11-01-02 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 00:40

Het klinkt voor mij als maandagziekte, en dan moet je zeker niet doorstappen of zo maar je paard direct stil zetten en niet meer laten lopen. Vervelend voor je en voor Queen, ik heb het ook ooit meegemaakt en dat is niet leuk. Sterkte!

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 08:20

sorry maar een paard 14 dagen op stal laten staan, no way, kan echt niet.
bij ons komen ze ondanks de gladheid er minimaal 1x per dag uit een uur lang, heb met zout gestrooid en zo kunnen ze dus gewoon lopen (stappen)

Ik hoop dat de eigenaar van Queen nu begrijpt dat zoiets echt niet kan, een paard is een steppedier en heeft veel beweging nodig.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 09:39

Misschien even een dierenarts naar laten kijken? Als je doorgaat kun je haar spieren flink beschadigen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 10:15

Voelt de bespiering van het kruis hard aan, en isgezwollen en drukpijnlijk?
Loopt ze stijf en met tegenzin?
Is de urinekleur roodachtig tot domkerbruin?
Heeft ze een opgetrokken buik?

Dit altijd even controleren als je het paard verdenkt van maandagziekte. Voor maandagziekte geld, direct stoppen,waar je ook bent en het dier toedekken met een deken of je trui, en natuurlijk overbodig om te zeggen, laat de DA komen!!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 10:58

greetje schreef:
Voelt de bespiering van het kruis hard aan, en isgezwollen en drukpijnlijk?
Loopt ze stijf en met tegenzin?
Is de urinekleur roodachtig tot domkerbruin?
Heeft ze een opgetrokken buik?

Dit altijd even controleren als je het paard verdenkt van maandagziekte. Voor maandagziekte geld, direct stoppen,waar je ook bent en het dier toedekken met een deken of je trui, en natuurlijk overbodig om te zeggen, laat de DA komen!!


dat heeft die hengstenhouder ook gecontroleerd het kruis dan en het lopen. maar hij zei dat het wel mee viel. stijf lopen deed ze wel en ook als ze laat maar zeggen aan het instorten was ook de oren plat naar achteren maar later toen ik een half uurtje ofzo gestapt had liep ze weer met de oren naar voren. en het kruis was niet heel hard maar ook niet zoals die hoort te zijn zei hij.....
en ja geral: ik KON ze echt niet de stal uit halen... veel ste glad en anders waren ze geheid onder uit gegaan. ik kan daar wel gaan strooien maar het is mijn erf niet mijn paard niet ( meer) ik heb daar gewoon niks te zeggen...

en ik ga er dadelijk heen en laat hun gelijk de DA bellen!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:08

Sorry even een vraagje. Queen heeft 2 weken op stal gestaan ? en dus weinig tot niet gelopen. En dan ga je op springles ? Verward. Als een paard wat stijf loopt zou ik al helemaal niet gaan springen eerst wat dressuren om hem losser te maken.

Misschien handig om komende tijd rustig aan te doen en de spieren en pezen wat ust te geven en alles weer langzaam op te bouwen. Als je dat niet doet heb je kans op blijvende beschadigingen aan spieren en pezen.

Voorkomen is beter dan genezen en ik zou er idd maar even een DA bijhalen dit klinkt niet lekker. En nooit een risico nemen.

Succes Lovers .

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:21

Dit is niet echt slim geweest nee, je zou beter hebben moeten weten. 2 weken stil, en dan springen? Ik heb mijn paarden ook thuis op stal, en voor mij is het ook moeilijk geweest om ze er elke dag uit te krijgen. Maar met zout en stappen door de stad heen is het me toch nog gelukt om ze minimaal 60 minuten per dag eruit te krijgen.

Dit is een fout van de eigenaar, maar ook van jou...

En dat er niet meteen een DA wordt geroepen vind ik ook een heel kwalijke zaak!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:24

helemaal mee eens! ik heb met behulp van zout en gevaar voor eigen leven (grinnik) ook elke dag twee uur gewandeld, een uur per paard. straks is de bak ontdooid en dan stappen we weer veel en een klein drafje, meer niet, alles weer rustig opbouwen. Als je zelf twee weken op bed hebt gelegen ga je toch niet gelijk de 10 kilometer hardlopen Verward
Laatst bijgewerkt door PUCK op 11-01-02 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:26

Ben het inderdaad met je eens Prisca. Achteraf had dit niet gemoeten,maar het is gebeurd en nu niet meer aan de orde. Allemaal maken we wel eens fouten, ben zelf door schade en schande wijs geworden. Het zijn natuurlijk beesten en die kunnen niet praten. Ik kijk altijd goed naar de oren van een paard, is het orenspel afwijkend, dan ben ik alert, er kan dan wat aan de hand zijn. Oortjes noeten er goed op staan, dan voelt een paard zich happy.Wij hadden op de keuring een paard en die werd door een voorbrenger voorgebracht, orenspel niet goed en heel afwijzend tegenover de voorbrenger, ik had het idee dat ie zich op het moment dat ie in aanraking kwam met de voorbrenger, dus in de hoek wilde losrukken en deed daarbij de oren in de nek.Bovendien het was in juli en hij had nog teveel winterhaar. De voorbrenger attende mij op het karakter (wat mij dus ook al opgevallen was) en ik zei dat er iets mis was met het paard. Ik vertelde het ook aan de eigenaresse die me 1 maand later belde en mij vertelde dat haar paard
op de kliniek stond, ernstige wormbesmetting en waarschijnlijk leukemie. Het paard leeft nu nog wel maar de kans is klein dat ie het red. Zo zie je maar weer, wij moeten hun welzijn goed in de gaten houden, dus kijk goed naar die oren en de uitdrukking in de ogen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:39

Ik zeg het ook niet om haar te plagen maar om het mee te nemen voor de volgende keer. Ik heb ook een hoop geleerd van mijn eigen fouten maar ook van die van andere om me heen. Veel mensen nemen te veel risico vooral met koud weer en helaas is het paard op dat moment de dupe en dat is niet leuk.

Hoe gaat het nu met Queen ????

Offtopic:
Volgende keer als ik in Emmen ben kom ik toch een keer neuzen bij je Greetje Verward

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:44

Ben het dan ook helemaal met PUCK eens, alles weer langzaam opbouwen dan heb je de grootste kans dat deze dingen niet meer gebeuren. Een paard in volle training ga je toch ook niet van het ene op het andere moment stilzetten. Dat moet ook rustig afgebouwd worden.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 13:32

nou die springles was mijn enige kans om weer te gaan rijden..... en ik heb echt maar 3 sprongetjes ofzo gemaakt en toen gelijk uit gestapt.... achteraf weet ik ook wel dat het gewoon mijn schuld is.... je wilt niet weten hoe erg ik mij voel. zit hier nou gewoon te janken... enja met dat zout strooien... het is mijn erf niet ik heb het heus wel gevraagd... maarja hun deden het niet..... en ik dinsdag en woensdag een heel stuk met haar gewandeld om haar weer te benen te laten strekken.... ik ga er zo heen dus weet niet hoe het nou is... ik heb net de eigenaar gebeld had de moeder aan de telefoon en die wist er nog niks vanaf.... ik hoop zo dat het goed komt... dadelijk als ik daar ben gelijk de DA bellen.... en een heel stuk wandelen dadelijk of is dat niet verstandig?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:48

Maakt niet uit Ingrid ben blij dat je het weet. Als je paardje op de eerste plaats zetten. het was niet als aanvallende comm. bedoeld maar meer als vraag Knipoog .

Hopelijk gaat het snel beter met queen ene ik zou de volgende keer zelf maar wat doen. Misschien dat de eigenaren dat dan als voorbeeld overnemen Lovers .

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 13:50

nou die eigenaren hebben geloof ik een plaat voor hun hoofd... heb de afgelopen 2 weken wel 30 keer gezegd dat queen minder voer moest hebben.. ik stap nu toch maar weer over naar hooi omdat ze nou haast geen mais, brok en kuil meer krijgt ( zei de hengstehouder dat dat beter was) dus dan maar weer hooi alhoewle dat niet zo goed is voor de luchtwegen maar goed natmaken en dan moet het ook goed komen
dadelijk een update ga er nu heen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:59

Ik hoop toch zo dat alles weer goed komt!
Jeetje, het is echt vreemd dat ze ineens in elkaar zakte, meerdere malen.
Heel raar.
En wat haar leeftijd betreft: hoe oud is ze nu dan? Ik dacht al aardig op leeftijd, wat ik toen hoorde, maar kan me ook vergissen.
Hopelijk herstelt ze goed en kunnen jullie daarna nog jaren genieten...
Ik duim voor je, en geef de moed niet op hoor!
Onthou maar dat die pony net zo eigenwijs is als jij hihi, die komt er weer bovenop!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 16:18

nou hier de update:

ze was weer harstikke vit vandaag. de DA is erbij geweest en heeft bevesigs wat ik vermoedde ze heeft dus maandagziekte gister gehad. nadat ik een beetje op mijn kop had gead van de DA hebben we het over haar voer schema gehad. ze krijgt nu dus gepast voer. hooi ipv kuil maïs in minder aantal en een beetje brok. dit moet ze ongeveer een week krijgen en kijken hoe ze erop reageerd. verder elke dag wandelen en mag ik morgenavond naar de les maar rustig aan doen. en heel veel stappen. nou dat doen we maar!
ik ben blij dat het toch achteraf nog wel "meegevallen" is......

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:27

Goh, dat je paard alweer aan het werk mag.... ik heb altijd begrepen dat zo'n paard een aantal dagen alleen maar aan de hand, heel voorzichtig mag stappen? Nou ja, blijkbaar was de schade gelukkig beperkt!

Sterkte met Queen!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:36

Nou gelukkig valt het mee. Maar ik zal morgen veel stappen en niet te zwaar werk doen. Absoluut geen risico nemen ach een stap les is ook altijd wel goed Knipoog.

Goed dat jullie dat schema hebben gemaakt hopelijk gaat het snel weer beter *LOL* .

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:37

ach ja eigenlijk moet er eerst iets gebeuren voordat eigenaren wakker worden.(ff meer op de eigenaar van dat paard hoor, als die naar je geluisterd had was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest
Maar goed ik kan me voorstellen hoe je je voelt als je alles 100x vraagt/zegt en er gebeurd niks.
Vooral dat zout stroien op het pad, is toch een kleine moeite.
Ik heb dit dus ook meegemaakt en dat was dus de reden waarom ik van stal ben verhuisd.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 16:43

ik ga morgn al om 8 uur naar queen om het eerste rondje stappen te doen. daarna om 12 uur weer en 3 uur weer en om 7 uur heb ik les dus dan weer beetje stap en heel misschien draf werk. licht eraan hoe ze het trekt. maar denk dat het bijna alleen stappen wordt.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 18:37

Heel veel sterkte Ingrid!
Gelukkig dat haar voerschema nu eindelijk wordt aangepast... was de eigenaar erbij toen de dierenarts er was?
Nou we zullen maar hopen dat die man nu inziet dat ze niet overvoerd mag worden 's winters...
Ik zal duimen voor jou en vele anderen grijnz dat het niet meer gaat vriezen voorlopig, zodat Queen weer helemaal de oude kan worden!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 19:46

Nou inge, das niet zo mooi (niet banketstaaf bedoelt hoor Lovers ) Komt vast wel weer goed! wel rustig beginnen he? Als een paard eenmaal maandagziekte heeft gehad is er heel snel weer kans op. Heb geen idee hoe het precies zit, heb zoiets wel eens gelezen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:51

Ze heeft denk ik de milde vorm van maandagziekte gehad, dit noemen ze dan tying up. Het tying-up syndroom ziet men vooral tijdens het werk, in sommige gevallen zelfs na het werk optreden.. Het lijkt veel op maandagziekte, doch in geringe mate aangezien niet de gehele
bespiering is aangetast maar enkele spiergroepen.Ook is er zelden sprake van verzuring en er worden nauwelijks spiervezels afgebroken. Met Tying-up wordt bedoeld de opgetrokken buik die na inspanning gezien wordt. Ik denk dat alles weer goed komt. Gelukkig maar, vrolijkt je weer wat op.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-02 00:21

ik ben idd blij dat het iets minder erg is dan verwacht....
ik ben ook heel blij dat ik toch de DA heb laten komen ( aangezien hun niet zo snel de da erbij halen) ik weet nu zeker dat het niet zo erg is en ik heb gewoon zekerheid. morgen weer om 8 uur wandelen met er en dat om 12 uur en 3 uur weer en dan om 7 uur naar de les. ik moet dan eigenlijk wandelen maar de DA zei dat ik dan net zo goed even naar de les kan gaan om haar daar even goed te laten stappen....
bedankt voor jullie reacties.... weet dat het mijn fout is en dat hebben jullie GELUKKIG even duidelijk gemaakt aan mij haha weet niet precies hoe ik het moet zeggen maar tnxxx Lovers