Horseback-archery

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Horseback-archery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 11:14

Pinky heeft, terecht, de links mbt Bajutsu verplaatst en daarom plaats ik mijn onderliggende agenda nu als directe vraag:

Wie heeft ervaring met- of kennis van boogschieten te paard?
Het gaat mij persoonlijk niet om het schieten, maar het lijkt me een praktische toepassing van rijden met een onafhankelijke zit en rijden zonder teugelgebruik.

Zo ook dat bajutsu; grappig dat het als 'vechtsport' een naam heeft, maar als gestructureerde toepassing van verschrikkelijk praktische vaardigheden lijkt het me bepaald zinvol. Bijvorbeeld de technieken van opstappen en in elke gang afstappen ga ik me zonder meer proberen eigen te maken.

www.homocaballus.net


Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 12:50

nickyu schreef:
...ben benieuwd al zie ik mijzelf metname niet opstappen zonder stoeltje....


Tja, mijn lichaam is ook al in verder gaande staat van ontbinding dan mijn geest wil accepteren, maar overal, altijd en onder alle omstandigheden vlot en zonder hulp op- en afstappen is als je fikse off-road bergritten wil maken essentieel.

Zonder zadel (dus stijgbeugels) rijden hoort bij mijn ontwikkeling te paard en ik vind het zó lomp en onhandig om eerst op mijn buik over het beest te gaan hangen en dan een been eroverheen worstelen dat ik gráág een eleganter en paardvriendelijker manier leer.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 14:50

smurf schreef:
informeer eens bij de voltige-mensen die hier op Bokt zitten


OK: voltigers, meel mie!!!! Of omschrijf het, eventueel met tekeningetjes en pijlen, hier op Bokt

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 21:38

josien"]
De site is www.bajutsu.com
[/quote]


[quote="Huertcilla schreef:
Pinky heeft, terecht, de links mbt Bajutsu verplaatst


....maar wél bedankt voor het opzoeken Knipoog

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 23:43

Ellende schreef:
Waar op die site is dat te vinden Josien?


Klik op Nederlands en dan zie je in de linkertabel de verschillende onderdelen. Ergens onder de helft staat op- en afstappen.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 06:07


www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 11:23

smurf schreef:
@Ilindra: èn, was het paard schotproef?

Neeeeeeeeeeééééééééééé........hhhhh

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 08:54

Ok, waar wil je het hebben? Boogschieten te paard is geen vorm van dressuur, maar een ruitervaardigheid. Bajutsu is uitgebreid, maar in wederom geen dressuur, maar ruitervaardigheid.
Het is bovendien een zéér oude vaardigheid die een renaissance doormaakt en waarin op het moment drie verschillende 'kampioenschappen' gehouden worden en er nog twee meer onderweg zijn.
Bij allemaal echter vormen échte ruitervaardigheid met een onafhankelijke zit en instinctief schieten (zonder bewust mikken) de basis.

Het is vrij eenvoudig te organiseren en doen, maar héél moeilijk om er vaardig in te zijn; het vraagt meer ruiterkunst dan je verwacht en inderdaad moet je kunnen schieten. Bij de Europese uitvoering echter kan ook een beginner het doel raken; het gaat op die niveaus tenslotte meer om rijvaardigheid dan scherpschieten.
Op www. horsebackarchery.com staat het e.a. Je moet alleen een beetje door het 'would-be'gedoe heenkijken. Tis net als bij Western en (Klassieke)Dressuur: vergeet de malle pakkies.

Dus, waar wil je het dán hebben???? Het gaat niet over wedstrijden en evenmin over problemen en het is het tegengestelde van Western.... Hier bij paardenpraat vind ík het niet thuishoren, dán nog eerder bij rijtechnisch.
Maar goed, is eigenlijk irrelevant; er gaat in Nederland toch hooguit anderhalve man en een paardenkop boogschieten te paard Tong uitsteken

Hoe makkelijk je hiermee vaardigheid kan nastreven ook. Een héle goede voor de grootgebruiker van 'hulpmiddelen' Haha! Je stáát in rengalop in het zadel en hebt twee handen nodig voor boog en pijlen waarvan het de bedoeling is dat je er drie in één run op het doel afschiet: naar voren, -opzij en -achteren. Voor de puristen is er nog de uitdaging het zowel links- als rechts te kunnen en in dezelfde rengalop vanuit het zadel de gemiste pijlen op te pikken (met de boog). Oh, en je moet binnen een scherpe tijd van stilstand tot stilstand exáct op de daarvoor bedoelde plaats zijn.

De normen voor de verschillende beginnersniveaus zijn voor een béétje ruiter en -schutter wel te halen. Níet zonder echt onafhankelijke zit en andere rijvaardigheden echter OK dan! Nee, een gemiddelde 'dressuur'-jonkvrouwe krijgt nog geen pijl opgelegd, dat is waar, maar dat is nu juist zo mooi: je moet wel echt kunnen rijden

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Horseback-archery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-05 04:00

phoenix4ever schreef:
dit was net waar ik naar opzoek was.

Weet iemand of er in nederland iemand is die hierin les geeft?

liefs,

Hleen.


Dit topic heeft 19 maanden stilgestaan, dus wat denk je zelf....

Voor les in boogschieten kun je in Hongarije terecht: zoek op Kassai.
In Duitsland is het inmiddels ook enigzins opgeleefd en is een leerling van Kassai begonnen met lesgeven.
Voor Bajutsu zie je op de site dat er een contactpersoon voor NL is; staat een tel.nummer bij dus...
Verder is er in NL een competitie in 'tent-pegging' en dat is ook een heel aardige vaardigheid.

Als het wat beter weer is, zal ik eens vragen of iemand wat fotos wil maken van mijn schiet'kunsten' te paard.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-05 01:37

Yuna schreef:
janinetjjj schreef:
Dit bestaat ook in Japan/China/Mongolie diekanten op..
Yambusamee ofzoiets.


Yabusame en het bestaat inderdaad in Japan (ik ben zeker dat het in China enzo ook wel zal bestaan maar Yabusame is de Japanse term)

Nee, in China is het 'uitgestorven'. In Mongolië is het soort van aan het herleven, maar het probleem is dat er geen bogen zijn: de weinige welke gemaakt worden gaan voor meer geld naar touristen dan de moongool zich kan veroorloven.
Hét land naast Hongarije is Korea; daar zijn officiële staatsopleidingen. Helaas alleen Koreaans en alleen na een gedegen ruiteropleiding.

In Japan wordt geschoten met een speciale boog die eígenlijk totaal ongeschikt is voor het schieten vanaf een paard. De veel oudere en veel meer 'hightech' composiet-recurve uit centraal Azië is dat wel: bij een lengte van zeg 1 meter geeft 50 pond trekkracht dezelfde vuurkracht als een west-europese boog van 100 pond en daarbij een minimaal twee keer zo hoge vuursnelheid.
Ik heb er hier drie; een model zoals de Scythen gebruikten, een Turkse en een Mongoolse. De Turkse is het laatste evolutie-model uit de geschiedenis en een dróóm. Weegt 350 gram en schiet met een trekkracht van 35 pond over de 100 meter.....
Ik heb mijn Turkse speciaal door Grozér laten maken, maar om te beginnen is een eenvoudige, lichte Scythen-boog van Kassai het meest geschikt.

Vóór je gaat beginnnen met een boog; leer zonder teugels in de hand te galopperen. Stap twee in met een stok van een meter in de hand en stap drie is pas met en boog vanuit stap, dan draf, dan....

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Horseback-archery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-05 14:35

en?

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jaap_2005, Vagabondo en 129 bezoekers