voor het eerst op een ijsco

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

voor het eerst op een ijsco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 09:34

Ik heb gisteren voor het eerst in mijn leven op een ijslander gereden

Ik had mijn eigen zadel erop gelegt (boomloos) en ik kon gewoon opstijgen zonder dat het gleed OK dan! Gelukkig had de eigenaressen naar me geluisterd en het dubbelgebroken watertrensje wat ik voor haar gekocht heb aan het hoofdstel gedaan (hij doet zijn mond de hele tijd open en steekt zijn tong dan uit ondanks de gekombineerde neusriem nu doet hij het veel minder).

Dus ik erop en lekker naar buiten.
Het eerste stuk ging lekker ondanks dat hij erg traag liep (daar hou ik al niet van )
Toen we bij het bos kwamen ik aan getölt
Jeetje wat is dat dier verpest zeg Boos! hij wil iedere keer in galop aanspringen en als hij dan tölt dan tilt hij zijn benen amper op en loopt hij erg onregelmatig.
Toen ze hem net hadden liep hij super maar ik had ze al gewaarschuwd Verdrietig dat een ijslander iets anders is dan een kwpn.

Hij is dus te jong ingereden (bijna 3) en is nu 4 en is krom als een hoepel vreselijk bot op het been en vervelend in de mond Huilen

Ik weet 1 ding ik hoef er niet nog eens op het is gewoon zielig, laat hun maar lekker doen wat ze niet kunnen laten (ik heb haar al een boekje 'hoe rij je ijslanders en andere gangenpaarden' ofzo gegeven als hint Schijnheilig

Wat was ik blij toen ik weer op mijn eigen meisje zat (was wel net alsof ik op een fiets zat zo smal in ene nadat ik op die ronde ijsco had gezeten)
Haar draf is net zo vlak als een tölt en ze loopt een stuk sneller OK dan!

Als ik weer op een ijsco stap dan doe ik dat op een goede

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:01

Citaat:
Als ik weer op een ijsco stap dan doe ik dat op een goede


suc6, de mensen die ik ken met "goede"IJsco's laten er echt helemaal niemand anders op Haha!

Als je een IJsco al langzaam vindt stappen, kom dan maar nooit in de buurt van Morrie, ik doe anderhalf uur over een rondje Post,w aar ze met een tuiger een kwartier over doen..... Clown

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 10:14

Ja maar van morrie verwacht ik niet anders dat is gewoon een lekker wandel paard Knipoog

Celeste heeft een ijslander en ik hoop dat ik op die van haar eens een stukje mag Schijnheilig

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:32

Maar ijslanders mogen toch pas met 5 jaar ingereden worden?

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:55

Ja, het is inderdaad beter om IJslanders wat later in te rijden. Vijf jaar is redelijk gebruikelijk, al beginnen wij ook gewoon wel met grondwerk e.d. met een jaar of vier. pony25, ik denk niet dat het onregelmatige lopen in tolt perse te maken heeft met dat het paard verpest is. Jij heb geen IJslander ervaring, dus de kans dat jij het paard meteen in een goede, taktzuivere tolt krijgt, lijkt mij redelijk klein. En ook kun je geen knieactie in tolt van een paard verwachten als je zelf de hulpen voor tolt nog niet kent. Het is echt niet zo eenvoudig hoor, een paardje in zuivere tolt rijden!
Misschien is het dus verstandig om voor dat je meldt dat het paard verpest is, eerst eens te kijken of jij wel de juiste hulpen geeft Knipoog

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 12:33

hij is engels ingereden door de eigenaressen en heeft dus nooit tölthulpen geleerd hij deed het vanzelf
Ik ben er ook erg tegen om hem nu al te rijden maar het is niet mijn paard dus kan ik er niets aan doen wel ga ik er zelf gewoon nietmeer op

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:40

maar je zegt dat hij super liep toen hij kwam? Verward
En nu heeft hij ineens problemen omdat hij te jong is ingereden Verward
Het paard hoeft ook geen tolthulpen te leren, maar de ruiter. tolt is een natuurlijke gang, die je krijgt door bepaalde hulpen te geven. Het paard moet het wel leren en de juiste spieren moeten ontwikkeld worden.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:55

I.d.d. Tolt is een natuurlijke gang, ijslanders hoeven dan ook geen tolthulpen te leren maar diegene die hem of haar rijdt wel.....

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 13:21

ja maar daarom heb ik ook dat boekje gegeven
Hij liep eerst veel makelijker in de tölt zonder in galop aan te willen springen nu maakt hij dus af en toe een galop huppel en als je hem dan niet terug neemt gaat hij in een 4tact galop over Verward

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:28

Ben het helemaal met Irsa eens

Heeft de eigenaar hem nou wel of niet zelf ingereden?
Eerst typ je dat hij super liep toen hij kwam en toen dat de eigenaar hem heeft ingereden...

1 tip zet dat beest op rust en laat hem nog lekker een jaar paard zijn voordat jullie er verder mee gaan. (liefst op een begrazing, weet er nog wel een paar voor je) En ga dan veel op les , zodat je na een jaar als de ijslander weer terug komt weet hoe ijslanders zijn. Zorg ook dat je hulp hebt en/of veel les neemt met het goed inrijden...

Succes ermee..

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:58

Maar 't was toch ook de eerste keer dat je op een ijslander zat, hoe weet je dan dat ie eerst veel makkelijker kon tolten zonder in galop over te gaan, misschien dat diegene die er toen op zat wel de juist hulpen gaf en als je goede hulpen geeft hoef je dat niet te zien, of zat er toen juist niemand op, wordt ie nu belemmerd?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 14:03

Rodi je moet beter lezen Knipoog
Het is niet mijn ijsco en ik heb er totaal geen zeggen over ik kan alleen stille hints geven zoals het boekje wat ik heb gegeven en het dubbelgebroken bit (voorheen liep hij op een westernbit met scharen).
Toen ze hem zadelmak maakte liep hij veel beter dan nu (ze hebben hem met een te groot westernzadel gereden en toen ik haar vertelde dat het niet goed lag en hem in zijn beweging tegen hield heeft ze er een engels zadel opgelegd en ze is aan het sparen voor een boomloos zadel. ik had haar op die van mij laten rijden op haar ijsco en ze vondt het erg lekker zitten)
Les nemen kan niet omdat er geen ruimte voor is en ze rijdt hem nu al wel minder dan eerst (nadat ik het boekje gegeven heb) en hij gaat binnenkort het land in voor een paar maanden OK dan! (die van mij ook)

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:11

Citaat:
Rodi je moet beter lezen
Het is niet mijn ijsco en ik heb er totaal geen zeggen over ik


Niet alleen Rodi denk Knipoog

Citaat:
Heeft de eigenaar hem nou wel of niet zelf ingereden?
Eerst typ je dat hij super liep toen hij kwam en toen dat de eigenaar hem heeft ingereden...


Maar okee, ijslander zou vast blij met je zijn, dat je je zo om hem/haar bekommert... OK dan!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 14:15

Hetja: dank je

Icidor is inderdaad wel gek met me maar hij weet ook dat ik wat strenger dan zijn eigenaresse ben maar wel beter luister naar wat hij verteld
Hij vindt in de bak lopen erg moeilijk en eng en probeerd soms over de rand te klimmen dan slaan ze hem, maar ik zie gewoon dat hij het niet begrijpt en als ik dus de tijd heb ga ik met hem in de bak lopen dan loopt hij los naast me mee OK dan! en daar wordt hij rustiger door en onspant hij wat dan gaat het de keer erna al veel beter maar ik heb jammer genoeg niet meer tijd voor hem

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:18

voor ijslander les hoef je geen ruimte te hebben, je kan gewoon op de weg, met de fiets ernaast, je gaat gewoon rijden waar je altijd rij, je heb geen speciale ovaal baan nodig (is wel makelijk) dus dat valt af. zet hem lekker in het land, daar zal hij van opknappen. en als je op een ander paard lest, dan kan je je ervaring toch uit proberen, geef dat maar als tip.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:25

Pony25 ik weet dat de ijslander niet van jou is...

Maar kan mezelf altijd zo kwaad maken als ik hoor dat mensen ijslander op hun 3de levensjaar al zadelmak maken.... Begrijp ook uit je verhalen dat ze er helemaal geen verstand van heeft, waarom heeft ze eigenlijk een ijslander gekocht?

En inderdaad les kan je overal nemen, hoef je geen ruimte voor te hebben. Je gaat gewoon naar buiten...

Mijn vorige berichtje waren alleen maar adviezen die jij weer aan de eigenaar kan vertellen als je wilt natuurlijk...

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 14:31

ik heb alles al eens gezegt tegen de eigenaresse ook dat ze gewoon les kan nemen op straat of in het bos maar dat wil ze niet
ik heb haar gezegt "waarom vraag je niet hoe en wat aan de ijslandrijders bij ons in de buurt" dat wou ze wel eens proberen en laatst heeft ze een heel stuk met 2 andere ijsco's meegereden OK dan!

Ik ben ook niet blij met wat ze gedaan hebben maar wat kan ik er nu nog aan doen
Ze heeft die ijsco van haar vriend/man gehad omdat ze niet meer zo'n groot paard wou maar wel iets stevigs en rustig (heeft zij zich even vergist )

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:37

Ik weet niet of je in de provicie Utrecht woont, maar misschien kan je de eigenaresse eens wijzen op de volgende sites:
www.icelandic-horses.com
http://www.midgard-nieuws.nl/index.php
http://hotel.messageboard.nl/3675/index.php

Ik weet dat er in Amersfoort ook regelmatig wordt lesgegeven aan IJslander ruiters (1x per 6 weken) door een goede instructrice. Het kan geen kwaad volgens mij, daar eens te gaan kijken?
Er zitten ook een aantal IJslanderstallen in de provicie Utrecht waar men advies/lessen kan krijgen. Zie de eerste link en dan onder links in de taakbalk.

Goed dat je haar op e.e.a. wijst!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:40

so.. en verkopen ze die ijslander niet..

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 08:51

Nee hij is niet te koop ik heb het ook al gevraagt (het is echt een knuffelbeertje Bloos )

Myke: ik zal het doorgeven (denkmniet dat ze er wat mee gaat doen maar ik probeer het gewoon Knipoog )