Rijden met cap verplicht sinds het nieuwe jaar......

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Rijden met cap verplicht sinds het nieuwe jaar......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 23:23

ik weet dat het verstandiger is maar tot op heden werd er alleen een cap opgezet met springen ,en dan nog niet allemaal.
Nu dus voor de de hele rijvereniging verplicht gesteld......
Zat nu wel lekker warm ,maar het zal wel tegen gaan vallen in de zomer Verward
Zijn er hier bokkers met hetzelfde regeltje geconfronteerd?
Ben benieuwd....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:37

Bij ons is het hetzelfde als altijd. Onder de 18 een cap. Bij de paarden hoeft et niet, dus ik mag zonder cap alhoewel ik geen 18 ben.

Wat voor cap heb je? Die nieuwe champignonnen zitten best lekker. En als je geld teveel hebt is een Pikeur GPA misschien wat! Die wil ik ook alleen heb een ziekte.... Chronisch geldgebrek...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:57

Met springen heb ik hem altijd op, verplicht of niet.
Als ik een springles neem van mijn vaste instructeur sprelen we meestal met een groepje van 4 of 5 af en dan hoeven we ook niet zonder aan te komen.

Maar ik heb mijn gpa-tje dus dat zit wel best!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:24

Bij ons is de cap verplicht tot 16 jaar en in de springles. Ik rijd zelf nooit met cap (noem me maar stom... nee, niet blond) maar dat is weer een ander topic. Zou het wel verstandig vinden als het voor iedereen verplicht wordt gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:25

Bij ons is het vanaf november vorig jaar verplicht. In alle lessen moet je een cap op, of je nu groepsles, springles of priveles hebt; je moet altijd een goedgekeurdecap op. Ongeachte je op je eigen paard rijdt en je boven de 18 bent. Alleen met vrijrijden mag je nog zonder cap als je boven de 18 bent en op je eigen paard zit.
Ach met zo''n moderne lichtgewicht cap valt het best mee. Ik vond al dat ik eigenlijk een cap op moest hebben en nu ben ik het verplicht.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 10:37

Bij de PC was het altijd al verplicht ,nu is het ook bij de LR verplicht dusss.

Gelukkig hebben ze niet zwart op wit gesteld dat het een goedgekeurde moet zijn Steef dus ik hoef niet diep in mijn beurs te tasten om een GPA aan te schaffen Lachen

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:27

Wij zijn bij de paarden en bij de pony's verplicht om les te rijden met een cap. Als we lessen buiten de club om nemen, dan mogen we zonder cap.

Van de eigenaar mag ik zonder cap rijden, maar hij ziet liever dat ik hem op houd. Alleen in de zomer rijd ik wel eens zonder, als het zo warm is.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 13:07

ik heb begrepen dat de verzekeringen ook moeilijk (gaan) doen als er iets gebeurd en je hebt geen cap op Knipoog Bij ons op stal is het eigenlijk al normaal dat er wel met cap gereden word, het is niet verplicht, maar je merkt wel dat als er iemand mee begint velen volgen Haha! wij hebben van die nieuwe luchtdoorlatende super lichte caps en die zitten best lekker! (bovendien moet mijn dochtertje ook haar cap op en dan moeten vader en moeder ook nietwaar Verward )
Als je er een gewoonte van maakt, net als bv.handschoenen, laarzen hoofdstel merk je niet dat je hem op hebt en je kunt echt niet minder goed rijden als je een cap op hebt!
dus gewoon op die cap! Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 13:25

is dat landelijk geregeld of verschilt dat per club. Ik voel er nl. wel iets voor om verplicht te stellen dat er met cap gereden moet worden. het is veel veiliger om mét cap te rijden, al zien ze dat bij onze club niet zo nauw

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 14:03

bij osn is het altijd al verplicht bij de ponyclub en rijvereniging zonder cap kom je de bak niet in..
ik heb zo'n cap met van die brede gaten..en ik heb geen last van een bezweet op heet hoofd!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 18:33

Ik ben heel raar lijkt wel... maar ik heb hem altijd op.
Vroeger nooit, maar nadat ik door hersenletsel 4 jaar uit de roulatie ben geweest kijk ik nu wel uit!

Dat ding is er niet voor niets. Vorige week (misschien zelfs wel die week daarvoor Verward ) viel iemand bij ons op stal van haar paard. Paard schrok van iets en is normaal echt voor 100% te vertrouwen. Ze viel op haar arm, niets schokkends dus. Maar het paard moest er nog voorbij en kwam met een hoef tegen haar hoofd. Cap gebroken.
Wat was er gebeurd als ze die niet op had???

Vroeger vond ik het ook beter en stoerder om hem niet op te hebben. Ik had miljoenen smoesjes, vond het een rotding, zat niet lekker, was niet mooi en het had toch geen nut. Maar nu weet ik wel beter. Je doet bij je paard toch ook beenbeschermers om uit voorzorg. Je doet toch ook een autogordel om uit voorzorg. Je sluit je voordeur toch ook uit voorzorg?

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 20:38

tjee he! Krijg ik even kippenvel voor bovenstaand berichtje. 'kleintje' zoiets moet toch in hoofdletters op Bokt gezet worden! allemaal wakker worden, wie durft 'kleintje' ongelijk te geven? dus; OP DIE CAPS!!!! Knipoog
ps. Kleintje nu alles weer goed met jou? Knipoog

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 20:49

Wat goed dat er zoveel positieve reacties op het dragen van een cap zijn!!! Ik moet eerlijk toegeven ik had hem ook niet altijd op, maar de laatste tijd dus wel. Het is gewoon veiliger om hem op te hebben.

Ik ben er helemaal voor om het verplicht te stellen. En zo erg is het idd niet je hebt tegenwoordig hyper-moderne caps lekker licht zodat je ze niet eens voelt! En nu in deze tijd van het jaar........ draag ik er ook nog eens een muts onder, heb ik tenminste geen koude oren Haha!

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 21:01

Ik heb nooit een cap opgehad maar een van mijn nieuwe voornemens is er zeker om er zeer binnekort aan te schaffen. Dit mede omdat ik mijn paard in moet gaan rijden. En ik wil de risico's van letsel zo klein mogelijk houden!

Maar ik heb jaren zonder gereden. Frusty

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 21:29

Ik heb een jong bijrijdpaard, die weleens ondeugende kuren heeft. Nadat mijn vriend me voor de 2de keer zag vallen, kreeg ik een cap van hem.
Voor de springles op de manege met mijn eigen pony en om op dat jonge paard te rijden.

Ik had mijn cap net 5 dagen, en viel van dat paard met mijn hoofd tegen het schot van de bak!!

Nou dan ben je wel blij dat je je cap op had Haha! . Ik kreeg wel heeel erg pijn in mijn nek, want het was best een harde smak. En een blauwe plek op mijn scheenbeen, omdat het paard daar met zijn hoef tegenaan kwam.
Maar mijn hoofd was nog heel.

Bij ons op de manege is een cap onder de 18 jaar verplicht en voor iedereen tijdens de springles. Ik vind niet dat het voor iedere volwassene met een eigen paard verplicht moet worden, dat is iets wat ieder voor zich beslist. Maar op maneges en ponyclubs bijv en tijdens manegelessen (waar de meeste ongevallen voorkomen!) wel, voor alle leeftijden.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 21:46

ik heb zo'n moderne met luchtgaten, ik baal er vreselijk van en ik haaat dat ding ook echt, maar ja, het MOET....in het begin was het nog erger, maar ja, gelukkig moet iedereen het dus val ik niet erg op ofzo..

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 22:04

Ik rijd altijd, maar dan ook altijd met cap.
Heb nooit anders gedaan, het is soms wel ff warm in de zomer, maar nu in de winter vind ik het wel lekker hihi.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 22:24

Bij ons ook! het is nu verplicht voor iedereen..
ik rijdt zelf in de les altijd met cap want met funnyboy zou ik er wel een keer naast kunnen liggen.............

Op evita heb ik eigenlijk nooit m'n cap op Frusty alleen als ik naar buiten ga.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 22:28

Ik draag de laatste tijd ook weer een cap (haha ze stonden me allemaal raar aan te kijken.. "huh? sinds wanneer draag JIJ weer een cap??" Maar ik probeer mijn goeie voornemens toch zo goed mogelijk te verwezenlijken Tong uitsteken
Vind het wel zo veilig ook. een vriendin van me was laatst gevallen (zonder cap) en had een ernstig hersen letsel.
Nehh.. doe maar niet he Pling
Maar tis wel ff wennen hoor, tis wel warm trouwens, met die koude weer Knipoog

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 22:45

Ik draag altijd een cap. Van zodra mijn ouders zien dat ik zonder rijd, betalen ze niets meer! En bovendien.. dat ding zit op mijn hoofd, en mij dus niet in de weg. Oke 's zomers is het misschien wel warm, maar goed veiligheid gaat toch boven alles?
Landelijk verplicht stellen voor het dragen van een cap zie ik wel zitten. En dat je vanaf 18 zonder cap mag, is alleen maar omdat je dan meerderjarig bent, eigenlijk slaat het nergens op, want je kunt dan net zo goed nog vallen.
Ik vind wel dat ze gewoon geen oude caps meer moeten verkopen, maar gewoon die nieuwe goedgekeurde, op die manier raken na een aantal jaren die oude caps gewoon uit de roulatie, en hoeft niemand opeens weer een nieuwe aan te schaffen!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 00:35

Het argument: "het is in de zomer zóóó warm" geldt toch niet meer, sinds de Casco-cap er is Verward . Ik had tot afgelopen voorjaar ook alleen maar zon "normale cap en dát was in de zomer idd erg warm }> . De casco heeft allemaal van die sleuven bovenop en het is écht niet meer warm Lachen !
Ik rij dus ook ALTIJD met cap en ik vind het ook prima als het verplicht wordt!!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 10:33

Het is net zoals Rhijnauwen stelt een verzekeringskwestie Verward

En ook ik deed pas tijdens de zondagse buitenritten met mijn dochter een cap op want goed voorbeeld doet goed volgen. Haha!

Ik heb geen cascohelm ,heb tot nu toe met een volgens mij niet meer aan de laatste normen geldende cap gereden.Ik zie ook nog niet veel volwassenen in de dressuur starten met zo'n helm.

Ik mag Z dressuur starten.

Wat is veiligheid met hoedje (nieuw topic?)
Of moeten we net als Annekee Oostra een helm en hoedje meenemen als we op concours gaan?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 10:38

Ik draag sinds 2 jaar altijd een cap, dat is begonnen bij het inrijden van Pablo. IK heb daar regelmatig naast gelegen, waaronder een keer met mijn hoofd tegen een paal van het hek, en mijn casco bevalt zo goed, dat ik sindsdien dus niet anders meer doe. Ik ben de enige op stal, maar heb er nog nooit commentaar op gekregen.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:15

Ik rijd altijd met cap, ook met even stappen op een ander paard ofzo. Ik heb zelf een keer een nieuwe kunnen kopen nadat ik er goed hard afgelazerd was, gelukkig was mijn hoofd toen nog wel heel. Mijn vroegere instructrice, die ook een goede vriendin van mij was, zou niet meer geleefd hebben als ze haar cap niet op had, omdat ze een hoef tegen haar hoofd kreeg nadat ze er af viel.
Ik zit alleen nog met het dilemma of ik mijn bijrijdster ga verplichten met cap te rijden. Buiten iig wel, binnen moet ik nog even over denken.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:47

Doet Annekee dat?? *LOL*
Ik heb vrijwillig altijd m'n cap op, en geloof me, als je een goede cap hebt, valt het best mee. Het is gewoon veiliger, punt. (je hebt me toch wel zien rijden, met m'n geweldige glimmende gevaarte? - ohnee, dat was met hoedje natuurlijk......)
Straks bij de paarden doe ik m'n ouwe cappie wel weer op, die glimt iig niet. Als ik weer terug mag naar het M2 tenminste.....
Bij onze vereniging (om maar even ontopic te blijven) is rijden met cap altijd al verplicht in de lessen. En terecht, vind ik.