zucht, wat moet ik hier nu weer mee?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-01 19:47

2.5 jaar geleden werd bij honey op de dijk een heel leuk zwartbont hengstje (shetlander) geboren. Zijn eigenaaresje kwam gelijk naar me toe voor advies betreft de africhting en opvoeding. Toen het beestje ongeveer 6 weken oud was hebben ze erop gezeten voor een foto. Toen ik er wat van zei, zeiden ze dat het alleen maar voor een foto was, en dat dat wel kon. Van de zomer (toen hij 2 was) is hij gecastreerd omdat hij zijn eigen moeder probeerde te dekken en te wild was. Hij bijt en is verschrikkelijk sterk, dus longeert ze hem (vanaf 1.5 jaar oud) met een hoofdstel en een dun watertrensje. Toen ik hier wat van zei, had ik weer geen gelijk. Net verteld mijn verzorgster dat ze gister samen met mandy had gereden. dus ik zeg, oh ging sdat dan goed? (havelli (de moeder van boyke) en honey mogen elkaar niet zo) nee zegt ze, mandy zat op boyke!!!! (heike, dit is 1 van de meisjes die ook bij de later verzorgt, waar ik je over de tel van verteld heb). Wat moet ik hier nu mee? Soms lijkt het wel of antoinette en ik de enige zijn met verstand van paarden hier op de dijk (misschien omdat we de oudste zijn?) Als je advies geeft omdat ze erom vragen, wordt er niet naar geluisterd. Wat dan? gewoon maar aan laten modderen en wachten tot het een keer goed fout gaat??? ik (en antoinette ook) vindt het zo sneu voor die beessies.
Greetz stef

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-01 20:00

Hoi stef, ik weet het...Moeilijk he?
Hier is in de zomer ook altijd een meisje dat wel heel leuk kan rijden, maar absoluut geen verstand van verzorgen of wat dan ook, heeft.
Na het rijden, paard is hardstikke bezweet, spuit ze hem af. Want, zegt ze, dat vind ie zo lekker. Ik zie haar dan een kwartiertje later, in vliegende galop, zonder zadel, naar het land gaan. Dat is een klein eindje, dus paard weer bezweet.
Paard wordt kletsnat (van zweet en afspuiten) in het land gegooid.... *zucht*
Als iker dan wat van zeg, zoiets in de trant van: zou je hem niet rustig in stap naar het land brengen, zodat hij droog is?
Dan krijg ik een grote bek, wantik moet me er niet mee bemoeien, want zij wint de prijzen en ik niet.
Ik heb het opgegeven, ik zeg niets meer. Ze luisterd toch niet, het werkt alleen averrechts. Maar het vreet wel.. Ik wind me er wel over op. Ik vind het erg... maar zeg niets. Ze zoekt het maar uit.

(dit stukje met het natte paard, was een voorbeeld van meerdere.)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-01 20:47

Als het echt dierenmishandeling is (kan ik niet zo beoordelen vind ik, al vind ik een 2,5jarige rijden, 6 weken oud rijden niet kunnen) kun je natuurlijk altijd de dierenbescherming informeren. Maar ja, als er dan niets aan de hand is als zei er zijn, tja, dan doe je er niet veel aan. Ik vind het ook erg fout. Ik weet dat ik ook niet perfect ben (af en toe modder ik ook maar wat), maar ik probeer wel mijn paard in zijn waarde te laten en hem zelf aan te laten geven oftie het leuk vindt of niet. Naar mijn eigen mening kan ik dat aardig beoordelen. Maar een paard van 2... TJa, doen ze ook in de draf en rensport (serieus waar)... Kan eigenlijk ook niet. We kochten Voltrack nl een jaar geleden, en hij is van april 96, tel uit je winst. En daarbij vertelden ze dat ze hem al een jaar op de baan hadden, maar dat het niets was (5 races gelopen en daarvoor al getraind). Verder waren ze heel goed voor hem en mankeert er niets aan hem, maar dan nog. Ethisch niet helemaal lekker zeg maar... En ethiek is in de humane wereld (bijv. euthanasie) al een moeilijk punt. Laat staan voor paarden, daar laat niemand zich over uit.. TEnminste, van die bollebozen waar men naar luistert die zeggen: tja, is ethiek, ga ik niet over... Grrrr..

Laudine