schrok nogal van mijn meissie..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

schrok nogal van mijn meissie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 17:17

ik ben erg geschrokken vandaag.
ik ging naar mijn veulen kijken (bijna een jaarling) in Almere
waar ze staat in een natuurgebied van 120 hectare.
we hadden 2 uur gelopen en hadden haar eindelijk gevonden.
er was mij al verteld dat ze wat teken kon hebben maar dat was verder niet ernstig.ze stond met een groep van een stuk of 8 andere veulens en paardjes en was de enige die er zo slecht uit zag.ze is een mager scharminkel geworden!! Verdrietig ik voel me zo schuldig dat ik haar daar gelaten heb! ze is in de groep gekomen met een tinkermerrie en die was wat ziekjes toen ze vorige maand daar kwamen staan maar is super opgeknapt. die van mij was een stevige tante die gewoon goed in haar vel zat maar nu.... je kan haar ribben tellen en haar ruggegraat vast pakken.het was gewoon niet om aan te zien.het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze wormen heeft want ze heeft een maand geleden een hele kuur gehad en vandaag heb ik haar maar ook ontwormt en een vitaminestoot gegeven.het liefst had ik haar in de achterbak gepropt en mee naar huis genomen Ach gut

ik weet niet wat ik nou moet doen.ik heb haar daar gebracht omdat ik dacht dat het veel lekkerder voor haar was.lekker vrij,veel gras en allemaal vriendjes die er goed uitzien. Verward

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:41

mischien moet je eens aan de eigenaar vragen hoe dit zo komt?
mischien krijgt ze te weinig voer of wordt het opgegeten door de anderen.
en eventueeel haar wat bijvoeren,veranderd het helemaal niet mischien maar eens de dierenarts erbij halen?

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 20:37

misschien heb ik het niet goed uitgelegd maar ik ben de eigenaar. ze staat sinds een maand op een 120 hectare(erg groot dus) land met super veel gras,kruiden,struiken en erg veel bomen. bijvoeren is geen optie want iedere dag naar almere rijden is voor mij geen doen.
het liefst wil ik haar terug halen maar dan komt ze weer in een stal te staan waar ze niet met leeftijdsgenoten staat en ik wil juist dat ze lekker kan genieten van het veulen zijn.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:49

luckyzeven schreef:
het liefst wil ik haar terug halen maar dan komt ze weer in een stal te staan waar ze niet met leeftijdsgenoten staat en ik wil juist dat ze lekker kan genieten van het veulen zijn.


Kun je haar dan niet ergens anders in de opfok zetten?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:54

zal het toch wel goed in de gaten houden hoor, dit lijkt erop dat ze wel het een en ander onder de lede heeft. want als er genoeg gras is enzo, had ze niet mogen vermageren, wel wat, maar niet zo als jij omschrijft. mischien moet je op zoek gaan naar een kleinere opfok, met meer toezicht.

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:09

dierenarts laten komen ff laten checken dan weet je zeker wat ze onder de leden heeft??
groetjes gemma

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:20

Ik zou het wel in de gaten houden maar har daar wel laten staan.Ik heb zelf een merrie gehad die er als jaarling erg slecht uitzag.Heb me er veel zorgen om gemaakt maar toen het weideseizoen voorbij was,was het hollands welvaren.
Sommigen maken een groeispurt door en kunnen er dan heel slecht uitzien.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:42

Elk paard wat de koppel ingaat doet een jasje uit. Ze worden magerder, boniger etc. Dit heeft te maken met de omschakeling en bij jonge dieren in het voorjaar ook met het groeien. De eerste 6 weken vallen ze terug en daarna zijn ze gewend en komen ze aan. Geef het de tijd en maak je niet te veel zorgen.
Mijn enter staat in de hengstengroep van hetzelfde bedrijf, bij Kromslootpark. Mijn enter was al gewend aan de dieren vanwege de winter opfok maar ook hij is een stuk magerder geworden. In deze groep staan ook dieren die bonenstaken zijn, maar ik heb ze nu 3 dagen achter elkaar opgezocht en gemerkt dat ze allemaal goed eten en langzaam aan beginnen te wennen en ook wat (minimaal) dikker worden.
Laatst bijgewerkt door Belker op 02-05-04 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:46

o nou dat is dan toch wat positiefs, kan me wel voor stellen dat ze is geschrokken, je brengt je paardje lekker vol weg, en je ziet d,r zo staan.
maar het ene paard is het andere niet, zal het wel in de gaten houden, net wat ik al eerder schreef

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:53

Das even schrikken !
Maar volgens mij is het wel redelijk normaal dat je jaarling er zo uit ziet mits dat ze ziek is natuurlijk.
De meeste jaarlingen zijn hardstikke lelijk rond hun 1e jaar.
Ik denk dat je het gewoon moet aankijken en anders een andere opfok moet gaan zoeken, als je gevoel zegt dat je haar daar weg moet halen dan zou ik er toch over na gaan denken als ik jou was.

Ik heb mijn hengst bij de opfok weg gehaald toen hij 1 was, hij zag er slecht uit en naar mening had hij het niet goed daar.

Succes ermee OK dan!

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:01

luckyzeven schreef:
misschien heb ik het niet goed uitgelegd maar ik ben de eigenaar. ze staat sinds een maand op een 120 hectare(erg groot dus) land met super veel gras,kruiden,struiken en erg veel bomen. bijvoeren is geen optie want iedere dag naar almere rijden is voor mij geen doen.
het liefst wil ik haar terug halen maar dan komt ze weer in een stal te staan waar ze niet met leeftijdsgenoten staat en ik wil juist dat ze lekker kan genieten van het veulen zijn.


jah ik bedoelde eigelijk de eigenaar van dat hectare gebeuren die ze voert en in de gaten houdt Knipoog

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:10

Voor de zekerheid even een DA laten kijken. Dan ben je zelf ook geruster!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 15:13

tanx voor de antwoorden.door Belker voel ik me minder bezorgd.ik raak zelf namelijk nooit zo snel in paniek omdat het vaak achter allemaal wel meevalt.maar ik had het gevoel dat alles wat ik haar in de 9 maanden er in gestopt heb kwa voer, het voor niks geweest was.het tinkerveulen wat samen met haar er heen gegaan is is juist door het land opgeknapt vandaar mijn verbazing/bezorgtheid.ik ga over 2 weken weer kijken en kijk het nog aan als het me te lang duurt hoe ze eruit ziet haal ik haar terug.en een andere opfok die zo goedkoop is en redelijk in de buurt,heb ik niet kunnen vinden.de eigenaar van het tinkerveulen is wel tevreden en had mijn veulen ook al twee x gezien en vond dat ze er gewoon uitzag,niks om je druk te maken zei ze.....hmm....mijn overbezorgde moedergevoelens...... Ach gut

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:19

Dit is voor mij de reden dat ik mijn veulen (jaarling inmiddels) niet in de begrazing doe. Zeker niet bij die waar jouw veulen staat. Ze gaan er eens in de week eens kijken, nou dat vind ik veel te weinig! Van Chaam heb ik ook al eens interessante foto's gezien.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 15:23

het vevelende is dat voordat ik er stond ik alleen maar goede verhalen heb gehoord en ik had de paarden daar al gezien en vond het daar prachtig maar nu ik er net een maand sta hoor ik nara verhalen en dat ik stom geweest ben haar daar neer te zetten.....zo gaat het altijd denk ik.ik dacht het goed te doen om haar lekker vrij te laten tot min. 2 1/2 jaar maar nou had ik haar liever n mijn achtertuin gehad in de schuur....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:28

Het was zeker niet als schop na bedoeld hoor.
Ik PB je ff.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 15:37

zo bedoelde ik het ook niet hoor.ik heb al van meerdere gehoord dat ik haar ergens anders had moeten neerzetten maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur natuurlijk.er staan daar iets van 6 groepen paarden op die 120 hectare en het bijelkaar min. 30 paarden die daar staan en die mensen zijn neem ik aan wel tevreden.ik vond het al moeilijk genoeg om iets te vinden snap je.ik dacht echt er goed aan te doen...maar helaas mensen maken fouten...

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:14

Ik zie in de hengstengroep paarden lopen die er niet uitzien op dit moment. Daar moet je door heen kijken. ze zijn mager, schonkig maar dat hoort ook bij het naarlingen verhaal.
Mijn pony doet het er erg goed. Is nu wel wat magerder, maar groeit als kool.