Vroeger..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Vroeger..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 17:41

Daarnet schoot me opeens weer iets tebinnen.
Toen ik nog in groep 8 zat, had ik een keer een werkstuk gemaakt over paarden. Ik zat daarna even met mijn leraar te praten over paarden en die zei toen dat zijn vader vroeger hoefsmid was en bla,bla, bla.
Ook zei hij toen dat zijn vader, als een paard druk was,hij een (slag??) ader doorsneed met een mes en dat paard dan liet bloeden tot er een emmer vol was, en dan waren ze rustig Boos!
Die man is nu begin 50 denk ik dus het zal wel ongeveer in de jaren 50 zijn geweest.
Heeft iemand hier weleens van gehoord?Ik vind het iig. zielig klinken Boos!

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:55

nou ik heb daar dus echt nooit van gehoord. lijkt me ook eerder een grap dan een serieuze opmerking. slagader is erg belangrijk, daar heb je er ook niet zoveel van, een paard lijkt mij ook niet.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:01

'aderlaten'
Is in de middeleeuwen een 'geneeswijze' geweest bij mensen, geen flauw idee wat het precies doet of zou moeten doen

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:09

In de middeleeuwen geloofden ze dat dan de ziekte uit je lichaam liep.
Maar ja, een liter bloed kun je niet echt missen! Daar wordt je in elk geval duf van (of rustig zoals die man het zegt) en dan is er te weinig bloem in de omloop, waardoor je bloeddruk daald. En sommige delen die het nodig hebben, niet de hoeveelheid bloed krijgen die ze moeten hebben.
Lijkt mij dat het een grap is van die man!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:15

even gegoogled, aderlaten is ook bij paarden als geneeswijze gebruikt.

Annetje: als je bloed geeft wordt er ongeveer een halve liter weggepompt, dat kan je makkelijk hebben. Ik kan me dan zo bedenken dat een paard een liter bloed ook makkelijk kan missen. Paar pagina's waarop aderlaten bij paarden genoemd wordt:

[i]Half veearts
Piet was niet alleen hoefsmid, soms was hij er ook veearts bij. Dikwijls werd hij gevraagd bij paarden om tanden of kiezen te trekken of bij te vijlen. Ook kreupele koeien bekappen was zijn werk. Of aderlaten bij paarden met maandagziekte. Hij sloeg dan een hol pijpje in een ader in de nek van het paard, zodat er bloed kon wegvloeien. Daarna werd de wond dichtgebonden met vliegertouw en klaar was kees. Erg steriel zal het niet altijd zijn geweest.
[/i]
http://home.wanadoo.nl/reestdal/dewijk/dehistvan9.htm

http://www.kb.nl/infolev/bmi/biomeditat ... ergen.html

en wel meer.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 18:49

Ellende schreef:
even gegoogled, aderlaten is ook bij paarden als geneeswijze gebruikt.

Annetje: als je bloed geeft wordt er ongeveer een halve liter weggepompt, dat kan je makkelijk hebben. Ik kan me dan zo bedenken dat een paard een liter bloed ook makkelijk kan missen. Paar pagina's waarop aderlaten bij paarden genoemd wordt:

[i]Half veearts
Piet was niet alleen hoefsmid, soms was hij er ook veearts bij. Dikwijls werd hij gevraagd bij paarden om tanden of kiezen te trekken of bij te vijlen. Ook kreupele koeien bekappen was zijn werk. Of aderlaten bij paarden met maandagziekte. Hij sloeg dan een hol pijpje in een ader in de nek van het paard, zodat er bloed kon wegvloeien. Daarna werd de wond dichtgebonden met vliegertouw en klaar was kees. Erg steriel zal het niet altijd zijn geweest.
[/i]
http://home.wanadoo.nl/reestdal/dewijk/dehistvan9.htm

http://www.kb.nl/infolev/bmi/biomeditat ... ergen.html

en wel meer.

Dat zal het wel geweest zijn..Die man zei ook nog dat de wond daarna weer werd dichtgeschroeid..

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:06

Ellende schreef:
Ik kan me dan zo bedenken dat een paard een liter bloed ook makkelijk kan missen.


Idd, een liter zal geen probleem zijn. Goed gevonden trouwens, interresant om te lezen.

Dat die man vertelde over een emmer vol....
Een emmer staat voor 10 liter, ik mag hopen dat dát dan het overdreven stuk is in het verhaal...

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 19:12

Tigger"]
[quote="Ellende schreef:
Ik kan me dan zo bedenken dat een paard een liter bloed ook makkelijk kan missen.


Idd, een liter zal geen probleem zijn. Goed gevonden trouwens, interresant om te lezen.

Dat die man vertelde over een emmer vol....
Een emmer staat voor 10 liter, ik mag hopen dat dát dan het overdreven stuk is in het verhaal...
[/quote]
Dat zal best.Om mij te laten schrikken denk ik Rolleyes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 01:45

Raar verhaal, maar dat moest mijn hoefsmid niet zijn geweest als het klopt! Dan ben ik bang dat er daarna nog een paar liter bloed in een emmer zou gaan Schijnheilig

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 06:58

Okkie1 schreef:
Raar verhaal, maar dat moest mijn hoefsmid niet zijn geweest als het klopt! Dan ben ik bang dat er daarna nog een paar liter bloed in een emmer zou gaan Schijnheilig

Die man zei dat er om het bloeden te laten stoppen , de wond werd dichtgeschroeid..

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 07:07

had er nog nooit van gehoord! maar dat dat in de jaren 50 is gebeurd....

interessant Haha!

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:34

ik vind het maar niks hoor, dat doe je toch ook niet bij drukke mensen, alhoewel Schijnheilig

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:27

Lisa_Melody"]
[quote="Okkie1 schreef:
Raar verhaal, maar dat moest mijn hoefsmid niet zijn geweest als het klopt! Dan ben ik bang dat er daarna nog een paar liter bloed in een emmer zou gaan Schijnheilig

Die man zei dat er om het bloeden te laten stoppen , de wond werd dichtgeschroeid..
[/quote]

Maakt me niet uit, ik liet mijn paard niet zo behandelen. Een beetje hoefsmid kan het ook zonder bloed te laten stromen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:33

Vroeger werd adergelaten om de koorts te doen dalen. Dat deden ze zo bij mensen. Ik kan me voorstellen dat ze dat ook bij dieren deden. Maar ik kan me niet voorstellen dat een eigenaar het toeliet bij zijn gezonde paarden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:51

Lijkt me niet erg prettig voor het paard. Bah, nee dat lijkt me echt niks.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:01

In het huis waar ik met mijn ouders nog in woonden zat een bedstee met een verborgen luik, daar vonden wij een veeartsen boek, in oud hollands geschreven, aderlaten was vroeger de oplossing voor bijna alles !!!

_coentje_

Berichten: 127
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:25

Neej ik heb er nog nooit van gehoort, maar ik vind het wel kei zielig voor die paarden !! Ik bedoel je kunt ook een andere manier verzinnen om het paard rustig te houden toch !