Longeren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 20:01

Longeren deed ik eigenlijk bijna nooit bij Riona, heb het 2 keer gedaan. Toen ik haar net had en toen ik een keer geen tijd had om te rijden.
Vandaag heb ik gewoon echt de tijd genomen om haar goed te longeren.
Heb de halsverlenger eraan gehangen en heb ruim 1,5 uur gelongeert. Ze was dood moe en kletsnat van het zweet. Ik was duizelig van de rondjes die ik moest draaien. Schijnheilig
Het viel me wel op dat Riona veel meer moe was dan als ik zolang zou rijden. En ik zag ook dat ze zich dus echt heel goed ontspande enzo, ze liep echt heel lekker en kwam lekker naar beneden. Niet opgericht maar gewoon emt een beetje ronde hals, laag ingesteld, kwam ze naar beneden. Ik werd echt helemaal verliefd. Kwijl
Maargoed, ik denk dat ik haar 1 keer in de week eens zo ga longeren, misschien wel wat korter ofzo maar wel met halsverlenger en haar eens goed aan het werk zetten. Denken jullie dat dit goed voor haar is? Ze heeft een hele slechte conditie en heeft 3 jaar stil gestaan dus is een beetje stijf in de hals.

Verder zou ik graag eens met dubbele longe willen longeren. Maar hoe werkt dat precies? Heb je een speciale longeerlijn nodig of gewoon 2 losse? En hoe maak je dat dan vast aan het bit? Kun je dan ook longeren met bijzets of halsverlenger?

Alvast bedankt!!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 20:12

Omdat longeren op een volte is, is het heel intensief voor een paard. Temeer omdat ze ook nog eens weinig conditie heeft. Ik snap dan ook niet dat je een paard 1,5 uur longeert. Je ziet toch eerder dat ze moe wordt.
Ik longeer mijn paard aan de dubbele lijn, en dan is een half uurtje meer dan genoeg.
Ik denk dat je beter moet opletten hoe je pony het doet, bij duidelijke tekenen van vermoeidheid moet je gewoon eerder stoppen.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 20:14

ik denk dat het heel goed is dat je haar minimaal 1 x in de week aan de longe doet. zo komt zo mooi rond en los..
ik doe het ook altijd met queen als de wei om te longeren is.... worden ze vaak beter op is ook weer iets anders dan dat je altijd bij haar op de rug zit...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 20:15

Billy schreef:
Omdat longeren op een volte is, is het heel intensief voor een paard. Temeer omdat ze ook nog eens weinig conditie heeft. Ik snap dan ook niet dat je een paard 1,5 uur longeert. Je ziet toch eerder dat ze moe wordt.
Ik longeer mijn paard aan de dubbele lijn, en dan is een half uurtje meer dan genoeg.
Ik denk dat je beter moet opletten hoe je pony het doet, bij duidelijke tekenen van vermoeidheid moet je gewoon eerder stoppen.


ze gaf nog lang geen teken van vermoeidheid. en het probleem was dat ik geen horloge heb Frusty dus ik weet nooit hoelang ik bezig ben, meestal neem ik mn telefoon mee waar het op staat maar die had ik vandaag niet bij.
Maar ze gaf geen teken van vermoeidheid, maar ik bedoelde dus dat ze meer moe was dan dat ze met rijden is.
Riona zit vol met energie, da;s echt niet normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 20:38

Anderhalf uur is echt veel te lang hoor Nathalie. Het is niet goed voor haar pezen en gewrichten. Een half uur is lang zat. Eerst even aan de hand wat rondstappen. Dan 25 minuutjes laten lopen (met halverwege even stappen) is echt voldoende. Sommige paarden laten inderdaad niet merken dat ze moe zijn maar het is echt niet goed om het zo lang te doen.
Verder is het niet verkeerd om haar 1 of 2 keer per week te longeren is een goede afwisseling voor haar.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 20:45

Ik heb haar wel vooral laten stappen aan de longe. Ik weet natuurlijk niet of het echt 1,5 uur was, ik dacht korter maar een uur was het zeker wel.
Ik weet ook dat ik het te lang heb gedaan en wil de volgende keer dus ook in de gaten houden dat ik het wat korter doe maargoed het is gebeurt. Maar ik heb haar dus veel laten stappen omdat dat goed is voor de conditie en omdat zij zich in stap heel goed ontspant en nageeflijk wordt.

Graag nog wel antwoord op mijn vraag over de dubbele longe!

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 20:48

is 1,5 uur nie teen beetje lang Verward meestal hoor je een kwartiertje/half uurtje longeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 20:51

Met een dubbele longe kan je wel doen maar als ik jou was zou ik dat doen met iemand die het al vaker heeft gedaan. je moet in het begin goed opletten en als je er iemand bij hebt die weet hoe het moet weet je zeker dat je het goed doet.
Je kan het gewoon met 2 gewone longeerlijnen doen trouwens. Een halsverlenger oid erbij is niet nodig want door de dubbele longeerlijnen werk je al in. Je doet de longeerlijnen aan elke kant aan de bitringen en de lijnen gaan door de buitenste ringetjes van je longeersingel. Dan kan je de buitenste longeerlijn of over de rug terug naar binnen halen maar om de achterhand beter te laten werken doe je hem achter zijn kont langs.
Je kan ook eens een longeerboek er bij pakken maar echt waar: met iemand die je er een keertje les bij kan geven werkt veel fijner.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:33

Zou nog niet met een dubbele longe beginnen omdat dat toch wat lastig is en je Riona nog niet zo vaak gelongeerd hebt. Eerst goed werken aan de stemhulpen/zweephulpen. Overgangen, gaan die goed? Vertrekt ze actief in een overgang? Komt ze netjes weer terug als je dat vraagt?

Idd voorzichtig opbouwen longeren. Is best een zware belasting! Ik zou ipv een halsverlenger eens touwtjes proberen, dat vind ik zelf prettiger.

1x in de week is idd goed hoor! Ik probeer het zelf ook te doen maar nu onze buitenbak zo slecht is kan het niet Boos! Maar het is wel hardstikke goed voor Iwaldo!

Succes!