Groot verschil tussen goed les geven en goed rijden??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Groot verschil tussen goed les geven en goed rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 11:32

Ik heb les van een aardige meid. Ze heeft me hele goede tips en helpt me echt heel goed. Zo zegt ze bv altijd dat je niet meteen met sporen moet rijden als het eens niet gaat, dat ik mijn hand wat rustiger moet houden omdat dat fijner voor haar mond is, dat je rustig moet wachten tot ze los zijn voordat je wat meer van ze gaat vragen, en nog meer van dat soort goede en aardige tips.
Zei rijd af en toe mijn paard en ik heb eerlijk gezegd nog nooit gezien hoe zei rijd (omdat ik natuurlijk niet kan komen, en daarom rijd zei haar), maar ik ging er domgenoeg vanuit dat ze ook wel goed zou weten hoe ze moest rijden en dat ze al die goede tips en aanwijzingen zelf ook beheerste. NOu hoor ik via via dat ze bij het rijden er sporen bij pakt als het niet lukt, rum in de mond trekt en schreeuwd tegen het paard als het niet meteen lukt. Daar valt je mond toch van open als ze zelf zo goed les kan geven???
Ik zal eens zelf onverwachts gaan kijken voordat ik haar hierover aanspreek, maar zoiets verwacht je toch niet??

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 11:41

Gewoon zelf eens gaan kijken, dan weet je het zeker.
Er word zo veel geroddelt op stallen en maneges.
Maar áls het idd zo is moet je haar daar echt op aanspreken want dat kan natuurlijk niet, hè.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 11:47

wie zegt dat het waar is?
Ik hoor met regelmaat dingen op stal waarvan ik denk van he???????
vervolgens vraag ik het aan die persoon zelf en blijkt het niet waar te zijn.
sommige mensen verergeren het verhaal altijd onwijs om geven er een andere draai aan.
Kan best zijn dat het paard een aantal keren een gewone kuithulp negeerde voordat ze er een keer de sporen inzetten.

Ik mopper ook wel eens op lot hoor als ie vervelend is, misschien deed zij dat ook en word er van gemaakt dat ze 'm helemaal verrot scheld

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 11:48

Ik heb al gezegd dat ik niet zelf gezien heb dat het waar is, maar ik vroeg me gewoon af of daar in het algemeen een erg groot verschil tussen kan zitten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:01

Ik vraag me wel af waarom je haar nooit hebt zien rijden...

Toen ik op zoek ging naar een instr. kreeg ik de naam van mijn huidige door,
die had ik al een keer zien rijden en ook wel eens een artikel in de P&S van voorbij zien komen.

Eerst heb ik verschillende lessen van haar gevolgd en het gebeurde regelmatig dat wanneer ik nog wat aan het losrijden was zij nog aan het rijden was, dan weet je tenminste wat je in de kuip hebt.

Ik laat nooooit iemand op mijn eigen paard rijden zonder dat ik wat van hun rijniveau heb kunnen zien.

Ook zou ik de post van Nimber goed in het achterhoofd houden,
in het paarden gebeuren heb je id veel geroddel en gezeik.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:02

Ga eens kijken als ze op jouw paardje rijdt en trek dan je eigen conclusies. Ga niet teveel af op wat roddels je vertellen. Ik weet hoe het bij ons op de manege gaat, en daar wordt geroddeld om het roddelen.
Als het echt zo blijkt te zijn wordt het tijd om eens met haar te gaan praten.
Groetjes,
Linda
Ps: Iemand die heel erg goed rijd kan moeite hebben om iets goed over te brengen. Als jij baat hebt bij de uitleg van je instructrice dan is dat alleen maar mooi. Dan maakt het naar mijn idee niet zoveel uit of ze de sterren van de hemel rijdt. Het gaat erom dat ze jou en je paardje kan aanvoelen en dat ze jou kan uitleggen wat je verkeerd doet.
Succes!
Groetjes,
Linda

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 12:14

Waarom ik haar nooit heb zien rijden is omdat ik de (misschien verkeerde) link had gelegd tussen goed lesgeven en aanvoelen hoe Ik mijn paard het beste kan rijden, en daardoor ook zelf als ze erop zit mijn paard nog steeds goed aanvoelen en rijden op de manier datz e het mij ook leert. Dus daar ging ik zo'n beetje vanuit en ik had dus als het ware "blind" vertrouwen in haar, waar ik nu spijt van heb en een beetje dom van mij vind.
Nu krijg ik mijn twijfels over het rijden op mijn paard, ik heb nog geen conclusies getrokken, maar wil zeker nu zelf eens zien hoe ze mijn paard rijd en wat daar dan nog van over blijft wat betreft de aanwijzingen die ze mij geeft.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:51

In de hele wereld wordt geklets, maar ik denk dat zelf kijken de beste oplossing is in jou geval!
Ik heb een ook tijdje les gehad van iemand die ook B dressuur is maar mij wel dingen uit kan leggen als ze er naast staat
Ik ben met haar tot het L dressuur gekomen terwijl zei nog maar B is
Nu heb ik ook iemand die al hoger in de dressuur is gewest en die kan mij nu beter helpen.
Veel succes!
Greetz van Tamara

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 13:41

Wat maakt het uit HOE diegene rijdt. Mijn instructeur zit ook naar voren, en kan eens flink uitvallen tegen haar paard. Zij weet hoe ze dingen moet vertellen. Ze kan wat zij in haar koppie heeft niet toepassen bij haar paard. Maar als ze mij ziet rijden, ziet ze wel wat ik wel of niet fout doe. Als jij tevreden met haar bent, en je vooruit gaat is het toch klaar?

Tja, een nuchtere groninger denk ik. Maar ik maak me er niet zo druk over hoe iemand rijdt, als ze maar goed kunnen lesgeven!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 13:48

Maar Kimmy, hier gaat het er juist om dat diegene haar niet alleen lesgeeft (waar ze wel tevreden over is) maar ook op haar paard rijdt (waar ze wat negatieve verhalen over hoort). Lachen

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 13:50

Ik zou idd even zelf onverwacht gaan kijken, er wordt zoals hierboven al gezegd ook vaak geluld.

Verder is het niet altijd zo dat iemand die goed les kan geven evengoed kan rijden en andersom. Uiteraard moet een instructeur wel enigsins ervaring hebben, maar het lesgeven en het rijden hoeven niet altijd op hetzelfde niveau te zijn. Het is ook wel logisch, soms maak je zelf (ik tenminste wel) ook fouten, die ik zelf niet voel, maar als een ander ze maakt als ik in het midden sta zie ik het direct. Ik denk dat dat met veel instructeurs ook zo is. En soms is het juist weer andersom, dan weet je wel hoe je het moet doen, maar je kan het niet overbrengen op een ander. Een redelijk goede ruiter kan een goede instructeur zijn imo en een hele goede ruiter kan ook een slechte instructeur zijn. Het ligt eraan hoe goed iemand iets kan zien en hoe hij het over kan brengen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 19:54

Ik vind het sowieso niet overkomen alsof je instructrice erg kundig is maar ja. En ik zou ook nooit iemand op mijn paard laten als ik er niet bij ben, voor ik weet hoe diegene rijdt.

Ik zou inderdaad een keer onverwachts gaan kijken, misschien zijn het alleen maar roddels. Hoe loopt je paard de dag erna eigenlijk?

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 20:12

Dat was eigenlijk wat ik me ook afvroeg, hoe loopt het paard de volgende dag?
Als het zo slecht gereden wordt als er wordt gezegd, zou je dat toch terug moeten zien bij je eigen rijden de volgende dag?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 22:05

Ja, je wil dingen niet zien zoals ze eigenlijk echt zijn. Ik heb altijd wel uitvluchten gevonden voor mezelf, ach dat zal wel komen door.... en ze is natuurlijl fris...... en ze zal wel last van haar tanden hebben.... enz. Je verwacht dat toch niet, notabene een vriendin van mij...

Ik ben dus vanavond wat rond gaan vragen en schrok erg van de antwoorden Bloos

Daarna even gekeken hoe ze haar eigen paarden reed en als ze mijn paard ook zo rijd ben ik heel erg verdrietig Verdrietig

Voorlopig maak ik zelf meer tijd om haar te rijden, en zal ik langszaam uitzoeken hoe de vork in de steel is voordat ik verkeerde conclussies trek. Maar ik ben erg geschrokken en heel erg verdrietig omdat ik naar mijn mening slecht op mijn paard heb gepast Verdrietig

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 22:15

Van fouten leer je, zonder fouten leer je ook niets, dus verwijt jezelf niet te veel.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 00:05

Ik zal het je nog erger vertellen. Op de manege waar ik stond stond een vrouw die lichte tour reed met haar paard. Ze kreeg les van haar echtgenoot, die er rond voor uitkwam geen meter te kunnen rijden. Hij gaf echter les, daar konden maar weinig mensen aan tippen.
Ga inderdaad eerst zelf eens een paar keer kijken als ze op jou paard rijdt, bij voorkeur onverwacht en zonder dat ze het meteen in de gaten heeft. Dan heb je een objectief beeld en weet je of het vertelde waar is, of dat er weer eens een verhaal de wereld in geholpen is.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 16:45

Sommige mensen kunnen helemaal niet zo goed rijden maar kunnen wel heel goed lesgeven, maar k vind zelf het beste als je iemand hebt die M/Z is geweest en goed dingen naar voren kan brengen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:25

Lesgeven en goed kunnen rijden heeft eigenlijk helemaal niet zo veel met elkaar te maken, vind ik. Ik geef ook les, en rijd nou niet super goed ofzo. Sterker nog, ik kan zo toegeven dat ik er op Pablootje (van tallie die ik lesgeef) niet veel van bakte (ookal was één van de redenen daravan dat pablo een kleine pony is, ik lang ben, en grote paarden gewend ben)

Maar je moet het over kunnen brengen. Je moet aan kunnen voelen wanneer je teveel vraagt aan je leerling, je moet aan kunnen voelen hoe veel je van het paard mag vragen. Je moet van de kant kunnen zien wanneer een paard goed loopt en wanneer niet. Natuurlijk heb ik heel veel profijt van dat ik dingen zelf ook heb geleerd en dus weet hoe ze moeten, op het paard. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik super kan rijden. Er zijn ook mensen die hardstikke goed kunnen rijden, maar het niet over kunnen brengen op een ander.

Ik geef geen les aan mensen op een hoger niveau (zo tot L) omdat ik vnl ervaren ben in de basisdingen. Dus wat dat betreft hangt het wel weer smaen met rijden. Maargoed.... het is maar net hoe je het ziet en hoe je instructrice is!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 14:44

Niet goed kunnen rijden en wel goed kunnen lesgeven is niet erg. Helemaal niet als jij er wel wat van opsteekt en er wat aan hebt.

In dit geval ligt het anders omdat dan de persoon die niet goed kan rijden op jouw paard rijdt. Ik vind dat er wel een verschil zit tussen niet goed rijden en niet paardvriendelijk rijden.

Ik zou niet te lang wachten met gaan kijken en anders het recht op de man af vragen. Gewoon zeggen dat je vreemde verhalen hoort en het graag wil weten omdat je haar in goed vertrouwen op je paard laat rijden. Enige communicatie moet toch mogelijk zijn lijkt mij!

Sterke in ieder geval, het zal misschien niet leuk zijn wat je allemaal hoort!