Kreupel! *update!*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Kreupel! *update!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 23:13

Woensdag Gipsy gereden, eerste keer weer na m'n wintersportvakantie, toch weer onwennig na 2 weken niet gereden te hebben (Gipsy is uiteraard wel bereden), maar ging erg fijn, na het rijden benen gecontroleerd (goede gewoonte) niks aan de hand.
Donderdag weer, na de routinecontrole tijdens het hoevenkrabben van alle 4 haar benen op warmte/zwellingen (niks aan de hand) opgezadeld, uitrijdeken op en naar de bak. 10 minuten gestapt, niks aan de hand, beetje stijf van stal en de kou maar dat was over na het stappen, tijd voor een drafje: stokkreupel! Ze hinkelde echt op 3 benen! Rechtsachter durfde ze amper neer te zetten. Gelijk afgestapt, hoeven uitgekrabd, zou iets in kunnen zitten, niks mis mee. Hele been nagevoeld op rare dingen: niets abnormaals te vinden. Naar stal terug gegaan en...... ze zet linksachter op rust terwijl ze rechts duidelijk kreupel was, vreemd.... Zal dan toch wel meevallen met de pijn.
Vandaag kwam haar eigenaresse weer: alles nagevoeld, ook niks gevonden, maar nog wel hartstikke kreupel en erg stijf.
Dierenarts erbij gehaald, uitgebreid bekeken, ook geen vreemde dingen gevonden aan de buitenkant. (had eigenlijk niet anders verwacht, wij kennen haar benen heel erg goed na alle ellende die we al gehad hebben!)
Conclusie: waarschijnlijk verstapt/verstuikt, vastgelegen o.i.d.. (laten we het hopen! Dat valt nog mee!) Stappen aan de hand t/m dinsdag, dan weer kijken en daarna eventueel stappen onder het zadel en zaterdag ofzo voorzichtig een drafje proberen als alles volgens planning loopt (na bezichtiging door de dierenarts uiteraard).
Ik ben hier zo van geschrokken! Kon wel janken toen ik haar zo voelde 'hinkelen' onder me. Afgelopen jaar is het eerste jaar geweest dat ze helemaal niets heeft gemankeerd, we hebben al zo veel pech gehad met haar en nu dit weer!
Ik hoop echt zo dat het meevalt en dat ze zich 'maar' verstapt heeft! Dat ze 'normaal' kreupel is zonder gelijk iets ernstigs.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 11-01-02 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 00:47

hopelijk is het niets ernstigs en loopt het paard weer gauw goed, sterkte

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 00:58

Heb het in Amerika ook eens gehad, paard struikelde een beetje overe en steen en die liep me toch stokkreupel... maar niks te vinden! Na een paar dagen stal en alleen wandelen aan de hand was er niks meer aan de hand gelukkig.

Overigens; wat betreft 'doorrijden als een paard ineens kreupelt' wat je wel eens hoort, om te kijken of er iets verkeerd geschoten is en het misschien weer goed is als je even een drafje pakt; pas wel op!! Bij ons op stal was een paard dus ook BOEM ineens stokkreupel, en toen bleek dat ie in een hoefnagel(!) had getrapt. Eigenaar reed nog een rondje om te kijken wat het was... Verdrietig

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 01:22

He margreet, wat bale joh!!!! Zo maar ineens dus Verward Ik vond het wel erg appart toen ik bij jullie was dat alles zo kraakte, schrok er echt van!!! Maar goed, nu is ze dus kreupel, mmmmm....... lekker bale!

Veel sterkte ermee, en laat nog even horen tussendoor hoe het met haar gaat! Gr. TT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 10:06

Balen, arme Gipsy. Maar als ze echt zo stokkreupel is dan heeft ze zoch misschien inderdaad gewoon even flink verstapt maar dat is dan met wat rust en een beetje stappen in een paar dagen over.
Zo erg kreupel ziet er (gelukkig) vaak ernstiger uit dan het is. Juist van die halve vage kreupelheden van dan weer wel een beetje kreupel en dan weer niet wijzen vaak op ernstigere redenen.

Succes en beterschap!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 14:38

napoleon schreef:
Zo maar ineens dus Verward Ik vond het wel erg appart toen ik bij jullie was dat alles zo kraakte, schrok er echt van!!!


Yep, zomaar ineens. Woensdag liep ze eigenlijk heel fijn en donderdag dus hartstikke kreupel! Dat kraken is een 'standaardvoorziening', dat heeft ze altijd gehad en betekent echt helemaal niets (Volgens 2 dierenartsen en de kliniek in Emmeloord), net als de versnelling van je fiets ofzo, die tikken ook.
Mogelijk dat ze vastgelegen heeft in haar stal, haar deken zat helemaal onder de mest, en dat ze daarmee iets verrekt heeft ofzo en ook flinke spierpijn heeft.
Vanochtend ben ik met haar gaan stappen, in de binnenbak, helaas niet op het harde want dat is 1 ijsbaan en in stap was er echt niets te zien, beetje stijf, maar dat kan ook van de kou en het stilstaan komen en daar maak ik me geen zorgen over. Ook geen problemen met hoevenkrabben. Heb niet gedraafd om te kijken hoe het nu is, voorlopig maar even alleen stappen, niets forceren. Vanavond weer een keer.
Ze blijft gelukkig heel braaf, ze zal echt niet op je nek springen van gekkigheid.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 03:24

Dat is ook pech zeg, denk je net opgelucht adem te halen van goh een jaar niks raars gehad...
Wat een pech zeg en het weer werkt ook niet mee. Een ijsbaan kun je nu niet gebruiken met een toch al geblesseerd paard.
Sterkte en laat even weten hoe het gaat.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 18:38

Gisteren liep ze dus echt alsof ze een houten poot had, zo stijf en moeizaam.
Vandaag ging ze gelukkig alweer een heel stuk beter!!!! Nog niet zoals het hoort, maar ze had ook geen 'houten poot' meer!
Ze was ook een stuk vrolijker, gisteren stond ze te sjacherijnen op stal, keek alleen maar boos en had nergens zin in, vandaag had ze er weer zin in en was -op haar manier- blij om me te zien. Gisteren sjokte ze maar wat achter me aan, vandaag had ze weer praats voor 10!
Dit gaat dus de goede kant op, ik heb goede hoop dat ze aan het eind van de week (zoals de dierenarts ook gezegd heeft) weer in orde is.

We hebben toch het vermoeden dat ze vastgelegen heeft o.i.d. in haar stal en dat ze gewoon verrekt van de spierpijn, maar dat gaat nu weer langzaam de goede kant op!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 23:40

Hopelijk is het niets ernstigs! Heel veel succes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-02 00:06

We hebben ons braaf aan het dierenarts advies gehouden, de afgelopen 3 dagen heeft ze onder het zadel gestapt en dat ging erg goed.
Vandaag heb ik aan de longe gekeken hoe ze ging in draf en.......
helemaal goed!!! Geen spoor van kreupelheid!!!! Morgen kijken hoe ze onder het zadel draaft, maar ik heb goede hoop!
Wel erg stijf, maar dat is logisch na een week vrijwel stilgestaan te hebben en daar is ze toch al erg gevoelig voor.
Ze was wel ontzettend fris, ik heb niet kunnen voorkomen dat ze er een paar keer bokkend vandoor schoot in galop, maar daarna liep ze ook gewoon nog goed.
Waarschijnlijk heeft ze dus toch gewoon flinke spierpijn gehad van een incident in de stal.

Rustig opbouwen maar, want ze zijn op stal zo aardig geweest om het voer niet te halveren terwijl we daar wel om gevraagd hebben Frusty Frusty en ik zit niet te wachten op maandagziekte!