Wanner is een manege een echte goeie manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qweeny

Berichten: 558
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: (leidschenveen) Den Haag

Wanner is een manege een echte goeie manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 18:11

Ik wil weten wanneer een manege een echte goeie manege is OK dan! Ik weet wel dat er veiligheids eisen zijn. Maar de oude manege waar we op zaten had dat wel. Maar we leerden daar helemaal geen figuren en er werd niets goed uitgelegd. Dus dat was niet leuk .

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:35

als de paarden en ponys er goed uitzien
als de stallen schoon en groot genoeg zijn
als er een leuke kantine is
als de bak er goed bij ligt
als er een buitenbak is
als er wei is
als er een goede sfeer hangt
als je met mensen van die manege praat kom je erachter hoe er wordt les gegeven
als jij je prettig voelt op een manege

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:35

ps, dit is niet op chronologischew volgorde en er missen vast nog een paar dingen!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:53

De belangrijkste dingen vind ik dat er goed lesgegeven wordt, de paarden en pony's niet al te afgestompt zijn en er ook goed voor de paarden en pony's gezorgd wordt.
Bij welke manege reden jullie eerst?

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:57

Ben het eigenlijk wel met Amadeo eens. Ik wil er alleen nog even bij toevoegen dat ik het belangrijk vind dat de paarden niet te veel uur op een dag moeten lopen en dat ze niet de hele dag als ze even vrij zijn uit hun stal worden gehaald door kinderen om te poetsen. Ze moeten wel een beetje rust hebben.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:20

Als je het gevoel hebt dat je er veel dingen leert of kan leren wil ik er nog aan toevoegen.

Hoe het er uit ziet vind ik persoonlijk niet zo belangrijk. Ook een mooie kantine vind ik niet zo belangrijk.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:50

renza de meeste manegepaarden zijn afgestompt Knipoog

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:53

Daarom typte ik ook niet al te afgestompt Knipoog .
Natuurlijk blijf je een beetje afgestompt altijd wel houden, maar het is wel fijn als je het paard niet helemaal in galop hoeft te slaan..

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:01

hihi ja Tong uitsteken nouja ik heb het niet zo met manegepaarden (vind ze zielig) maarja zonder hun zou je ook nergens zijn Schijnheilig

Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:05

nou ik vind dat je je er thuis voelt, nou tenminste op je gemak. Je moet de mensen er aardig vinden. Ik vind het ook heel belangrijk dat er veel aandacht aan de paarden besteed moet worden!!!!!!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:37

idd Kenzo, daar ben ik het mee eens. Het liefst wel (praktisch) iedere dag ,aar niet te veel uurtjes dan 2x per week en dan opeens de hele dag mee moeten lopen. Bij sommige maneges worden er alleen op woensdag middag en zaterdag kinderlessen gegeven en daardoor lopen de (kleine) pony's ook alleen op die dagen. Dat is niet goed!

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:15

De paarden en pony's er goed uitzien lees: gezond en happy! Er een weiland is er genoeg stro in de stallen ligt, de sfeer goed is je in je lessen wat leert en een leuke kantine en bak en buitenbak is natuurlijk ook nooit weg!
En wat dat afgestomt betreft das bij de meeste paarden en pony's selectief.
Bij ons bijvoorbeeld is er een meisje die een manege paard huurt en wedstrijden met hem rijd, zo sloom als ie in de lessen kan zijn zij scoort effe 162 punten op een officiele wedstrijd.
En mijn dikke Tink loopt ook (engelse) manege lessen mee (oke zodra ik geld heb voor privestalling absoluut niet meer maar nu is het even niet anders) Rij haar zelf nu ong. een jaar western en heb mijn eerste wedstrijden gestart en als in lintjes! hoezo afgestompt?

Sanniej
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:24

Als de paarden goed verzorgd worden en ze niet steeds met de zweep geslagen worden als ze iets niet doen maar dat gebeurt erg vaak..

xx san

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:05

Ik vind dat een manege ook "persoonlijk" moet zijn. Dus niet te groot, en niet te veel verloop van paarden en ponys.
Je moet je er op je gemak voelen en het idee hebben dat de paarden zich er ook op hun gemak voelen.
Je moet het idee hebben dat je vooruit gaat met lessen (waarom heb je anders les?).
Verder vind ik het belangrijk dat je verschillende dingen leert, dus naast dressuur ook verzorgen, theorie, keertje springen, en buitenrijden!

(overigens vallen maneges met met-zijn-allen-in-een-rijtje lessen sowieso af!)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:34

Als het geld niet zwaarder gaat wegen dan het welzijn van de paarden! Haha!

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:08

Dat is denk ik per persoon verschillend. Wat de een erg goed vind kan de ander echt bagger vinden. Vooral bij de manier van lesgeven zit hier erg veel verschil in. Toen ik bij de ponyclub zat werd er les gegeven in een groep van 6 ofzo iedere keer werd er iemand 5 tot 10 minute apart genomen dit vond ik een hele fijne manier, bij een ander vrouwtje wat we hadden deed zij alles gezamelijk. Dit vond ik persoonlijk wat minder.
Sowieso vind ik het erg belangerijk dat de paarden er goed uitzien, goed behandeld worden en gezond zijn. Op je gemak voelen is idd ook belangrijk en het is ook wel fijn als je ook nog iets leerd Knipoog

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:24

wat amadeo zegt klopt allemaal alleen er is nog één ding aan toe te voegen " je moet je goed voelen,meteen als je binnen komt" je moet je gewoon WELKOM voelen!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:48

Party!! Als de pony's er goed bijstaan (qua stal; stro dus)
Party!! De pony's zijn goed verzorgt, krijgen goed te eten!
Party!! Gezellige sfeer
Party!! Goede mogelijkheden om te rijden!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:49

als er respect is voor de individu (zowel mens als paard)

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:29

Ik vind naast alle besproken punten vooral erg belangrijk dat je leert hoe je een paard goed op moet zadelen en verzorgen... ik heb nu mijn eigen paard (haflinger) en ik merk dat ik zulk soort dingen gewoon niet (goed) heb geleerd op maneges...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:34

-als de paarden goed verzorgd worden en er goed gezond uitzien
-als het personeel aardig is
-als er respect is voor mens en paard (misschien nog wel de belangrijkste eis)
-als er goed wordt les gegeven.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:40

ik ging wel eens naar een manege waar het er heel goed verzorgd en netjes uitzag,maar toen ik er eenmaal reed,gingen ze roddelen en doen,dus het is belangrijker dat je je er thuis voelt dan dat het er netjes uitziet...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:42

Netjes verzorgt
Aandacht voor de mensen
Goede kwaliteit van lessen
Ruime boxen
Goed berijdbare bak
Min. 1 bak waar je áltijd kan rijden, ook als er lessen worden gegeven
Goed verzorgde paarden

Mirjammie

Berichten: 864
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:25

djangogirl schreef:
renza de meeste manegepaarden zijn afgestompt Knipoog


Hier ben ik het echt niet mee eens! Bij ons op de manege hebben ze gelukkig paarden die niet afgestompt zijn! Bijna alle paarden kunnen springen en/of dressuren op zeker M niveau, volgens mij heb ik wel geluk met zo'n manege Bloos.
Het is er altijd gezellig, de instructie is goed, en de paarden worden heel goed verzorgd. Vanaf het voorjaar gaan ze lekker overdag de wei in, en wanneer het kouder wordt krijgen ze allemaal een deken op.
Wat ik ook belangrijk vind is dat de paarden allemaal een goed passend zadel hebben! Bij sommige maneges is dit jammergenoeg echt niet zo!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:27

-paarden en pony's in goede conditie
-echt les krijgen, niet elke week een uur dezelfde figuren hobbelen
-Het liefst niet alleen les krijgen maar ook een beetje aandacht voor verzorging, zelf opzadelen ofzo (en daar dan ook hulp bij krijgen als dat nodig is)
-en de sfeer moet goed zijn, niet die roddelachtige 'ik gun jou niets' sfeer die op veel maneges waar ik geweest ben hangt.