Wedstrijdrijden ook mogelijk voor manegeruiters...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zietje

Berichten: 447
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Amsterdam

Wedstrijdrijden ook mogelijk voor manegeruiters...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 09:03

Hey,
Ik las in de Paard&Sport van 24 april dat het nu ook mogelijk is voor manegeruiters om de manegepaarden landelijk te starten. Zijn er al ruiters die dit hebben gedaan??
Het maakte mij namelijk wel nieuwsgierig......
En wat denken jullie over deze samenwerking tussen de KNHS en de FNRS? Zal het de wedstrijdsport ten goede komen of juist niet?

Groetjes, Zita

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:06

Of je met manegepaarden wedstrijden mag starten ligt aan de eigenaar. Er zijn genoeg manege's die dit al jaren laten doen. Lijkt me dus niet echt een nieuwe regeling...

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:10

Volgens mij gaat het hier om mensen die eerst via een ruiterpaspoort de FNRS wedstrijden hebben gestart en nu met dat manegepaard een overstap maakt naar de B of L.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:10

Vind dat hele paspoort zo wie zo maar vaag... Dat je naaraanleiding daarvan op een bepaald niveau mag starten...

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:45

Bij ons starten al meisjes met manege pony's(waarschijnlijk later ook de paarden maar nu alleen nog met de pony's). Ze zijn nog maar net begonnen maar een paar doen het erg goed(een paard ook minder maar ok). Bij ons heeft het verder niet zoveel met het paspoort te maken, die zijn bij ons namelijk pas net ingevoerd. De eigenaar van de manege heeft gewoon een "wedstrijdgroepje" samen gesteld, die rijden 3 keer per week op de pony(1 keer voor hun zelf, 1 keer in een gewone les en 1 keer in de speciale wedstrijd les). Ik moet zeggen dat de sfeer onderling er niet beter op wordt....

Er zijn meer maneges dit zo iets doen inderdaad, bijvoorbeeld de Larense manege weet ik toevallig(die starten nog wel eens bij ons).

Maarja, als je met een manege paard wil gaan starten zul je ook vervoer moeten hebben. Bij ons is dat niet nodig, omdat de wedstrijden ook bij ons op stal georganiseerd worden. Maar bij de Hollandsche(waar zietje rijdt, voor de duidelijkheid) zal er toch vervoer geregeld moeten worden dan.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:35

Bij ons konden manegeruiters altijd al officiele KNHS wedstrijden rijden. Ze waren dan gewoon lid van de vereniging.

Via de FNRS kunnen ze niet hoger komen dan B springen en LI dressuur heb ik begrepen, wel zonde eigenlijk.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:50

Pluutje schreef:
Bij ons starten al meisjes met manege pony's(waarschijnlijk later ook de paarden maar nu alleen nog met de pony's). Ze zijn nog maar net begonnen maar een paar doen het erg goed(een paard ook minder maar ok). Bij ons heeft het verder niet zoveel met het paspoort te maken, die zijn bij ons namelijk pas net ingevoerd. De eigenaar van de manege heeft gewoon een "wedstrijdgroepje" samen gesteld, die rijden 3 keer per week op de pony(1 keer voor hun zelf, 1 keer in een gewone les en 1 keer in de speciale wedstrijd les). Ik moet zeggen dat de sfeer onderling er niet beter op wordt....

Er zijn meer maneges dit zo iets doen inderdaad, bijvoorbeeld de Larense manege weet ik toevallig(die starten nog wel eens bij ons).

Maarja, als je met een manege paard wil gaan starten zul je ook vervoer moeten hebben. Bij ons is dat niet nodig, omdat de wedstrijden ook bij ons op stal georganiseerd worden. Maar bij de Hollandsche(waar zietje rijdt, voor de duidelijkheid) zal er toch vervoer geregeld moeten worden dan.


je vergeet erbij te zeggen dat het wedstrijdgroepje een flink aantal euro's moet neertellen om uberhaubt te mogen wedstrijdrijden,plus nog het startgeld Tong uitsteken

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:56

Heb ook al jaren terug gestart met een manegepony Lachen
Gingen we met de hele zooi op wedstrijd! Gezellig hoor

Kost idd wel klauwen met geld Scheve mond
Huur pony van de manege (hij kon dan niet in de les...)
Vervoer
bovenop deze kosten:
Inschrijfgeld wedstrijd
lidmaatschap
startkaart
startcoupons
enz...

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:13

Ik reed al zo'n 16/17 jaar geleden manegepaarden in officiële wedstrijden, ik heb het tot en met M2 geschopt dus.....

HEt zou ook wel raar zijn als het niet mocht, je mag toch ook met je verzorgpaard starten?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:23

Wat is precies het doel van dit topic?

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:37

Mystica schreef:
Wat is precies het doel van dit topic?

Erachter komen of mensen wel eens gestart hebben met een manegepaard/pony. En of dat überhaupt kan.
En wat we ervan vinden dat de FNRS en het KNHS samen gaan werken, of dat de wedstrijdsport ten goede zal komen of niet.

Wat is precies het doel van jouw opmerking?

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:01

Bij mij op de manege mag je ook met manegepaarden starten hoor! Niet met allemaal, maar met sommige wel.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:10

Op zich wel een leuk initiatief, maar vind dat er wel een hoop regels aan vast zitten. Bijvoorbeeld dat de winstpunten op naam van de ruiter staan en niet op die van de combinatie en over open startkaarten enzo.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:31

Het wedstrijden rijden voor manegeruiters is eigenlijk net zo toegankelijk als de (manege) eigenaar dat toelaat.

Ook ik start wedstrijden met een manegepaard. Doordeweeks les, in het weekend rijd ik voor mezelf tegen een kleine vergoeding, of ik heb een wedstrijd (alleen thuiswedstrijden, en af en toe gaan we met de andere wedstrijdruiters op concours). Bij ons wordt er door de instructrice gekeken of je, als je wilt gaan starten, een goede combinatie vormt met een van de paarden. Voorwaarde is wel dat je het paard in het weekend komt rijden zodat je hem regelmatig onder het zadel hebt, ook in de les wordt je dan vaak als combinatie ingedeeld.

Ik begrijp uit het artikel dat het wedstrijden starten voor zowel de manege en de ruiters een stukje laagdrempeliger wordt. Als de manege dit systeem invoert dan moeten de ruiters een paspoort halen (een bevestiging van een bepaalde basiskennis?), en dan kunnen ze een (open?) startkaart aanvragen waarmee ze met een manegpaaard kunnen starten. De manege organiseert dan (evt samen met de plaatselijke vereniging) wedstrijden waar F proeven worden gereden die in niveau vloeiender oplopen dan bij normale wedstrijden. Ook is het beginniveau een stuk lager.
Deze proeven heb je dus ook voor het springen en zelfs voor western heb ik begrepen.
Als je dan je top hebt bereikt is de overstap naar het rijden van de KNHS wedstrijden een stuk makkelijker en volgens mij is dat ook een van de doelen.....