gelpad

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 14:22

Ik heb sinds kort een gelpad voor mijn haflinger en ik vroeg me af wie er al meer ervaringen heeft met gelpads..
Is dit nou echt veel beter voor je paard of valt het wel mee?
En je kan zonder sjabrak rijden als je met gelpad rijdt,maar gaat dit aan de onderkant niet schuren dan?
Misschien een beetje domme vragen,maar ik stel ze toch maar.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:24

Met gelpad rijden is niet veel beter voor de rug, behalve als er in het midden z'n soort vouw zit dat het niet op de ruggengraat rust.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:11

Waarom is dit niet beter voor de rug? Ik dacht dat een gelpad de druk van de ruiter beter verdeeld.
Ik rijd zelf ook nog met een sjabrak, deze is namelijk bedoeld om je zadel te beschermen tegen huidvet en zweet. Ze hebben dus beide een andere functie.
Maar volgens mij heb je bij een goedpassend zadel en met een onafhankelijke zit niet altijd een gelpad nodig.

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:27

ja ik ben het ook met klien eens. het is inderdaad nog verstandig om met sjabrak te rijden tenzij je vaker je zadel wil schoonmaken Knipoog maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:37

Probeer de zoekmachine maar eens, genoeg topics over geweest!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:08

een gelpad is alleen maar als je zadel niet goed ligt.past enzo...

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:46

dat is niet helemaal waar, als je pony/paard gevoelig is voor druk op zijn rug helpt een gelpad dat gewicht beter te verdelen.
Een pony met een goede rug merkt hier vrij weinig tot niks van, maar voor een pony met een gevoelige rug kan dit een heel verschil maken.

problemen in je zadel er mee oplossen is natuurlijk een foute reden, want zo'n zadel ligt dan nooit helemaal lekker erop, ook met gelpad niet.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:57

Charos schreef:
dat is niet helemaal waar, als je pony/paard gevoelig is voor druk op zijn rug helpt een gelpad dat gewicht beter te verdelen.
Een pony met een goede rug merkt hier vrij weinig tot niks van, maar voor een pony met een gevoelige rug kan dit een heel verschil maken.

problemen in je zadel er mee oplossen is natuurlijk een foute reden, want zo'n zadel ligt dan nooit helemaal lekker erop, ook met gelpad niet.


klopt helemaal. 1 van de pony's die ik rij, ligt t zadel zonder gelpad een beetje wieblig, met gelpad komt t alleen wat omhoog, ,maar wiebelt t nog... gelpads hebben we nut voor t verdelen over ded rug enz.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:22

Ik rijd met een gelpad onder Apollon's zadel, ze heeft snel last van d'r rug en met die gelpad heeft ze er veel minder snel last van.
zonder shabrak rijden lijkt me nou niet echt fijn voor het paard, en ook niet voor het zadel.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:25

Ik rijd zonder gelpad. ik heb namelijk een zadel dat goed ligt en dan is een gelpad eigenlijk niet nodig. Een gelpad kan zelfs meer druk opleveren.

Uit de bit test kwam ook naar voren dat een gelpad vaak veel druk opleverd.

Als je paard een gevoelige rug heeft dan is het wat anders. Maar als je paard een 'gewone' rug heeft en het zadel goed ligt dan kunt je beter zonder gelpad rijden.

Ik heb liever ook zo min mogenlijk tussen de rug van het paard en mezelf. Zo rijdt ik gewoon lekkerder en komen de gewichtshulpen beter door. Maar dat is dus mijn mening.

Ik heb trouwens dit gelpad.
Afbeelding

Dat is meer gevormd naar de rug van het paard en gaat zo extra druk tegen en kan ook niet dubbel gaan liggen op de rug.