Heerlijke voorbereiding op wedstrijd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Heerlijke voorbereiding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 16:03

Vandaag had ik weer wedstrijd (H.C. M2 1 proef) en daar wilde ik me gisteren op voorbereiden. Maar ze waren in de buitenbak aan het werk om die netjes te krijgen voor vandaag, en in de binnenbakken was er de hele dag manegeles. Bovendien had Duvel deze week al erg veel gedressuurd en had hij vrijdag al late blijken dat hij daar eigenlijk geen zin meer in had, dus ik kon beter iets anders verzinnen.
Toen ben ik lekker met hem naar het strand gereden, lekker relaxed, beetje stappen en draven en in de duinen een stuk gegalopeerd en toen ik op het strand aankwam heb ik een rustig stuk op gezocht en ben daar leker een half uur met dressuur bezig geweest. Een voordeel van het strand is, dat hij daar vanzelf al wat makkelijker voorwaarts gaat, ik hoef hem niet zo vooruit te duwen, dus kan me beter concentreren op de oefeningen. Wat ik wel moeilijk vond, was om het goed recht te houden, kun je nagaan wat voor steun een bakrand eigenlijk geeft aan je paard.
Ik was echt lekker aan het rijden, en ineesn schoot hij onder mijn kont vandaan, omdat er een klein meisje aan kwam rennen. Maar ja, ook op wedstrijd kun je rennende kleine kinderen tegenkomen, dus ik vond het niet zo erg, gewoon weer terug genomen en weer verder gereden.
Uiteindelijk stond er zelfs een klein publiekje, het meisje en haar zusje en moeder en oma.
Na dat half uur ben ik lekker terug gestapt aan een lange teugel richting het ruiterpad de duinen in (nog even een aanvaring met twee kleine pokkehondjes die keihard blaffend/keffend op ons af kwamen rennen, maar toen ik Duvel hun kant op draaide en naar ze toen begon te galoperen, wisten ze niet hoe snel ze om moesten draaien en terug naar hun baasjes moesten rennen. En daarna weer relaxed verder gestapt.
Ik was echt super tevreden over Duvel, hij was echt heel erg braaf tijdens de rit er naartoe (en dat is nog wel eens anders, zie: [VvdD] Zin in een balletje Duvel-gehakt? )
En vandaag dus mijn wedstrijd gereden. Ik startte maar 1 proef en H.C., omdat ik vorige week mijn punten in de M1 had gereden om M2 te mogen starten. Om dan meteen echt M2 te starten, vond ik niet zo'n goed idee, ik wilde eerst goed gaan oefenen, maar voor deze wedstrijd stond ik wel al ingeschreven en het was de eerste va dit jaar bij onze eigen vereniging. Ik zou eigenlijk gewoon M1 starten, maar toen stelde onze wedstrijdsecretaresse voor om dan HC M2 te starten en dat was een erg goed idee van haar. Ik zat erg relaxed op Duvel en hem nog nooit zo lekker op mijn gemak een proef gereden. Op verzoek heeft de jury er erg veel commentaar bij laten schrijven, waarmee ik nu aan de slag kan om mij voor te bereiden op de eerste echte wedstrijd, die gepland staan op 12 juni. We hadden 148 punten en daar was ik zeer tevreden mee.
Voor onze volgende wedstrijd ga ik maar weer oefenen op het strand, wie weet heeft het wel geholpen!

Sall

Berichten: 6712
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:21

*zucht* ik zou willen dat ik wat meer uitrij mogelijkheden had..
Met mijn pony ging ik in het verleden eigenlijk wel 1x per week of om de week met de trailer (samen met een vriendin met paard) naar het strand.
Soms gewoon lekker recht uit met tussendoor een heerlijke sprint Haha!
Maar heb ook wel lekker gedressuurd aan het strand.. Dusss ik ken het gevoel! En heeeeerlijk gevoel!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:56

Leuk dressuur rijden op het strand Haha!
Ook fijn dat de jury er veel commentaar bij had geschreven want daar kan je dan goed op letten enzo. Succes met je volgende M2 proefjes!

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 17:21

Ja, gewoon lekker rechtuit rijden en een (ren)galopje make is ook leuk op het strand, of lekker diep door het water heen, is ook nog eens erg goed voor de benen.
Maar ik wil niet dat hij aanleert strand=hard, dus af en toe mag hij wel hard, af en toe niet. En gister dus niet. Maar ik ga dat wel vaker doen zo (ook niet elke keer, dan gaat de lol er ook af) het is alleen jammer dat ik er al bijna een uur over doe om op het strand te komen (het kan wel sneller, maar dan vind ik het niet eerlijk om op het strand ook nog eens hard met hem te gaan werken), dus zoiets kost altijd heel veel tijd...
Aan de andere kant is het wel weer goed om Duvels uithoudingsvermogen op te bouwen, dan loopt hij toch mere dan een uur per dag, zonder dat hij heel erg zwaar en hard hoeft te werken, het grootste gedeelte van de tijd.

Sall

Berichten: 6712
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:56

Ja, zo deden wij het ook.
Niet altijd standaard dezelfde rit, de ene keer mocht hij 'planken' en de andere keer ging het allemaal heel beheerst.
Het is volgens mij juist heel goed voor Duvel, ook die rit er na toe, krijgt ie idd een goede conditie van!

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 12:43

Ja precies, dan is hij lekker aan het lopen, zonder dat je alleen maar die saaie dressuuroefeningen aan het doen bent.
Ik heb mijn vader gevraagd of hij een volgende keer als ik op het strand dressuur ga oefenen foto's wil komen maken, dat lijkt me wel leuk.
Er zijn bij ons in de buurt trouwens ook nog wel stukken grasveld waar ik wel eens ga dressuren, halverwege een buitenrit, om Duvel wat vertrouwd te maken met een grasbodem, want vorig jaar liep hij erg onzeker op ons eerste grasconcours.