Stroomstoring in Ouderkerk aan de Amstel, duisternis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Stroomstoring in Ouderkerk aan de Amstel, duisternis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 23:43

Toen ik vanavond naar stal reed, werd het halverwege Ouderkerk steeds donkerder. Toen ik de weg langs stal opdraaide, zag ik het al: geen electriciteit vandaag. Het stalterrein was donker, heel donker. Het gaf een sinistere aanblik, donker terrein onder de sterren.
Eerst maar eens naar de kantine om poolshoogte te nemen, de kantine werd een beetje verlicht door kaarsjes.
Vanavond zou ik eigenlijk les hebben en toen bleek dat de kans op electriciteit heel klein was, heb ik eerst mijn instructrice even gebeld om af te zeggen.

Daarna samen met Von en Dorus een plan de campagne gemaakt, de paarden moesten toch lopen. Na beraad besloten wij om de paarden beweging te geven in de longeerbaan, die is namelijk ijsvrij. Dorus zou de auto erbij zetten om ons bij te lichten. Goed plan dus, tijd voor wat actie.

In de stal was het donker, heel donker. In de stalgang stond een auto om nog een beetje licht te scheppen in de duisternis. Buiten de stal stond het noodagregaat te draaien om de pomp voor het drinkwater voor de paarden aan de gang te houden. De koeling van de kantine en een noodlamp werden ook aangesloten.

In het donker dus dekens wisselen, beenbeschermers omdoen. Zo'n beetje op de tast hoofdstel in doen. Al met al was het heel bijzonder, behalve Von en ik waren er nauwelijks mensen op stal, het was donker en stil. In het donker paard naar buiten geloodst, vlak langs het agregaat. Eenmaal buiten was het best nog wel licht, vergeleken met in de stal.

Bijgelicht door de koplampen van de auto beetje gelongeerd. Voor mijn paard ook vreemd natuurlijk om zonder licht van alles te doen, hij was opmerkelijk braaf de hele avond. Hij ziet ongetwijfeld beter dan ik, maar het blijft vreemd.

De eigenaar van de auto die in de stal stond, was inmiddels vertrokken. Dorus was weer de redder in nood en scheen bij, hield paard even vast enzovoort.

Kortom, het was een bijzondere avond. Hopelijk is de storing snel verholpen en heeft Ouderkerk morgen weer stroom.

Von en Dorus: dank voor de hulp!

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 00:49

Een spannende avond dus. Het is wel weer eens iets anders. Hoe vonden de paarden het zo in het donker. }>

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 01:10

he hallo
Wat een toestand bij ond in het dorp zeg.
Half ouderkerk zat zonder licht dus wij thuis ook.
Om half 7 viel alles uit, om 9 uur ben ik maar eens naar stal gegaan, en aangezien ik al een keer bij mijn paard was geweest hoefde ik niet zo heel veel te doen.
Bij aankomst was het dus hardstikke stil op stal en donker,
Gelukkig had ik mijn zaklamp meegenomen, dus ik had wel licht.
Ik heb 15 min met mijn paard gestapt,
Daarna heb ik mijn auto voor kojack z'n stal geparkeerd (hij staat in een buitenbox) dus ik had licht, zijn stal een beetje gedaan, voer gegeven.
Toen ben ik maar naar huis gegaan weer de duisternis in.
Om 10 uur ging het licht aan wij juichen maar ja nog geen seconde later ging het weer uit, pas om 22.55 deed alles het weer.
Het was me het avondje wel.
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 01:47

Dus het doet het weer? Gelukkig maar, kunnen we morgen weer normaal aan het werk.

De paarden waren erg kalm trouwens, ze vonden het waarschijnlijk ietsjes vroeg al nacht worden.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 01:54

He hallo
Ja de paarden waren best braaf, het viel me ook best mee ik liep met een zaklamp in de stal en ze keken er niet eens raar van op.
Dit is dus al de 2e keer dat het licht in ouderkerk is uitgavallen , de laatste keer was vorig jaar en heeft +- 4 uur geduurd.
Het stomme was dat de breuk toen bij on sop stal was.
Groetjes

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 10:07

Was idd een hele aparte gebeurtenis!
Op zich had het ook wel wat, het was een heel aparte sfeer zo donker en koud onder een strakke sterrenhemel.
Tinka was ook redelijk braaf, eerst een paar rondjes met haar rond gestapt op het terrein, voordeel dat ze veel wit heeft, ik was zichtbaar!
Daarna met behulp van Dorus en de lampjes van onze auto gelongeerd en toen op de tast dekentje weer om en in de stal gezet, kon gelukkig mijn stal makkelijk vinden omdat Dinti ook wit is, toch handig hoor, paarden met veel wit Haha! .
Daarna Lovely geholpen en toen maar richting huis voor een heerlijke bak koffie, want die hadden we gemist in de kantine!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:16

Dat klinkt inderdaad erg spannend! Nou ja jullie konden je paarden tenminste nog beweging geven! Haha!

Maar wel weer heel apart om mee te maken!

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 14:08

Groot voordeel van onze stal is dat ze het terrein heel goed ijsvrij houden!
Buitenbak en longeerbaan zijn ook prima te berijden. Petje af hoor voor de pensionhoudster (mag ook wel eens gezegd).
Als er dan zoiets gebeurd als de stroom die uitvalt dan kan je gelukkig toch nog wat doen omdat je niet bang hoeft te zijn over glijpartijen e.d.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 15:54

He hallo
Vorig jaar was het dus hetzelfde verhaal, alleen gebeurde het s'avonds laat.
Het weer was ook koud en de eigenaren hebben toen de hele nacht door moeten werken om te zorgen dat de pompen, die de waterbakjes doen niet zouden bevriezen.
Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 19:27

Het mag zeker wel gezegd worden dat er bij ons veel zorg besteedt wordt aan het terrein. Van de 4 buitenbanen, zijn er twee uitstekend te gebruiken. Het hele terrein is inderdaad ijs- en sneeuwvrij, je kunt gewoon buiten rondstappen.
Het agregaat dat gisteren draaide is niet genoeg om het hele zaakje aan de gang te houden, maar de noodzakelijke dingen dus wel. En niet te vergeten, het was er. De paarden zijn het belangrijkste immers, dus dat wordt goed geregeld.