ik ben echt boos!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

ik ben echt boos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 17:46

Ik ging vandaag met mijn schoonzus paardrijden (vrijrijden) en daarna effe een stukkie fietsen langs weilanden.....

Komne we langs een weiland staan er 4 (ijslanders Verward ) en die zijn gewoon verwaarloosd Huilen Boos! Zegttie man waar ze van zijn........je mag er alles mee doen rijden BORSTELEN enzo.....
Nou ik heb gelijk ja gezegt want die beesten zien er niet uit! De staart is helemaal vol met modder en van die stekel dingen het is net een plank en laten we het dan maar niet over de manen hebben Lips are sealed
Als ik ze niet kan opknappen ga ik de dierenbescherming bellen.......maarja ik wil het het liefst eerst zelf proberen natuurlijk.......keetut kben eigenwijs maar ik ga zoiesow wel de dierenbescherming bellen maar om te zeggen dat ze daar staan en dat ik ze ga proberen op te knappen.....

Op 2 kan je rijden op 1 schimmel en 1 bruine verder die andere 2 zijn: 1 bruine en een soort haf kleur!


ik ben eg boos Boos! Huilen en ik owu die man slaaaaaaan zooooo Huilen Huilen

{edit}geen capslock in titel asjeblieft {/edit}

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 17:54

omdat die beesten onder de modder zitten? mag je wel eens bij ailin komen als je daar niet afentoe een borstel overheen haalt ziet ze er ook niet uit. nu nadat t nat is geweest is de staart weer best redelijk geworden Party!! . zolang de paarden niet broodmager zijn en onder de schimmel/wondjes ed zitten zou ik nog niet de dierenbescherming bellen. is niets mis mee dat ze smerig zijn zodra ze weer wat meer in handen komen zullen ze snel een mooiere vacht krijgen. wel leuk dat je ze mag verzorgen
enneh als je zo modern tikt wordt t bijna onleesbaar

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 17:56

Echt zielig!!!!!

Ik ga ze samen met Deb verzorgen. Ik kan niet zovaak maar beter iets dan niets toch? In de zomer kan ik wel vaker, want dan is het langer licht.
Er zit ook 1 gevaarlijke bij en ik vind het altijd wel een uitdaging met zulk soort paardjes te werken Lovers

Morgen om half 10 ga ik naar Debbie Gaaaap
En ze dan een beetje proberen op te knappen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 17:59

ze hoeven niet verwaarloosd te zijn hoor. Misschien heeft die man geen tijd om ze elke dag te borstelen en dat is ook helemaal niet nodig hoor. Dat doen de ponies wel bij elkaar.
Als ponies er vies uitzien is dat helemaal niet zielig, kijk maar hoe de paarden die in het wild leven eruit zien.

Maar wel goed van jullie dat jullie ze wat gan opknappen, ik hoop dat het leuke pony's zijn voor jullie!

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 18:00

Marjolein schreef:
omdat die beesten onder de modder zitten? mag je wel eens bij ailin komen als je daar niet afentoe een borstel overheen haalt ziet ze er ook niet uit. nu nadat t nat is geweest is de staart weer best redelijk geworden Party!! . zolang de paarden niet broodmager zijn en onder de schimmel/wondjes ed zitten zou ik nog niet de dierenbescherming bellen. is niets mis mee dat ze smerig zijn zodra ze weer wat meer in handen komen zullen ze snel een mooiere vacht krijgen. wel leuk dat je ze mag verzorgen
enneh als je zo modern tikt wordt t bijna onleesbaar


klaat nikki morgen wel de digi meenemen want jij weet niet hoe erg het is die huis is keihard en wonden hebben ze ook......
maar het is eg niet normaal.....oke ik heb wellis paarden gezien die vies zijn maar dit Lips are sealed ik denk dat je gewoon die staart eraf moet knippen want borstelen gaat eg niet lukken hoor

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:06

klaat nikki morgen wel de digi meenemen want jij weet niet hoe erg het is die huis is keihard en wonden hebben ze ook......


Dat klinkt wel zielig ja! Ben benieuwd naar de fotos. Want soms maken mensen het erger dan het is. ( ik zeg niet dat dat nu gebeurd).

[**] wilde bv vandaag niet lopen buiten en toen brak ik een tak(je) van een boom af en sloeg hem daarmee op zn kont. Je had die wandelaars moeten horen... Schijnheilig

Hopenlijk kunnen jullie ze goed opknappen. Als je van plan bent de dierenbescherming te bellen zou ik dat doen voordat je ze gepoetst en ontklit hebt, anders ziet het er minder erg uit. Lachen

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:06

Deb we gaan niej knippen hoor!!! Ik koop wel paardenshampoo een keer.
En ik neem wel digi mee ja

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 18:09

tuurlijk gaan we niet knippen!!!!!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:21

Ik denk niet dat de dierenbescherming zich aan dit soort dingen stoort. Het is nu overal nat en dan krijg je zulk soort zaken als je ze niet binnen zet of een schutstal hebt. Kijk eens naar de conditie, het is natuurlijk een andere zaak als de dieren sterk vermagert zijn.Wil hiermee dus niet zeggen dat ik het eens ben met deze manier van "paarden houden",ik ga er dus liever anders mee om.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:34

Elke pony met dikkere vacht die hele dagen buiten staat ziet er zo uit.
Zeker als ze een tijdje niet geborsteld zijn en de modder is opgedroogd in hun vacht en manen en staart.
Doordat ze ook vettere haren krijgen (wintervacht) lijkt het ook viezer, en vooral als je ze gaat vergelijken met pony's die wel 's nachts op stal staan.
Deze pony's zijn waarschijnlijk een tijdje niet geborsteld, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet gezond zijn.
Kijk eens of ze erg mager zijn (kun je de ribben erg goed zien?), of dat ze wondjes hebben, bijv. op het hoofd of op de benen.
Elk paard heeft wel eens een wondje, maar het moet natuurlijk wel goed behandeld worden, je zou kunnen kijken of het ontstoken is.
En hebben de pony's traanogen, en zijn ze verkouden (neus) of hoesten ze, dat soort dingen kun je bekijken.
Veel succes met verzorgen en ik ben benieuwd naar de foto's!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:49

Zijn ze verwaarloosd omdat ze onder de modder zitten??? Lijkt me een beetje snelle conclusie. Het zegt toch alleen dat ze niet zo vaak gepoetst worden of zich heel vies maken. Dat lijkt me geen ramp. Met je verhaal wek je de indruk dat ze heel zielig zijn maar een groepje vieze Yslanders in de wei lijkt me helemaal niet zielig. Gezellig juist!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:54

Ik vind het trouwens wel heel leuk voor jullie dat jullie wat met deze beestjes bezig gaan. Zou gaaf zijn als het echt Yslanders zijn en je ze kan laten tolten. Staarten kan je trouwens ook wel met groene zeep wassen hoor. Werkt net zo goed als paardenshampoo en een stuk goedkoper...

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 18:59

isut dan normaal als die man maar 1 baal hooi geef op een dag aan 4 pony's !?!? lijkt mij niet......

En alssie zegt je mag er alles mee doen want ik heb er toch geen tijd voor?! lijkt mij niet HAD ZE DAN NIET GENOMEN!

en ze vechten gewoon met elkaar om eten!

maarja.....misschien vindt ik misschien iets wel sneller verwaarloosd dan jullie Frusty Boos! Lips are sealed

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 19:03

pfffff.....ik heb nu eg zoiets van had ik dit topic maar niet geplaats!
Volgens mij wordt ik eg niet sirieus genomen Frusty Verdrietig Lips are sealed

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:04

Wat die ene baal hooi betreft:
ligt er aan hoe groot de pony's zijn, en misschien krijgen ze 's morgens of 's avonds laat nog meer eten?
Verder: pony's die nooit bereden worden (denk ik omdat ze zo onder de modder zaten) hebben ook niet veel nodig.
Pony's die in de manegelessen lopen en maar twee uurtjes buiten staan, hebben veel meer nodig.
IJslanders zijn gewend aan lage temperaturen, eten zoeken in de sneeuw, etc.
Als de pony's niet te mager zijn dan is het hooi wel genoeg denk ik.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:06

1 baal hooi aan 4 ijslanders die buiten staan... hmm, zat.
Maar ga de pony's lekker poetsen zou ik zeggen, flink rossen, dan weet je tenminste zeker dat ze ziek worden.
Als je niks met je pony doet, laat hem dan lekker buiten staan en een wandelende hoop modder worden. Die modder houdt ze warm.
En wonden, tja, In een groep hebben veel paarden weleens wonden.
Ben benieuwd naar eventuele foto's

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:14

Ik ben t wel met Stef eens.
Als die paarden dag en nacht buiten staan, moet je ze juist niet flink poetsen, dat dient als beschermlaagje.
En een baal hooi is zat hoor, zijn ze zo mager dan?
Je verteld namelijk alleen dat ze onder de modder zitten...
Zijn ze mager?

Voor de rest niets negatiefs tegenover jou hoor, vind het juist goed van je dat je zoveel voor die beessies over hebt. Knipoog

Je kunt bijvoorbeeld wel ff lekker die hoeven uitkrabben, staarten antiklit maken, ogen en neus schoonmaken en met ze rijden en wandelen enz.
Zijn het trouwens geen jaarlingen of zo? Daar zou ik ook ff naar vragen. Straks zit je nog op een jaarling!!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:21

Als je mijn viertal zou zien denk ik dat je daar ook van zou schrikken, ik poets de pony's niet, juist omdat ze buitenstaan. De enige die gepoetst wordt is de tinker, maar die heeft dan ook een dek op buiten. Ze hebben hun vet hard nodig en wanneer je poetst haal je het vet ook weg. Verder lijkt het me een bijzonder slecht idee om met dit weer staarten te gaan wassen. Grote kans dat ze daarna wel verkouden zijn.
Ook kleine wondjes zijn heel normaal wanneer paarden in een groep staan, het wordt anders als het grote onverzorgde wonden zijn, maar een bijtplek hou je niet tegen onder deze omstandigheden.
Persoonlijk denk ik niet dat het een goed idee is wanneer jullie pony's gaan verzorgen terwijl jullie zo boos zijn op de eigenaar. Het zijn wel zijn paarden! Ruimte voor overleg over de verzorging wordt er op die manier niet echt gemakkelijk op.

Wat betreft het hooi: mijn tinker, twee Welsh K pony's en shetlander krijgen ook een baal hooi per dag. Daarnaast ook wel brok en slobber maar IJslanders zijn koudbloeden, net als tinkers en hebben maar heel weinig brok nodig.
Die van mij zijn overigens dik genoeg Haha!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:58

Leuk voor je dat je zomaar 4 verzorgpony's erbij hebt! Een nieuwe uitdaging dus. Veel plezier met ze! Party!!
Maar opzich zijn vieze pony's niet per definitie zielig hoor. Pony's die in de winter buiten staan, moet je juist minder poetsen en al helemaal niet wassen, want dan verliest de vacht huidvet dat een beschermlaagje vormt tegen kou en regen.
En een baal hooi voor 4 ijslanders die niet werken, lijkt me best redelijk hoor.
Maar ja, wie ben ik, ik weet natuurlijk niet hoe ze eruit zien. Als ze idd onder de wonden zitten is het natuurlijk een ander verhaal.

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 20:04

'neej 2 zijn er 10 en 1 is er bijna 4 en die andere weet ik niet maar....die modder oke maar die manen en staart is eg erg.....kijk een (beetje) klit maakt niet uit snap ik ook wel maar er zitten heel veel van die ballen in met van die steekels....kweenie hoe die dingen heten en die krijge je er eg niet makkelijk uit...maar misschien vinden jullie het niet zielig maar ik wel ik zou mijn paard nooit zo laten maarja,iedereen is anders maar je ziet gewoon dattie man geen anndacht aan zijn pony's besteed

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 20:07

En volgens mij zij het geen ijslanders (die man zei van wel, maar het lijkt er niet egt op Tong uitsteken ) volgens mij iets van shet x nogwat Verward

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:17

Debbie, hoe je het verteld klinkt het erg sneu voor die beestjes, maar idd hoeven paarden niet verwaarloosd te zijn als ze er zo uit zien.

Als je een wollig paardje hebt en een blubberpoel, geef het paardje 2 seconden en het ziet er uit als een verwaarloosd monster. Dat komt puur omdat je waarschijnlijk gewend bent om schone paarden te zien, maar die beestjes kunnen het makkelijk hebben, ze hebben niet voor niks een dikke vacht.

En wat je zei over het serieus nemen...
Misschien moet je wat minder in spreektaal tiepen. Het komt vrij jong over en de manier van tiepen kan irritaties tijdens het lezen opwekken. Het komt op mij een beetje over alsof je met die manier van tiepen het verhaal nog drastischer probeerd over te brengen. Ik heb het over woorden zoals: eg, dattie, neej, kweenie, isut, alssie, wellis... Ik noem er maar een aantal....

Ik wil niet banketstaaf over komen, maar het zou kunnen helpen als je gewoon ABN tiept, dan word je al gelijk een stuk serieuzer genomen.

Gewoon even een tip...

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:19

he hallo
nou ja beter dat jullie nu naar die pony's om gaan kijken toch?
wel foto's maken ben er erg benieuwd naar
maar even serieus kunnen jullie niet normaal nederlands?
ik snap er echt helemaal niks van
nou ja groetjes

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:23

Ik weet niet hoe de situatie ECHT is, maar als je een paar van die sobere paardjes heb, met een dikke winter vacht.. weide nogal modderig, wat struikjes of evt bosjes ofzo waar ze die stekels van op hebben gelopen, dan ziet je paard er al heel snel uit als een onverzorgd beest, haha.
Als ik de staart van mijn paard 1 dag niet borstel of uitlpuis dan zitten er ook allemaal klitten en modder in (omdat hij verder de hele dag buiten staat) beetje logisch?
Verder over dat hooi: je weet toch niet of ze verder op de dag nog gevoerd worden?
Een baal is zat hoor..