Achtelijke kruising!!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Achtelijke kruising!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 21:54

Weggehaald omdat ik geen probs hoef met de eigenaren van dat "ponytje"......

Maargoed,het ging dus om een xing tussen een shet en een arabisch volbloed,verder geen namen of advertentie's.
Laatst bijgewerkt door Sunnylover op 31-12-01 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 21:55

Hebben ze appelflap geen grijntje verstand in hun hases zitten?
Waarom een shet x arabier? een arabier is over de 1.40m! Sjiez,dan ben je pas echt knetter,knetter,maar dan ook knettergek om zo'n riscante kruising te maken. Boos! Boos! Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:04

Je reageert wel een beetje overdreven.
Er hoeft niet meteen een misbaksel uit te komen.
Misschien komt er wel een kleine, wat bredere arabier uit.
Wie weet..
Ik vind dat je geen 1 ras moet kruisen! Frusty

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 22:05

Nee maar er zit zo'n hoogte verschil in dat het wel riscant MOET zijn.
Toch? Stel je voor,een arabier van 1.45m word gekruist met een shet van 1.05m............... Lips are sealed

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:06

Ik ben het met Nath eens. Misschien was het ook wel een 'ongelukje'!?!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:10

Ja, idd.
Het is trouwens achteRRRRlijk Schijnheilig

Maar, ff ontopic. Misschien was het wel een shet van 1.20. Kan toch ook? En dan een arabje van 1.35 ofzo. Kan echt wel hoor. 1.40 zou zelfs nog kunnen.
Maar netzoals Carola zegt, het kan ook een foutje geweest zijn.
Je hoeft niet meteen die mensen voor gek te verklaren..

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 22:10

Sorry Schijnheilig
Maar shetten gaan volgens mij tot de 1.07m?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:39

shetlanders gaan idd tot 107 (maar let wel, VOLGENS het stamboek)
Een shetlander kan dus best groter zijn, maar kan dan niet naar de keuring e.d.
Op de manege hadden wij een shet van iets van 90cm ofzo. Door een ongelukje is zij gedekt door een half arab van zo'n 145 hoog. Hieruit werd een heel leuk ponietje geboren, een vosbontje, met 2 maanogen, wat forser dan een arabier, maar toch wel nog redelijk sjiek. Dit ongelukje werd zo'n 125 hoog, en heeft het met zijn baasje nog wel tot M dressuur weten te schoppen (toen werd het meisje te groot).
Ik bedoel maar.
Persoonlijk zou ik honey niet door een grote arab laten dekken, mijn max hoogte voor honey's hengst is 115cm.
Verder zou ik gerust kruisen, aangezien het stamboek waar ik bij zit dekbonnen van andere stamboeken accepteerd, en het veulen dus gewoon papier krijgt.
Kruisen hoeft absoluut niet slecht te zijn.
Uit een kruising kan net zo'n misbaksel uit komen als een KWPN x KWPN
Je moet natuurlijk wel kijken naar verantwoordelijke kruisingen (dus geen shet x bels)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 00:46

Over de gezondheid van het dier hoef je je geen zorgen te maken. Het veulen past zich in 99,99 van de 100 gevallen aan, aan de merrie. Als die merrie dus kleiner is, zal er echt geen Belg in zitten bijv.

Het veulen groeit dan later pas naar zijn uiteindelijke grootte toe.

En verder, sommige kruisinkjes kunnen er ontzettend leuk uitzien Lovers

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 12:46

Het HOEFT helemaal niet zo`n ramp te zijn. Ik kende een pony die een kruising was tussen een Shet en een paard en dat was een erg leuk beestje die geen hinder had van de rare combinatie van zijn ouders. Hij was zo`1,30 m hoog en echt supersterk. Het komt best wel eens voor dat een Shethengst uitbreekt en een veel grotere merrie dekt. Het kan misgaan als het beestje bv een Shethals en Arabbenen krijgt. in die zin is het idd behoorlijk riskant en om dat met opzet te doen lijkt me ook geen goed idee maar uit een ongelukje kan toch ook wel iets heel leuks komen wou ik maar zeggen.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 14:22

Een vriendin van mij heeft haar halve fries laten dekken door een arabier. Ik dacht "allemachtig wat zal daar uitkomen" en vreesde voor een heel grof beest met een arabierenhoofd erop of andersom. Nou, het veuelen is inmiddels een half jaar, en hij is leuk!!!!!! Echt een hel gaaf beest. Ik denk dat ie meer op zijn moeder gaat lijken dan op zijn vader.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 14:59

bijna alle rassen komen van een kruising met een arabier, daar zijn hele mooie pony's uitgekomen!!! Het kan natuurlijk heel erg mis gaan maar misschien had die merrie wel vaker een arabier op zich gehad en zijn daar alleen maar goede veulens uitgekomen!! achjah ik vind het net zo'n probleem.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 15:20

Wat doe je moeilijk SunnyLover?
Ongelukjes kunnen zeker gebeuren!
En wat maakt het uit dat je paardje een xing is??!!!! Ik heb ook een supermooi beest, waar gewoon echt elk ras in zit!
Dus......Maar een shet x arabier kan best wat moois uitkomen hoor!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 15:29

Dat ik nog op stal stond met een welsh K hengst, ging ik regelmatig mee(moest soms mee Haha! ) naar de dekkingen.
Deze hengst was iets van 1.48 en die dekte gerust ponies van 1m of 1.20m.
Wel een erg dom gezicht trouwens.
Het nadeel van grote hengsten op kleine ponies isniet de geboorte maar juist daarna als de paarden gaan groeien.
Als ze 3 maanden zijn moeten ze op de knieien om te drinken. Dat is pas zielig al die veulens met kapotte knietjes.
Ik heb later de veulens uit deze dekkingen gezien en ik vond ze heel leuk.
Maar om dat nou bij mijn eigen beesten te doen Nee, dan neem ik wel iets wat beter past.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 16:34

he het kan toch ook dat de moeder een arabier was en de vader een shet?
onze appaloosa-shethengst heeft ook eens per ongeluk onze tinkerjaarling gedekt. daar kwam ook een schattig piepklein gestippeld veulentje uit. ze staat nu ingeschreven in het appaloosa-stamboek!!
andersom heeft onze tinkerhengst ook wel eens een shetmerrie gedekt en tijdens de bevalling zijn de shetmerrie en later het veulen allebei overleden. het veulen was even groot als de moeder.
heel zielig en het klinkt banketstaaf maar het was een ongelukje, de hengst was over de hekken gesprongen en dan is het al gebeurd voor dat je het weet.
die shetmerrie liep bij die appaloosa-shethengst dus we dachten dat ze gewoon drachtig van hem was, maar toen kwam er een bont veulentje uit...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 16:40

er kunnen idd gewoon leuke beessies uitkomen en zoals Stef zegt uit een volbloed veulen kan ook een misbaksel zijn.
een meisje dat eerst bij mij in de les reed die dr ouders hebben 2 friese hengsten en zij heeft 2 ponies, nu bleek dat haar arabiertje chronisch kreupel was, dus hebben ze een van die hengsten erop gezet en is nu een sjiek voskleurig friesje uitgekomen, heel leuk beestje en ze is van plan het te houden.
Inmiddels is die arabier enit meer kreupel omdat ze een jaar op het land heeft gestaan.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 16:54

sunnny maakt zich alleen maar druk om t feit dat t veulen misschien veel te groot zou worden voor de moeder! Dat is toch juist oke!

MAar aangezien de veulens zich in bijna alle gevallen wel aanpassen aan de moeder komt t met dit veulentje wel in orde denk ik!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 17:02

Hahaha...Corona, ik zou niet zo gauw weten hoe een shet hengst op een arabier merrie moet komen om haar te dekken...en ik denk dat een arabier eigenaar niet zo gauw "expres" voor een shethengst zou kiezen om de merrie evt. KI te laten dekken ofzo...Maar Shalane, wat Assie zegt is helemaal waar!!! Het veulen past zich aan aan de baarmoeder van de merrie, dus een dergelijk iets zal zelden tot nooit problemen opleveren hoor!!! Enne...jij wou je shetxwelsh toch ook laten dekken door een arabier of NRPS??? Dus wat in vredesnaam is er mis met welke kruising dan ook??? Wie weet is het wel een fantastisch paardje waar de eigenaar onwijs veel plezier aan beleeft, ik kan me iig wel vreemdere dingen voorstellen hoor! Haha!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 18:12

Vikki:
die vorige stalhoudster zei tegen mij: ja je moet een hengsteveulen kopen,ja je moet sun laten dekken door een pony van 1.40m...Wat ben ik blij dat ik daar niet naar geluisterd heb en van gedachten ben veranderd!

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 18:48

tja het kan risico's met zich meebrengen, maar ik ken ook een kruising. dat is een veulen van een shetlandmerrie en een tinkerhangst (crosby)
tussen die merrie en cros zit ook zo'n 50 cm verschil. maar het veulen is gezond.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 20:23

hoi vikkie, onze shethengst was 1.10 meter en de tinker was 1.45 meter en de dekking was toch gelukt. de merrie gaat een beetje door de achterbenen of in een greppeltje staan en de hengst springt een beetje hoger. dat gaat prima hoor.
en het kon toch ook dat dat shetje als gezelschap bij die arabier stond??