Dominante pony ( met spoed tips gevraagt!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Dominante pony ( met spoed tips gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 17:42

Me welsh cob is ontigelijk dominant en heeft best een hengsten keuren.
Hij staat in de wei met ruinen. want de ruinen en merries staan gescheiden.
Hij zoekt met iedereen ruzie en probeert de baas van de groep te worden.
Vandaag heeft ie een paardje flink toegetakeld en is daarna door de groep de sloot ingejaagd.. zelf zat ie ook helemaal onder de wonden.
Hij kan ook niet alleen in de wei want dan springt ie de sloot in.
Bij de merries kan die ook niet omdat ie ze onwijs bespringt en dat vinden de eigenaren niet prettig.
Iemand nog tips?
Hij heeft al een hormonen keur gehad maar schijnbaar heeft het weing effect gehad.
Maar ik vind het zielig om hem op stal te laten staan.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 18:12

Niemand die dezelfde klachten heb en/of tips??

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:37

Je vraag stond er net een half uur op. Beetje geduldiger mag wel >;)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:53

ja mijn ruin is ook zo!

Hij vecht zich een weg omhoog in de rangorde en zit steeds onder de wonden.

De eigenaars van de andere ruinen klagen al dat de mijne aan één stuk door loopt te klieren en te vervelen.

Over een week gaan ze 24/7 op de wei, dan is het wel klaar, dan staat ie te vreten en heeft ie geen tijd meer om te klieren!

Ik heb gewoon een heel bezig en beweeglijk paard, ondanks het feit dat het een zwaar type trekpaard is, ook op stal moet ik zorgen voor speeltjes, anders vreet ie de hele stal kapot!

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:14

Helpt het niet wanneer je de weide gaat afzetten in twee delen?? dat in het ene gedeelte de groep staat en in het andere gedeelte jouw paard staat?? zo zijn ze nog wel buren...kunnen ze niet bij elkaar komen (dmv vdie witt paaltjes die je in de grond druk en stroomdraar er door)... Het lijkt mij dat ie dan wel rustig is...imdat ze nog wel buren zijn...maar niets vervelends kan doen!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:16

tja, die van mij is dus ook een dominant kreng naar andere paarden toe
maar hij is nu nog maar een jaar en heeft tot nu toe alleen met paarden van zijn eigen leeftjd gestaan
maar dat is nu over
van de week is hij het hengstenland opgegaan met wat oudere hengsten , dus ik denk dat dat dominante gedoe erg snel over is bij hem
daar4 zorgen de oudere mannen wel voor

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:58

wij hebben er ook een op stal, maar zorgt er wel voor dat ik met mijn poiny daar weg ga, steeds draden kapot, dekens gescheurd. etc..etc...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:00

Citaat:
steeds draden kapot, dekens gescheurd. etc..etc...


klinkt bekend Schijnheilig ,maar bij mij op stal willen ze dat ik weg ga Verdrietig

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 20:23

Nou het is al zover hij mag niet meer in de wei enzo..Hij kan niet bij andere paarden moet ie in zn eentje op stal staan enzo...
Ik heb net de vorige eigenaar gebelt..En die vertelde ook het zelfde..
En het is me moeders paardje en ze doet er niets mee en ik heb nu ook een eigen paard...Wat al aan spraken was is dat hij verkocht werd..En nu is het de druppel geweest.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:42

Zijn er bij jou op stal misschien eig. met een heel dominante merrie (s) waar hij bij kan?, het lijkt alsof ie even goed op zn nummer gezet moet worden door een paard wat nog veel bijdehander en dominanter is dan hijzelf, vaak pikken ruinen meer van een merrie dan van een dominante ruin, want dat wordt vaak echt vechten en daar help je je paard alleen mee de vernieling in.

Ik begreep dat ze apart lopen, maar misschien kan er, mocht dit een kansje zijn een uitzondering voor jullie gemaakt worden in veel gevallen hoeft hij maar een weken bij zo'n merrie te lopen en kan hij weer terug in de bestande kudde.

Heeft je (van je moeder eigenlijk) paard dit altijd al gehad?

en in wat voor'n omgeving/kudde is ie opgegroeid?

Succes met jullie paard, misschien heeft het ook te maken dat hij zich enigzins verveeld en moet hij meer aan het werk gezet worden, sommige paarden worden anders baldadig en wij pikken dit dan op als dominant gedrag.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:00

Ik zou zeggen laat de kudde dit zelf oplossen. Hard, maar de beste oplossing. Je paard moet leren iemand boven zich te hebben. Met geweld red hij het niet.
Blijf je hem appart houden dan word dit enkel erger. Met het gevolg dat je waarschijnlijk niet meer met dit paard samen met een ander kan rijden.

Als je dit paard willen verkopen word dat waarschijnlijk heel moeilijk. Ik zou zeggen probeer een groep paarden te vinden van een eigenaar die het goed vind dat hij erbij loopt. Dit paard moet duidelijk her opgevoed worden. En wie kunnen dat beter dan de paarden zelf.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 00:51

Als we daar de kans voor kregen maarja hij mag de wei niet meer in Lachen

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:07

josien schreef:
Ik zou zeggen laat de kudde dit zelf oplossen. Hard, maar de beste oplossing. Je paard moet leren iemand boven zich te hebben. Met geweld red hij het niet.
Blijf je hem appart houden dan word dit enkel erger. Met het gevolg dat je waarschijnlijk niet meer met dit paard samen met een ander kan rijden.

Als je dit paard willen verkopen word dat waarschijnlijk heel moeilijk. Ik zou zeggen probeer een groep paarden te vinden van een eigenaar die het goed vind dat hij erbij loopt. Dit paard moet duidelijk her opgevoed worden. En wie kunnen dat beter dan de paarden zelf.


Dat is denk ik de oplossing wel maar als daarbij eerst andere paarden eraan moeten geloven kan ik me voorstellen dat die eigenaren dat paard er niet meer bij willen hebben want wat ik zo lees maakt hij het wel erg bont.
Ik las ook dat iemand een merrie of merrie,s opperde dat is inderdaad in de regel wel waar ze pikken vaak van een merrie veel meer in ieder geval heel veel succes.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 17:07

mijn merrie is ook heel dominant,naar mensen is ze onwijs lief,maar naar soortgenoten is ze fominant,dit uit zich alleen in de wei,onder het zadel,doet ze alleen haar oren in d'r nek,als je iemand passeert,maar daar blijft het bij!!

ze heeft tot 2× toe,een nadere merrie in de vijver gejaagt!
nu heeft madam een privéwei!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:35

Die van mij is ook ongelooflijk dominant tegenover andere paarden. Als je hem ziet zou je het niet van hem denken.
Het is een ijslander van 1.40 en paarden van 1.80 die ging hij te lijf. Echt gemeen, en als hun zich overgaven en weg liepen, dan ging hij erachteraan en schopte gewoon weer verder.
De merries wilde hij dekken en lieten ze dat niet toe, nou dan ging hij schoppen, bijten en jaagte ze dan door het land.
Dus heb verschillende dierenartsen langs zien komen, niet voor mijn paard, maar wel wat die van mij had aangericht bij anderen Boos!
Daar maak je ook geen vrienden mee.
Maar gelukkig kan hij wel heel goed alleen staan, dus dat staat hij nu dan ook.