Wat moet ik doen?????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Wat moet ik doen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 22:28

Ik heb een bijrijder die mijn paard heel leuk vind en mijn paard vind hem ook lief als ze hem ziet dan kijkt ze gelijk op enz.
een tijdje geleden heeft hij weer eens op haar gereden en toen was kilanca(zo heet me paard) heeel erg vervelend en aan het steigeren geweest dat doet ze toen nog heel veel
Toen heeft hij haar dus onweis lopen slaan en nu is ze dus al haar vertrouwen kwijt
Hij heeft ongeveer 10 minutten met haar door de bak gescheurt en toen heeft ze 1 rondje lief gelopen is hij er uit gegaan
terug op stal heeft hij haar dr eten niet gegeven

Ik was die dag eerder uit dan had moeten zijn en ik d8 ik ga ef bij kilanca kijken en toen bleek dus dat ze onweis geslagen was en geen eten heeft gehad

Kilanca ik heel bang voor een zweep en als ze een tik krijgt gaat ze steigeren -> Als kilanca steigert dan krijgt ze van hem weer een tik terweil ik het negeer en niet met zweep rijd
Hij heeft er ene tijdje niet meer op gereden en met rijden gaat het met mu nu steeds beter en ze steigert bijna niet meer

Zal ik hem haar nog laten doen want ze vinden elkaar echt heel leuk

ook weet ik niet wat ik tegen hem moet zeggen want hij wil ook altijd alles bepalen wat er met kilanca gebeurt
Als het niet gaat volgens dan volgens hem zou moeten dan is die boos op me
moet ik het goed met hem uitpraten of zullen julie hem niet meer op m'n paard laten rijden

HELP!! Huilen Huilen

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:45

Hmmm...ik krijg zo de indruk dat hij geen respect heeft voor de manier waarop JIJ wil dat er met JOUW paard omgegaan wordt...en ongeacht of het goed of fout is wat hij gedaan heeft (en ik persoonlijk vind het fout...hij had sowieso eerst eens aan jou moeten vragen hoe jij dat probleem op wil lossen...) vind ik dat hij er respect voor had moeten hebben dat het dus JOUW paard is en niet zijn paard...ik persoonlijk zou niet iemand op mijn paard laten rijden die mijn manier van omgaan met het paard en rijden niet respecteert en naleeft...maar dat is mijn mening, ik weet natuurlijk niet hoe goed er eventueel met hem te praten valt.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:51

Mijn eerste reactie op je verhaal is stoppen!!
Als hij je paard zo graag mag, dan haal je het niet in je kop op hem niet te voeren ookal gaat het ff niet zo lekker!!
Rijden gaat bij mij ook niet iedere dag zoals ik dat wil, maar dat is geen reden om het niet gewoon eten te geven!
Tuurlijk gebruik ik ook wel eens mijn zweepje als dat nodig mocht zijn, maar hem helemaal verrot slaan slaat werkelijk nergens op!
Als het nou zijn eigen paard was, moet hij dat zelf weten (ook dat is natuurlijk niet leuk!) maar dat hij dat doet bij paarden van anderen!!
Pak die zweep, en sla hem verrot!!! (is ook een beetje overdreven, maar van dit soort dingen word ik echt kwaad!)

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 22:55

vikki schreef:
ik weet natuurlijk niet hoe goed er eventueel met hem te praten valt.


nou neem maar van mij aan ik heb zooo vaak ruzie met hem en met hem kan je gewoon niet praten dan heb ik toch alles gadaan

maar zou ik het gewoon weer proberen om met hem te praten

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:06

Als hij anders met jouw paard omgaat dan jij wil dan zou ik er mee stoppen. uit jouw verhaal blijkt naar mijn gevoel ook een beetje dat hij 'de baas speelt'. Ik zou dat zelf niet pikken, het is jouw paard!

Een bijrijder moet je een goed gevoel geven, je moet er vertrouwen in hebben dat hij het goed doet. Anders twijfel je iedere keer als hij er mee bezig is.

Succes met je keuze. Waarom heb je hem eigenlijk als bijrijder? Heb je zelf te weinig tijd, of kan hij heel goed rijden?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:11

Dan met zo iemand stoppen Kilancatje! Jouw paard verdient ongetwijfeld beter, en geen eten geven als straf is NOOIT een optie...stom stom stom...tsja, ik zeg nu toch: METEEN STOPPEN...hier wordt je paard denk ik anders de dupe van...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:20

Als jullie wat betreft de behandeling van jouw paard betreft verschillende richtingen opgaan, dan zou ik ermee stoppen. Als jij namelijk negeert dat je paard steigert, heeft jouw paard het gevoel dat jij het stilzwijgend goed vindt dat hij steigert. Als je bijrijder hem afstraft omdat hij steigert, weet jouw paard op een gegeven moment niet meer waar hij aan toe is.

Ik praat de manier van reageren van je bijrijder absoluut niet goed. Hij had haar moeten voeren en met jouw over het probleem moeten praten. Maar ik denk dat het probleem veel dieper ligt. Jij moet duidelijk aan je paard laten merken dat je van dat steigeren niet gedient bent ( en ik maak uit jouw verhaal op dat je hem niet straft met de zweep, maar je vertelt niet wat je anders doet om haar duidelijk te maken dat je er niet van gedient bent.) En het beste zou zijn als jullie allebei dezelfde methode hanteren.

Voor de rest zou ik geen menselijke gevoelens in mijn paard projekteren. Je paard kijkt op omdat hij iemand bekends ziet, en niet omdat hij/zij hem lief vindt!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-12-01 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 23:47

Manon 2 schreef:

Succes met je keuze. Waarom heb je hem eigenlijk als bijrijder? Heb je zelf te weinig tijd, of kan hij heel goed rijden?


Ik heb een (hij in dit geval) omdat ik 3 dagen in de week tot kwart voor 5 opschool zit en ik wil dat ze er ook s'middags uit komt dus heb ik gevraagt of hij haar die 3 dagen wou doen want dan kom ik alleem s'avond
En nou hij rijd gewoon niet echt bijzonder goed en ook niet slecht

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:50

Dus die dagen dat jij zo lang op school zit komt je paard er twee keer uit?

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 23:55

Cassidy schreef:
Maar ik denk dat het probleem veel dieper ligt. Jij moet duidelijk aan je paard laten merken dat je van dat steigeren niet gedient bent ( en ik maak uit jouw verhaal op dat je hem niet straft met de zweep, maar je vertelt niet niet wat je anders doet om haar duidelijk te maken dat je er niet van gedient bent.)


Nou ze is bang voor de zweep en als ze iets eng vind dan steigert ze
ik hoef het niet te laten merken dat ik er niet van gedient ben want sinds hij (nu 3 weken) heeft ze niet meer gesteigert ze heeft een tijdje terug een ongeluk met ene ander paard gehad en nu vind ze andere paarden eng dus als ze daar dicht bij in de buurt rijd dan kan ze ook nog wel eens omhoog komen maar tot nu toe heeft ze het niet meer gedaan
en dat negeren en gawoon voorwaards blijven drijven dat is trouwens een hele goede optie

Ik houd er helemaal niet van om paarden te slaan en dat doe ik ook niet (tenzij in nootgevallen) ook houd ik niet van hulpteugels want ik vind dat ene paard naar je moet luisteren, jij hoort te allertijden boven hem te staan

Maar daar gaat het nu niet over ik ga haar niet slaan voor wat ze eng vind

Maar deze topicging over wat ik met m'n bijrijder aan moet

GR kilancatje

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 23:57

nee ze komt er elke dag 2x uit
rijden los/longeren/wandelen
of als ze vrij heeft aleen maar wandelen of los of longeren

maar ze komt er altijd 2x per dag uit voor beweging
maar daar bedoel ik niet mee 2x rijden

Die andere dagen dan doe ik haar zelf s middags

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:59

Cassidy schreef:
Dus die dagen dat jij zo lang op school zit komt je paard er twee keer uit?


Je hebt nog niet op mijn vraag gereageerd...

Als je de bijrijder alleen maar hebt omdat je het zielig vind dat ze maar een keer per dag uit haar box komt, en je er 's avonds toch heen gaat en haar dan kunt doen, dan zou ik zeggen: stoppen.

Als je er die dagen helemaal niet aan toe komt, dan zou ik zeggen dat het slechter is voor je paard om er drie dagen niet uit te komen dan dat je bijrijder hem rijdt. Ik zou er wel met hem over praten dat je niet zo blij bent hoe het is gegaan..

Ik vraag me alleen af: hij is al drie weken niet geweest, of heeft er drie weken niet op gereden: hoe komt dat dan? Had hij geen zin, of vond jij het niet goed?

Geeft hij trouwens een bijdrage voor het rijden, of mag hij het voor niets doen?

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 00:09

Cassidy"]
[quote="Cassidy schreef:
Dus die dagen dat jij zo lang op school zit komt je paard er twee keer uit?


Je hebt nog niet op mijn vraag gereageerd...
Ik vraag me alleen af: hij is al drie weken niet geweest, of heeft er drie weken niet op gereden: hoe komt dat dan? Had hij geen zin, of vond jij het niet goed?

Geeft hij trouwens een bijdrage voor het rijden, of mag hij het voor niets doen?
[/quote]

Hij geeft geen bijdrage hij doet het voor nix
ik zie hem elke dag hij heeft er ook al 3 weken niet op gereden maar me vriendin poetst haar nou smiddags even
ik heb het niet gevraagt of die wou rijden hij heeft wel zin want hij springt elke donderdag en ging ef aan de baas vragen of di eop iemand anders mocht springen want hij d8 dat ie niet meer op kilanca mocht toen zei de baas wil of mag je daar niet op toen zei die wil wel maar denk dat het niet mag

en ik wist toen echt niet meer wat ik moest doe want het was al veel vaker gebeurt dat hijhaar zo zat te slaan


Hij kwam die avond naar me toe en zei je paard was echt stront en stron vervelend en ik heb haar echt ef lekker aangepakt ik gaf haar een mep en toen steigerde ze
enz hij heetf alles verteld en ik had geen tijd maar ik zei ja ik wil als je er nog op gaat dat je haar niet meer slaat
sinsdien heeft hij nix meer tegen me gezecht

hij heeft haar nog wel 2x losgelaten
maar ik zei dat hoeft niet meer

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 00:11

oja zou ik het nog wel ef met hem uitpraten
want ik heb gewoon geen zin in geruzie
ik zie hem elke dag en hij werkt/woond daar dus die gaat voorlopig niet weg

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 00:19

Ik denk, als ik jouw verhalen hoor, dat je bijrijder zelf wel voelt dat er iets niet goed zit. En als jij zegt dat hij je paardje niet meer hoeft los te laten dan is jouw boodschap naar hem toe toch ook duidelijk? Voor jezelf heb je al uitgemaakt dat het over is. Ik snap niet waarom je de vraag hier dan nog stelt. Stoppen dus. Als hij op de stal blijft: Praat het uit en vertel hem waarom (hij weet zelf geloof ik donders goed waarom) en laat hem niet meer rijden. Of je geeft hem nog een laatste kans, ens als hij haar weer slaat, dan is het gewoon afgelopen. Maar als dit een jongen is die af en toe zijn handjes laat wapperen en zijn woede op jouw paard botviert, zou ik zeggen dat hij eerst aan zichzelf moeten gaan werken voordat hij weer in de buurt mag komen van mijn paard.

Omgaan met een paard is gedulde hebben. Consequent zijn. Gedoseerd streng zijn. Ten alle tijde zelfbeheersing bewaren. Je woede onder controle houden. Als hij een waas voor zijn ogen krijgt als hij kwaad wordt kunnen er nog veel ergere dingen gaan gebeuren.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 00:24

Hte lijkt me dat jullie niet op dezelfde manier omgaan met dit probleem, en aangezien het jouw paard is heb jij ook de zeggenschap. Maar wat me wel opvalt is dat ze nadat ze een keer is aangepakt niet meer heeft gesteigerd. Misschien toch iets om eens over na te denken? Steigeren is IMO onacceptabel en wordt bij mij ook hard gestraft.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 00:27

Het lijkt me dat jullie niet op dezelfde manier omgaan met dit probleem, en aangezien het jouw paard is heb jij ook de zeggenschap. Maar wat me wel opvalt is dat ze nadat ze een keer is aangepakt niet meer heeft gesteigerd. Misschien toch iets om eens over na te denken? Steigeren is IMO onacceptabel en wordt bij mij ook hard gestraft.

*Mounty*
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 12:03

er stond niet dat ze nadat hij de pony had gelagen niet meer steigerde mar nadat zij hem weer had gereden zonder zweep.
als je je pony kei en kei hard aat slaan als je pony steigerd raakt je ponyal je vertrouwen in jou kwijt.
je kan best boos worden maar niet zoals die jongen.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 21:56

nou ik heb voor me zelf nog niet uitgemaakt hoor of ik hem eraf zou willen hebben maar ik zou aleen willen weten wat julie in die situatie zouden doen??!!!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 04:46

Stoppen. Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar okee het rijden gaat niet. Maar als hij haar niet voert omdat ze vervelend was. Oprotten!!!! meer kan ik er niet van zeggen.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 13:50

Hai,

Iemand die mijn paard onwijs slaat, zoals je beschreef, mag van mij nog niet meer naar haar komen kijken.
Dit soort mensen zijn geen omgang met paarden waard.
Ik zou dus DIRECT stoppen.

Groetjes
Ton

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 23:09

oke
bedankt allemaal
ik ga hem er nu echt afzetten ik tweifelde heel erg maar na al jullie reactie eraffffff