Gister voor 25 juryleden een Z2 proef gereden:

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Gister voor 25 juryleden een Z2 proef gereden:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 09:16

Voor een tijdje terug stond er op Bokt een oproepje van Jasmijn en Rhijnauwen, die zochten voor hun Z dressuur jurycursus nog een paar combinaties die tijdens hun cursus een proefje wilde komen rijden. Omdat ik zelf dankbaar gebruik maak van het feit dat er jury leden zijn vond ik het wel zo fair om mij ook eens voor zoiets ‘ter beschikking’ te stellen. Na wat over en weer gepb (“Ontzettend bedankt maar we hebben genoeg combi’s” “Zou je toch willen komen” “Nogmaals bedankt maar het is al opgelost” “Er is een Z2 combi uitgevallen, zou je het aandurven om toch te komen?”) mocht ik gister aantreden om een Z2 proef te rijden.
Wel een uitdaging, zeker gezien het feit dat het in de Z1 proefjes de laatste tijd helemaal niet zo goed ging Haha! De trainingen gaan wel goed, maar in de proefjes stop ik gewoon met rijden en laat zo heel veel punten liggen.
Van de week dus nog even heel goed getraind, paar keer nog een wisseltje geoefend die hij heel fijn sprong, maar met name aandacht besteedt aan de aanleuning. Ozep probeert steeds de touwtjes in de proef over te nemen, hij neemt het tempo over, hierdoor moet ik hem continue terug nemen waardoor hij erg onrustig in de hoofdhalshouding wordt, daardoor heb ik hem niet voldoende verzameld waardoor ik tactfouten krijg in met name de zijgangen… Het is zo’n domino effect.

Om 20:20 uur werd ik verwacht, ik wist niet zo goed wat ik mij erbij voor moest stellen, ik wist dat het in Ermelo was en dat ik voor een stel juryleden in opleiding een proefje moest rijden.
Eerst maar eens lekker in de Beatrixhal fijn losgereden, ik had hem er op zich aardig aanstaan en hij gaf een best goed gevoel. Voor mij moesten eerst nog een Anda en een Schalkhaar hun kunsten vertonen (De Anda was Z2, de Schalkhaar werd Prix st. George gestart) voordat ik aan de beurt was.
Netjes op tijd was de Schalkhaar klaar en kon ik richting de PWA hal stappen. Ozep maakte zich al groot en ik snap ook wel waarom Haha! De afmetingen waren een beetje knullig afgezet met een paar springbalken die op de grond lagen, achter het balkje bij C zat zo’n 25 à 30 man op stoeltjes, op een paar cm van de hoefslag *LOL* Zep zette zijn hoofd erop en maakte zich groot, gelukkig had ik de tijd om hem eerst een keer of wat rond te rijden waarna mij gevraagd werd om mijzelf en het paard even voor te stelen. Zo had Ozep gelijk even de tijd om de juryleden te observeren.
Het proefje ging best aardig, hij bleef bij C behoorlijk gespannen wat wel ten koste ging van de uitgestrekte stap op de diagonaal en de midden- en uitgestrekte galop die beide over de lange zijde richting de C moesten. Ook een galopappuyement naar die kant verprutsten we een beetje, hierdoor was de voorbereiding voor de eenvoudige wissel bij C ook niet zoals het zijn moet en die vindt hij toch al zo moeilijk. Verder hadden we nog de wissels, de eerste van rechts naar links was behoorlijk slecht Haha! Hij sprong hem na en wel met zo’n grote sprong dat ik hem niet meer netjes in de ring kon houden en we tussen de balken door weer naar de hoefslag moesten zigzaggen Haha! De 2e ging redelijk.
Al met al rolden we er nog redelijk doorheen.
Na hem lekker even buiten uitgedraafd te hebben heb ik hem op de trailer gezet en mij gespoed richting het leslokaal om bij de nabespreking aanwezig te kunnen zijn. Daar bleken ze net halverwege te zijn met de nabespreking van de Anda, die was niet fijn, het paardje had veel spanning waardoor hij net op het randje zat van wel of niet kreupel terwijl hij op het voorterrein echt fijn liep. De Schalkhaar er na was goed voor elkaar natuurlijk, als ik het totaal proefje had gezien had ik verwacht dat er een score van ruim 200 wel in had moeten zitten, de punten die gegeven waren lagen echter tussen de 178 en 205 Scheve mond Toen begon ik hem natuurlijk wel een beetje te knijpen en hoopte maar dat ik iig boven de 150 zou zitten Tong uitsteken
Tijdens de nabespreking, waarbij onderdeeltje voor onderdeeltje wordt teruggekeken en zonodig nog verschillende keren wordt herhaald kon ik wel in die punten komen. Kleine dingetjes die een 7 dan toch net weer en zes maken.

Na een pauze met een kop thee was ik aan de beurt.
De start vond ik al formidabel: “Dan gaan we nu naar de vos, die met dat ontzettende leuke koppie, ja, jouw paard heeft echt een leuk hoofd en is zo mooi in het front”
*Glunder*, die dingen zei de cursusleidster niet bij de ander combi’s Bloos!
Ik kan er ook wel inkomen dat ze dat zei toen ik de eerste seconden van de band zag, Ozep kwam binnen in een slechte galop…:( Je zag duidelijk dat ik zat terug te werken en hij had nauwelijks sprong, kan je zien hoe je gevoel je kan bedriegen…
Maar toen het halthouden: Netjes voorbenen naast elkaar, kaarsrecht (waardoor ze niet konden zien of hij wel netjes op 4 benen stond Tong uitsteken ) en toen dat koppie erop hè? Lovers Net niet zoveel dat hij zich opdrukte, maar net genoeg om stoer maar toch aandoenlijk de cursisten aan te kijken. Ik was gelijk weer op slag verliefd op mijn eigen paard Haha!
Dat was een 7
Ik zal de rest niet stuk voor stuk benoemen, maar waar ik zelf heel trots op was waren de zijgangen, waar ik zo hard op had gewerkt, de tact, kwam nu echt duidelijk als een pluspunt naar voren. En hoewel je zag dat hij zich af en toe sterk maakte en wat spanning in de bovenlijn opbouwde, bleef hij wèl heel mooi bovenin, met een mooie stille hoofdhalshouding.
Ook het eerste galopappuyement was echt heel mooi, net als de drafappuyementen, hij schaarde echt heel mooi. Tot zover het eerste deel waar ik redelijk doorheen rolde Haha! De 2e helft heeft heeeel veel punten gekost, in de galop reed ik weer met nauwelijks sprong, hij spande zich dan ook wel als ik richting de jury moest galopperen, maar ipv het voorwaarts op te lossen zat ik alleen maar terug te werken. Verder hield ik hem in de stap te veel vast waardoor hij niet mooi vlijtig doorstapte.
Mijn punten lagen geloof ik tussen de 155 en 169, ik was de middenmoter van de avond Haha!
Toen de algemene opmerkingen, de cursusleidster begon met:
“Bij zo’n paard moet je beginnen met iets als: Leuke vos! Ofzo. Want ja, het is gewoon een leuk paard”
*dubbel glunder* Haha!
Moesten de andere combi’s het doen met heel algemene opmerkingen, ik kreeg dit compliment voor mijn Ozep Bloos
Verder werd nog even benadrukt dat de galop echt slecht was, ik vond het ook zo stom staan, een paard wat zo goed kan galopperen en in proeven voor de contra, midden en uitgestrekte galop vrijwel alleen 7ens scoort, zo’n paard dan zo terug werken Geen wonder dat hij zijn wissels niet fijn doorsprong.

Al met al, een heel lange avond, want we gingen 18:30 van huis weg en waren pas 23:30 weer thuis. Maaaarrrr, super leerzaam! Elk onderdeeld wordt uitvoering besproken waarna 25 man opmerkingen plaatst (en op 1 pisnicht (als je dit leest sorry Tong uitsteken ) na waren het geen afzeik-lui) waar je proeftechnisch echt heel veel aan hebt, zo kan je thuis je proef onmogelijk nabespreken.
Ik heb gelijk aangegeven dat ik graag nog eens terug zou komen, met Ozep of anders met Triumph!
Echt een aanrader voor iedereen!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:27

Zo, klinkt pittig Haha! Wel leerzaam...

Fijn dat je het zo goed ervaren hebt, je weet weer even precies waar je aan kan/moet werken Lachen

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:29

Gefeliciteerd met de goede afloop dan!
Veel succes bij jullie volgende rondes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:38

Ooooh, ik zie Ozep al hélemaal staan daar met dat koppie *LOL*.
Het klinkt inderdaad als een leuke en leerzame avond OK dan!.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:38

Haahaaa, zo zie je maar weer dat je zelf ergens voor opofferen ook bol kan staan van de positieve leermomenten........... Leuk hoor, geweldig. Zo vaak krijg je niet de kans om je proef zo uitgebreid door te nemen met de jury

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:39

Gaaf paard, ik ben altijd maf van grote vossen met mooie blessen! Wat super zeg, dat je zelf eens zo uitgebreid kan horen wat die jury's ervan vinden.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:40

leuk zeg,nog foto's gemaakt,van je 'leuke vos'?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:44

Wat een leuke en leerzame ervaring Sjuim. Had je een digi bij je?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:47

paulanda schreef:
leuk zeg,nog foto's gemaakt,van je 'leuke vos'?


Ja ik wil ook wel foto's van die vos met dat leuke hoofdje Haha!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:48

Ach, ik kan gerust wel zeggen dat ik de 'boosdoener' was die had afgezegd om verschillende redenen.
En alsof ik er een voorgevoel van had gehad, mijn hubby is afgelopen zondag in het ziekenhuis opgenomen, dus anders had ik alsnog af moeten bellen.

Fijn dat jij mijn plaats hebt ingenomen en er een goed gevoel aan over hebt gehouden!!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:49

Klinkt erg leuk. Idd, erg leerzaam. Je proef terugkijken met de jury en een video. Super!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:56

Klinkt erg leuk zeg!! Ik zal Mariette zaterdag maar eens uithoren over je vos Haha!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:57

Denk dat wel meer mensen die willen doen hoor!!! Klinkt hartstikke leuk.

En wat kan je dan trots zijn op je paard als ze zulke complimenten uitdelen Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:02

Wat een megamooie ervaring!
Toppie zoiets, daar leren hun van en jij!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:18

Wel superleerzaam, maar kan me voorstellen dat ik even zou moeten slikken als ze openlijk commentaar kunnen gaan leveren met 25 man sterk. Maar weer extra leuk als je complimentjes krijgt, die glimlach zal van oor tot oor gereikt hebben Tong uitsteken

Hoe ist met je knie trouwens?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 10:19

Hij was zo cute, met die oortjes erop, stond heel sjiek, zeker in de appuyementen Kwijl

En nee, ik heb geen foto's, ik was alleen en had moeilijk aan de cursisten kunnen vragen of ze ajb een paar plaatjes wilden schieten Haha!
Tijdens de nabespreking moest ik mijzelf wel een paar keer inhouden op het moment dat het beeld werd stilgezet, daar zaten een paar heel leuke stills bij Haha!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:20

Nogmaals bedankt Sjuim!!
Ik ben blij dat je het leuk vond en dat je er veel aan hebt gehad.
Het was idd erg zonde van de galop dat je met zo weinig sprong reed, anders hadden je punten veel hoger gelegen!

Ik ben blij dat je mee hebt gedaan en vond het leuk om je te 'beoordelen'.
En dat het een leuke vos is hoef je nu niet meer over te twijfelen Haha!
(Niet dat je dat deed, maar het zo vaak horen op 1 avond!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:24

Sjuimpje schreef:
Hij was zo cute, met die oortjes erop, stond heel sjiek, zeker in de appuyementen Kwijl


Met het bekende "haai ik ben Ozep, wie is u"???? *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 10:27

essie79 schreef:
Wel superleerzaam, maar kan me voorstellen dat ik even zou moeten slikken als ze openlijk commentaar kunnen gaan leveren met 25 man sterk. Maar weer extra leuk als je complimentjes krijgt, die glimlach zal van oor tot oor gereikt hebben Tong uitsteken

Hoe ist met je knie trouwens?

Ik moest id wel even slikken toen ik het lokaaltje binnen ging, ik had verwacht dat ik het misschien wel moeilijk zou vinden om al dat commentaar aan te horen, maar dat viel echt reuze mee. Het was gewoon to the point en fair. (op die nicht na, die merkte dingen op een heel naar, zeikerig toontje op Nagelbijten / Gniffelen )

Mijn knie houdt nog niet over.

En mijn smile was inderdaad groot, volgens mij ben ik met een grote grijns in slaap gevallen Lovers


Inderdad Lov,
die blik! Cool

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:30

jammer dat je het videootje niet op de kop kan tikken. Leuk hoor zo'n avond hoop dat ze je vaker uitnodigen en je ook met je andere paard kan gaan. Er zit zeker een leuk koppie op je paard ik ben ook gek op vossen (mijn 3 paarden waren allen vos) en ben misschien dus een beetje bevooroordeeld dat wel.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:30

Het scheelt dat je bij zijn nabespreking rustig rood aan kan lopen want je kan je nog verontschuldigen met het excus dat het door de inspanning komt. Maar zo'n avond is echt heel erg leerzaam!

Vorig jaar heb ik voor het L2 voorgereden en dat was wel heel erg grappig want toen zaten er wel een paar van ... lui tussen en dat werden hele pittige discussies!

Maar Zepje is echt een paard waar je trots op mag zijn.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:54

hardstikke leuk en super leerzaam zeg! Ik hou me aanbevolen om eens mee te doen aan zoiets. Zeker met die nabespreking op video. Kan lekker confronterend zijn, des te beter!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:01

Klinkt als een bijzonder zinvolle avond Lachen !

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:03

Goh, lijkt me erg leuk en leerzaam! Heel jammer dat er geen foto's van zijn!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:09

hey
wat leuk dat er zo'n initiatief bestaat! Dat is ten minste echt leerzaam. Je krijgt tips en commentaar in het 25-voud hehe. (dat is pas bevoorrecht!)
Start je Ozep al Z2 nu?
xxx