klein & GROOT = handelbaar?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ, vlaams-brabant

klein & GROOT = handelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 14:46

Hey!!

Ik las bij een oud onderwerp van in juni dat handelde over grote/kleine paarden iets over de handelbaarheid...
Een groot paard zou minder handelbaar zijn?
Ik kan me inbeelden dat het heel wat moeilijker is om op te zadelen, te borstelen ed. maar grote paarden zijn toch dikwijls minder sterk of fors vind ik persoonlijk, er zijn er ook veel hevige, maar dan nog... vind ik soms in vergelijking met een koppige shet, haflinger, fjord of ijslander... dat je er meer aan te zeggen hebt.
Knipoog Bv. in het naar de weide brengen van de paarden, grote paarden zijn toch minder koppig, niet?
Als zo'n poney het in zijn hoofd haalt even een plukje gras tot zich te nemen... of gewoon even een andere weg in te slaan...Frusty

Enfin ja, wat vinden jullie hiervan?

groetjes!

AGlaranna

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 14:50

Ik vind dat je ontzettend generaliseerd.
Als een groot paard wegdendert terwijl je hem aan het touw hebt of een pony maakt toch wel even een verschil.
Dat grote paarden meestal 'braver' zijn, ligt ook maar net aan het paard en het bloed en omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 14:52

Misschien worden grote paarden in het algemeen beter opgevoed omdat volwassenen in het algemeen consequenter zijn. Verward
Maar ik denk dat het vooral aan het ras en het temperament van het paard/pony ligt.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 15:13

mmm, het ligt natuurlijk vooral aan de opvoeding...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 17:04

Ligt aan de opvoeding en ook aan het karacter, kijk een shet is nou eenmaal eigenwijs!
Maar neem dan bv een kwpn -er van nog geen 160 of een kwpn-er van 180, dan lijkt me 160 toch handelbaarder!
Maar dat ieders eigen keuze vind ik, ik ben niet zo groot (165) en kies voor een grote D-er (lekker eigenwijze haflinger) maar als je kijkt naar wie beter in de omgang kijkt ligt het aan de opvoeding!