aubiose-hennep-houtkrullen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 14:20

Deze heb ik al zovaak getikt, maar nog een keertje.

Na een halfjaar paarden zijn we voor Joop overgegaan op Aubiose (hennep dus), die zeek namelijk alles wat los en vast zat zeik en zeik nat (letterlijk dus). Toen Hamara er ook opgezet. Hercules nam t ook gewoon, no problem, en Voltrack heeft wel wat eetproblemen gehad, maar nu zitten we al bijna 7 jaar op hennep (van Abiose naar Hempflax naar Biobase, steeds goedkoper dus), en t bevalt ons prima.
Wij doen er geen spul op zodat ze er niet van eten, ze blijven er over het algemeen wel vanaf. Alle paarden vinden t prima, en t is wel duurder dan ander strooisel, maar de composthoop (wij composteren de mest zelf) blijft nu met 3 paarden kleiner dan vroeger met 2. Het composteert ook heel goed, stof hebben we nauwelijks last van (Hempflax/Hemparade is t stoffigst), en t neemt ontzettend veel vocht op (2-3x per week natte plak eruit en elke dag 3x drollen, maar ok, dat neem je erbij).

Aubiose is Frans en moet geïmporteerd worden, daarom is t ook duurder. Hemparade was de eerste Nederlandse versie en stukken goedkoper. Nu is daar dus Biobase bij gekomen, het is minder stoffig, even veel en minder duur, dus zijn we over gestapt.

Voor mij geen zaagsel, stro of wat dan ook meer, want dat vreten ze op, en dat is in no time ontzettend smerig...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 14:34

Je hebt paarden die veel eten, en als je die dan op hennep zet, dan wordt het gewoon een enorme onverteerbare klont. Daarom leveren ze er ook antivreet spul bij (op basis van teer) en dan eten ze er aanzienlijk minder van.

Er gaan ook paarden dood van konijnenholen, dus maar niet in het bos gaan rijden?

Wist je trouwens dat de meeste mensen in hun slaap overlijden: IK GA NU NOOIT MEER SLAPEN.

7 jaar mensen! Nooit 1 probleem gehad. We dachten op een gegeven moment dat Hercules hoefzweren door de hennep kwamen (gelezen he), komt de DA: dat kán gewoon niet, hij heeft het verkeerde beslag gehad (voordat wij m kochten) en zijn hoeven waren gewoon naar de maan, dat was ganz normal... Zonder de hoefsmid er van te vertellen hebben we t ook hem vertelt: en hij gaf EXACT het zelfde antwoord. Verbaasde beiden niks. Een beetje Hollandse Nuchterheid is in t leven wel op z'n juiste plek hoor... van hysterie is nooit iemand beter geworden. Dat hennep stoffiger zou zijn dan zaagsel stond ook in de bit. De DA merkte op dat wij zo'n stofvrije stal hadden, dat het met zaagsel 10x erger was. We houden ze op hennep omdat Hercules dampig is, daarvoor heeft hij pas nog 2,5 week op de kliniek gestaan. Als een professor van de Uithof zegt dat onze paarden er prima bij staan etc etc, dan geloof ik dat, en niet de bit.

Dit is overigens niet persoonlijk bedoelt, ik kan gewoon slecht tegen van die stellige onzinverhaaltjes. Onze paarden staan nu al jaren op hennep en hebben echt NERGENS last van. Dat komt niet dóór de hennep, maar het is dus niet zo dat de hennep 'slecht' is. Het is veel werk om t schoon te houden, maar ik vind het prima spul.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 16:41

wij halen ze er 2-3x in de week uit, en dan 1x in de week een baal erbij. Het ligt ook heel erg aan het paard. Voltrack (de bier) woelt zelf zijn stal niet om, en die kan je wéken alles op laten potten. Als je het er dan uit haalt meurt het vreselijk (hij heeft gewoon ontzettend gore urine). Dat komt omdat er dan lucht bij komt, echt dat STINKT! (gister gedaan, vroeg me -zoals gewoonlijk- af of het wel ok was).
Hercules is het ergste, die woelt alles zelf om. Het wordt dan snel bruin (is normaal bij hennep, het is dan wel droog, maar het ziet er niet altijd even fris uit) omdat hij alles met alles mengt. Daar halen we wel vaker de natte plak eruit (hij pist ook nog eens een keer enorm veel). Jopie is denk ik meer een gemiddeld paard. Lekker goor, maar niet met van die enorme hoeven (Herc heeft maatje 4 of 5) en ook niet zo enorm lomp. Bij hem gaat het (als er genoeg spul in ligt) met max. 1 baal per week, en in de zomer zelfs een halve baal.
Je kunt er voor kiezen om het helemaal op het potstal principe te doen (wat wij een beetje met Voltrack doen) het ligt er maar aan hoe erg het paard de boel zelf om spit. Bij die anderen gaat dat niet echt, dus daar houden we een beetje de kerk in het midden. Na een tijdje heb je zelf ook wel door wat het beste is en wat het beste werkt.
Wat wij ook doen: de natte plak er pas uit halen als het net niet sopt, vaak scheelt dat dagen. Als het goed is wordt de hennep dan ook rood. Je hebt dan geen natte stal, en het scheelt echt heel erg in je verbruik.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, GoogleAdsense, Manadeluca, Milow2018, nayla, Niika, Sky_As, tienus63, Vickym98, Winged, xSuuzerd en 94 bezoekers