Sporen en zweep, als je B rijdt, wat vinden jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Sporen en zweep, als je B rijdt, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-01 17:08

Wat vinden jullie hiervan?
Ik rijd zelf ook wel eens met een klein spoortje en een zweep erbij. Maar alleen op paarden die een "olifantenhuid" hebben. En echt sloom zijn.
En de zweep is dan alleen om een tikje bij te geven op het moment dat er niet op mijn been wordt gereageerd.

Ik rijd overigens alleen in de les zo. Zwepen zijn niet toegestaan op wedstrijden.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 17:20

Niks mis mee als je ze goed gebruikt. Zweep heb ik altijd bij me, niet alleen op paarden met olifantenhuid. Je hoeft hem tenslotte niet te gebruiken. En sporen kun je gebruiken als je ermee om weet te gaan en je benen stil kan houden. Daarvoor maakt het IMO niet uit welk niveau je rijdt.
En ik dacht dat je wel met zweep mag rijden op wedstrijden.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-01 17:23

Ik zet dit berichtje, omdat iemand vorige week de opmerking maakte toen ik een zweep pakte: "Je hebt toch ook al sporen om?"
Ik kan dus goed m'n benen stil houden en ik gebruik het ook alleen als het nodig is.
En het paard waar ik op reed staat er om bekend dat hij je in de maling neemt als je niets bij je hebt. Je hoeft het niet eens altijd te gebruiken bij hem.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 17:44

Toen ik met Brando de B reed, reed ik met zweep en sporen. Hij liep dan gewoon heel fijn. Kon hem een tikje bijgeven als hij niet actief genoeg was en ik kon de hulp wat kleiner maken. Lachen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 18:07

als jij het fijn vind/ nodig hebt om je hulpen te verfijnen, fijn met sporen en zweep rijden. trouwens een zweep is wel toegestaan op wedstrijden hoor t/m de L2 mag je met zweep rijden daarna niet meer.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 19:25

Concorde is errug bang voor de zweep. Het meisje dat hem vroeger gereden heeft reed hem met sporen van 5 cm als ie sloom was, ze was bang dattie gek werd als ze de zweep erbij nam. Ze kon overigens voor geen meter rijden hoor. Ik rijd concorde met piepkleine spoortjes, en alsie totaal niet reageert, pak ik een zweepje en krijgt ie een tik. Dan stuitert ze wel eerst 3 rondjes door de bak, en kijkt me nie meer aan tot ze weer brokkies heeft gehad, maar het helpt wel. Dat gebeurt trouwens zelden dat ik de zweep erbij pak.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:05

Ik rijd Laiser ook met sporen en zweep.
Sporen omdat hij dan beter reageert op hulpen. De zweep heb ik erbij maar gebruik ik bijna niet.
Ik gebruik zowel de sporen als de zweep als extra hulpmiddel als een gewone kuithulp niet de gewenst reactie opleverd.
Verder vind ik dat het niet afhankelijk is van ht niveau van rijden, maar de manier van rijden.
Ik por mijn paard niet voortdurend met de sporen in zijn lijf. Alleen een korte druk als ik hem een hulp wil geven.
Vroeger zat er een meisje op de ponyclub en die reed met sporen op een hete pony. Als er jongens in de buurt kwamen die ze leuk vond, begon ze haar pony op te winden met haar sporen. Ik ergerde me daar altijd zo aan.
Het heeft ook heel lang geduurd voordat ik met sporen ben gaan rijden. Bij Laiser heb je ze nog als je hem dressuurmatig goed wil rijden. Wil je gewoon rondhobbelen, dan heb je ze niet nodig.
Kortom het hangt van je manier van rijden af en wat voor doel je hebt.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:13

ik rij nu B, en rijd alleen met zweep. omdat mijn grassie (= graziano=paard Haha! ) nogal een sloompie kan zijn, ga ik aankomende wedstrijd ook met kleine knopspoortjes rijden. ik vond niet dat erg is, als je paard er beter van gaat lopen? het ene paard heeft het gewoon meer nodig dan de andere.
(off-topic; ik heb nu trouwens wel een probleempje, omdat ik niet weet of ik hem in de M nog wel voorwaards krijg zonder zweep Verward hij is dus best lui, en ik ben bang dat dat niet goed gaat komen Verdrietig .

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:16

Ik neem altijd me zweep mee, ook gewoon met een buitenritje, ik steek hem in me laars, en als Toscar dan iets verzind om te vervelen dan krijgt hij een tik....
Heb ook sporen maar rij liever zonder, is ook neit nodig (nouja, soms...) (ben ook altijd bang dat ik hem perongeluk prik, ook al houd ik me benen stil....)
Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:23

Ethelate schreef:
Ik neem altijd me zweep mee, ook gewoon met een buitenritje, ik steek hem in me laars

Ik wil niet zeuren, maar kijk uit met een zweep in je laars te steken. Er kunnen hele vervelende dingen gebeuren als je dan valt of met je ben ergens tegen aan komt.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 21:25

Tsja...... ik heb het niet zo op sporen ik tik liever een x bij Knipoog
Ik rij over hetl algemeen alleen met een spoortje als Metel zijn buien heeft (bijna nooit dus Lovers )
Maar als ie zijn buien nou dan kun je wel eens een keer een extra por geven want dan help een klein tikje ook niet meer
Ik ga hem met mijn zweep ook niet helemaal verrot slaan dan maar liever een prikje Clown
Nee sporen zijn niets mij maar als het nodig is wil ik die Extreme duivel van mij wel eens prikken
Ik zeg weleens beter een prikje dan een tikje
Mijn zweep gebruik ik ook meestal als ie niet aan mijn been is en als een x extra moet opletten Lachen (verwarrend stuk maar waar Vingers aflikken )

Trouwens Amanda: Een zweep mag wel met wedstrijden tot dat je M gaat starten Haha!
En wat ik wel vaag vind in de B pony s zijn die hele kleine kinders met van die hele mooie pony s en dan al sporen hebben van 3 meter lang Boos!
Nee in de B ben ik tegen de spoor en pas vanaf L met wijken wel een spoor.
Je leert tenslotte ook met je alleen je kuit rijden dus waarom die spoor
Greetzz Tamaar

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 01:36

Ik rij ook altijd met sporen en zweep (de laatste tijd dan). De zweep pak ik erbij, omdat hij wel eens last van staken heeft (+ steigeren), dus de zweep wordt enkel gebruikt om hem naar voren te krijgen.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 02:10

Als ik met zweep en sporen rijd bij 3 van de 4 paarden die ik heb dan zit ik 10km verderop in de aardappeloods van de buren...
Ik vind niet dat je ze nodig zou moeten hebben, een goed afgericht paard zou zo op je benen en handen moeten kunnen lopen. Maar als je een paard gaat rijden die dat niet is kan ik me voorstellen dat je ze gebruikt. Ik rijd soms met zweep om indruk te maken en dat maakt tie ook, ik hoeft weinig in te grijpen met een zweep. Ik houd mijn benen heel stil daardoor raken ze niet afgestompt en kan ik met een lichte kuitdruk werken. Ik heb nrps ers en een kwpn er staan, ze zijn allen behoorlijk temperamentvol en dat scheelt ook wel een beetje! gr gabrycha Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Sporen en zweep, als je B rijdt, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 12:17

Amanda schreef:
paarden die een "olifantenhuid" hebben. En echt sloom zijn.


Nou, de huid kan wel dik zijn en ze kunnen veel vet hebben, maar ook dikke paarden voelen een vlieg op hun rug landen, zo gevoelig zijn ze.

ze voelen je kuitdruk dan vast ook wel.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 14:03

Ik rij altijd met een zweep. Nooit met sporen (nooit geprobeerd ook) Ik vind een zweep heel handig om nog even duidelijk te stellen dat ik reactie op mijn beenhulpen wil en ook om bv bij het wijken de hulpen wat te versterken.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 14:38

Ik rijd dus ook altijd met zweep en ook wel eens met sporen. Ik heb een tijd met dubbelop gereden, maar nu ben ik al weer een tijdje spoor-vrij. Gewoon omdat ik nu eindelijk eens wil leren rijden Knipoog , dus met kuit ipv hak... Maar met een wedstrijd wil ik er nog weleens een klein spoortje opdoen. Het ligt altijd aan wat ik wil gaan doen met Jurga, of ik er evt. een spoortje bij pak of niet. Tong uitsteken

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:14

ik was laatst op wedstrijd zag ik toch een ...dikke.....vrouw op haar paard. ze startte Z1, maar als haar paard een zijsprongetje maakte, viel ze er al bijna af. in beide handen een zweep en heele scherpe wielen! in de Z moet je paard toch wel aan het been staan??????

zelf rijd ik op mijn pony met stompe 20mm sporen. soms met en soms zonder zweep. ik start M1.

op mijn paard met dressuur altijd met diezelfde sporen gereden en zweep. nu op advies van instructeur grote wielen (die stompe) en zonder zweep. hij slaat naar mij zweep en ergert zich als je veel achter elkaar drijft. die wielen zijn in 1x duidelijk. ik ben L1 dressuur met hem.
met springen doe ik gewoon die knopjes en een springzweepje. ik ben B springen.

trouwens die sporen en/of zweep heb ik wel altijd om/bij me, maar gebruik het alleen als het nodig is Haha!
Laatst bijgewerkt door paardje op 24-12-01 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:17

paardje schreef:
ik was laatst op wedstrijd zag ik toch een ...dikke.....vrouw op haar paard. ze startte Z1, maar als haar paard een zijsprongetje maakte, viel ze er al bijna af. in beide handen een zweep en heele scherpe wielen! in de Z moet je paard toch wel aan het been staan??????


Ja maar als je in de Z rijdt kun je waarschijnlijk ook met zulke sporen omgaan. Het soort spoor maakt niet zoveel uit meer hoe je ermee omgaat

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:19

Lieke"]
[quote="paardje schreef:
ik was laatst op wedstrijd zag ik toch een ...dikke.....vrouw op haar paard. ze startte Z1, maar als haar paard een zijsprongetje maakte, viel ze er al bijna af. in beide handen een zweep en heele scherpe wielen! in de Z moet je paard toch wel aan het been staan??????


Ja maar als je in de Z rijdt kun je waarschijnlijk ook met zulke sporen omgaan. Het soort spoor maakt niet zoveel uit meer hoe je ermee omgaat
[/quote]

zij niet dus. ze zat maar te porren en......... nou ik zal mijn mond wel houden Misselijk Lips are sealed Lips are sealed

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:31

ik lees hier weer wat men onder een zweep verstaat Frusty Frusty
Sporen zijn alleen een verfijning van de hulp, geen marteltuig ed. Dus waarom in de B niet met een spoortje.
Een zweep is een correctie middel geen strafmiddel !!!!!!!
waarom niet zou ik zo zeggen, in de M moet je met sporen en zonder zweep. Ik vind dat het niets uit maakt of je nu in de L of in de B met sporen en zweep rijdt, zolang het wel op de juiste manier gebeurt.

groetjes Lara

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:32

Dat hangt van paard tot paard af of je ze met sporen en zweep rijd of niet. Ik heb mijn paard ook altijd met sporen gereden totdat hij op de manege stond. Nu is hij veel fijner te rijden zonder sporen. Ik denk dat je zelf een beetje moet aanvoelen. Maar omdat je sporen aan hebt hoef je ze nog niet constant te gebruiken.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:56

In principe vind ik met zweep rijden in de B geen probleem, op de meeste maneges hoort een zweep gewoon bij je rijuitrusting. Daarbij zijn manegepaarden vaak wat stugger en moeten je hulpen duidelijker zijn voordat je ze aan de praat krijgt.
Als je een eigen paard hebt, is het in de meeste gevallen toch anders. De paarden zijn minder afgestompt. Ik denk dat ieder voor zich wel kan bepalen of een spoor/zweep nodig is ja of nee, ikzelf merk heel erg dat het paard van mijn vriendin een stuk minder aan het been is sinds er met sporen wordt gereden, als je zonder sporen rijdt dan.
Ik zou het zelf dus niet doen, maar mijn paard is echt super aan het been dus heb ik het niet nodig. Misschien bij dat paard wel, het is moeilijk te oordelen of je wel of geen hulpmiddelen nodig hebt bij het rijden, niveau staat daar compleet buiten.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:32

paardje schreef:
ik was laatst op wedstrijd zag ik toch een ...dikke.....vrouw op haar paard. ze startte Z1, maar als haar paard een zijsprongetje maakte, viel ze er al bijna af. in beide handen een zweep en heele scherpe wielen! in de Z moet je paard toch wel aan het been staan??????


??In het Z mag je niet rijden met zweep (in ieder geval niet in de proef).

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 21:11

Ik rijd met alleen een spoortje (2 cm). Ik vind been (spoortje) gemakkelijker te doseren dan een zweep, en dan heb ik mijn handen zo vol. Ze reageert prima op het spoortje, wat ik overigens maar heeel weinig gebruik, omdat het bijna niet nodig is. Maar soms ter verfijning van het wijken, galop aanspringen, is het wel heel fijn.