zie het ff niet meer zitten...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

zie het ff niet meer zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 19:21

Ik heb al een kleine week wat problemen met pablo...

Het begon vorige week al met opstijgen.... hij werd toen heel panisch...
Daarmee kwam ik wel a chter wat er aan de hand was...
Hij had wat last van zijn rug.Die heb ik wat rust gegeven en na een paar dagen was er niets meer mee aan de hand...

Totdat hij na een paar dagen in de bak alleen nog maar wou stappen of galoperen.... Echt verder geen land mee te bezeilen... Dat was dus gister...

Vandaag wou ik opstappen en hij raakte zo in paniek dat ik bijna op het beton viel omdat hij zo gek deed...
Iemand wou hem daarna wel ff vasthouden , maar dat hoefde niet en ben zo de bak in gegaan.

In het begin echt heel vervelend en weer dat stap.. galop..
En moeilijk doen met dat hoofd...

Daarna wat verder gereden in de stromende regen..want eraf gaan dat doe ik niet... Dat heeft ie het helemaal voor mekaar..
Nou op een gegeven moment liep hij wel lekker en deed redelijk wat ik van hem vroeg en ben er toen afgegaan...

Ik snap niet waarom hij zo doet....
Wordt er gewoon een beetje moedeloos van... Heb zoveel voor die pony over en dan doethet gewoon zeer dathij zo doet..

Vrijdag gaat mijn vriend weer mee naar stal.. En dan maar weer kijken hoe hij dan doet...

Maar echt leuken vinden is het niet zo... Verdrietig

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:27

Zou het niet verband kunnen houden met het last hebben van zijn rug zoals jij al aangaf in het begin van je verhaal? Paarden geven toch signalen af als ze iets niet fijn vinden en daardoor dus iets niet willen.

Aan de ene kant wel goed dat je je paard niet hebt laten winnen door erop te blijven zitten en even door te rijden, maar voor hetzelfde geld is het probleem nu erger geworden...

Soms is het allemaal zo dubbel allemaal.... Succes, hoop dat het gauw beter gaat!

Liefs

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:27

Misschien is het een idee om ff naar zijn rug te laten kijken?
door een veearts ofzo? ik denk niet dat hij met opzet zo irritant doet.. misschien is er wel iets meer aan de hand

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 19:29

ja maar goed... dan zou je het ook moeten merken als je het zadel op doet en hem aansingelt lijkt mij.????

Ik heb ook al drukpunten uitgeoefend opo zijn rug.. maar hij geeft daar geen krimp bij...

Nu weet ik natuurlijk dat ik geen veearts ben, maar ik za ler morgen nog eens naar kijken....

Maar dan zou hij galoperen toch ook niet fijn moeten vinden??? of zit ik nu weer heel erg verkeerd?

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:34

Of je paard is lekker aan het puberen... Probeerd je even extra uit. Hij zal dan al gauw door hebben dat jij je niet gek laat maken en zijn gedrag vervliegt wel weer op dezelfde manier als het kwam...

Kan zijn dat hij toch echt pijn heeft. Sommige paarden gaan vreselijk staken, andere proberen de pijn weer te ontvluchten.

Ik wil niet zeggen dat ik een prof ben, maar misschien is het verstandig om er iemand er bij te halen met verstand van zaken.

Liefs

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:39

ja zadel ook nagekeken?
als het echt zijn rug zou zijn vind ik wel dat je niet eerlijk bent geweest tegen over je paard.
daar bedoel ik mee dat je maar gewoon hebt door gereden....

als dat niet he probleem is dan heb ik niets gezegd.

ik zou wel zeker weten zijn rug eens laten nakijken door een fysiotherapeute of dierenarts.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:43

Zou het soms kunnen zijn dat zijn zadel het probleem is? Dat het pas zeer gaat doen op het moment dat jou gewicht erbij komt??

Ik heb dit met mijn tinker gehad, bleek uiteindelijk dat er wat nekwervels scheef zaten in combinatie met een zadel dat iets te smal was inmiddels omdat Connor breder was geworden.

Bij hem uittte zich dit in blijven draaien met opstappen en rechtsom absoluut niet meer willen draven. Stap ging nog wel maar op het moment dat ik wilde aandraven vloog ie weg in galop of draaide zich al bokkend om op links.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 19:54

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het mijn zadel is...
Heb dan een kadet... maar die heb ik al thuis liggen...

Ik rij momenteel met een kieffer en die heeft een vrij hoge kamer en onder dat zadel zit nog een bontje van s chapenvel....

Ik geloof toch echt niet dat hij het aan zijn rug heeft, omdat ik hier al veel er varing met hem gehad heb...

En dan begint hij tijdens poetsen al half te steigeren en dat doet ie dus niet...

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:02

Een paard is geen dag hetzelfde...

Wat ik wil zeggen een paard reageerd telkens weer anders. De ene keer dat jij je paard een tik geeft met de zweep maakt hij een huppeltje van achter en de volgende keer geeft hij als reactie op jouw zweep en felle bok...

Ik trek niet te snel conclusies, maar ik denk dat jij dat ook niet moet doen. Als jij denkt dat het zijn rug niet is zou ik hem als de donder leren dat hij zich niet zo hoort te gedragen. Aanpakken dus. Mocht je ook maar even twijfelen, of toch de gedachte in je achterhoofd hebben dat het zijn rug wel eens zou kunnen zijn laat hem dan nakijken door de DA... Intuitie en het volgen van gevoel is meestal het juiste, hoewel je je hoofd niet aan he hart moet verliezen. Voorkomen is altijd nog beter dan genezen...

Liefs

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:53

Ik zou 'm toch even laten nakijken helemaal omdat hij nooit zo lastig doet (wat ik begreep tot nu toe dan) waarom had hij aan het begin van de week last van zijn rug?
je hebt dan wel even zijn rug rust gegeven maar je hebt de oorzaak niet weggehaald.
Lodewijk heeft ook heel erg lang last van zijn rug gehad maar die kwam pas in opstand tijdens de zijgangen en dan nog werd hij alleen maar kreupel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:58

Ook ik denk meteen aan zijn rug.
want idd, waarom had hij er last van?
Als er nu niks veranderd is, kan hij er nu ook weer last van hebben.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:07

ik ga met kawa mee, ik las je verhaal van toen je hem kreeg en toen zei je al dat ie 2 maanden stil had gestaan vanwege zijn rug
kan heel goed zijn dat ie gewoon een zwakke rug heeft

een dierenarts kan voor je bepalen of je met training de rug sterker kan maken of niet.
een goede training is iig van belang ( na onderzoek van dierenarts )
veel voorwaarts neerwaarts rijden en tussendoor oppakken (of andersom Lachen ) is heel goed om de rug te trainen , want zo krijg je het harmonika effect Knipoog ook regelmatig longeren met een bijzetje oid, kan ook zeker geen kwaad

verder wil ik je niet bang maken, maar een rug is een kostbaar iets,ik zou snel de dierenarts om advies vragen voordat je de rug overbelast oid!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 22:35

Dan is het slimst om zeker een fysiotherapeut er even na laten kijken of niet????

Weet iemand dan misschien iemand die dit doet??

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:13

In ede zit een fysio/Osteopaat die ook paarden doet. De Wilde, op de gravenhof. Kun je hem opzoeken in het telefoonboek. Je moet de vrouw hebben, die regelt afspraken.
Of anders Jannet v Wijk in Kootwijkerbroek, maar die is een stuk duurder.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:02

Via de paardenkliniek in Lienden is ook een fysiotherapeut verbonden. Ik weet alleen niet wie ze daar laten komen. Misschien dat zij het weten.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:40

Het klinkt idd als een probleem met z'n lijf... Je zou bij Eric Laarakkker langs kunnen gaan hij weet goed raad met ruggen en hoe je kunt rijden etc etc en als je naar hem toe gaat kijkt hij ook hoe je zadel ligt...

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:55

ik kan geen enkele reden bedenken waarom een paard wel in de bak zou willen stappen en galopperen, maar niet draven, als het niet iets te maken zou hebben met pijn die hij ergens voelt bij draf.

en een paard redeneert nooit in termen van : mijn baasje zorgt zo goed voor mij, dus ik moet me mooi braaf gedragen. jij kan het daar gevoelsmatig moeilijk mee hebben, maar toch werkt het zo niet hoor Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:45

tallie schreef:
ja maar goed... dan zou je het ook moeten merken als je het zadel op doet en hem aansingelt lijkt mij.????


Dit hoeft niet per se, want het kan ook aan een bepaald gewicht ligger dat erbij komt. Misschien is 7 kilo al teveel ik noem maar wat..

Citaat:
Ik heb ook al drukpunten uitgeoefend opo zijn rug.. maar hij geeft daar geen krimp bij...


Ook dit hoeft niets te zeggen.

Citaat:
Maar dan zou hij galoperen toch ook niet fijn moeten vinden??? of zit ik nu weer heel erg verkeerd?


(draf (lees: doorzitten/staanzit effect) is niet echt bevordelijk voor een paard dat last heeft van zijn rug.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-04 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:47

tallie schreef:

Ik rij momenteel met een kieffer en die heeft een vrij hoge kamer en onder dat zadel zit nog een bontje van s chapenvel....


Het schapenbontje heeft er op zo'n moment niets mee te maken. Stel je hebt een te kleine kamer (waardoor je een nietpassend/slecht passend zadel hebt) dan kun je daar wel een schapenbontje onder leggen, maar daar wordt de kamer van het zadel niet breder op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:52

Maar hij heeft dit probleem (met opstijgen) toch nu al een hele poos? Het paard geeft dus al vanaf het begin eigenlijk al aan, dat er iets is.. voordat je opstijgt.. en als je erop zit, loopt hij helemaal moeilijk te doen.. Misschien dan toch een da bij halen?

Ik vind altijd: waarom wachten tot er echt iets gebeurd, terwijl je nu twijfels hebt en het ook kan laten nakijken wat het is?

Iig veel succes, ben benieuwd, wat de da/fysio ervan heeft gezegd..

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 16:35

nou dat als ik erop zit hij helemaal moeilijk loop te doen is natuurlijk niet helemaal waar..

En dit "rare" doet hij pas sinds vorige week...
Hij is altijd wel wat lastig geweest met opstijgen, maar met rijden eigenlijk nooit...

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:33

Als het mijn paard was geweest zou ik hem toch een keer goed na laten kijken door een fysiotherapeut.
Ik zou het namelijk niet op mijn geweten willen hebben dat mijn paard pijn heeft en ik denk dat hij aan het puberen is Scheve mond

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 23:17

Klopt ukkie heb je helemaal gelijk in....
En ik zal hem ook echt niet forceren...

Ik zal wel eens kijken naar een goede fysiotherapeut voor paarden..... Al zegt mijn gevoel wel een beetje dat het puberaal gedrag is...

Maar er naar laten kijken kan nooit niet kwaad.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:19

tallie schreef:

Maar er naar laten kijken kan nooit niet kwaad.


Precies OK dan! Als het dan niet aan zn rug ligt dan kan je is gaan kijken naar zn pubergedrag! Tong uitsteken Haha! Toen ik het las,dacht ik ook meteen aan iets met zn rug.. Sterkte er mee iig..

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 08:55

mischien zit er wel wat vast in z`n rug, anders moet je maar eens een DA laten komen!!