hoeveel stroom op schrikdraad voor paarden wei?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorette

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-01-04

hoeveel stroom op schrikdraad voor paarden wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 08:59

Ik zou graag willen weten hoeveel stroom je maximaal kunt zetten op het schrikdraad van een paarden wei ( dun draad) de eigenaar van de wei wil er 220 V op zetten, maar is dat niet een beetje veel?
Verward

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:34

Hoi
Ik denk dat de eigenaar bedoelt dat hij een schrikdraadapparaat voor het lichtnet wil aansluiten. Die zit namelijk met een stekker op een wcd van 220v. Dat houd niet in dat er 220v op het draad staat, bij beetpakken zou je dan nooit weer loslaten. Wij hebben dit zelf ook, de stroomschokjes bevatten bij ons 8v (doet ook auw bij beetpakken Boos! ) Deze apparaten gebruikt met als de afrasteringsafstand lang is (zoals bij ons, 48ha). Is de afstand kleiner ( <2km) kun je ook voor een losapparaat met accu gaan...suc6

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:38

Onze staat ook op 220V en de stroomstootjes liggen tussen de 8 en 9 volt (errug pijnlijk) maar het is voor een heel gebied! En de paarden blijven er wel vanaf en komen nooit door de draden! We doen het zgn streekjeweiden, elke dag er een stukje bij, en daar hebben we maar een dun draadje hangen en ook daar zijn ze nog nooit door heen gegaan!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:54

Belangrijk is trouwens ook dat je geen stroomverlies hebt...dus geen takken op de draden, gras of ander spul wat er tegen aangroeid. Geen onderbrekingen etc. alles kan bellemmerend zijn. Wij hebben winterdag t vee op stal (behalve de paarden). Een paar weken terug zag ik mijn veulen mooi onder het draad door gras eten (ze stonden in de bak)...ik was er van overtuigd dat er stroom op stond, bij t vastpakken voelde ik amper wat...bleek even daarvoor toch de bliksem te zijn ingeslagen op t draad elders in t land...dus het apparaat was gesmolten van binnenuit...dus let goed op onderhoud...

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:46

Op zo'n stroomapparaat heb je twee standen...1 bliksempje en 2 bliksempjes (hoeveel volt dat is weet ik niet)
Maar de eerste 2 weken doe ik hem op 2. en wanneer ze een paar opdonders hebben gehad zet ik heb op 1...dan blijven ze er toch wel af...
groetjes Angela

ikke

Berichten: 37528
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:13

8 Volt op de omheining? Nou, neem van mij aan dat het ongeveer 500x zoveel is, rond de 4500 Volt. De spanning is een ding, veel belangrijker is de energie wat erachter zit. In Nederland is dit maximaal 9000 Joule. Voor paarden wordt meestal rond de 6000 Joule aangehouden. De kleine accuapparaatjes geven meestal rond de 4500 Joule. Hoe meer energie het apparaat geeft, hoe groter de schok die je krijgt.
Nog iets: het is in Nederland verboden om schrik op prikkeldraad te zetten!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:54

Ik heb geen idee wat er op mijn draad staat. Genoeg iig Haha!. Dennis is er meteen de eerste dag goed tegen aan gelopen, sinds dien heeft hij er heilig ontzag voor. Ik heb er zelf ook al goed tegen aan gezeten, dus er staat zeker genoeg op Tong uitsteken.

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:51

ik heb geen flauw idee wat er opstaat
ik weet wel dat het heel erg pijn doet
en dat bang ben voor het draad Tong uitsteken

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 15:03

idd meer als 5000 volt staat er meestal op !!

volt is niet direct dodelijk
de hoogte van de ampere wel, ik weet het niet precies meer maar ik geloof dat 1 of 2 ampere al dodelijk is? please correct me if I am wrong

zo'n schrik apparaat speelt met weerstand en kan zo het aantal volt en aantal ampere veranderen

VOLT = AMPERE X WEERSTAND
dus door de weerstand te verhogen word de ampere minder Knipoog

wij hebben een kastje voor 10 000 volt...

het lichtnet bevat wel een dodelijk amperegehalte, daarom mag je ook niet een vork oid in het stopcontact steken ... doet je haarcoupe geen goed Haha!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 15:16

crossmonster schreef:
daarom mag je ook niet een vork oid in het stopcontact steken ... doet je haarcoupe geen goed Haha!


Waarom doet dat geen goed aan je kapsel? Misschien wil je dat effect wel maar krijg het met gel niet voor elkaar Schijnheilig.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 15:32

Dennis"]
[quote="crossmonster schreef:
daarom mag je ook niet een vork oid in het stopcontact steken ... doet je haarcoupe geen goed Haha!


Waarom doet dat geen goed aan je kapsel? Misschien wil je dat effect wel maar krijg het met gel niet voor elkaar Schijnheilig.
[/quote]


hihi ja dennis, dat kan ook, maar ben je dan ook wel zo blij met de nieuw verkregen kleur ? Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:14

bij een vriendin hadden we op een klein weitje een stierenapparaat erop gezet, die zijn nog iets pittiger dan de paarden kastjes
en op de hoogste stand
onder het mom van , hoe houd men een geschifte welsh hengst binnen de heining
als je die heining raakt voel je het na een half uur nog aan je achillespezen

Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:18

wij hebben hier 7,5 volt

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:41

Ikke schreef:
Citaat:
Nog iets: het is in Nederland verboden om schrik op prikkeldraad te zetten!


Huh??? da's weer het nieuwste wat ik hoor Verward Hoe kom je daar zo bij?
Da's lachen als dat idd waar is... moeten we al die hectare's waar de koeien lopen opnieuw gaan rikken.. Duh... zit ik niet echt op te wachten...

ikke

Berichten: 37528
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:20

annegti schreef:
Ikke schreef:
Citaat:
Nog iets: het is in Nederland verboden om schrik op prikkeldraad te zetten!


Huh??? da's weer het nieuwste wat ik hoor Verward Hoe kom je daar zo bij?
Da's lachen als dat idd waar is... moeten we al die hectare's waar de koeien lopen opnieuw gaan rikken.. Duh... zit ik niet echt op te wachten...

Ik zuig dit toch echt niet uit mijn duim, het is uitgezocht door een advokaat, wiens paard zwaar gewond is geraakt doordat ie in paniek raakte van schrikdraad (was prikkeldraad) en er vervolgens dwars doorheen ging. Helaas is dit in Belgie gebeurt, waar de regels anders zijn, maar daaruit kwam wel naar voren dat het in Nederland verboden is.
Dus ja, al die koeienweides met prikkeldraad als schrikdraad moeten vervangen worden. Als bovenstaand ongeluk in NL was gebeurt, had de betreffende landeigenaar alle schade kunnen betalen en er nog een fikse boete bijgekregen ook.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:26

Toch ben ik dan wel nieuwsgierig waar die advocaat de jurisprudentie vandaan haalt waarop ie dat baseerd. En waarom bv. gemeenten zich daar dan niet aan houden. Er is nl. hier als afscheiding van het bos een afrastering neergezet door de gemeent: prikkeldraad met stroom erop...

drummeke
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:46

hallo, ben hier nieuw op de site en heb een vraagje, we hebben net een huis met een grote weide gekocht (2ha) voor de paarden, daar staan nu koeien op en de wei is afgesloten met prikkeldraad, we willen nu de weide opnieuw gaan afspannen maar dan met schrikdraad (dikke stalen draad) voor de paarden, mijn vraag is nu of dit ook voor de koeien kan, want die komen afwisselend op de weide te staan en we zien het niet zitten om de paarden op een weide met prikkeldraad te zetten, wie geeft me raad? alvast bedankt voor de hulp, groetjes, iris