verpestte paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:18

Ow en ik bedenk me trouwens ook net dat ik liever heb dat iemand onder goede begeleiding leert rijden op een manege, dan dat iemand in een achtertuintje leert rijden van een nichtje. Zo worden veel mensen 'verpest' door vanalles verkeerd aan te leren! En die kunnen pas paarden verpesten...

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:54

Sorry, maar ik weet geen verhindermethode. Jij bent natuurlijk ook niet de eigenaresse van de manege dus eigenlijk kan jij er niets aan doen...
Wat Myra1 zegt is ook zo, maar bijvoorbeeld gewone Fjorden en Haflingers worden minder gauw verpest dan gevoelige Arabiertjes.
Ja, op de manege waar ik vroeger reed gebeurde het ook. In de stallen worden daar de paarden ook door beginners geslagen die niet beter weten, omdat er niet goed wordt opgelet. De knuffeligste, braafste paarden trappen en bijten nu...
Daarom ben ik trouwens ook van die manege afgegaan...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:15

Bollee schreef:
Sorry, maar ik weet geen verhindermethode. Jij bent natuurlijk ook niet de eigenaresse van de manege dus eigenlijk kan jij er niets aan doen...
Wat Myra1 zegt is ook zo, maar bijvoorbeeld gewone Fjorden en Haflingers worden minder gauw verpest dan gevoelige Arabiertjes.
Ja, op de manege waar ik vroeger reed gebeurde het ook. In de stallen worden daar de paarden ook door beginners geslagen die niet beter weten, omdat er niet goed wordt opgelet. De knuffeligste, braafste paarden trappen en bijten nu...
Daarom ben ik trouwens ook van die manege afgegaan...


Ik hoop dat dit een grapje is...? Verward

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:42

Neem ik aan van wel, een paard is een paard en ook koudbloedjes kunnen heel gevoelig zijn!

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:54

ja ik weet een verhinder methode ... stoppen met rijden dan heb je daar ook geen last meer van ....
nee even serieus net zoals hier boven wordt gezegd er is niks aan te doen ... manege paarden zijn de beste paarden die er zijn.... wij hebben bij ons op de manege een stel geweldige paarden staan die allemaal stuk voor stuk een L proef kunnen lopen ....
tsja bij de ene zitten de knopjes wat verder weg gestopt dan bij de andere ... maar alles zit er op en soms moeten ze praktisch vanuit de kont naar de kop gesleept worden om die paarden duidelijk te maken wat je nu wil maar als je het dan bereikt hebt dan moet je alleen nog maar trotser zijn dat je dat voor elkaar hebt gekregen ....
Ik heb vaak wel als je een beginners paard wat altijd lekker loopt te sloffen mooi actief op de achterhand krijgt en voor netjes nageeflijk dat vind ik knapper dan wanneer je een Z paard loopt en die zo laat lopen ...
op een manege leer je ook knopjes te vinden die al bijna helemaal verstopt zitten...
dus ik vind niet dat je mag zeuren.... en rij maar lekker voor je plezier of zoek een bijrijdpaardje of ach koop er zelf eentje ....

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15457
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:08

irish_lady schreef:
Mijn instructrice zei altijd: als je kan rijden, krijg je alles aan de praat....


Zo denk ik er ook over, een paard voelt wat er op zijn rug ´hobbelt´, mijn vorige haflinger liep als een bejaarde met mij door de bak. Wanneer mijn instructrice erop ging zitten liep hij de sterren van de hemel.
Dit geldt volgens mij ook voor de meeste manegepony´s. Wanneer je de juiste gebruiksaanwijzing hebt gevonden voor dat paard, dan zal dat paard ook werkelijk nageeflijk kunnen lopen hoor. Haha!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:57

je hebt er wel geschikte paarden voor, ik loop stage op een gehandicapten manege, en die paardjes zijn zo braaf!! Kunnen mooi aan de teugel lopen (dat doen wij diegene die er naast lopen) maar komen ze in de les (de gewone) zijn het krengen) haha. Paardn zoeken de baas uit he.
Maar jullie hebben wel gelijk ook mijn paard is hierdoor verpest en vliegt er vandoor buiten!! niet leuk!

san

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:00

Quellian"]
[quote="Bollee schreef:
Sorry, maar ik weet geen verhindermethode. Jij bent natuurlijk ook niet de eigenaresse van de manege dus eigenlijk kan jij er niets aan doen...
Wat Myra1 zegt is ook zo, maar bijvoorbeeld gewone Fjorden en Haflingers worden minder gauw verpest dan gevoelige Arabiertjes.
Ja, op de manege waar ik vroeger reed gebeurde het ook. In de stallen worden daar de paarden ook door beginners geslagen die niet beter weten, omdat er niet goed wordt opgelet. De knuffeligste, braafste paarden trappen en bijten nu...
Daarom ben ik trouwens ook van die manege afgegaan...


Ik hoop dat dit een grapje is...? Verward
[/quote]

Hoop ik ook
Ik zou jamaica in een erge beginners les kunnen zetten (die een beetje stappen en draven moet iemand ernaast) ik zou jamaica in een (ver) gevorderde les kunnen zetten, maar alles wat er tussenin zit mikt ze eraf Tong uitsteken
Zeker als ze gaan schoppen en rukken en plukken "want hij doet het niet"

Ik vind dat veel meisjes erg min over manegepaarden/pony's denken. Niet op alle manege's hebben ze paarden uit penny dromen staan, mooie zwarte hengsten waar je een Z proef mee kan rijden ook al heb je nog nooit op een paard gezeten.
Manegepony's zijn niet altijd even mooi, maar dat is ook niet belangrijk, als ze maar braaf zijn!

En dan staan de "gevorderde" langs de bak af te geven op dat kleine grut... *zit eens niet zo in zijn mond, schop eens niet zo, gebruik je zweep eens* (ouders zijn hier ook goed in trouwens)
Opzouten!! Instructeur staat in het midden en niet met zijn 10 langs de rand van de bak

Veron is 1 van "onze" oudere pony's. Bij de beginnertjes is hij best wel moeilijk (wel braaf) omdat die guppies die nauwelijks met de pootjes onder het zadel uitkomen Haha! hem amper vooruit krijgen.
Ik heb er 1x een beetje op gereden, en ik kon alles met hem! (een pony van 24 die alleen maar "verpest" wordt door beginners Gaaaap )

Mariet

Berichten: 1332
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: Noordwijk, Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:23

Ik weet helemaal wat je bedoeld!! bij mij op de manege rijdt ook zo'n meisje [Edit Ellende: naam verwijderd] Ze zegt altijd van ja ik kan onwijs goed rijden maar zelfs het makkelijkste paard laat zij er van door gaan.. Ook als ze een paard in wil houden gaat ze EN in de mond trekken EN benen geven EN ook nog eens de zweep gebruiken. Ze zit er gewoon op als een zoutzak en mishandelt ze gewoon. Het paard hoeft maar even zijn hoofd omhoog te doen of hij krijgt al weer een knal met de zweep tegen zijn hoofd. En om te gaan draven BLIJFT ze maar slaan en ze gebruikt geen been ofzo alleen maar de zweep gewoon keihard! Elke keer zeg ik er wat van als ze ervan af is zo van: Nog 1x dat paard mishandele en ik misvorm je hoofd egt waar hoor. Maar nu gaat ze het elke keer heel sneaky doen weetje wel.. en ik let heel erg goed op dr hoe ze rijdt enzo maar elke keer als ik achter d'r kom gaat ze weg ... De Instructrice heeft het niet in de gaten want ze doet het natuurlijk net als niemand kijkt.. Ik kan er echt niet tegen en dan zit ze me zo heel gemeen aan te kijken enzo.. maarjah.. ik kan er niks meer tegen doen.. Ik vin het echt zo erg want ze mishandelt mijn lieveling ook.. die wordt helemaal verpest en die is al onwijs hoofdschuw en dr zijn er maar weinig die bij haar mogen komen ( ik denk maar 5 ofzo.. en ik ook ) Maar haar vertrouwen in ons wordt ook steeds minder.. elke keer als dat meisje op d'r gereden heeft kijkt ze ons gewoon niet meer aan.. Mn lieveling wordt dus gewoon voor mijn ogen verpest Verdrietig maar dat meisje leert het gewoon niet!!! Boos! Ik heb al zo vaak gepraat met de instructrice maar die kan er ook niks aan doen.. Ik vind het echt vreselijk!! Naja jij ook succes met jouw manege!!!!!

Kuzz mariet

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:30

Mag ik ff wat zeggen?
Ik vind dat je niet zeiken!

Wees blij dat die paarden zo braaf zijn dat ze beginners toe laten op hun rug!
Trouwens, ben jij als ruiter geboren?
Ben jij dan een natuurtalent?
Waarom heeft de rest van de wereld dan nog niet van jou gehoord?
Ook jij hebt het moeten leren op een van die brave paarden, en daar mag je ze maar al te dankbaar voor zijn!

Ok, misschien zijn de paarden dan niet meer helemaal "scherp".
Maar als je goed kunt rijden krijg je ze allemaal netjes aan het lopen, verkl**t of niet.

Enne, knol zeg je nog altijd niet hè, het is gewoon paard.

Zo, Feetje heeft gesproken.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:57

Verpest, wat heet verpest... Verward
Niet ieder paard is geschikt voor manegewerk. De paarden die zich het makkelijkst onder het werk uit weten te draaien, houden het over het algemeen het langste vol. Dat zijn dan (uiteraard) de paarden die zó kunnen lopen, dat ze het minste last hebben van die bonkende zak zand op z'n rug Lachen en die zich niet laten opnaaien door iemand met een grote zweep.

Even een paar voorbeelden: op een (western)manege waar ik gereden heb, liep een kruising Quarter/IJslander. Beestje is al over de 20. Ik had er niks van verwacht, ze krijgt alleen maar beginners op de rug. Ik geef de hulpen voor galop (heel subtiel) en ze springt direct aan en nog in de goeie galop ook. Ze wíst het wel, maar je moet het wel op de goeie manier vragen.
Dit gold ook voor een (oud) ruintje wat daar rondloopt. Kan vreselijk verzameld lopen, versnelt en vertraagt op je zit en kan spinnen als een idioot. Alleen: niemand vráágt het ooit! In de beginnersles liep die ruin altijd met de kop in de lucht en een weggedrukte rug.
En met een (nogal botte Lachen ) appaloosa-ruin later ergens anders reed ik (na drie maanden ruzie met het beest, voordat we het eens werden Haha! ) in een (manege)wedstrijd 2 of 3 kerels met eigen paarden eraf in de reining.... Cool

Praat me dus niet van "verpeste" (met 1 t Tong uitsteken) manegepaarden....

Bentuh

Berichten: 3434
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:57

dat gebeurt ook bij ons op de manege .
maar ik zeg altijd tussen de les wissen dat zoe niet zo moeten gaan hobbelen . omdat de paarden dan een slecht rug krijgen en dan letten ze daar wel wat op maar meer kan je er niet aan doen .

bente