De perfecte dressuurproef

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

De perfecte dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-01 12:00

N.a.v. mijn les van vanochtend, waarin ik vroeg aan mijn instructeur of het zin had om selectie te rijden, vroeg ik mezelf ineens af of jullie weleens een perfecte dressuurproef hebben gereden.

Daarmee bedoel ik te zeggen dat iedere pas in een proef van jou was, alle oefeningen lukten en je er echt een geweldig gevoel bij had.
Dat je ook bijna zeker wist dat je wel 1e geworden moest zijn.

Ikzelf heb dat dus pas 1 x gehad op een wedstrijd in de L. Alles liep perfect en het had me bij de prijsuitreiking ook echt verbaasd als ik geen 1e was geworden (wat klinkt dat arrogant, he?)
Ik was gelukkig voor mijn zelfvertrouwen toen ook 1e met 171 pnt en een giga gat met de rest.
Daarna heb ik dat eigenlijk nooit meer gehad.
Wel dat ik vaak 1e werd, maar niet dat ik er zelf ook een super gevoel over had.

Hoe zit dat bij jullie?

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:15

Ik heb nog nooit een perfecte dressuurproef gereden, ik ben ook niet snel tevreden. In de m1 heb ik nog nooit een foutloze proef gereden, ik maak altijd wel wat kleine foutjes maarja het moet ook nog ff wennen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:46

De laatste proef die ik had gereden met IOnes, in februari, dat was een mooie, voor ons perfecte proef. Het voelde gewoon goed en het ging allemaal heel gemakkelijk. Kon alles daardoor netjes afwerken. We hadden dan ook 172 punten en ik was eerste. Het was gelijk mijn laatste proef: iones bleek OC te hebben, hij moest geopereerd worden. Inmiddels ben ik afgelopen zondag weer voor het eerst gestart en IONes deed net alsof hij nog nooit eerder een proef had gelopen..... We hadden 157 punten, heel slecht voor hem.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

De perfecte proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:53

Die reed ik naar mijn gevoel in Odijk op een buitenwedstrijd in het MI alles ging zoals ik het wilde met mijn Mutsie. Ik had daar toen 186 punten Ongelooflijk hoog ik heb daarna nooit meer zulke punten gereden de 2e plaats had er toen 164. Ik was zo trots. Mijn tweede proef ging toen ook erg goed en toen had ik 179 punten. Het was voor mij een errug leuk weekend.

Greetz Merilyn

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-01 12:56

Het stomme is dat bij de proeven waar ik de hoogste punten heb gehaald, nl. ook in de L, 1e proef 182 en 2e proef 179 dus niet dat geweldige gevoel had.

Maar ik ben zelf ook niet snel tevreden, dus waarschijnlijk dat ik daarom dat super gevoel ook pas 1x heb gehad.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:17

Ik heb dat 1 keer gehad, in de Z1. Echt zo'n geweldig gevoel. Jep ging er echt helemaal voor en ik hoefde maar iets te denken en hij deed het. Heel mooi gedragen, maar vooral het zelfvertrouwen dat ik bij mijn paard voelde was zo mooi om te voelen. Hij liep daar alsof hij de hele wereld aankon. Ik ging eigenlijk voor de sier mee Haha!
Ik was 2x eerste met heel veel punten (weet niet eens meer hoeveel Bloos ) bij een jury die normaal gesproken bijna geen punt weggeeft.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:24

Nee dat heb ik nog nooit gehad helaas. Ik had ook nooit zelfvertrouwen in mijn dressuur 'skills'. Voorheen sprong ik altijd en nadat ik een blessure had opgelopen stortte ik mij pas op het dressuur. Met hard trainen ben ik in de m2 terecht gekomen, en ook al had ik wel een paar keer een 1e plaats, echt tevreden was ik nooit. Mijn hoogste aantal punten was toen ik een L proef reed, toen was ik eerste met 178 punten. Dat heb ik nooit meer gehaald. Frustrerend was dat ik niet verder meer kwam, maar dat een tijdelijke trainster mijn paard uitbracht in de Z1. Boos! Vertrouwen in jezelf heeft een grote impact op hoe je je eigen wedstrijden bekijkt, evalueert en ervan leert.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:37

Ja, eigenlijk maar 2 keer. Een keer met Joran in de Z2 in Groenekan en toen werden we Provinciaal kampioen. En een keer met Insy in de ZZ-licht in Liempde en toen wonnen we ook. Toen liep inderdaad alles als een trein, alles klopte en er was ontspanning en controle in alle gangen en oefenngen. Komt weinig voor. Van de honderden proeven die ik al gereden maar 2.........vraag het aan Anky en die zal er misschien ook maar een paar noemen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 14:36

nee op dat moment ben ik nog steeds aan het wachten.
wel vaak dat ie gewoon netjes liep deed wat ik vroeg, maar niet dat ik over iedere pas de controle had. ACH ja we zijn beide erg jong }>
heb wel vaker prijs gehad, ed, maar toch zit ik altijd te stressen bij de uitslag Lachen ookal liep ie gewoon goed.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 14:50

Nee nog nooit. En toch heb ik bijna alles gewonnen met Jur (of hoog geeindigd). Raar is dat, misschien zag het er dan toch iets beter uit dan het voelde. Haha!

Ik ben ontzettend slecht in proeven rijden, dat geef ik meteen toe. Dat is echt iets dat ik moet gaan leren. Het is niet dat het te snel achter elkaar gaat, want in de Z had ik daar geen moeite mee ofzo, het is meer dat ik dingen soms niet mooi genoeg afwerk, dan blijf ik daar aan denken en verpest een volgend onderdeel weer. Of ik ben zo hard aan het nadenken dat ik een volgende oefening goed moet doen, dat het juist fout gaat. En Jur denkt ook teveel mee, dat is ook een nadeel.

Ik heb dus nog nooit een perfecte proef gereden. Heb ook nog nooit iemand in mijn omgeving dat zien doen, alleen een paar keer een topruiter, zoals Anky of Arjen Teeuwissen. Een Grand Prix proef waar niets, maar dan ook niets fout aan ging.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 15:36

ik heb dat gevoel pas 2 x gehad 1 x in de B was mijn 2de concour en liep ze zo super fijn alles deed ze... was toen 2de met 174
en 1 x in de L toen was ik 1ste met 178 pnt.... toen liep best fijn... nr 2 had 11 pnt lager dan mij Haha!

maar mijn fijnste proef heb ik denk ik op het nkb- kampioenschappen gereden afgelopen zomer in de L2... ze liep toen heel fijn inde aanleuning heel rustig met het hoofdje alleen schrok ze paar keer.... helaas niet zulke hoge pnt maar wel voor mijn gevoel mooie proef

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 15:44

Ik weet niet of er in mijn 'perfecte' proef echt helemaal niets mis is gegaan wat oefeningen betrefd, maar het volkomen 1 voelen met mijn paard, en het gevoel dat mijn paard mij gaf, maakt het voor mij toch de perfecte proef. Ik kan het niet zo goed uitleggen, ik wou dat ik het even aan jullie kon laten voelen, wat ik toen voelde Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 19:21

Het is mij 1 keer overkomen op de NBVR kampioenschappen Haha! . In de 2 jaar daarvoor had ik ook al gestart met mijn 'beste' paard en mijn beste klassering was toen 6e of zo. Toen ik met mijn 'slechtste' paard ging had ik absoluut geen idee dat het wel eens goed zou kunnen gaan. Ik was ook erg verbaasd in mijn proef toen ik bijvoorbeeld de hulpen gaf voor het appuyement en mijn knolletje zowaar zonder haperen een prachtig appuyement inzette. Zo ging het dus de hele proef door. Kortom ik had hartstikke lekker gereden maar de link met plaatsingen had ik nog niet gemaakt. Toen mijn broertje later naar de vrachtwagen kwam om te zeggen dat ik kampioen geworden was had ik zoiets van ha ha leuk grapje.... Stom he, zelfs tijdens de prijsuitreiking kon ik het eigenlijk nog helemaal niet geloven dat ik juist met dat paard (altijd moeilijk Knipoog ) gewonnen had. Dat is overigens de enige keer geweest dat ik echt een proef reed waarin alles van een leien dakje ging. Meestal was het bloed zweet en tranen. En ondanks dat ben ik toch met beide paarden in de lichte tour belandt, er is dus hoop Haha!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 20:20

ik heb 1 keer met lethal een hele lekkere preof gereden en die kwam in de buurt van een perfecte proef. Dat was in het Z2.
Als ik maar aan een oefening dacht, dan deed hij het. HIj liep heel mooi bovenin en wasuper aan mijn been...
IK was toen ook 2 keer eerste met 208 en 206 punten. NUmmer 2 had 178 en 183 punten...
Was echt een groot verschil...

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 20:38

Nee nog nooit.
Ik heb wel fijne proeven gehad hoor dat alles gewoon klopte op de letter en dat hij de 1 naar de andere oefening netjes inzette maar dan heb ik altijd dingetjes die ik verbeterd wil hebben. bv een tikkie hoger instellen.
Ik heb al wel een paar keer in de proef net als thuis gewoon het gevoel gehad wat ik zoveel mogelijk na wil streven alleen helaas nog geen hele proef lang. In de B en L was ik met regelmaat 1 en anders altijd 2.
Nu in de M1 heb ik er meer moeite mee.
laatst 2 bagger proeven waar ik een rot gevoel over had alleen voor het oog zag het er mooi uit 2 keer 1 met 161.. maar de afgelopen 2 maanden heb ik wel dat fijne gevoel maar steeds van die rotpnt...

Blijft moeilijk als ik erg lekker en fijn heb gereden heb ik soms dar ook de punten naar maar soms ook totaal niet.. gelukkig heb ik soms ook hoge punten voor bagger proeven

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 20:39

een van mijn wedstrijden met grandeur was echt geweldig!!!
we reden zo'n FNRS proef, we hadden 239 punten en waren eerste met geloof ik 16 punten verschol ofzo....het was echt geweldig!
bij de uitgestrekte draf moest ik doorzitten, daar zag ik van te voren een beetje tegenop, maar toen ik het bij het inrijden probeerde zweefde ik de bak door een kon ik het nog uitzitten ook!de proef ging nog beter dan het inrijden en het was echt geweldig!achteraf kreeg ik van iedereen complimentjes en ik was very happy!!hihi hij deed altijd zijn tong uit z'n mond, maar die proef heeft hij het niet gedaan(echt zeeeeer uniek voor hem)ikke trots!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 09:31

Slechts 1 keer in de ongeveer elf jaar die ik toen reed. Het was een L2-proef en ik reed toen met een afstammeling van Le Mexico. Het is nu dus zo'n vijftien jaar geleden ( Bloos ) en ik herinner me het gevoel van die proef nog steeds, omdat het een soort van onwerkelijk was.
Alles klopte gewoon, vanaf het moment dat ik erop ging zitten om los te rijden tot en met het in vrije stap de rijbaan verlaten. Gewoon echt werelds, stap voor stap.
Het resultaat was overeenkomstig, met 138 punten op de eerste plaats.
Zo'n goed gevoel is denk ik heel zeldzaam.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:21

Het valt me op dat er onderscheid gemaakt wordt tussen een totaal foutloze proef, die volgens mij niet echt bestaat. En het gevoel dat je paard je in de ring kunt geven.
Dat is toch heel anders dan met traienen.
Als mijn paard op wedtrijd mister macho gaat spelen, maar ik krijg hem toch met kleine hulpen de proef door, alsof hij het allemaal zelf wel kan, dan heb ik de perfecte prpef gereden, omgeacht wat de jury vindt.
We doen het dan allebei echt voor ons plezier en daar gaat het toch om?
En als je de basis voor elkaar hebt, rij je zo'n proefje ook zo weg.
Kijk maar naar Jesper, ruim 2 jaar eruit geweest door blessure, moet meteen Z2 starten, eh haalt 2 winstpunten en een 2e prijs.
Als je allebei lol hebt staal je dat ook uit.