Tandarts bij Jordy geweest....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Tandarts bij Jordy geweest....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 17:43

Jordy moest er vandaag weer eens aan geloven, de tandarts. Wat een drama weer zeg..... De tandarts zou 's morgens komen, en ik wist niet of ik er op tijd zou kunnen zijn. Maar dan zou de stalhouder hem wel vasthouden. Nu is Jordy om 1 of andere reden erg bang voor de stalhouder, niet zo'n goede combi dus, maar het kon niet anders.
Ik haalde het dus niet helemaal, de tandarts was er al en de stalhouder had hem al vast (na er eerst een kwartiertje achteraan gerend te hebben Schijnheilig ). Jordy was dus al gestressed, en zoals ik al verwacht had moest meneer weer verdoofd worden.... Het paard ervoor, een paard van tegen de 1.80, had 1 spuit gekregen en stond helemaal stoned in zijn box, ging bijna vlak. Dus Jordy eerst een halve spuit. Niet genoeg, uiteindelijk zijn er 2 hele spuiten in gegaan, in een pony van 1.46.... En stond hij nog steeds te springen Bloos! Het leek echt totaal geen effect te hebben.
Daarna lekker in de wei gezet, aangezien hij toch klaarwakker was. Bokken, rennen, springen, hij was zo fris als een hoentje....
Maar gelukkig heeft hij nu weer een mooi gebitje, hij had flinke haken op zijn kiezen.

Matthanja

Berichten: 1708
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:48

Haha .. ik zie het al helemaal voor me een pony die na 2 spuiten nog niet verdoofd is.. Lachen Maar toch fijn dat de haken er nu weer af zijn en hij weer een mooi gebit heeft..

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:08

*Grinnik* Sorry, je omschrijft het best wel leuk Haha!

Fayette gaat van het zomer waarschijnlijk weer. Gewoon tegelijkertijd met de inenting want ik heb zo'n knappe veearts dat hij ook paardengebitjes erg kunstig kan bijwerken Knipoog
Fayette stond vorig zomer na 1 spuit ook helemaal in dromenland met haar centenbakkie wagenwijd open. En echt binnen een minuut hoor! Bloos! Veearts gaf d'r die spuit, liep terug naar zijn auto om de rest van de spulletjes te pakken (grote automatisch tanden-afslijp-boorgeval Bloos! ) kwam een minuut later terug en mevrouw was al helemaal Gaaaap Gaaaap

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:12

Poeh he das heftig hihi... 9 april komt de tandarts ook bij Arti (nouja gewoon op stal, maar naar Arti word ook gekeken)
Die is gewoon lief, ze vind het niet leuk, maar gelukkig laat ze het na enig aandringen wel toe Lachen

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:12

zo'n produkten moet je geven vóór ze opgewonden/angstig zijn. daarna werken ze veel trager/minder of niet, zoals je dus hebt kunnen zien Haha! .

natasja
Berichten: 237
Geregistreerd: 01-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:17

misschien een rare vraag maar hoeveel kost dat??? paardentandarts om de haken er af te halen?? je hoeft het niet te zeggen hoor maar zou het wel fijn vinden

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 21:33

Ik wacht nog op de rekening Haha! Dus ik heb nog geen idee, zal je wel even PB'en als ik het weet.

ingeo schreef:
zo'n produkten moet je geven vóór ze opgewonden/angstig zijn. daarna werken ze veel trager/minder of niet, zoals je dus hebt kunnen zien Haha! .


Met sedalin weet ik dat dat zo is inderdaad, maar het lijkt me dat 2 van die injecties toch wel enig effect zouden moeten hebben Verward Het andere paard was zeker net zo gestressed (die springt zijn box zowat uit als hij de veearts o.i.d. ziet), en die ging toch echt bijna om.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:36

Winnie mag volgende maand naar de tandarts Haha!

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 23:56

Fijn dat het weer in orde is Knipoog Vind het zelf trouwens altijd wel een beetje verdacht hoor, een paard wat doodsbenauwd is voor een stalhouder Scheve mond Vraag je je toch af hoe dat komt..............................

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 07:27

Waarom wordt alles bij jullie verdoofd? Bij ons zijn laatst 25 paarden in een keer gedaan, en daar is er geen een van verdooft! Zou dat niet iets zeggen over de tandarts?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:14

irish_lady schreef:
Waarom wordt alles bij jullie verdoofd? Bij ons zijn laatst 25 paarden in een keer gedaan, en daar is er geen een van verdooft! Zou dat niet iets zeggen over de tandarts?

Euhm, misschien omdat het bij Fayette de eerste keer was en mijn veearts het niet alles met de hand deed maar dus ook met dat grote automatische tand-afslijp boorgeval? Wat net zoveel herrie maakte als een normale grote professionele boor?
Het controleren ging inderdaad zonder verdoving maar het slijpen en het weg halen van een wolfstand moest toch echt onder verdoving alleen al voor de veiligheid van mijn veearts.

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:10

Staar mag over drie weekjes Haha! , gelukkig staat hij echt heel relaxt met zn mond open stil te staan *LOL* ......en krimpt het baasje ( Bloos ) iedere keer in elkaar als ze dat geluid van het vijlen door het hele lichaam van haar pony door hoort klinken Schijnheilig

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:40

Supertje"]
Ik wacht nog op de rekening Haha! Dus ik heb nog geen idee, zal je wel even PB'en als ik het weet.

[quote="ingeo schreef:
zo'n produkten moet je geven vóór ze opgewonden/angstig zijn. daarna werken ze veel trager/minder of niet, zoals je dus hebt kunnen zien Haha! .


Met sedalin weet ik dat dat zo is inderdaad, maar het lijkt me dat 2 van die injecties toch wel enig effect zouden moeten hebben Verward Het andere paard was zeker net zo gestressed (die springt zijn box zowat uit als hij de veearts o.i.d. ziet), en die ging toch echt bijna om.
[/quote]

ligt er aan hoe lang die stress al duurde, en hoe aktief het paard er bij was. het verhaal waarbij jordy zich niet liet vangen, en dus al opgefokt rondscheurde vóór de spuit is toch nog wat anders als een paard die even denkt 'oliebol, daar heb je de da', en vervolgens een spuit naar binnen krijgt Knipoog

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 11:13

narretje"]
Fijn dat het weer in orde is Knipoog Vind het zelf trouwens altijd wel een beetje verdacht hoor, een paard wat doodsbenauwd is voor een stalhouder Scheve mond Vraag je je toch af hoe dat komt..............................
[/quote]
Geen flauw idee, ik ben er echt heilig van overtuigd dat deze man nooit een paard iets onredelijks aan zal doen. Hij heeft hem ook nooit iets gedaan. Jordy is sowieso erg onder de indruk van mannen, zeker als ze een zware stem hebben.

[quote="irish_lady"]
Waarom wordt alles bij jullie verdoofd? Bij ons zijn laatst 25 paarden in een keer gedaan, en daar is er geen een van verdooft! Zou dat niet iets zeggen over de tandarts?
[/quote]
De meeste paarden worden hier ook niet verdoofd, alleen Jordy en een ander paard. Dat andere paard is een onopgevoed mormel, die ook nog eens erg graag omhoog komt.
Bij Jordy is verdoving voor de veiligheid van de veearts ook zeker aan te raden bij dat soort dingen, hij heeft al niet graag dat een vreemde aan zijn hoofd zit. En ook voor zijn eigen veiligheid, als hij vooruit probeert te stormen of telkens met een ruk zijn hoofd omhoog gooit, lijkt dat me niet zo lekker als er iemand met een vijl in zijn mond zit.....

[quote="ingeo schreef:
ligt er aan hoe lang die stress al duurde, en hoe aktief het paard er bij was. het verhaal waarbij jordy zich niet liet vangen, en dus al opgefokt rondscheurde vóór de spuit is toch nog wat anders als een paard die even denkt 'oliebol, daar heb je de da', en vervolgens een spuit naar binnen krijgt Knipoog

Jordy die zich niet laat vangen gaat als volgt; Stalhouder loopt de wei in, Jordy loopt weg en gaat aan de andere kant van de wei staan vreten. Zodra de stalhouder weer te dichtbij komt hobbelt hij een stukje verder (bij voorkeur in stap, haalt hij hem in draaft hij een stukje....). Dit herhaalt zich dan een paar keer, hij scheurt dus niet rond. Uiteindelijk heeft een stalgenootje hem gepakt, daar liep hij gewoon naartoe. Het vangen was dus niet zo stressvol, en toen was de tandarts er nog niet eens.